PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 8 March 2011

KENAPA HATI MANUSIA TERUS MENJADI HIDUP


1. MUQADDIMAH
Apabila tali ‘aqidah mula tersimpul di dalam hati sanubari seseorang muslim, ianya akan membentuk suatu kesedaran yang unggul dan mulia untuk menjadi seorang hamba yang lebih bertanggungjawab kepada dirinya sendiri dan kepada ajaran Tuhannya Yang Maha Berkuasa. ‘Aqidah itu akan terus mengalir ke dalam dirinya dan kemudian meresap ke dalam hati sanubarinya sehingga menjadi sebati dengan darah dagingnya. Penguasaan 'aqidah terhadap dirinya akan mencetuskan suatu resolusi minda, tahulah kita bahawa 'aqidah itu sebenarnya yang menyebabkan perasaan dan sikap hati seseorang hamba menjadi terus hidup dan subur. 'Aqidah itu bagaikan jarum kompas yang menjadi pedoman untuk memandukan perjalanan diri seseorang hamba, bermula dari simpulan niat yang tersorok di lubuk hatinya sehingga kepada gerak-geri dan tingkah-lakunya supaya tidak terkeluar dari lingkungan sempadan yang digariskan dalam program ketuhanan

Dan benarlah…!

Penguasaan 'aqidah di dalam diri seseorang hamba akan lebih mematangkan lagi budaya hidupnya dan corak perangainya untuk terus beraksi di dalam orkestra perjuangan. Di antara faktor-faktor yang menyebabkan hati sanubari tidak jumud dan sentiasa hidup subur ialah:

2. SELALU MENGINGATI ALLAH
Apabila seseorang muslim yang telah membuat pengakuan dirinya terhadap ketuhanan Allah, pengakuan yang dijelmakan dalam hati sanubari dan jiwa nurani untuk meletakkan bahawa Allah adalah Tuhan Yang Satu dan Tuhan Yang Maha Berkuasa, yang tiada Tuhan lain melainkan Dia, maka pengakuan itu mesti diterjemahkan dalam bentuk pengabdian yang luhur dan penuh keikhlasan dan dia tidak harus sekali-kali lupa kepada Allah walaupun sedetik, dia mesti menghormati pendirian hidupnya itu untuk mengingati Allah sentiasa walau di mana jua dia berada supaya kehidupannya mendapat seteguk kesegaran kepada kekuatan hatinya dan dia akan menjadi lebih yakin di dalam menghadapi kancah kehidupan di hari esok.

Firman Allah Ta'ala:
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ
 Maksunya: " Maka ingatlah kamu akan Daku, nescaya Aku akan mengingati kamu dan bersyukurlah kepada Ku, jangan kamu sekali-kali mengingkari nikmat Ku " (Al Baqarah: 152).

Setiap muslim mempunyai peranan yang besar dalam menghayati konsep kehidupan, peranan yang perlu dimainkan untuk pembangunan rohani dan jasmaninya secara bersama, peranan yang perlu dipikul dan digandingkan untuk memberi kesejahteraan kepada warna kehidupan yang hendak dilakarkan, peranan yang membentuk nilai-nilai kemanusiaan dan norma-norma kehidupan yang berlangsung di atas paksinya. Pengaruh LAA ILAHA ILLALLAH - Tiada Tuhan yang sebenar-benar melainkan Allah semakin menebal dalam hati seseorang muslim apabila ingin mencari ketenangan hidup dalam erti kata yang sebenar, pergantungannya yang erat dengan ketuhanan Allah telah menjadikan pengaruh tersebut sebagai sistem hidup dan panduan hidup yang kekal abadi dalam dirinya, bahkan pengaruh tersebut telah menjadi perlembagaan hidup dirinya untuk membentuk sebuah negara yang berdaulat di dalam hati sanubarinya dengan berpegang kepada prinsip syari’at sebagai akar tunjang. Seorang sarjana Islam yang bernama Syeikh Abdul Qader ‘Audah pernah berkata:
               
قُمْ دَوْلَةَ اْلإسْلاَمِ فِىْ قُلُبِكُمْ قَبْلَ تَقُمْ فِىْ أرْضِكُمْ

Maksudnya: “ Binalah negara Islam di dalam hati mu sebelum kamu membina negara Islam di tanah air mu ”.

Apabila pengaruh LAA ILAHA ILLALLAH itu benar-benar diterjemahkan menjadi suatu amalan yang praktikal dan dilaksanakan dalam pelbagai bentuk, sama ada dalam bentuk pengabdian, penghayatan, amalan, pekerjaan dan lain-lain sudah tentu dia mengikut garis panduan yang tercatat dalam perlembagaan syari’at itu tadi, bererti dia telah membebaskan dirinya dari sebarang rupa bentuk ikatan jahiliyah, dari fahaman yang berunsur jahiliyah, dari pandangan yang memegang watak jahiliyah, dari teori-teori yang berkaitan dengan pengaruh ala jahiliyah dan dari semua sekali suku-sakatnya. Dengan itu, mudahlah baginya untuk membina sebuah tamadun kehidupan yang terpacak dengan pengaruh LAA ILAHA ILLALLAH di atas ubun-ubunnya.

3. Membaca Al Quran
Sumber hukum yang pertama menjadi pokok persoalan dan akar tunjang dalam ajaran Islam ialah Al Quran yang merupakan kitab perlembagaan hidup dalam sistem kehidupan manusia. Al Quran telah berjaya mengubah keadaan hidup masyarakat Arab jahiliyah, termasuk  menukarkan pegangan dan kepercayaan mereka yang menyembah patung berhala peninggalan nenek moyang mereka dahulu kepada pengabdian diri terhadap Allah, kerana kepercayaan mereka dahulu itu tidak mempunyai asas yang kukuh untuk membaiki keyakinan yang mutlak dalam diri mereka. Al Quran ialah Kalamullah yang qadim, yang ditulis dalam bahasa arab, yang diletakkan dalam mashaf, yang diturunkan kepada Nabi s.a.w. dari awal Surah Fatihah sehingga akhir surah An Nas dan membacanya merupakan suatu ibadat. Al Quran tidak seperti kitab-kitab yang terdahulu yang telah diturunkan oleh Allah seperti kitab Zabur, Taurat dan Injil, kerana kitab-kitab tersebut tidak  dipelihara  dan tidak dijamin oleh Allah, walaupun kitab-kitab tersebut adalah Kalamullah. Adapun Al Quran tetap dipelihara dan terpelihara sehingga ke hari khiamat. Al Quran juga telah berjaya merombak amalan-amalan hidup umat jahiliyah yang sedikitpun tidak melambangkan syiar kemanusiaan sejagat dan peradaban hidup yang sejati, sebab itu Al Quran telah mengemukakan suatu garis panduan dan pedoman untuk menyuluh laluan hidup mereka supaya amalan-amalan itu dapat dihapuskan semua sekali daripada terus merayap dalam kehidupan dan kemudian menukarkannya dengan amalan hidup Islam yang suci. Di samping itu juga, Al Quran banyak memuatkan bermacam-macam bentuk juadah ilmu pengetahuan yang datang dari pelbagai sudut dan aspek kehidupan manusia…

Firman Allah Ta'ala:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya: " Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu pengajaran dari Tuhan mu, penawar bagi hati mu, petunjuk dan rahmat bagi sekalian orang-orang yang beriman "  (Yunus: 57).

Sabda Rasulullah s.a.w.
خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ
Maksudnya: " Sebaik-baik kamu ialah sesiapa yang mempelajari Al Quran dan mengajarnya " (Riwayat Bukhari dan At Tirmizi).

Sesungguhnya Al Quran itu perlu sekali dihayati dan perlu diberi perhatian, kerana ayat-ayat yang terkandung di dalamnya menjadi contoh teladan dan ikutan yang baik kepada sekalian hamba, segala pengajaran yang terkandung dalam Al Quran adalah sesuai untuk semua peringkat umur dan semua keturunan manusia dari pelbagai rupa bangsa. Sekalipun Al Quran diturunkan dalam bahasa arab, tetapi bukan bererti Al Quran itu hanya untuk orang-orang arab sahaja, adapun orang-orang bukan arab tidak boleh mengguna-pakai Al Quran - tidak begitu..!

4. ISTIGHFAR KEPADA ALLAH
Salah satu persediaan untuk mencapai kehidupan zuhud ialah mengatur program istighfar dalam hati sanubari. Istighfar ialah memohon keampunan kepada Allah terhadap kesalahan atau kesilapan yang telah dilakukan, sama ada berkaitan dengan Allah atau berkaitan dengan manusia. Apabila seseorang hamba ingin kembali ke pangkal jalan dan kembali ke pangkuan Allah, maka jalan yang paling baik ialah membersihkan diri terlebih dahulu dengan istighfar kepada Allah. Ini kerana manusia bukan makhluk yang maksum dan terpelihara dari segala rupa bentuk kesalahan dan kesilapan. Sebab itu, untuk menyelamatkan diri dari kemurkaan Allah, setiap muslim hendaklah memohon keampunan dan keredhaan dari Allah setiap waktu dan sepanjang masa agar kehidupan yang dilalui sentiasa berada di bawah pengawasan rahmatNya.

Firman Allah Ta'ala:
وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا
Maksudnya: " Sesiapa yang mengerjakan kejahatan atau menzalimi dirinya, kemudian dia beristighfar kepada Allah, nescaya dia mendapati Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang " (An Nisa':110).

Perjalanan hidup manusia sentiasa dilingkungi oleh cabaran dan ujian yang datang menjelma. Kesalahan atau kesilapan yang dilakukan oleh seseorang hamba ada kalanya disebabkan oleh niat dan perasaan yang meronta-ronta ingin melakukan perbuatan tersebut, ada kalanya pula kesalahan atau kesilapan yang dilakukan itu bukan lahir dari hasrat hati sanubarinya, tetapi dipengaruhi oleh bisikan hawa nafsu yang jahat sekalipun dia cuba melawan godaan tersebut, namun dia tewas dan akur dengan kehendak hawa nafsu tadi menyebabkan dia jatuh tersungkur dan terus rebah di celah-celah kejijikan hawa nafsu.

 Sepotong hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

وَاللهِ إِنِّى لأَسْتَغْفِرُاللهَ وَأَتُوْبُ إِلَيْهِ فِى اْليَوْمِ أَكْثَرُ مِنْ سَبْعِيْنَ مَرَّةً

Maksudnya: " Demi Allah! Sesungguhnya aku sentiasa beristighfar kepada Allah dan bertaubat kepadaNya lebih dari tujuh puluh kali " (Riwayat Bukhari dan Muslim).

5. SENTIASA BERDOA KEPADA ALLAH
Seseorang hamba yang beriman kepada Allah dan ingin mendapat cahaya petunjuk dariNya, sudah tentu dia berjalan menurut laluan dan denai-denai yang telah dirintis oleh Islam, dia pasti memilih jalan yang seiring dengan Islam kerana jalan tersebut mudah dan senang dilalui, dia akan memilih jalan yang terang benderang tanpa ada kacau-bilau agar perjalanan hidupnya tetap sampai ke destinasi yang hendak dituju. Apa yang penting di sana ialah pergantungan hidupnya hanya kepada Allah semata-mata, dia tidak mengharapkan bantuan dan apa-apa bentuk pertolongan melainkan hanya kepada Allah, dia sentiasa mengharapkan keredhaan dan keampunan dari Allah, dia sentiasa meluangkan masa untuk bersama-sama dengan Allah, sentiasa berdoa dan menadah tangan untuk mendapatkan restu dari Allah, dia meminta sesuatu yang diharapkan, mudah-mudahan doa itu dimakbulkan.

Firman Allah Ta'ala:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
Maksudnya: " Tuhan mu berfirman: Berdoalah kepada Ku, nescaya Aku akan perkenankan doa mu, sesungguhnya orang-orang yang menyombong diri dari mengabdikan diri kepada Ku akan dimasukkan ke dalam neraka jahanam dalam keadaan dirinya terhina" (Al Mukmin: 60).

Ayat-ayat yang dinyatakan itu sekaligus menolak pendapat di kalangan ahli jahiliyah dalam agama yang menyatakan apabila seseorang itu telah sampai kepada suatu darjat atau ke suatu maqam yang tinggi, maka dia tidak perlu lagi berdoa meminta sesuatu kepada Allah.

Pendapat ini amat bertentangan dengan ayat di atas tadi dan bercanggah pula dengan amalan hidup Rasulullah s.a.w. Manusia perlu memahami hakikat bahawa pergantungan hidup sebenarnya bukan hanya bergantung kepada kudrat dan kekuatan yang dibina pada dirinya sendiri dan bukan hanya kepada usaha yang dicurahkan dalam sesuatu pekara, kerana pergantungan sebegitu rupa tidak menjanjikan apa-apa bentuk yang diharapkan tanpa mendapat restu dari Allah. Manusia boleh merancang untuk melakukan sesuatu perkara, tetapi yang menentukan kejayaan tersebut ialah Allah. Oleh sebab itu, dengan seteguk doa yang dipinta kepadaNya, nescaya Dia akan memberi kejayaan terhadap usaha yang dilakukan.

Di dalam sepotong hadith yang lain, yang diriwayatkan oleh Abu Said Al Khudri r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

مَا  مِنْ  مُسْلِمٍ  يَدْعُوْ  بِدَعْوَةٍ  لَيْسَ  فِيْهَا  إِثْمٌ وَلاَ قَطِيْعَةُ رَّحِمٍ إِلاَّ أَعْطَاهُ اللهُ بِهَا إِحْدَى ثَلاَثٍ: إِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ لَهُ دَعْوَتَهُ، وَإِمَّا أَنْ يُدَخِّرَهَا لَهُ فِى اْلآخِرَةِ، وَإِمَّا أَنْ يُصَرِّفَ عَنْهُ مِنَ السُّؤِ مِثْلِهَا

Maksudnya: " Sesiapa sahaja di kalangan muslim yang berdoa dan tidak mempunyai dosa serta tidak sekali-kali memutuskan ikatan silaturrahim, melainkan diberi oleh Allah salah satu daripada tiga perkara: Sama ada disegerakan doanya (doanya dimakbulkan) atau disimpan doanya itu untuk pelaburan di akhirat ataupun dijauhkan dari bencana kesesatan yang menimpa ke atasnya " (Riwayat At Tirmizi).

Manusia yang sempurna dan dikasihi Allah ialah manusia yang bebas dari ikatan belenggu hawa nafsu dan bebas dari segala ikatan pengaruh jahiliyah serta amalan-amalan khurafat yang karut-marut, mereka membebaskan diri dari kepercayaan dan ajaran yang bertentangan dengan syari’at Allah. Pendirian hidup mereka hanya tertumpu bagaimana untuk mengeratkan lagi pertalian hidup dengan Allah dan bagaimana pula untuk memperluaskan amal ibadat agar ianya menjadi manusia yang benar-benar dikasihi oleh Allah.

6. QIAMUL LAIL
Orang-orang yang sentiasa bertaqarrub kepada Allah menghidupkan suasana kehidupan dengan pelbagai rupa bentuk ibadat, terutama di waktu malam. Mereka tidak membiarkan kehidupan itu berlalu begitu saja tanpa ada apa-apa bentuk pengisian yang berfaedah yang boleh mendekatkan diri kepada Allah. Sebab itu, mereka banyak menghabiskan waktu malam itu untuk bermuraqabah kepada Allah dan menghitung diri tentang amalan-amalan yang telah dilakukan, kerana waktu tersebut banyak kelebihan dan fadhilat. Lagipun suasana malam dan dinihari yang tenang dan bebas dari hiruk-pikuk memberi aspirasi dan kesegaran kepada minda untuk bermuraqabah kepada Allah.

Qiamul lail, ertinya menghidupkan suasana malam, terutama di penghujungnya dengan pelbagai amal ibadat yang diredhai oleh Allah. Amalan tersebut merupakan suatu proses untuk menggerakkan perasaan hati agar sentiasa terikat dengan ketuhanan Allah, bukan hanya di dalam ruangan ibadat sahaja, bahkan di mana-mana dan bila-bila sahaja hati itu sentiasa terikat erat, sentiasa berdampingan dan sentiasa beriringan dengan ketuhanan Allah.

Firman Allah Ta'ala:
وَالَّذِينَ يبيْتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيامًا وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ ۖ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا
Maksudnya: " Dan mereka pada malam hari beribadat kepada Tuhan, dalam keadaan sujud dan berdiri, Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, sisihkanlah azab neraka jahannam dari kami, sesungguhnya azab seksanya itu sangat pedih " (Al Furqan: 64-65).

Setiap hamba yang ingin mendekatkan diri kepada Allah, mereka menjadikan malam sebagai waktu untuk berinteraksi dengan Allah melalui halaqah zikir dan amal ibadat yang dilakukan. Mereka menjadikan malam itu sebagai ‘check and balance’ terhadap amalan-amalan yang dilakukan sepanjang hari. Mereka berusaha sedaya upaya bagaimana untuk mempertingkatkan mutu amal ibadat mereka di sisi Allah, bagaimana untuk bermesra dan menjalin hubungan dengan Allah agar sentiasa erat sepanjang masa, bagaimana untuk menghindarkan diri mereka dari kemelut kemurkaan Allah agar mereka sentiasa berada di bawah kawalan rahmatNya. Sekiranya terdapat di sana beberapa kelemahan atau kecacatan dalam ibadat yang telah dilakukan sepanjang hari atau adanya kesalahan dan kesilapan yang tidak disengajakan, lantas mereka terus bertaubat dan kembali ke pangkuan Allah, mereka tidak sekali-kali mengulangi lagi kesalahan dan kesilapan tersebut.

Abu Umamah r.a. telah meriwayatkan sepotong hadith, bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

عَلَيْكُمْ بِقِيَامِ اللَّيْلِ، فَإِنَّهُ أَدَبُ اْلصَّالِحِيْنَ قَبْلَكُمْ، وَقُرْبَةٌ اِلَى رَبِّكُمْ وَمُكَفِّرَةٌ لِلسَّيِّئَاتِ وَمِنْهَاةٌ عَنِ اْلإِثْمِ

Maksudnya: " Sentiasalah kamu mendirikan qiamul lail, kerana ianya adalah adab para solehin sebelum kamu yang menghampirkan diri kepada Tuhan, juga dapat menutup segala kejahatan dan mencegah daripada berbuat dosa " (Riwayat At Tirmizi).

Di antara cara-cara menghidupkan malam ialah dengan mendirikan ibadat solat, sebagaimana yang telah dilakukan oleh Nabi s.a.w. Aisyah r.a. pernah menceritakan perihal solat yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. di waktu malam:

كَانِ  رسولُ الله صلّى الله عليه وسلّم يُصَلِّى مَا بَيْنَ أَنْ يَفْرَغَ مِـنْ صَلاَةِ اْلعِشَاءِ اِلَى اْلفَجْرِ إِحْدَى عَشَرَ رَكَعَةً، يُسَلِّمُ بَيْنَ كُلِّ رَكَعَتَيْنِ وَيُوَتِّرُ بِوَاحِدَةٍ

Maksudnya: " Adalah Rasulullah s.a.w. mendirikan solat di antara isya sehingga keluar fajar (qiamul lail) sebanyak sebelas rakaat, baginda memberi salam setiap dua rakaat dan diakhiri dengan solat witir satu raka’at " (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Di antara ciri-ciri hamba yang soleh ialah sentiasa menghidupkan suasana malam dengan qiamul lail, mereka melakukan ibadat pada waktu tersebut semata-mata untuk mengingati Allah, mereka memuji dan memuja Allah sebagai Tuhan Yang Maha Agung, mereka mengingati kebesaran dan kehebatan Allah sebagai Tuhan Yang Maha Berkuasa, mereka melakukan apa saja ibadat semata-mata untuk menaikkan nilai darjatnya dan harga dirinya di sisi Allah, optimisnya hanya kepada Allah semata-mata.

Sekian, wasalam

Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

Monday 7 March 2011

KENAPA HATI MANUSIA MENJADI SAKIT

1. MUQADDIMAH
Hati menjadi sakit apabila cedera terkena pukulan hawa nafsu dan kemudian menjadi terus tenat apabila syaitan laknat pula melontarkan panahnya terhadap hati itu. Keadaan hati terus tersugul menderita sakit dan ianya memerlukan rawatan segera untuk memulihkan keadaan yang kronik itu agar tidak merebak. Apabila hati itu dibiarkan terus sakit menderita, ianya akan mengalami tekanan yang amat dahsyat akibat spekulasi hawa nafsu yang berterusan datang menjelma, hati itu akan terus berpaling tadah dan tidak mahu menerima kebenaran sebagai suatu agenda hidup yang suci, bahkan ia tidak lagi dapat membezakan di antara kebenaran dengan kesalahan, kesahihan dan kepalsuan, kerana cahaya keimanan yang sepatutnya menjadi penyuluh laluan hidup selama ini telah padam menyebabkan kehidupan manusia menjadi gelap gelita. Hati itu akan menjadi lebih kronik dan lebih menderita apabila tiada penawar yang berkesan untuk mengubatinya, tiada usaha-usaha untuk membersih dan mengilap hati itu dari noda dan dosa serta dari pelbagai kekotoran yang menjijikkan. Jika demikian kehidupan manusia pasti terumbang-ambing dan tidak keruan, mereka berada dalam keadaan terpinga-pinga dan tidak tahu apa kerana hati mereka telah punah-ranah dan mereka tidak punya pedoman dan nilai harga diri untuk meneruskan laluan hidup. Apabila keadaan ini menjadi semakin parah, maka tercipta di sana suatu kehidupan kufur yang bersifat hipokrit kerana mereka tidak tahu untuk memilih di antara dua persimpangan jalan; jalan kebenaran atau jalan kebatilan, benarlah apa yang dinyatakan oleh Allah di dalam Al Kitab…

Firman Allah Ta’ala:
فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ
Maksudnya: " Di dalam hati mereka ada penyakit, maka Allah menambahkan lagi penyakit dan bagi mereka azab yang pedih dengan sebab mereka berdusta "(Al Baqarah: 10).

Penyakit hati berpunca dari sikap dan sifat manusia itu sendiri yang tidak mahu tunduk akur kepada arahan Allah, tidak mahu menerima pakai apa yang diturunkan oleh Allah, sebaliknya mereka lebih cenderung membuat keputusan melalui bisikan hawa nafsu mereka sendiri dan menolak peraturan dan undang-undang ciptaan Allah.

Laluan dan perjalanan hidup mereka menjadi tidak teratur dan tidak tersusun, terumbang-ambing bagaikan sebuah sampan berada di tengah lautan yang dilanda ombak dan badai menyebabkan mereka hilang kawalan, hilang arah dan tujuan, lambat-laun mereka akan ditenggelami oleh ombak yang datang menjulang. Kemanusiaan itu akan menjadi punah-ranah berpunca dari sikap dan sifat hati yang tidak mahu memahami dan tidak dapat menilai hakikat sesuatu dengan baik dan sempurna, menyebabkan fungsi anggota badan yang lain seperti mata dan telinga akan terus menjadi punah-ranah sama.

2. KENAPA HATI MENJADI SAKIT
Di antara faktor-faktor yang mencetuskan perasaan hati manusia menjadi sakit dan kronik ialah:

2.1. Perkataan Tidak Berfaedah
Nilai-nilai kebaikan itu boleh datang menjelma melalui pelbagai bentuk dan keadaan, untuk membentuk perasaan hati supaya menjadi lebih baik dan kelihatan lebih sihat, seseorang hamba itu mesti berusaha membaiki dirinya sendiri dan membetulkan keadaan hidup dengan peradaban yang boleh mencerminkan sifat sebagai seorang individu muslim yang sejati, dia hendaklah membicarakan program kehidupannya dengan perkara-perkara yang lebih berfaedah dan lebih memberi manfaat. Ungkapan yang tidak berguna dan perkataan yang buruk boleh melalaikan dan boleh menjejaskan nilai perasaan hati seseorang hamba, kerana di kala itu dia akan memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang kurang penting.

Sabda Rasulullah s.a.w.
مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَاْليَوْمِ اْلآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لَيَصْمُتْ
Maksudnya: " Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata dengan perkataan yang baik atau (jika tidak mampu) maka diam sahaja " (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Islam telah mengatur-galur sistem pengurusannya sendiri terhadap umatnya ketika menjalin hubungan sesama manusia dengan mengemukakan peradaban yang luhur terhadap persoalan sikap yang hendak dikemukakan. Islam tidak menggalakkan umatnya terlalu banyak bercakap, lebih-lebih lagi bercakap kosong tanpa memberi apa-apa faedah sehingga berlaku pelbagai kesalahan atau kesilapan. Islam juga tidak menggalakkan umatnya tidak bercakap langsung, kerana perkara tersebut boleh mematikan hati. Islam hanya menggalakkan umatnya bercakap benar dan berkata dengan ungkapan yang baik serta boleh memberi manfaat. Seandainya seseorang muslim itu tidak mampu untuk mengungkapkan perkataan yang baik, maka diam itu adalah lebih baik baginya. Sepotong hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa beliau pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
إِنَّ اْلعَبْدَ لِيَتَكَلَّمَ بِاْلكَلِمَةِ مَا يَتَبَيَّنُ فِيْهَا يَزِلُّ بِهَا فِى النَّارِ أَبْعَدُ مَا بَيْنَ اْلمَشْرِقِ وَاْلمَغْرِبِ
Maksudnya: " Sesungguhnya seseorang hamba yang bercakap dengan perkataan (yang tidak berfaedah) diucapkan dan dia berada terpencil jauh di dalam neraka sebagaimana jauhnya jarak di antara timur dan barat "(Riwayat Bukhari, Muslim dan At Tirmizi).

Keadaan sebegini berpunca dari sikap manusia yang terikut-ikut dengan perasaan hawa nafsu yang melekat pada dinding hatinya menyebabkan dia membentuk suatu ucapan yang menjijikkan, akibatnya dia akan menanggung risiko dan menerima balasan terhadap segala ucapan yang sia-sia dan tidak memberi apa-apa faedah itu.

2.2. PENGLIHATAN TIDAK BERFAEDAH
Setiap manusia dikurniakan sepasang mata oleh Allah Ta'ala untuk melihat, iaitu untuk melihat perkara-perkara yang boleh memberi manfaat dan boleh mendatangkan faedah kepada diri, di samping memelihara pandangan matanya dari perkara-perkara yang dilarang oleh syari'at.

Firman Allah Ta'ala:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
Maksudnya: " Katakanlah kepada orang-orang yang beriman supaya memelihara pandangan mata mereka "(An Nur: 30).

Penglihatan yang tidak baik dan tidak berfaedah pasti mengundang padah pada diri, kerana amalan tersebut boleh mencetuskan perasaan gerimis di dalam hati walaupun hanya melihat perkara yang tidak elok. Dengan penglihatan, maka dari penglihatan itu akan turun mengalir ke dalam hati untuk diterjemahkan sebagai suatu amalan yang bersifat praktikal. Sekalipun dengan hanya satu penglihatan terhadap perkara-perkara yang dilarang, keadaan itu sudah cukup untuk melunturkan nilai-nilai keimanan dan mencetuskan satu titik hitam di dalam hati yang menjadi penyebab kepada kerosakan hati. Rasulullah s.a.w. pernah memberi nasihat kepada menantunya Ali Karramallahu Wajha supaya memelihara pandangan matanya, sabda baginda s.a.w.:

يَآ عَلِىّ لاَ تُتْبِعِ النَّظْرَةَ النَّطْرَةَ فَإِنَّ لَكَ الأُوْلَى وَلَيْسَ لَكَ اْلآخِرَةُ

Maksudnya: " Wahai Ali! Jangan sekali-kali kamu susuli pandangan yang pertama dengan pandangan yang kedua, kerana pandangan pertama adalah untuk mu, tetapi tidak pada pandangan kedua "(Riwayat Abu Dawud).

Melihat kepada perempuan yang ajnabi adalah haram kerana perkara tersebut boleh mendatangkan fitnah dan perasaan yang tidak elok kepada orang yang melihat. Keinginan manusia menjadi kemuncak bermula dari pandangan mata, maka akan timbul di sana suatu bentuk perasaan lain yang mengalir di dalam hati untuk ingin mara lebih jauh dari pandangan yang pertama tadi. Perasaan hati mula terkilan dan meronta-ronta apabila sekilas pandang tidak memadai untuk keluhan hawa nafsu dan ingin mengetahui lebih dari itu. Begitulah betapa hebatnya tekanan perasaan apabila hawa nafsu cuba menguasai hati sanubari, tekanan yang boleh memberi ancaman kepada nilai-nilai moral dan kehidupan manusia sejagat serta akhlaknya, sekaligus meruntuhkan standard mulia manusia dan idealismenya.

2.3. MAKANAN TIDAK BERFAEDAH
Manusia memerlukan kekuatan untuk meneruskan program kehidupan dan di antara sumber kekuatan itu ialah makanan. Makanan yang halal dan bersih dari pelbagai kekotoran akan membentuk tubuh badan yang sihat dan kuat, tetapi makanan yang kotor dan menjijikan akan membentuk tubuh badan yang menyakitkan dan melemahkan.

Allah berfirman:
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلاَ تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
Maksudnya: " Makan dan minumlah kamu, tetapi jangan sekali-kali kamu melampaui batas, sesungguhnya Dia tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas” (Al A’raf: 31).

Makanan yang disuapkan masuk ke dalam mulut mesti makanan yang dihalalkan oleh syari'at dan tidak pula mengandungi unsur-unsur yang mencurigakan seperti bahan-bahan yang dicampur dalam makanan mengandungi benda-benda yang menajiskan atau boleh menjadi racun atau boleh memabukkan atau sebagainya. Aisyah r.a. pernah menyatakan perihal pemakanan yang diamalkan oleh keluarga baginda s.a.w.:

مَا شَبِعَ آلُ مُحَمَّدٍ صَلَّى الله عليه وسلّم مُنْذٌ قَدِمَ اْلمَدِيْنَةِ مِنْ خُبْزِ بِرٍّ ثَلاَثَ لَيَالٍ تِبَاعًا حَتَّى قُبِضَ
Maksudnya: " Keluarga Muhamad s.a.w. tidak pernah merasa kenyang setibanya di Madinah dengan hanya memakan roti yang dibuat dari biji gandum tiga malam berturut-turut sehingga baginda wafat " (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Rasulullah s.a.w. telah mengemukakan suatu kehidupan yang sesuai untuk menjadi ikutan buat semua umatnya, baginda memilih jalan kesederhanaan sebagai dasar kehidupan dengan mewujudkan program zuhud di dalam membuat resolusi kehidupan baginda. Ini bukan bererti baginda tidak mampu untuk memilih kekayaan dan kemewahan yang ada di atas dunia ini, tetapi baginda mahu mengajar umatnya bagaimana cara-cara kehidupan yang sebenar, kerana segala harta benda, kekayaan dan kemewahan hidup tidak sedikitpun berguna di sisi Allah, bahkan tidak bernilai langsung walaupun sebesar sayap nyamuk. Lihatlah keindahan kata-kata ini untuk dijadikan renungan bersama tentang hakikat permakanan yang dianjurkan dalam Islam.

نَحْنُ قَوْمٌ لاَ نَأْكُلُ حَتَّى نُجُوْع وَإِذَا أَكَلْنَا لاَ نَشْبَعُ
Maksudnya: " Kami adalah kaum yang tidak makan melainkan ketika lapar, apabila kami makan tidak terlalu kenyang ".

2.4. PERGAULAN TIDAK BERFAEDAH
Islam telah menyusun-atur program kehidupannya tersendiri kepada para penganutnya supaya mereka tidak tergelincir dari landasan hidup yang sebenar. Islam telah menggariskan batas-batas pergaulan di antara sesama manusia, lebih-lebih lagi pergaulan di antara lelaki dan perempuan yang boleh mendatangkan fitnah yang besar sekiranya tidak ada suatu initiative yang berkesan mengawal keadaan. Perlakuan hidup manusia kadang-kala dipengaruhi oleh teman seiring atau adanya perasaan dan sikap ingin mencuba dengan kebiasaan buruk, kelakuan yang tidak bermoral dan tidak bermaruah, tindakan yang melampui batas-batas kemanusiaan dan tabiat semulajadi yang bertentangan dengan naluri kebenaran. Di antara faktor-faktor yang menyebabkan hati menjadi rosak dan punah-ranah ialah kerana silap memilih teman pergaulan yang mempengaruhi sikap dan perasaan, seolah-olah dirinya terpedaya dengan telatah dan tingkah-laku temannya, sama ada dari segi percakapan yang buruk, perbuatan yang tidak senonoh, pakaian yang tidak melambangkan pekerti seorang muslim, cara hidup yang tidak sihat dan lain-lain lagi. Al Quran telah mendedahkan penyesalan yang tidak kunjung padan terhadap orang-orang yang tersilap memilih teman hidup yang membawa kepada penyelewengan ‘aqidah dan pegangan hidup mereka.

Firman Allah Ta'ala:

وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَنًا خَلِيلاً لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي ۗ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلإِنْسَانِ خَذُولاً

Maksudnya: " Pada hari orang-orang yang bersalah menggigit jari tangannya sambil berkata: Alangkah baiknya kalau aku menurut jalan benar bersama Rasul, wahai malangnya nasib ku, alangkah baiknya jika aku tidak menjadikan si fulan sebagai teman, sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari pengajaran Tuhan sesudah pengajaran itu datang kepada ku dan syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia "(Al Furqan: 27-29).

Pengaruh teman yang jahat dan tidak bermoral bukan sahaja boleh memusnahkan perasaan dan isi hati manusia, ianya bukan sahaja dapat meruntuhkan sistem akhlak dan nilai penghayatan hidup secara syumul, tetapi juga boleh melumpuhkan sistem 'aqidah yang tertanam di dalam hati manusia dan menjahanamkan lagi keimanan yang tersedia ada dengan aksi-aksi dan lagak-lagak jahiliyah yang sangat menjijikkan dan memesongkan pandangan hidup manusia dari syari’at Allah. Kerana, teman yang jahat dan tidak bermoral tidak punya apa-apa tujuan dan matlamat dalam kehidupan, mereka tidak punya apa-apa bentuk program dan perancangan untuk membawa kehidupan itu ke pangkuan Allah, akan tetapi mereka bertanggungjawab membawa kemusnahan kepada kehidupan itu sendiri di samping menyekat nilai-nilai positif yang ada pada diri manusia, kemudian menukarkannya kepada nilai-nilai yang berbentuk negatif. Di kalangan manusia yang terangsang dengan pujukan teman yang jahat dan tidak bermoral ini pasti  terpedaya sedikit demi sedikit dan ingin mencuba walaupun perbuatan tersebut menyalahi etika kehidupan. Maka, secara tidak langsung gerak-geri perasaan hati mula berdetak dan meronta-ronta ingin melakukannya. Penyesalan yang tidak berkesudahan dan tidak kunjung padam pasti dirasakan di hari akhirat nanti dan penyesalan di waktu itu tidak akan berguna lagi.

Firman Allah Ta'ala:
قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَٰكِنْ كَانَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ
Maksudnya: " Temannya berkata: Wahai Tuhan kami! Aku tidak membawanya kepada kejahatan, tetapi dia sendiri yang berada di dalam kesesatan yang jauh " (Qaf:27).

Perasaan hati mereka yang berdetak telah berkompromi dengan pengaruh syaitan laknat untuk membentuk suatu combination dalam tindakan dan perlakuan hidup, kemudian muncul pula hawa nafsu yang memainkan peranan penting ke arah memusnahkan karisma hidup manusia dari jalan Allah. Seandainya diri itu mempunyai kekuatan dari semua sudut,  sama ada dari sudut rohani dan jasmani, nescaya ianya tidak mudah terjebak dengan unsur-unsur negatif dan tidak mudah terpedaya dengan bisikan syaitan laknat yang kejam itu, apatah lagi terpengaruh dengan bujukan teman yang jahat untuk bersama-sama dalam perlakuan hidup yang menjijikan.

Sabda Rasulullah s.a.w.

مَثَلُ الْجَلِيْسِ الصَّالِحِ وَالْجَلِيْسِ السُّوْءِ كَمَثَلِ حَامِلِ الْمِسْكِ وَتَافِخِ الْكِيْرِ فَحَامِلُ الْمِسْكِ إِمَّا أَنْ يَحْذِيَكَ أَوْ تَشْتَرِيَ مِنْهُ أَوْ تَجِدَ مِنْهُ رِيْحًا طَيِّبَةً وَنَافِخُ الْكِيْرِ إِمَّا أَنْ يَحْرِقَ ثِيَابَكَ أَوْ تَجِدَ مِنْهُ رِيْحًا مُنْتِنَةً

Maksudnya: " Perumpamaan teman yang soleh dengan teman yang jahat bagaikan penjual kasturi dan tukang besi, adapun penjual kasturi sama ada dia memberi wangian kepada kamu atau kamu membeli minyak wanginya atau kamu dapat mencium bau wangiannya itu, tetapi tukang besi, sama ada dia membakar baju kamu atau kamu mencium bau yang busuk " (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Perbandingan yang dikemukakan oleh Rasulullah s.a.w. ini amat menarik dan tepat sekali dengan realiti yang ada, kerana teman yang sejati sentiasa memberi kesegaran dan wangian kepada kehidupan temannya yang lain, sentiasa memandukan temannya itu ke jalan yang benar, jalan yang diredhai Allah Ta'ala, tetapi teman yang jahat pula akan mempengaruhi temannya ke arah sektor kejahatan dan perbuatan yang menjijikkan.

Sekian, wassalam

Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
LUTPI MUSTAFA EL-BATNANI