Dari sudut bahasa ikhtilaf bererti tidak sama atau tidak sepakat,[1] manakala dari sudut istilah pula ikhtilaf atau khilaf mempunyai
dua pengertian, pertama: Perlawanan, perpecahan, perdebatan dan perbalahan yang
boleh menimbulkan api permusuhan dan kebencian, kedua: Perbezaan pendapat dan
pandangan yang disebabkan oleh perbezaan kepintaran, kecerdasan dan informasi.[2] Ikhtilaf atau perbezaan pendapat dalam
kalangan ulama bukan suatu fenomena baru dalam kajian ilmiah dan ianya adalah
suatu ‘pergolakkan minda’ yang akan mencetuskan longgakkan pandangan atau
pendapat dengan membuahkan nilai-nilai positif dalam pasaran intelektual.
Ikhtilaf itu boleh dianggap sebagai jalan atau laluan untuk sampai ke suatu
destinasi yang dituju, sesiapa saja bebas memilih jalan dan laluan mana yang
dirasakan selesa dan selamat, asalkan jalan dan laluan yang dipilih itu tidak
tersesat atau tersasar dari destinasi yang hendak dituju itu. Ikhtilaf di sini
bukan dimaksudkan dengan makna perbalahan atau perkelahian atau persengketaan
atau perseteruan atau apa-apa makna yang membawa maksud hubungan yang tidak
baik, akan tetapi ikhtilaf di sini ialah membawa maksud perbezaan pandangan
atau buah fikiran yang tidak melibatkan apa-apa bentuk permusuhan. Mengenai
perkara ini, Ibn Taimiyah r.a. pernah menyatakan:
قد
كان العلماء من الصحابة والتابعين ومن بعدهم إذا تنازعوا فى الأمور اتبعوا أمر
الله تعالى فى قوله تعالى: فإن تنازعتم فى شئ فردوه إلى الله والرسول إن كنتم
تؤمنون بالله واليوم الآخر ذلك خير وأحسن تأويلاً وكانوا يتناظرون فى المسائل
مناظرة مشاورة ومناصحة وربما اختلف قولهم فى المسألة العلمية والعملية مع بقاء
الألفة والعصمة وأخوة الدين
Maksudnya: “Pada zaman
dahulu para ulama dalam kalangan sahabat dan tabi’en serta orang-orang yang
selepas daripada mereka, apabila berlaku perselisihan faham dalam sesuatu
perkara, mereka akan mengikut arahan firman Allah Ta’ala: Apabila kamu
berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah kepada Allah dan Rasul
(al-Quran dan al-Sunnah s.a.w.) sekiranya kamu beriman kepada Allah dan hari
akhirat, yang demikian itu adalah lebih utama dan lebih baik kesudahannya[3].
Mereka menyatakan pandangan dalam menyelesaikan masalah dengan bermusyawarah
dan nasihat-menasihati, boleh jadi mereka berselisihan pendapat dalam masalah
ilmiah dan praktikal sedangkan kekal dalam hati mereka sikap lembut, keteguhan
dan nilai ukhuwah keagamaan”.[4]
Pengikhtilafan dalam kalangan tokoh-tokoh
ulama kebanyakan berlaku ketika mereka merumuskan masalah pentarjihan ilmu
mengenai sesuatu persoalan. Perkara ini berlaku hanya dalam persoalan furu’
atau cabang-cabang ilmu yang berkaitan, bukan ikhtilaf mengenai perkara asas.
Berdasarkan kebolehan dan kebijaksanaan yang ada pada seseorang ulama, beliau
mengemukakan pendapat dan pandangannya sendiri melalui konsep ijtihad dalam
sesuatu persoalan, sama ada persoalan itu masih belum wujud yang tidak
dibahaskan oleh ulama-ulama sebelum ini atau persoalan itu telah wujud, tetapi
ianya diijtihadkan sebagai tajdid atau untuk mewujudkan kesesuaian dari sudut
amali mengikut tempat dan keadaan semasa. Sebagai contoh, persoalan yang masih
belum wujud yang tidak dibahaskan oleh mana-mana ulama sebelum ini ialah
mengenai perdermaan organ dan anggota badan[5], penggunaan teknologi
moden dalam ibadat dan penghakiman serta lain-lain lagi. Manakala persoalan
yang telah wujud, tetapi ianya memerlukan ijtihad oleh ulama sebagai tajdid
atau untuk disesuaikan mengikut tempat dan keadaan semasa, sebagai contoh di
antaranya ialah mengenai bilangan jama’ah dalam solat juma’at yang tidak
mencapai empat puluh orang, wanita yang berkahwin yang belum mencapai umur
baligh, wanita yang menutup seluruh muka dalam jabatan atau mana-mana tempat
pekerjaan, menentukan syarat tambahan dalam perkahwinan atau poligami,[6] mengadakan majlis tahlil
kematian, menyambut maulidur Rasul dan lain-lain lagi. Semua perkara-perkara
tersebut memerlukan suara ijtihad dan sudah tentu di sana akan mencetuskan
fenomena ikhtilaf yang melahirkan pendapat dan peandangan yang pelbagai.
Melihat realiti yang berlaku pada hari ini,
ikhtilaf boleh memainkan peranan penting untuk memudahkan urusan ummah dalam
melaksanakan program ibadat, namun beberapa permasalahan akan timbul dan
mengundang bahaya kepada pemikiran mereka apabila munculnya suara-suara yang
memburukkan suasana ikhtilaf dengan memperlekeh atau memandang remeh pendapat dan
padangan ulama lain, sehingga membawa kepada memburuk-burukkan peribadi
tokoh-tokoh ulama yang memperjuangkan idealisme mereka. Suasana ini akan
menjadi lebih keruh apabila timbulnya sikap ekstrim dan fanatik terhadap puak
yang boleh mengundang perbalahan dan permusuhan. Apabila wujudnya campurtangan
asing dalam konsep ijtihad dan ikhtilaf kerana kepentingan sesuatu perkara,
maka ulama tidak lagi dapat menjalankan urusan dengan baik dan sempurna,
lebih-lebih lagi ada dalam kalangan ulama yang diancam dan diugut agar tidak
mengeluarkan fatwa berpandukan kepada al-Quran dan al-Sunnah s.a.w.
Mari kita lihat bagaimana ketegasan Imam
Malik r.a. yang telah mengeluarkan fatwa, bahawa penceraian itu tidak akan
gugur apabila berlaku unsur-unsur tekanan. Fatwa beliau tidak disukai oleh
pemerintah ketika itu dan juga ulama-ulama lain menyebabkan beliau ditangkap
dan dipukul secara ganas sehingga salah satu lengannya menjadi lumpuh. Pendapat
dan pandangan Imam Malik r.a. ini adalah berdasarkan kajian dan pemerhatiannya
terhadap nas-nas syara' yang berpandukan kepada al-Quran dan al-Sunnah s.a.w.
Namun pendapat dan pandangannya itu dianggap berbaur politik dan cuba menentang
khalifah.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وإن
عبدا حبشيا فإنه من يعش منكم بعدى فسيرى اختلافاً كثيرا فعليكم بسنتى وسنة
الخلفاء المهديين الراشدين تمسكواْ بها وعضواْ عليها بالنواجذ
Maksudnya: “ Aku mewasiatkan
kepada kamu supaya bertakwa kepada Allah, dengar dan taatlah kamu pemimpin
sekalipun dia seorang hamba Habsyi, maka sesungguhnya sesiapa yang hidup
selepas ku pasti akan melihat banyak ikhlaf (perselisihan pendapat), maka hendaklah kamu berpegang dengan sunnah
ku dan sunnah para pemimpin selepas ku yang diberi petunjuk, gengamlah dengan
sekuat-kuat dan peganglah dengan seerat-eratnya”.[7]
Sesungguhnya Islam telah menggariskan
prinsip-prinsip musyawarah dan muzakarah supaya nilai-nilai ikhtilaf dalam
agama dapat dikembangkan dan diaplikasikan dalam bentuk yang lebih intelektual.
Manakala perbincangan tersebut mestilah dilakukan secara ilmiah yang meletakkan
penguasaan akal secara sihat yang berpaksikan kepada sumber syari’at yang
autentik dan bukannya diselesaikan secara rambang atau kesimpulan yang berat
sebelah atau perbahasan separuh masak atau kerana sentimen kepartian atau
fanatik kepuakan atau kerana taqlid buta atau lain-lain lagi yang bersifat
emosional. Dr. Yusuf Qardawi pernah bekata:
إن التفقيه المنشود لا يمكن أن يقوم به إلا علماء بعيدون عن تأثير السلطان ورعبة
ورهبه حائزون على ثقة هؤلاء الشباب ثقتهم بأصالة علمهم
وثقتهم بقوة دينهم
Maksudnya: “Sesungguhnya
kefaqihan yang diharapkan tidak akan tertegak melainkan diserahkan kepada ulama
yang jauh dari pengaruh kuasa pemerintah dan penghormatan, mereka lebih
dipercayai dalam kalangan pemuda, dipercayai kerana keilmuan mereka dan
kekuatan mereka terhadap pegangan agama”[8].
Perlu difahami bahawa fenomena ikhtilaf yang
berlaku dalam kalangan ulama telah mencetuskan suatu reformasi dan alternatif
baru berdasarkan kajian ilmiah melalui konsep ijtihad, sama ada menggunakan
kaedah qawa’id al-fiqhiyah[9] atau kaedah qias atau
masolih al-mursalah atau seumpamanya. Dengan adanya persoalan ikhtilaf ini,
maka ianya merupakan salah satu ranting ilmu yang mempunyai hubung-kait dengan
cabang-cabang ilmu Islam yang lain. Dalam menilai perselisihan pendapat dan
pandangan dalam kalangan ulama ini, kita merasa yakin bahawa fenomena ini bukan
sesuatu gejala buruk yang boleh mencetuskan suasana yang gerimis dalam
perbahasan ilmiah, akan tetapi suasana ini sebenarnya akan mengembangkan lagi
peraturan dan hukum-hakam dalam syari’at Islam. Di sana, ikhtilaf ini boleh
dianggap sebagai suatu ‘proses ilmiah yang sedang berjalan’ untuk mencapai
peringkat kematangan yang mampu mencipta ramuan hukum-hakam sebagai alternatif
kepada ummah untuk diaplikasikan dalam kehidupan secara praktikal. Mengenai
persoalan ikhtilaf ini, ada baiknya kita saksikan bagaimana para sahabat menterjemahkan
kata-kata Nabi s.a.w. untuk diamalikan dalam kehidupan mereka.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
لا
يصلين أحد العصر إلا فى بنى قريظة
Maksudnya: “Janganlah ada di
antara kamu mendirikan solat Asar kecuali apabila tiba di perkampungan Bani
Quraizah”.[10]
Para sahabat telah berikhtilaf pendapat dan
pandangan mengenai kata-kata Nabi s.a.w.
ini, ada di antara mereka yang memahami kata-kata Nabi s.a.w. ini secara
zahir, bahawa perintah baginda s.a.w. ini agar melaksanakan solat Asar setelah
tiba di perkampungan tersebut. Manakala ada pula di antara mereka yang memahami
secara takwil, bahawa maksud perkataan tersebut ialah perintah supaya bersegera
sampai ke destinasi yang diarahkan oleh baginda s.a.w. lalu mereka solat Asar
sebelum sampai ke tempat yang dimaksudkan.
Apabila perkara
ini disampaikan kepada Nabi s.a.w. maka baginda tidak menyalahkan mana-mana
sahabat, baginda membenarkan ikhtilaf kedua-dua kelompok sahabat ini sebagai
suatu perkara yang sihat dan membiarkan mereka beramal mengikut ijtihad
masing-masing. Dengan sikap dan sifat keterbukaan yang ditunjukkan oleh Nabi
s.a.w. ini, maka pintu minda dan pemikiran para sahabat mula terbuka dalam
persoalan ijtihad. Perkara ini turut dijelaskan oleh Imam Bukhari dalam
sahihnya, sebagaimana yang diriwayat oleh Anas bin malik r.a.:
إنا معشر أصحاب الرسول صلى الله عليه وسلم كنا
نسافر فمنا الصائم ومنا المفطر ومنا المتم ومنا المقصر فلم يعب الصائم على المفطر ولا المفطر
على الصائم ولا المقصر على المتم ولا المتم على المقصر
Maksudnya: “Kami dalam
kalangan para sahabat Rasulullah s.a.w. pernah bermusafir, di antara kami ada
yang berpuasa dan sebahagian yang lain tidak berpuasa, sebahagian kami
menyempurnakan ibadat solat dan sebahagian yang lain pula mengqasarkan, namun
mereka yang berpuasa tidak merendahkan sahabat yang tidak berpuasa dan begitu
juga sahabat yang tidak berpuasa tidak merendahkan sahabat yang berpuasa,
manakala sahabat yang mengqasarkan solat tidak merendahkan sahabat yang
menyempurnakan solat, begitu juga mereka yang menyempurnakan solat tidak
merendahkan sahabat yang mengqasarkan”.[11]
Maka jelaslah
kepada kita bahawa apa yang ditonjolkan oleh para sahabat merupakan suatu
realiti dalam menerima-pakai konsep ikhtilaf dan sekaligus meletakkan hukum
yang harus dalam pelaksanaan konsep tersebut secara praktikal. Memang benar bahawa
ikhtilaf pendapat dan pandangan tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan
intelektual yang melibatkan pertumbuhan dan percambahan fikiran, tetapi perkara
ini bukan suatu alasan untuk menerima pelaksanaan konsep ikhtilaf ini dalam
amalan hidup dan dalam penyatuan ummah. Kerana, perkara ini telah diamalkan dan
dipraktikkan oleh generasi sahabat dan ternyata ianya bukan suatu beban masalah
atau bukan sesuatu perkara yang pincang dalam pasarana kehidupan untuk
mewujudkan ‘wahdah al-amaliyah’ dalam ibadat. Mereka hanya berikhtilaf dari
sudut furu’ dan cabang-cabang ilmu sahaja, bukan ikhtilaf mengenai perkara asal
yang telah ada nas. Di samping itu, sifat dan sikap mereka yang tidak ‘menuding
jari’ sesama sendiri dan tidak menjatuh aib di antara satu sama lain ketika
melaksanakan idea dan buah fikiran mereka patut dicontohi bersama, kerana
perkara inilah yang akan mewujudkan suasana yang sihat dan menjernihkan
keadaan.
Perlu difahami, bahawa di
antara syarat penting untuk merealisasikan program ikhtilaf ini ialah memahami bahawa matlamat ikhtilaf adalah untuk
mengembangkan perkara-perkara furu’ yang lazimnya mengandungi rukshah, sama ada
untuk memilihnya atau sebaliknya. Sebagai contoh, persoalan mengenai ‘menyentuh
isteri dan wanita yang bukan muhrim’ adakah terbatal wuduk ataupun tidak..?
Dalam kalangan ulama berpendapat, bahawa perbuatan tersebut membatalkan wuduk
dan ada pula yang berpendapat perkara tersebut tidak membatalkan wuduk.
Ikhtilaf ini telah diperbahaskan oleh para ulama berkisar mengenai sepotong ayat:
أَوْ
لامَسْتُمُ النِّسَآءَ[12]
Maksudnya: “... atau kamu
bersentuh dengan perempuan …”
Dalam kalangan ulama, mereka telah
menafsirkan perkataan ‘lamasa’ (لامَسْتُمُ)
dengan makna ‘bersentuh’ yang boleh membatalkan wuduk, di antara mereka pula
menafsirkannya dengan makna ‘sentuh-menyentuh’ iaitu perbuatan yang ada
interaksi di antara lelaki dan wanita akan membatalkan wuduk dan ada pula yang
menafsirkannya dengan makna ‘jimak’ yang boleh membatalkan wuduk.
Begitu juga ikhtilaf yang berlaku dalam
kalangan para mujtahid adalah mengenai hukum-hakam zanni yang tidak mempunyai
dalil yang jelas, bukan perkara qath’i yang telah jelas halal atau haramnya
seperti arak, zina, mencuri dan lain-lain lagi. Begitu juga dengan masalah ijma
ulama, maka perkara tersebut tidak harus dijadikan ikhtilaf. Syeikh Waliyullah
al-Dahlawi pernah menyatakan:
مسائل إجماع وهذه لا يجوز الخلاف فيها لأن الإجماع حجة قاطعة
Maksudnya: “Masalah-masalah
ijma' (yang disepakati) tidak boleh berlaku pertikaian padanya, kerana ijma'
adalah bukti qath'i”.[13]
Para salaf tidak pernah berikhtilaf dalam
perkara yang melibatkan dasar hukum syari’at, mereka hanya berikhtilaf untuk
memilih perkara yang paling utama di antara dua perkara dan kita dapat saksikan
bahawa persoalan ikhtilaf juga terdapat dalam kalangan ahli qurra tentang cara
bacaan dalam al-Quran, di samping itu ramai juga para ulama yang membahaskan
tentang persoalan ini, kerana mereka melihat perbuatan para sahabat yang
melakukan perkara yang sama, namun mereka semua berada di dalam petunjuk.[14] Di samping itu ikhtilaf
yang berlaku tidak sekali-sekali kerana mengikut telunjuk dan kehendak puak
atau golongan tertentu yang mempersenda-sendakan hukum-hakam Islam atau kerana
mahu menukar nas yang muhkamat kepada mutasyabihat.
Firman Allah Taala;
فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ
الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيْلِهِ[15]
Maksudnya: “Maka mereka
mengikuti ayat-ayat mutasyabihat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan
mencari-cari takwilnya”.
Andaikata perkara ini berlaku, maka sudah
tentu ianya didalangi oleh golongan juhala’ dalam agama atau sememangnya
propaganda ini dimainkan oleh musuh-musuh Islam untuk memecah-belahkan
perpaduan dan fahaman umat Islam terhadap masalah-masalah dalam agama yang
berkaitan dengan persoalan furu’ atau khilafiyah. Di antara agenda jahat
musuh-musuh Islam mengenai perkara ini ialah mewujudkan unsur-unsur keraguan
dalam nilai fiqh Islam dan membuat gangguan terhadap ajaran agama serta
membesar-besarkan perkara khilafiyah dalam mazhab dengan menghuraikan perkara
pokok yang boleh mencemar dan mengubahnya daripada nilai ketulenan fiqh Islam
yang asli.[16]
Di antara beberapa faktor ikhtilaf yang biasa berlakunya dalam kalangan ulama
ialah:
Pertama: Ikhtilaf
disebabkan mengenai kefahaman tentang sesuatu nas dan tafsiran yang berbeza mengenai
nas-nas hukum pada sudut lafaz dan makna. Sebagai contoh, para ulama
berikhtilaf menafsirkan makna (قُرُوءٍ) dalam ayat al-Quran:
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ
قُرُوءٍ
Maksudnya: “Dan
isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu edah dengan menahan diri
mereka dari berkahwin selama tiga kali suci”.[17]
Para ulama berikhtilaf dalam ayat ini
mengenai perkataan (قُرُوءٍ)
sama ada bermaksud haid atau bermaksud suci. Dalam kalangan ulama mazhab
mempunyai perbezaan pendapat dalam memahaminya. Imam Malik dan Imam
asy-Syafi’ei berpendapat bahawa perkataan (قُرُوءٍ) bermaksud ‘bersih dari haid’ dan Imam
Abu Hanifah pula berpendapat ianya bermaksud ‘tempoh seseorang wanita itu
berada dalam haid’. Manakala pendapat Imam Ahmad Ibn Hanbal dalam mazhabnya ada
dua pendapat, pertama mengatakan bahawa (قُرُوءٍ) ialah ‘masa suci’ dan
kedua pula mengatakan ‘masa dalam keadaan haid’.
Ikhtilaf ulama juga
berlaku terhadap cara penafsiran sesuatu ayat al-Quran, terdapat dalam kalangan
ulama yang menafsirkan ayat secara zahir, ada yang menafsirkan mengikut kaedah
nahu, ada pula yang menafsirkan mengikut kaedah fiqh dan lain-lain lagi.
Sebagai contoh dalam ayat yang berkitan dengan ayat poligami:
Firman Allah Ta’ala:
فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ
مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ[18]
Maksudnya: “ Maka
berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan; dua,
tiga dan empat..”
Dalam kalangan
ulama ada yang menafsirkan perkataan (مَثْنَىٰ
وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ) secara zahir, iaitu berpoligami diharuskan
hanya empat sahaja, namun ada pula dalam kalangan ulama yang mengharuskan
berpoligami sehingga sembilan orang isteri.[19] Ikhtilaf ini berlaku
disebabkan oleh kaedah penafsiran para ulama, sama ada menafsirkan menggunakan
kaedah nahu atau kaedah fiqh atau lain-lain kaedah yang diharuskan oleh syara’.
Kedua: Ikhtilaf disebabkan kerana mengambilkan sumber hukum
yang kedua, iaitu hadith dalam keadaan terhad dan terbatas, perkara ini berlaku
kerana keadaan dan suasana ketika itu tidak mempunyai kemudahan yang lengkap.
Justeru, hadith-hadith pada zaman
tersebut masih belum lagi dihimpunkan sepenuhkan dan dibukukan secara
sistematik. Oleh itu. Para imam mazhab dan ulama terpaksa mencarinya sendiri
dengan berhijrah dan merantau ke merata-rata tempat semata-mata untuk mencari
hadith bagi tujuan untuk menguatkan sesuatu pendapat mereka dan juga untuk
menyelesaikan sesuatu permasalahan yang berlaku. Imam asy-Syafi’ei
sendiri pernah bersuara kepada muridnya, Imam Ahmad mengenai hadith-hadith
sahih yang baru dijumpai agar diberitahu kepadanya untuk dijadikan pegangan dan
sumber hukum dalam sesuatu perkara.[20] Dalam hal ini, Ibn Taimiyah pernah
berkata:
ليس أحد من الأئمة المقبولين عند الأمة قبولا
عاما يعتمد مخالفة رسول الله صلى الله عليه وسلم فى شئ من سنته دقيق ولا جليل
فإنهم متفقون اتفاقا يقينيا على وجوب اتباع الرسول صلى الله عليه وسلم وعلى أن كل أحد من الناس يؤخذ من قوله ويترك إلا رسول الله
صلى الله عليه وسلم ولكن إذا وجد لواحد منهم قول قد جاء حديث صحيح بخلافه فلابد له
من عذر فى تركه
Maksudnya: “Tidak ada seorangpun pendapat dalam
kalangan imam diterima semua sekali oleh umat, namun perkara ini berbeza
mengenai sunnah Nabi s.a.w. di mana keyakinan mereka adalah secara menyeluruh,
sama ada mengenai perkara kecil atau besar, mereka semua bersepakat dan yakin
mengenai kewajiban mengikut Rasulullah s.a.w. Pendapat seseorang itu boleh
diterima dan boleh ditolak, tetapi tidak kepada perkataan Rasulullah s.a.w.
Andaikata terdapat seseorang yang meriwayatkan hadith sahih yang menyalahi
pendapatnya, maka adalah wajib dia meninggalkan pendapatnya itu (dan mengikut
hadith sahih) tanpa keuzuran”.[21]
Ketiga: Ulama berikhtilaf
kerana tidak mencapai maksud
nas-nas al-Quran dan al-Sunnah yang nyata untuk dijadikan sebagai hujah, kerana
lapaz dalam sesuatu ayat mempunyai maksud yang umum yang mengandungi di
dalamnya ungkapan hakikat ataupun majaz. Oleh itu, di sana terdapat pelbagai
tafsiran dalam kalangan ulama untuk mentarjihkan maksud perkataan-perkataan
tersebut, sama ada untuk menerima lapaz hakiki atau lapaz majazi. Sebagai
contoh, firman Allah Ta’ala dalam Surah Thaha:
الرَّحْمَٰنُ
عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ[22]
Maksudnya: “Iaitu (Allah)
Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy”.
Di sana terdapat pelbagai tafsiran dalam
kalangan ulama mengenai dengan perkataan (الْعَرْشِ
اسْتَوَىٰ) dan para ulama ada yang menafsirkan secara
hakiki dan ada pula yang menafsirkan secara majazi. Apabila ditanya kepada Imam
Malik tentang perkataan ini beliau menjawab:
كيف منه غير معقول والإستواء منه غير مجهول
والإيمان به واجب والسؤال عنه بدعة وأظنك
صاحب بدعة وأمر به فأخرج
Maksudnya: “Bagaimana gambarannya tidak diterima akal,
duduk di atas singgahsana adalah pasti dan beriman dengannya adalah wajib,
bertanya tentangnya adalah bida’ah, aku menyangka kamu adalah pembawa bida’ah,
lalu Imam Malik memerintahkan orang yang bertanya itu untuk keluar”.[23]
Kenyataan bahawa Allah bersemayam di atas
arasy serupa dengan manusia adalah perkataan yang muncul dari ‘golongan al
mujassamah’ yang cuba mengambarkan Allah secara berjisim[24]. Imam Abu Hanifah pernah menyatakan
bahawa adalah tidak patut bagi seseorang itu mengatakan sesuatu tentang Zat
Allah, melainkan hanya dikhususkan kepada diriNya sahaja dan tidak diharuskan
sama sekali mengatakan sesuatu tentang Allah dengan pendapat peribadinya.[25] Beliau juga menjelaskan bahawa sesiapa
yang tidak mengetahui Tuhannya di langit atau di bumi, maka dia menjadi kafir
dan begitu juga seseorang itu boleh menjadi kafir apabila mengatakan bahawa
Allah berada di atas ‘arasy, tetapi tidak tahu adakah ‘arasy itu di langit atau
di bumi.[26]
Imam asy-Syafi’ie pernah berkata bahawa
Allah Ta’ala memiliki asma’ (nama-nama) dan sifat-sifatNya yang telah
disebutkan dalam kitabNya dan diberitakan oleh Nabi s.a.w. kepada umatnya, yang
tidak boleh diingkari oleh sesiapa pun dari makhluk. Semua sifat-sifat yang
dianggap al-mutasyabihah ini yang telah ditetapkan oleh Allah Ta’ala sendiri
bagi diriNya dan oleh Rasulullah s.a.w. untukNya. Maka dari sudut hakikatnya
tidak dapat dijangkau oleh akal atau fikiran dan orang yang mengingkarinya
kerana kejahilan tidaklah kafir, melainkan jika dia mengetahuinya tetapi dia
mengingkarinya, barulah dia kafir.
Namun kita tetapkan sifat-sifat ini dengan menafikan tasybih atau penyerupaan dengan yang lain[27] sebagaimana Allah telah menafikan dari diriNya dalam firmanNya:
Namun kita tetapkan sifat-sifat ini dengan menafikan tasybih atau penyerupaan dengan yang lain[27] sebagaimana Allah telah menafikan dari diriNya dalam firmanNya:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ
وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ[28]
Maksudnya: “Tidak ada sesuatu pun yang menyerupai Dia
dan Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Syeikh Ibn Taimiyah pernah menukilkan kata-kata Imam Ahmad bahawa kita beriman kepada Allah di atas ‘arasy sesuai dengan kehendak dan kemahuanNya tanpa disifatkan dengan sifat makhluk, sifat-sifat Allah itu adalah datang dari diriNya sendiri dan milikNya, Dia mempunyai sifat-sifat seperti yang Dia sifatkan untuk diriNya, yang tidak dapat dijangkau oleh pandangan akal.[29] Ibn Jauzi dalam Kitab al-Manaqib menyebutkan tulisan Imam Ahmad kepada Imam Musaddad yang di antara isinya ialah menyebut supaya menyifatkan sifat Allah dengan sifat yang layak bagiNya dan Dia telah menyifatkan diriNya sendiri dan nafikanlah dari Allah apa-apa yang Dia nafikan dari diriNya[30].
Keyakinan para ulama di
seluruh dunia dan ditunjukkan oleh pandangan para mazhab mereka yang
menjelaskan bahawa manhaj para ulama dan jalan ahli fiqh menyatakan Allah di
atas langit yang ke tujuh di atas 'arasyNya, terpisah dari hamba-hambaNya,
ilmuNya, kuasaNya dan kekuasaanNya adalah di setiap tempat.[31]
Keempat: Ikhtilaf juga berlaku mengenai kaedah usul fiqh yang
digariskan oleh para ulama dalam mengistimbat atau mengeluarkan sesuatu hukum
persoalan fiqh. Imam asy-Syafie’ r.a. mengariskan al-Quran dan al-Sunnah
sebagai sumber asas, kemudian diikuti dengan ijma’ dan qias sebagai sumber
dalam kaedah usul fiqh. Begitu juga dengan Imam Malik r.a. yang menggunakan al-Qur’an dan al-Sunnah s.a.w. sebagai sumber asas dan
kemudian diikuti dengan ijma’, tradisi penduduk Madinah, qias, fatwa sahabat,
al-maslahah al-mursalah, ‘urf, istihsan, istishab, sad al-zari’ah dan syar’u
man qablana dalam kaedah usul fiqhnya. Imam Abu Hanifah r.a. pula menggunakan
al-Qur’an dan sunnah s.a.w. sebagai sumber asas dan juga mengambil kira fatwa
sahabat, qias, istihsan dan ijma’. Manakala
Imam Ahmad Ibn Hanbal r.a. pula menggunakan prinsip dasar dalam usul fiqh ialah
al-Qur’an, al-sunnah s.a.w. dan termasuk ijma’, fatwa sahabat, jika
terdapat perbedaan pendapat para sahabat dalam menentukan hukum yang dibahas,
maka akan dipilih pendapat yang lebih dekat dengan al-Qur’an dan sunnah Nabi
s.a.w. , hadith mursal atau hadits daif yang didukung oleh qias dan tidak
bertentangan dengan ijma’ dan apabila dalam keempat dalil di atas tidak
dijumpai, maka kaedah qias akan diguna-pakai. Penggunaan qias bagi Imam Ahmad
bin Hanbal hanya dalam keadaan yang amat terpaksa.
Dalam perkara
ini, sebagai contoh mengenai pendapat Imam Malik r.a. yang menyatakan bahawa ‘zawil arham’ saudara ayah
dan saudara ibu tidak mendapat warisan berdasarkan amal ahlu Madinah. Sedangkan
Imam Ahmad, Abu Hanifah dan lain-lain berpendapat mereka berhak menerima
warisan sesuai, sesuai dengan firman Allah:
الأرْحَامِ
بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ[32]
Maksudnya: “Dan orang-orang
yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya lebih berhak atas setengahnya
yang (lain) menurut (hukum) Kitab Allah; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui
akan tiap-tiap sesuatu.
Menurut Imam Malik, takbir pada solat hari raya ialah
sebanyak tujuh kali termasuk takbiratul ihram pada raka’at pertama dan enam
kali termasuk takbir bangkit dari sujud pada rakaat kedua, kerana penduduk Madinah
berbuat demikian. Perbezaan mengenai kehujahan amal ahlu madinah, Imam Malik
r.a. mengambil kira sebagai hujah yang sah. Sedangkan Abu Hanifah, asy-Syafie
dan Ahmad bin Hanbal berpendapat bahwa perbuatan penduduk Madinah itu tidak
boleh dijadikan hujah, kecuali jika sudah menjadi ijma’ umat. Perbezaan kaedah usul
seandainya bertentangan antara nas mutlak dengan muqayyad, maka dibawa kepada
muqayyad sekiranya memenuhi syarat dalam usul fiqh. Namun Abu Hanifah
berpendapat sebaliknya, sebagai contoh mengenai kadar susuan bayi yang
mengharamkan nikah. Beliau berpendapat pengharaman tidak dikaitkan dengan
jumlah kali susuan, sesuai dengan firman Allah Ta’ala:
وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ
وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ[33]
Maksudnya: “Dan ibu-ibu kamu
yang telah menyusukan kamu dan saudara-saudara susuan kamu “.
Sedangkan asy-Syafi’e, kadar susuan yang mengharamkan nikah ialah
lima kali isapan sesuai dengan hadith yang menyatakan demikian.
Di dalam mempraktikkan konsep ikhtilaf ini, contoh
teladan yang tidak boleh kita lupakan ialah mengenai kisah Imam asy-Syafi‘e
yang menjadi iman solat subuh di sebuah masjid berhampiran dengan kubur Imam
Abu Hanifah. Beliau menunaikan solat tanpa membaca doa qunut dan apabila
ditanya mengapa beliau tidak membaca qunut, beliau menjawab
“
Adakah patut aku melakukan sesuatu yang berlainan dari apa yang diajar oleh Abu
Hanifah, padahal aku berada berhampirannya.”[34]
Walaupun pada asalnya Imam asy-Syafi’e berpendapat bahawa
doa qunut itu sunat dibaca dalam solat subuh, namun kerana menghormati Abu
Hanifah yang berpendapat doa qunut itu tidak sunat dibaca, maka beliau meraikan
konsep ikhtilaf bagi menjernihkan suasana di samping itu memudahkan para
jama’ah yang majoriti pada ketika itu adalah pengikut Abu Hanifah. Menurut
pendapat Imam Ahmad bin Hanbal bahawa pendarahan hidung boleh membatalkan wuduk
dan secara tidak langsung membatalkan ibadat solat, manakala Imam Malik bin
Anas pula berpendapat perkara tersebut tidak membatalkan wuduk. Apabila Imam Ahmad ditanya tentang hukum seseorang yang
bersolat di belakang imam yang tidak memperbaharui wuduk ketika mengalami
pendarahan hidung, beliau menjawab:
“
Apakah patut aku meninggalkan solat di belakang Imam Malik dan Sa‘id ibn
al-Musayyib..?”[35]
Jawapan Imam Ahmad ini menunjukkan sifat keterbukaan dalam konsep ikhtilaf yang
tidak membataskan seseorang itu untuk mengikut pendapatnya
semata-mata. Bererti, dia mengharuskan untuk memilih pendapat orang lain,
sekalipun pendapat tersebut bertentangan dengan pendapat beliau. Ikhtilaf
pendapat antara mazhab juga tidak
menjadi faktor penghalang untuk menunaikan ibadat solat bersama-sama. Apabila
tiba sahaja musim haji, semua umat Islam tidak kira sama ada para imam mazhab
atau murid mereka atau pengikut mereka akan turun ke Mekah dan Madinah untuk
menunaikan amalan haji. Imam Abu Hanifah dan anak murid-muridnya dari Kufah,
Imam asy-Syafi’e dan murid-muridnya dari Mesir dan Yaman, Imam Ahmad dan
murid-muridnya dari Baghdad dan lain-lain lagi yang datang dari seluruh pelusuk
dunia berkunjung ke Mekah dan Madinah dan kemudian menunaikan solat berjamaah
di belakang Imam Malik bin Anas tanpa sebarang keberatan. Imam Malik
berpendapat bahawa membaca ‘Basmalah’ tidak dibaca secara kuat di dalam solat ketika membaca Fatihah, manakala Imam Abu Hanifah
dan Imam asy-Syafi’e berpendapat bacaan ‘Basmalah’ perlu dibaca secara kuat. Namun, perkara ini tidak menghalang mereka menunaikan
ibadat solat secara bersama.[36]
Maka oleh itu, dalam persoalan ikhtilaf ini
kita tidak boleh memaksa orang lain menerima pandangan kita dan begitu juga
kita dilarang untuk menentang amalan-amalan khilafiyah yang tidak sesuai dengan
pandangan mazhab yang paling relevan di sisi kita. Sebaliknya, kita hendaklah
menentang amalan-amalan yang bercanggah dengan hukum-hukum yang disepakati para
ulama padanya. Di dalam sepotong hadith telah menjelas:
سمعت
رجلا قرأ آية سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقرأ خلافها فأخذت بيده فانطلقت
به إلى رسول الله عليه وسلم فذكرت له ذلك فعرفت فى وجهه الكراهة قال كلاكما محسن ولاتختلفواْ فإن من كان قبلكم اختلفواْ فهلكواْ
Maksudnya: “Aku telah
mendengar seorang membaca satu ayat, padahal aku mendengar Rasulullah s.a.w
membaca berbeza dengan bacaannya. Maka aku memegang tangannya kemudian
membawanya menemui Rasulullah s.a.w. untuk melaporkan kepadanya, maka aku
dapati kemurkaan pada wajah Baginda. Lalu Baginda bersabda: Kamu berdua benar
dan janganlah berbalah, kerana orang-orang sebelum kamu melakukan perbalahan
sehingga mereka binasa”.[37]
Sekian, wassalam
Al-Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa el-Batnani
[1]
Al-Mu’jam al-Wasith, juz: 1, hal: 251.
[2]
Ma’an ‘Ala Thariq al-Dakwah, hal: 102.
[3] Surah
al-Nisa’: 3: 59.
[4] Manhaj
al-Quraniy Fi Himayah al-A’radh Wa Shiyanatiha, Kuliyah Dakwah wa Thaqafah
Islamiyyah, 2006
[5] Menurut pandangan dan pendapat setengah
ulama, pendermaan organ dan anggota badan tidak diharuskan, kerana ianya
mengubah ketentuan Allah, tetapi menurut pandangan dan pendapat setengah ulama
yang lain, pendermaan itu diharuskan, tetapi dengan syarat organ dan anggota
badan itu hendaklah didermakan kepada orang Islam sahaja yang bertujuan untuk
menyambung nyawa atau meningkatkan nilai upaya. Pendermaan itu tidak diharuskan
sama sekali kepada bukan Islam.
[6]
Seperti pasangan yang ingin berkahwin perlu mendapat surat pengesahan doktor,
begitu juga apabila seseorang wanita yang kematian suami dengan sebab HIV atau
seumpamanya, maka perkara ini memerlukan mengesahan dari doktor untuk
membolehkan beliau berkahwin atau dimadu.
[7]
Sunan
Abu Daud, hadith no: 3991, bab: Fi Luzum al-Sunnah.
[8].Yusuf
al Qardhawi, Al Sohwah al- Islamiyah Baina al-Juhud Wa al-Tharf, hal: 146.
[9] Lihat
dalam Asbah Wa al-Nazhair
[10]
Sahih Bukhari, hadith: 894 dalam bab Solat al-Tholib Wa al-Mathlub Rakiban Wa
Ima’.
[11]
Dr. Tola'at Mohammad Afifi, Adab al-Ikhtilafat al-Fiqhiyah Wa Atharihi Fi
‘Amali al-Islami al-Ma’ashir, hal: 25.
[12] Al Quran,
Surah al-Nisa: 4: 43dan Surah al-Maidah: 5: 6.
[13]
Al-Dahlawi, Al-Inshaf Fi Bayan Asbab al-Ikhtilaf, hal: 36, Dar al Nafais.
[14] Dr. Tala'at Mohammad Afifi, Adab
al-Ikhtilafat al-Fiqhiyah Wa Asaruhu Fi al-Amal al-Islami al-Ma’ashir, hal: 22.
[15]
Al-Quran, Surah al-Imran: 3: 7.
[16]
Buhuth Fi al-Istisyraq Wa Tabsyir Wa Qawiy al-Istinarah Fi Masr, Kuliyyah
Dakwah wa Thaqafah Islamiyyah, 2006
[17] Al-Quran, Surah al-Baqarah: 2: 228.
[18] Al-Quran,
Surah al-Nisa: 4:3.
[19] Ibn Kathir,
Tafsir Ibn Kathir, juz: 1, hal: 426
[20]
Al-Dahlawi, op.cit,hal: 43.
[21]
Dr. Tola'at Mohammad Afifi, op.cit,hal:14.
[22] Al-Quran,
Surah Thaha: 20: 5.
[23]
Hilyah al-Auliya, juz: 6, hal: 325.
[24] Maha Suci
Allah dari perkara tersebut
[25] Syarh al-Aqidah al-Tahawiyah, juz: 2,
hal: 472
[26] Al-Fiqh al-Absath, hal: 46
[27] Dr. Muhammad bin Abdur Rahman
al-Khumais dalam I’tikad al-Aimmat al-Arba’ah.
[28]
Al-Qur’an, Surah Al-Syura: 42:11
[29] Ta’arudh al-‘Aqli wa al-Naqli, juz: 2,
hal: 30.
[30] Manaqib Imam Ahmad, hal: 221
[31]Ibn Qayyim, Ijtima' al-Juyusi
al-Islamiyah, hal: 242 dan al-Zahabi, al-Uluw, hal: 151.
[32]
Al-Quran, Surah al-Anfal: 8: 75.
[33]
Al-Quran, Surah al-Nisa: 4: 23 .
[34] Al-Dahlawi, Hujjatullah al-Balighah, hal: 335.
[35] Al-‘Alwani, The Ethics of Disagreement in Islam, hal: 92.
[36] Ibid
[37] Sahih Bukhari no: 2233, bab: ما يذكر فى الإشخاص والخصومة بين المسلم
No comments:
Post a Comment