PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Wednesday 14 December 2011

HIJRAH MEMBENTUK KEIKHLASAN UMMAH


Peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w. dan para sahabat dari Mekah ke Madinah telah membawa perubahan yang besar kepada kebangkitan, kemantapan dan perkembangan agama Islam, bahkan hijrah itu sebagai titik permulaan kuasa Islam berkembang dan tersebar ke seluruh dunia. Oleh itu, rahsia di sebalik peristiwa hijrah hendaklah dihayati dan dijadikan pengajaran dan contoh teladan yang baik untuk menjalani kehidupan, kerana pengajaran dan iktibar dari peristiwa hijrah itu adalah antara peninggalan Rasulullah s.a.w.yang amat berharga dan bernilai jika dimanfaatkan. Walaupun hijrah Rasulullah s.a.w.tidak akan berlaku lagi di zaman ini tetapi mesej hijrah tetap berterusan sehingga bila-bila masa.

Di dalam sepotong hadiht, Rasulullah s.a.w. pernah menjelaskan tentang konsep hijrah yang perlu kepada keikhlasan dan ketulusan hati sanubari.

Sabda Nabi s.a.w.:

حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي السَّفَرِ وَإِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي خَالِدٍ عَنْ الشَّعْبِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ (متفق عليه)

Maksudnya: “ Dari Abdullah bin Amru bin Ash ra, bahwa Nabi Muhammad SAW bersabda: Muslim yang sebenar ialah muslim yang menjadikan saudaranya merasa selamat dari lisan dan tangan (perbuatannya), sedangkan muhajir (orang yang hijrah) adalah orang yang meninggalkan segala yang dilarang Allah Ta’ala”.

Hadith ini merupakan hadith sahih yang diriwayatkan oleh hampir seluruh imam hadith, iaitu Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Turmudzi, Imam Abu Daud, Imam Ahmad bin Hambal, dan lain-lain. Dalam Imam-Imam kitab hadith yang enam (Kutubus Sittah), hanya Imam Ibnu Majah yang tidak meriwayatkan hadith ini. Dan hampir semua Imam ahli hadith sepakat akan kesahihan hadith ini. Secara umum hadith di atas menggambarkan tentang dua perkara besar; pertama karakter orang beriman dan kedua makna hijrah. Kedua perkara tersebut dirangkai dalam satu penjelasan singkat dari Rasulullah SAW melalui hadith di atas. Penjelasan pertama adalah bahwa karakter tentang orang yang beriman (muslim), iaitu sebagai orang yang boleh menyelamatkan muslim yang lain dari apa bentuk kejahtan dan kemungkaran. Ertinya orang lain tidak merasa ‘terganggu’ dengan kehadirannya, baik secara lisan mahupun perbuatannya. Sikapnya terjaga, perilakunya terkawal, ucapannya menyejukkan, ungkapannya menenteramkan dan statementnya memajukan umat. Sementara perkara yang kedua, iaitu hakikat tentang hijrah itu sendiri, bahawa hijrah yang hakiki sesungguhnya bermakna meninggalkan segala yang dilarang oleh Allah dan RasulNya s.a.w. sama ada yang zahir ataupun yang batin batin. Namun untuk merealisasikan tujuan hijrah tersebut, seseorang  itu mesti meninggalkan sebuah tempat yang dipijaknya menuju  ke tempat yang lainnya jika di tempat itu tidak dapat melaksanakan ketaatan kepada Allah Ta’ala. Hijrah yang seperti ini dinamakan juga dengan ’hijrah makani’, iaitu hijrah dari tempat yang jahat ke tempat yang baik. Sedangkan hijrah dalam erti yang lebih luas sebagaimana digambarkan dalam hadith di atas, sering disebut juga dengan hijrah ma’nawi. Dalam hijrah, komponen yang terpenting adalah ‘niat’. Perkara ini dapat kita lihat dari kisah muhajir Ummu Qais. Di mana terdapat seorang sahabiah yang bernama Ummu Qais, yang ingin hijrah melaksanakan perintah Allah dan RasulNya dari Mekah ke Madinah. Namun pada saat yang sama, terdapat seorang yang ‘menyintai’ Ummu Qais ini dan dengan hijrah itu diharap cintanya akan terbalas. Akhirnya Rasulullah s.a.w. bersabda dengan sebuah hadith yang cukup masyhur, iaitu  hadith tentang niat; ‘Bahawasanya segala amal perbuatan tergantung niatnya. Dan bahawasanya bagi setiap orang akan mendapatkan apa yang diniatkannya. Sesiapa yang berhijrah kerana mengharapkan keredhaan Allah dan RasulNya, maka hijrahnya tersebut akan mendapatkan  keredhaan Allah dan RasulNya. Dan sesiapa yang berhijrah kerana kepentingan dunia  atau kerana wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya tersebut akan mendapatkan apa yang telah diniatkannya’. (Muttfaqun Alaih).

Ketika mengkaji tentang keikhlasan, muncul di sana sebuah persepsi pentingnya menghindarkan amalan dari riya. Kerana riya merupakan lawan kata dari ikhlas dan riya ini pulalah yang dapat menghancurkan keikhlasan seorang hamba yang telah sekian lama diusahakannya. Memahami riya merupakan perkara yang cukup urgen, guna membantu dalam peningkatan keikhlasan. Berbeda dengan ikhlas, maka riya bermaksud amalan yang dilakukan seseorang bertujuan mendapatkan keredhaan manusia, sama ada berupa pujian, pujaan  atau sesuatu yang diinginkannya selain Allah Ta’ala. Dr. Sayid Muhammad Nuh, menggambarkan adanya tiga faktor yang menyebabkan timbulnya riya: Pertama kerana ingin mendapatkan pujian dan nama baik di masyarakat. Kedua kerana kekhawatiran mendapat celaan manusia dan ketiga, menginginkan sesuatu yang dimiliki orang lain (tamak). Ketiga perkara ini didasari dari hadith, yang diriwayatkan Imam Bukhari:

عَنْ أَبِيْ مُوْسَى رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، أَنَّ أَعْرَابِيًّا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهٌ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُوْلَ اللهِ، الرَّجُلُ يُقَاتِلُ حَمِيَّةً، وَالرَّجُلُ يُقَاتِلُ لِيُرَى مَكَانُهُ، وَالرَّجُلُ يُقَاتِلُ لِلذِّكْرِ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ قَاتَلَ لِتَكُوْنَ كَلِمَةَ اللهِ هِيَ الْعُلْيَا فَهُوَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ

Maksudnya: “Dari Abu Musa al-Asyari ra, mengatakan bahwa seorang Baduwi bertanya kepada Rasulullah SAW, “Wahai Rasulullah, seseorang berperang kerana kekesatriaaan, seseorang berperang supaya mahu dilihat oleh orang dan seseorang berperang kerana ingin mendapatkan pujian? Rasulullah SAW menjawab “Barang siapa yang berperang kerana ingin menegakkan kalimatullah, maka dia fi sabilillah.” (HR. Bukhari).

Di dalam sepotong hadith yang lain, yang diriwayatkan oleh  An Nasai, Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

مَنْ غَزَا لاَ يَبْغِيَ إِلاَّ عِقَالاً فَلَهُ مَا نَوَى

Maksudnya: “Barang siapa yang berperang hanya kerena kekang hewan, maka ia hanya akan mendapatkan apa yang diniatkannya.” (HR. Nasa’i)

Ungkapan dalam hadith pertama, tentang seseorang yang berperang supaya posisinya dilihat orang dan seseorang yang berperang supaya mendapatkan pujian, adalah sebagai indikasi penyebab riya yang pertama, iaitu ingin mendapatkan pujian dan nama baik di masyarakat. Kemudian ungkapan dalam hadith tentang seseorang yang berperang kerana kekesatriaan, adalah indikasi dari penyebab yang kedua, iaitu kekhwatiran mendapatkan celaan manusia. Adapun dalam hadith yang kedua, adalah indikasi dari penyebab yang terakhir, iaitu menginginkan sesuatu yang dimiliki orang lain. Meninggalkan ketiga perkara di atas adalah merupakan salah satu upaya guna menghadirkan keikhlasan dalam beramal, sekaligus menghindari dir dari sifat riya.

Sesungguhnya riya’ adalah syirik kecil; demikianlah ungkapan yang dikemukakan Rasulullah s.a.w dalam salah satu hadithnya yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hambal dalam musnadnya. Rasulullah SAW bersabda:


إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمْ الشِّرْكُ اْلأَصْغَرُ، قَالُوْا وَمَا الشِّرْكُ اْلأَصْغَرُ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟ قَالَ الرِّيَاءُ، يَقُوْلُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ اذْهَبُوْا إِلَى الَّذِيْ تُرَاءُوْنَ فِي الدُّنْيَا هَلْ تَجِدُوْنَ عِنْدَهُمُ الْجَزَاءَ (رواه أحمد)


Maksudnya: “Sesungguhnya sesuatu yang paling aku takutkan terjadi pada kalian adalah syirik kecil, para sahabat bertanya, “Apa itu syirik kecil wahai Rasulullah ?”, Beliau menjawab, “Riya.! Dan Allah akan berkata pada hari kiamat, terhadap mereka yang riya, pergilah kalian kepada orang-orang yang dahulu di dunia kalian riya, apakah kalian mendapatkan ganjaran dari mereka?” (HR. Ahmad).


Meskipun kecil, riya tetap sebahagian dari syirik yang harus disingkirkan jauh-jauh dari hati setiap muslim. Sesuatu yang kecil, bila dibiarkan tumbuh berkembang, maka lambat laun nanti akan menjadi besar. Alangkah meruginya, jika sesuatu yang negatif yang demikian besarnya, ternyata berada dalam hati orang para mukmin, sedangkan syirik merupakan dosa yang tidak akan mendapatkan ampunan dari Allah Ta’ala.


Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani



No comments:

Post a Comment