PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Monday 25 June 2012

I'JAZ AL-QUR'AN


I’jaz al-Qur’an merupakan suatu kekuatan dan kehebatan yang dimiliki al-Qur’an untuk melemahkan mereka yang melakukan penentangan ke atasnya. Yang dimaksudkan dengan melemahkan mereka yang melakukan penentangan ke atasnya ialah melemahkan dari sudut spiritual yang mencabul hak dan kedaulatan al-Qur’an seperti mendatangkan sesuatu yang setanding dengan ayat-ayatnya ataupun seumpamanya. Tujuannya ialah untuk menjelaskan bahawa kitab al-Qur’an ini adalah kitab yang sebenar dan Muhamad s.a.w. adalah sebagai pemegang amanah ketuhanan adalah Rasul yang benar. Al-Qur’an dapat digambarkan sebagai sebuah kitab yang mempunyai i’jaznya yang tersendiri dan secara umumnya, al-Qur’an telah mencabar sesiapa sahaja dalam kalangan manusia dan jin agar mereka dapat berkumpul membuat sebuah kitab yang sama dengan al-Qur’an, tetapi  sehingga ke hari ini tiada sesiapa yang mampu menyahut cabaran itu.

Firman Allah Ta’ala:

قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الانْسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَٰذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا[1]


Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berkumpul dengan tujuan untuk mendatangkan sesuatu yang setanding dengan al-Qur’an, nescaya mereka tidak akan dapat melakukannya, sekalipun mereka semua saling bantu-membantu sesama sendiri”.

Maka sehingga kini segala dakwaan, tuduhan dan pelbagai rupa bentuk tohmahan ke atas kebenaran al-Qur’an  tidak dapat dibuktikan oleh golongan penentang. Al-Qur’an tetap unggul dengan ayat-ayatnya dan surah-surahnya sepertimana yang diterima oleh Nabi s.a.w. dari Allah Ta’ala.

Allah Ta’ala:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-Qur'an dansesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya[2]". 





Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani


  [1] Al-Qur’an, Surah al Isra: 18:88
  [2] Al-Qur’an, Surah Al Hijr:15: 9

No comments:

Post a Comment