PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 28 August 2012

I’JAZ AL QURAN



Al-Qur’an adalah kitab i’jaz yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhamad s.a.w. melalui perantaraan Jibril a.s.[1] Al-Qur’an diturunkan untuk membimbing manusia ke jalan yang lurus dan kemudian membawa manusia ke pangkuan Allah. Al-Qur’an  diturunkan dalam tempoh dua puluh tahun, sepuluh tahun semasa baginda s.a.w. berada di Mekah dan sepuluh tahun semasa baginda s.a.w. berada di Madinah.[2] Terdapat pelbagai keunikan dan kehebatan yang terkandung dalam al-Qur’an  sehingga usaha-usaha yang dilakukan oleh golongan orientalis dan musuh-musuh al-Qur’an untuk memusnahkannya menemui kegagalan dan kehampaan. Al-Qur’an pernah dibakar oleh musuh-musuhnya yang fanatik, tetapi isi kandungannya tidak terbakar dan masih utuh di dada para penghafaz al Quran. Al-Qur’an  pernah dieksploitasikan oleh musuh-musuhnya yang jahat dengan mengemukakan pelbagai kajian yang mengelirukan kononnya terdapat kesalahan dan kesilapan di dalamnya, tetapi ternyata mereka yang melemparkan tuduhan itulah yang salah dan silap, kerana al-Qur’an  tetap tidak berubah dengan nilai dan mutunya sejak ianya mula diturunkan sehingga sekarang. Ayat-ayat al-Qur’an  pernah dicampur-aduk dengan tulisan tangan manusia bagi tujuan untuk mengelirukan, tetapi ternyata para penghafaz al-Qur’an  tidak pernah terkeliru dan segala isi kandungannya masih tetap sempurna sehingga ke hari ini.

Maka, inilah yang dimaksudkan bahawa al-Qur’an  ini adalah kitab i’jaz yang tidak boleh dikalahkan dan tidak pernah dikalahkan oleh sesesiapapun. Sejak dahulu lagi, orang-orang Arab yang terkenal dengan keindahan syair dan pujangga serta penggunaan bahasa yang tinggi tidak dapat menandingi keunikan bahasa-bahasa yang terdapat dalam ayat-ayat al Quran. Perkara ini adalah i’jaz, iaitu melemahkan mereka untuk menandingi bahasa yang diguna-pakai dalam al-Qur’an dengan bahasa yang ditulis dan diilhamkan oleh mereka.[3]

Firman Allah:

قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الانْسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَٰذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan al-Qur’an  ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri”(al-Isra 88:17).

Ini merupakan janji Allah, bahawa al-Qur’an tidak sekali-kali dapat ditewaskan dengan begitu mudah dan mereka yang cuba menewaskan al-Qur’an pasti akan tertewas dan mereka pasti kecundang dalam jurang kehinaan. Walaupun al-Qur’an  itu hanya deretan ayat yang terkandung dalam beberapa surah, namun ianya mengandungi i’jaz dan kekuatan sendiri yang mampu mengalahkan musuh, sebagaimana yang berlaku dalam peristiwa Hijrah ketika Nabi s.a.w. mahu keluar dari rumahnya yang dikepung oleh orang-orang kafir Quraisy. Baginda s.a.w. mengambil segenggam pasir sambil membaca potongan ayat dari Surah Yasin, dari ayat satu sehingga ayat sembilan.[4]




Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani



[1] Nasr Hamid Abu Zaid. 1997. Mafhum al-Nash, hlm: 59. Beirut: al-Markaz al-Tsaqafi al-Arabi.
[2] Abu al-Hassan Ali bin Ahmad al-Wahidi an-Naisaburi. 1985. Asbab an-Nuzul,  hlm: 7.Beirut: Dar al-Maktabah al-Hilal.
[3]  Muhammad Zaglul Salam dan Muhammad Khalfullah Ahmad. (t.th).  Salasu Rasail Fi I’jaz Al-Quran: Li al- Rumani Wa al-Khuthabi Wa Abdul Qadir al-Jurjani, hlm: 75. Kaherah: Dar al-Ma’arif.
[4] Ibn Hisyam, Abu Muhamad Abdul Malik. (t.th). Sirah Al-Nabi S.A.W. juz: 2, hlm: 95-96. Kaherah: Maktabah Dar At Turath.

No comments:

Post a Comment