PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 28 August 2012

I’JAZ AL-ILMI


Sesungguhnya al-Qur’an merupakan kitab suci yang berbahasa Arab dan mempunyai nilai-nilai sastera yang bermutu tinggi.[1] Pemakaian i’jaz al-Qur’an dari sudut ilmiyah merupakan elemen-elemen sains yang terdapat dalam al-Qur’an, sama ada dalam bentuk kejadian manusia, penciptaan alam, pergerakan siang dan malam yang silih berganti dan lain-lain lagi. Perkara ini merupakan dorongan dan stimulasi al-Qur’an yang dijelmakan kepada manusia agar terus berfikir dan mencetuskan idea kepada dirinya sendiri tentang alam semesta yang sentiasa berlegar di atas paksinya.[2] Kei’jazan ini menunjukkan bagaimana al-Qur’an dapat menundukkan para pencabarnya dari sudut perbahasan ilmiyah dengan penggunaan fakta yang ‘concrete’ yang tidak mampu dipertikaikan lagi. Tuduhan yang dilemparkan oleh golongan orientalis dan kaum kerabatnya yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w. menulis al-Qur’an adalah sesuatu yang tidak masuk akal. Bagaimana seorang yang ummi dan buta huruf yang tidak pernah berguru dengan sesiapa dan tidak pernah belajar mengenai astronomi, anatomi, biologi dan lain-lain mampu bercakap atau menulis mengenai perkara tersebut..?

            Maka, tuduhan ini adalah tuduhan palsu dan bohong, tuduhan yang sangat bodoh dan dangkal akal fikiranya…!

            Tidak lain dan tidak bukan, perkara ini merupakan mukjizat yang dianugerahkan oleh Allah kepada baginda s.a.w.

            Sebagai contoh, mengenai perjalanan dan peredaran matahari, pakar-pakar sains menyatakan bahawa bumi mengelilingi matahari yang tidak bergerak dan tetap dengan kedudukannya. Akan tetapi, al-Qur’an menjelaskan perkara sebenar mengenai perjalanan dan peredaran matahari melalui ayatnya.

Firman Allah Ta’ala:

وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ

Maksudnya: “Dan matahari yang kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya, yang demikian itu adalah takdir Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui” (Surah Yasin: 36:38).

Al-Qur’an juga memberitahu kepada kita tentang gambaran sebenar mengenai proses penurunan hujan, di mana awan yang berarak di langit bercantum di antara satu sama lain untuk mengumpulkan air, setelah air tersebut memenuhi kantungnya lalu awan tersebut menurunkan hujan ke perut bumi.

Firman Allah Ta’ala:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَاءُ ۖ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالأبْصَارِ

Maksudnya: Tidakkah kamu melihat bahawa Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis, selepas itu kamu melihat hujan turun dari celah-celahnya dan Allah juga menurunkan butiran air dari langit, dari gunung-ganang yang ada padanya, lalu Dia menimpakan dengannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya, sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan”(Surah al-Nur: 24: 43).

            Al-Qur’an juga memberitahu kepada kita tentang kejadian manusia yang bermula dari proses persenyawaan di antara benih lelaki dan benih perempuan dalam rahim. Ianya bermula dari setitis mani, kemudian berubah menjadi segumpal darah, kemudian berubah lagi menjadi seketul daging dan dengan daging tersebut akan membalut segala tulang-belulang, sebagaimana firman Allah Ta’ala:

ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

Maksudnya: “Kemudian Kami jadikannya air mani pada tempat yang kukuh, kemudian Kami ciptakan air mani itu menjadi segumpal darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang, kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging, setelah sempurna kejadian itu lalu Kami bentuk menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya, Maha Suci Allah dan Dia adalah sebaik-baik Pencipta”  (Surah al-Mukminun: 23: 13-14).

Dan di sana banyak lagi contoh-contoh lain yang menunjukkan bahawa al-Qur’an banyak membekalkan maklumat untuk pengetahuan manusia. Sesungguhnya i’jaz ilmi ini memberi maklumat yang amat penting untuk pengetahuan umum dalam pelbagai aspek dan lapangan hidup, di samping ianya mencetuskan informasi terkini kepada manusia, terutama pakar-pakar sains yang ingin mendapatkan sumber-sumber yang sebenar.



Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani


[1] Abd al-Qahir al-Jurjani. 2005. Dalail al-I’jaz, hlm: 15. Beirut: Dar al-Kitab al-‘Arabi.
[2] Mansur Hasbunabi. al-Kaun Wa al-I’jaz Fi al-Qur’an, hlm: 19-20. Beirut: Dar al-Fikr al-Arabi.

2 comments: