PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 29 January 2013

PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN



Tentu sekali, istiqomah mempunyai nilai-nilainya sendiri di sisi Allah untuk dibayar dengan harga yang mahal, nilai-nilai istiqomah ini bertanggungjawab mengukuhkan lagi hubungan dengan ketuhanan di samping melahirkan perasaan indah dan nyaman ketika melakukan ubudiyah kepadaNya. Perasaan hati sanubari dan jiwa nurani akan dicengkam erat terhadap keesaan Allah dengan memasukkan warna keimanan yang luhur dan merungkaikan segala ikatan yang lain yang tiada kaitan dengan Allah. Segala godaan hawa nafsu dan bisikan syaitan laknat akan dilempiaskan jauh-jauh agar iman yang tersimpan erat dalam hatinya menjadi putih bersih.

Nilai-nilai istiqomah ini juga akan mempertarungkan di antara warna keimanan dan warna kekufuran dalam pegangan hidup seseorang hamba. Pertarungan ini melambangkan kekuatan dan nilai upaya yang sepatutnya dan yang perlu wujud dalam pegangan hidup seseorang hamba. Kerana, iman dan kufur sentiasa bertelingkah dan berbalah dan tidak sekali-sekali boleh kompromi dalam satu pegangan hidup. Andaikata iman itu menang dalam pertarungan, maka secara tidak langsung kufur itu dapat tewas dan dikalahkan, kemudian disingkirkan dari pegangan hidup. Tetapi, andaikata kufur itu menang dalam pertarungan hidup, maka sudah tentu iman itu akan tumbang dan kalah, maka pegangan hidup yang ada dalam diri itu adalah pegangan yang berasaskan tali kekukufuran.

Maka sebab itu, untuk memangkin kekuatan iman agar sentiasa sebati dengan darah daging, sebati dengan jiwa raga dan sebati dengan amalan dan budaya hidup, maka nilai-nilai istiqomah inilah yang perlu diserapkan, nilai-nilai inilah yang perlu dijelmakan dan nilai-nilai ini juga perlu diturapkan dalam diri agar perjalanan untuk mencari rahmat Allah pasti kesampaian.



Sekian, wassalam

Al Faqir Ila 'Afwi Rabb
Lutpi Mustafa el-Batnani




No comments:

Post a Comment