Istilah
orientalis muncul di Eropah dan dunia
barat sejak beberapa kurun yang lalu dalam keadaan yang tidak teratur dan tidak
tersusun. Namun demikian, keadaan ini mula berubah pada abad ke 19 setelah
mereka mengkaji timur berkaitan dengan bahasa dan agama, terutama mengenai
agama Islam. Istilah orientalis ini mulai muncul buat pertama kali hasil dari
penyelidikan yang dilakukan oleh A. J. Arberry yang menyatakan bahawa bukti asal bagi istilah orientalis ini
ditemui pada tahun 1638 yang dikemukakan oleh seorang anggota gereja di timur
atau Greek. Manakala pada tahun 1691, Anthony Wood dan Samuel Clarke telah
mendakwa bahawa mereka adalah orientalis kerana mengetahui beberapa jenis
dialek pertuturan bahasa Timur. Begitu juga dengan Lord Byron dalam ulasan
terhadap bukunya yang berjudul ‘Childe
Harold's Pilgrimage’ menceritakan
tentang Thornton yang begitu mahir dengan bahasa Timur yang menunjukkan bahawa
beliau adalah seorang orientalis yang tulen.[1]
Orientalisme adalah suatu kajian yang sarat dengan
kolonialisme Barat dan mempunyai hubungan yang kuat dengan gerakan
Kristianisasi, ianya dianggap suatu gerakan yang berpotensi dalam politik Barat
untuk menentang arus kebangkitan Islam.[2]
Tumpuan utama gerakan orientalis ialah
mencetuskan gimik bahawa ayat-ayat al-Qur’an itu adalah dipetik dari unsur-unsur
Perjanjian Lama (Old Testament), Perjanjian Baru (New Testament) dan juga ambil
dari pelbagai sumber-sumber lain termasuk pengaruh agama Yahudi. Al-Qur’an
biasanya dituduh sebagai bukan wahyu dari Tuhan, malahan ianya adalah karangan
Muhamad s.a.w. dan dakwaan ini telah terdengar sejak zaman Baginda s.a.w. lagi.
Menurut William Montegomry Watt, beliau
menyatakan bahawa ajaran al-Qur’an berasal dan kepunyaan tradisi
Judaeo-Christian tentang konsep ketuhanan, kenabian, wahyu, hari akhirat dan
penolakan terhadap penyembahan berhala dan yang lebih menyedihkan lagi Watt
menyebutkan bahawa Islam merupakan tradisi Yahudi dan Kristian.[3]
DEFINASI
ORIENTALIS
Dalam
kalangan sarjana Barat yang percaya bahawa kemunculan istilah orientalis ini
agak lewat, sebagaimana yang didakwa oleh orientalis berbangsa Perancis bernama
Maxim Rodinson yang mengatakan istilah ini hanya muncul di Perancis pada tahun
1799 dan digunakan dalam Bahasa Inggeris di England sekitar tahun 1838. Istilah
ini muncul secara mendadak akibat keperluan dalam mewujudkan sebuah Fakulti
Pengajian Ketimuran di sana. Tambahan pula, keperluan mereka untuk mengambil
para sarjana yang mahir untuk membantu menguruskan penerbitan majalah,
pertubuhan intelek dan jurusan pengajian akademik.[4]
Orientalis Dari Sudut Bahasa
Perkataan orientalisme adalah gabungan dari
dua perkataan, orientalis dan isme yang bererti satu aliran atau fahaman yang
dibawa oleh golongan yang bergelar orientalis.[5] Perkataan
orientalis berasal dari Bahasa Inggeris yang bermaksud orang yang belajar
bahasa, kebudayaan dan lain-lain mengenai bangsa Timur.[6] Dalam
Bahasa Perancis, perkataan orient
bererti timur, iaitu ilmu-ilmu yang berhubung-kait dengan dunia Timur.
Orang-orang yang mempelajari atau mendalami ilmu-ilmu tersebut dinamakan
orientalis atau ahli ketimuran.[7]
Perkataan orientalis ini digunakan bagi setiap cendekiawan Barat yang bekerja untuk
mempelajari hal ehwal ketimuran, sama ada dalam bidang bahasa, etika,
peradaban dan agama serta lain-lain lagi. Oleh sebab itu, orientalis merupakan
suatu bentuk kajian yang dilakukan oleh orang-orang Barat tentang situasi Timur
dalam pelbagai bidang, ianya juga merupakan ‘warna perang dingin’ yang dilancarkan
oleh bangsa Eropah untuk memperdayakan Islam dan umatnya setelah kekalahan
mereka dalam perang salib[8].
Manakala dalam Bahasa Arab, perkataan orient diguna-pakai dengan kata: (شرق) yang bererti
timur, manakala perkataan orientalis digunakan dengan kata: (استشراق) yang berasal
dari perkataan: (شرق) yang ditambah huruf alif, sin dan ta
(استشراق) yang bererti
menuntut atau mencari timur. Yang dimaksudkan dengan menuntut atau mencari
timur ialah mempelajari ilmu-ilmu timur, sastera, bahasa dan agamanya[9].
Orientalis
Dari Sudut Istilah
Orientalis merupakan kajian yang bersifat
akademik yang dilakukan oleh bangsa Barat yang kafir, khususnya dari kalangan
ahli kitab tentang Islam yang merangkumi pelbagai aspek, sama ada mengenai akidah,
syari’at, pengetahuan, kebudayaan, sejarah, undang-undang dan hukum hakam,
hasil bumi dan lain-lain lagi. Tujuan kajian mereka ialah untuk merosakkan imej
Islam, meniupkan keraguan kaum muslimin terhadap ajaran Islam dan menyesatkan
mereka dari jalan syari’at.[10]
Orientalis juga adalah suatu gaya berfikir ala Barat terhadap Timur[11]
dan ianya juga merupakan satu cabang kesarjanaan yang menggunakan cara dan gaya
Barat untuk menjelaskan permasalahan yang berlaku di dunia Timur termasuk
wilayah-wilayah yang berada di Timur dari benua Eropa.[12]
Menurut Muhamad Soleh al-Bundaq, beliau telah mendefinisikan orientalis
sebagai suatu gerakan yang mempunyai wacana ilmiah dan bertujuan keagamaan
berdasarkan jumlah mereka yang sering menimbulkan polemik secara umum terdiri
dari orang-orang Barat dan lain-lain. Gerakan ini mempunyai kecenderungan untuk
mempelajari hal ehwal ketimuran seperti kesusasteraan, kebudayaan, keilmuan,
keagamaan, sejarah, bahasa, antropologi dan lain-lain lagi[13].
Sekian, wassalam
Al-Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa el-Batnani
[2] Ahmad Abdul Hamid Ghurab. 1993. Menyingkap Tabir Orientalisme, terj: A.M. Basamalah,
hlm:21.Jakarta: Pustaka al-Kautsar.
[3] W. Montegomry Wattt.
1970. Islam and The Integration of
Society, cet. IV, hlm: 211. London: Routledge and Kegan Paul.
[4] Maxime
Rodinson. 1974. The Western Image and Western Studies of Islam, hlm: 31
[5] Ibid
[6] Kamus Dewan.1993. hlm: 879. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[7] A. Hanafi. 1981. Orientalisme.
DiTinjau Menurut Kacamata Agama,
hlm: 92.
[8] Hasanain Bath. 2004. Anatomi Orientalisme,
terj: M. Faisal Muchtar, hlm:19.
[9] Mahmud Hamdi Zaqzuq. 1989. Orientalisme;
Kesan Pemikirannya Terhadap Tamadun Islam, terj: Mudasir Roser dan Che Yusuf Che Mat, hlm: 20-21. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka.
[10] Ibid,
hlm. 20-21
[11] Edward
W. Said. 1984. Orientalis, terj: Asep Hikmat, hlm: 3
[12] Denis Sinor.1970. Orientalism and History,
hal: xiv. .
[13] Muhamad Soleh al-Bundaq. 1980. Al-Musytasyriqun Wa
Tarjamat al-Qur’an al-Karim, hlm: 87.
No comments:
Post a Comment