Beliau ialah Muhammad bin Abdul Wahab bin
Sulaiman bin Ali bin Muhammad bin Ahmad bin Rasyid bin At-Tamimi, dilahirkan di
‘Uyainah, utara Riyadh pada tahun 1115H/1703M. Beliau membesar di bawah jagaan
ayahnya yang juga merupakan seorang Qadi di ‘Uyainah. Beliau menghafal Al Quran
sebelum mencapai umur sepuluh tahun. Beliau telah mempelajari fiqh Hanbali, tafsir
dan hadith daripada bapanya dan banyak membaca tulisan hasil karya Syeikhul
Islam Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim.
Istilah
‘wahabi’ yang dikaitkan dengan Syeikh Muhammad
Abdul Wahab ini sebenarnya diberikan oleh musuh-musuh beliau sempena
nama ayahnya Abdul Wahab, kerana pihak musuh yang menghalang gelombang
kebangkitan yang dibawa oleh beliau tidak mahu mengguna-pakai namanya yang
sebenar, kerana nama beliau kebetulan sama dengan nama Nabi Muhammad s.a.w. Beliau dan para pengikutnya tidak pernah
menamakan gerakan yang dibawa itu sebagai gerakan wahabi, tetapi mereka
menamakan gerakan mereka dengan nama Al
Muslimun atau Al Muwahidun, yang bererti pendukung ajaran yang
mengabdikan diri kepada Allah dan mereka juga menamakan diri mereka sebagai
pengikut Mazhab Hanbali atau Gerakan As Salafi.
Beliau
berangkat ke Mekah untuk menunaikan ibadah haji, kemudian Madinah menziarahi Nabi s.a.w. dan para sahabat r.a. Semasa di Madinah,
beliau mendalami ilmu agama dengan tpkoh-tokoh ulama di sana seperti Syeikh
Abdullah Ibn Ibrahim Ibn Saif, Sheikh Ali Afandi Ad Daghastani, Syeikh Ismail
Al Ajluni, Syeikh Abdul Latif Al Afaaqi Al Ahsaai’, Syeikh Muhammad Hayat As
Sindi. Selepas itu beliau ke Basrah untuk mendalami ilmu dengan tokoh-tokoh ulama
di sana seperti Syeikh Muhammad Al Mujmuei dan Al ‘Allamah Malla Hamdu Al
Jamili. Beliau juga sempat berguru dengan Syeikh Muhammad Ibn Abdul Latif As Syafi’e
di Al Ahsa semasa perjalanan pulang ke kampung halamannya. Pada tahun 1158H, Syeikh Muhammad
Abdul Wahab pergi ke Dir’iyyah dan menjadi tetamu kepada dua orang tokoh ilama
di sana iaitu Syeikh Abdul Rahman bin Suwailim dan Syeikh Ahmad Suwailim. Semasa
di sana, beliau telah dikunjungi oleh masyarakat
di sana yang bertujuan untuk mempelajari ilmu agama dengan beliau. Menjadi
kelaziman sebagai seorang ulama, bahawa di sana terdapat beberapa golongan yang
menentang dakwah yang disampaikan sehingga ada dalam kalangan mereka yang terpengaruh
dengan dakyah-dakyah golongan yang menentang itu. Puak penentang telah menulis
surat kepada kerajaan Uthmaniyah agar menghalang aktiviti dakwah yang
disampaikan oleh beliau. Mereka menyalakan api fitnah yang direka-cipta dengan
menuduh beliau menubuhkan mazhab yang kelima dan beliau tidak mencintai
Rasulullah s.a.w. Dalam kalangan ‘ulama yang cari makan’ telah mengambil
kesempatan dengan mengeruhkan lagi suasana ini kerana bimbang dakwah salafi yang
sampaikan oleh Syeikh Muhammad Abdul Wahab menghalang periuk nasi mereka. Setengah
ulama yang lain pula tidak mendapat gambaran yang jelas tentang beliau dan
mereka menulis karya berpandukan dakyah-dakyah yang didengar.
Syeikh
Muhammad Abdul Wahab telah mendapati bahawa unsur-unsur khurafat, bid’ah dan
kesesatan yang merosakan akidah masyarakat telah berleluasa di Najd dan kawasan
sekitarnya. Masyarakat ketika itu sering berulang alik ke kawasan perkuburan
yang dianggap keramat untuk meminta hajat atau meminta agar mereka dilepaskan
daripada kesusahan. Meraka melakukan upacara ibadat yang menyimpang dari ajaran
Islam seperti bernazar, tawaf, menyembelih, meminta tolong dan lain-lain lagi.
Apabila mereka ditimpa musibah, maka mereka akan menjerit-jerit menangis
sambail meminta tolong di atas kubur. Di Jubailah, masyarakat di situ berulang
alik ke kubur Yazid Al Khattab untuk meminta hajat, manakala di Mantahah pula
masyarakat di situ bertawasul dengan ‘Pokok Tamar Jantan’ untuk memohon jodoh
perkahwinan. Maka, beliau bangkit dengan dakwah yang disampaikan bertujuan
untuk menentang perkara bid'ah ini dengan mengajak mereka kembali ke pangkuan
Allah dan percaya kepada Al Quran dan As Sunnah s.a.w. Usaha dakwah beliau
mengajak masyarakat supaya mengesakan Allah dalam pengabdian hidup dan berjuang
untuk menghapuskan khurafat, syirik, bid'ah dan kesesatan.
Syeikh
Muhammad Abdul Wahab banyak mengarang kitab bagi menegakkan ajaran Al Quran dan
As Sunnah s.a.w. di samping menjelaskan matlamat dakwah beliau. Di antara kitab-kitab tersebut ialah Kitab At Tauhid,
Kasyfu Asy Syubhat, Thulatha Al Usul, Mukhtasar As Sirah An Nabawiyah, Al Qawaid
Al Arba’, Usul Al Iman, Kitab Mufid Al Mustafid Fi Kufri Tariq At Tauhid,
Syurut As Solah Wa Arkaanuha, Kitab Fadl Al Islam, Majmu’ Rasail Fi At Tauhid Wal
Iman Wa Masail Al Jahiliyyah, Kitab At Thoharah, Mukhtasar Al Insof Fi Ma’rifah
Ar Rajih Minal Khilaf, Nasihah Al Muslimin Bi Ahaadith Khatimal Mursalin, Kitab
Al Kabair, Mukhtasar Zaadul Ma’ad, Kitab Fadhailul Quran, Istinbath Min Al
Quran, Al Huda An Nabawi, Majmu’ As
Sawaiq, Majmu’ Al Hadith ‘Ala Abwab Al Fiqh,
Ahadith Al Fitan, Mukhtasar Al Bukhari, Ar Rasail Asy Syakhsyiyah,
Ikhtisar As Syarh Al Kabir dan Masail Al Jahiliyah dan lain-lain lagi.
Di
samping itu terdapat ramai murid-murid yang muncul sebagai tenaga penggerak
Dakwah Salafiyah di merata-rata tempat. Kebanyakan mereka telah menjadi qadhi
atau mufti di seluruh pelusuk Tanah Arab. Di antara mereka itu ialah Syeikh Abdul
Aziz Ibn Abdullah Al Husain Al Naasiri, Syeikh Sa’id Ibn Huja’ei, Syeikh Abdur
Rahman Ibn Naami, Syeikh Hamid Ibn Nasir Ibn Usman Ibn Ma’mar, Syeikh Ahmad Ibn
Rasyid Al Uraini, Syeikh Abdul Aziz Abu Hasan, Syeikh Abdul Aziz Ibn Suwailim
dan Syeikh Hasan Ibn Aidan dan lain lain lagi.
Dalam
fatrah kehidupan dan perjuangannya, pelbagai
fitnah dan tuduhan yang dilemparkan kepada beliau,
di antaranya ialah mereka mendakwa bahawa beliau dan
pengikut-pengikutnya menghina Nabi s.a.w. Di antara tokoh ulama yang terpedaya
dengan api fitnah tersebut ialah Syeikh Alwi Al Haddad dalam kitabnya Misbah Al
An’am menyatakan: “Syeikh Muhammad Abdul Wahab dan
para pengikutnya telah menyatakan bahawa tongkat di tangan saya adalah lebih
baik daripada Muhammad kerana ianya dapat membunuh ular dan seumpamanya, sedangkan
Nabi s.a.w. mati dan tidak terdapat manfaat sekali padanya”. Manakala Syed
Ahmad Zaini Dahlan pula berkata: “Para pengikut Syeikh
Muhammad Abdul Wahab telah melarang daripada berselawat ke atas Nabi s.a.w.
selepas azan di atas menara, apabila mu’azzin yang buta berselawat kepada baginda
s.a.w. selepas azan, lalu dia dibawa kepada syeikh
dan dibunuh mu’azzin itu, tidak akan wujud melainkan pada orang-orang mulhid,
Yahudi dan Nasrani”. Ini di antara tuduhan-tuduhan palsu yang dilemparkan
kepada Syeikh Muhammad Abdul Wahab yang
terpedaya dengan fitnah jalanan.
Sebenarnya,
Syeikh Muhammad Abdul Wahab merupakan seorang mujadid Islam pada zaman
tersebut, beliau merupakan seorang tokoh agama yang berani bangkit dan bangun
menentang aktiviti kemasyarakatan yang tidak sihat seperti khurafat, syirik, bid'ah dan kesesatan. Beliau berdakwah
untuk mengajak masyarakat kembali ke pangkuan Allah dan percaya kepada Al Quran
dan As Sunnah s.a.w. Dengan sebab dakwah dan pembaharuan yang dibawa, beliau
difitnah dan dituduh dengan pelbagai tuduhan oleh mereka yang mempunyai
kepentingan diri dengan pemerintah ketika itu. Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab meninggal
dunia pada tahun 1206H, semoga Allah memberkati perjuangan hidup beliau dan
mencucuri rahmat ke atas rohnya.
Sekian, wassalam
No comments:
Post a Comment