PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 28 August 2012

I’JAZ AL-TARIKH


Al-Qur’an membawa pelbagai bukti penting tentang beberapa peristiwa dan kisah-kisah umat terdahulu sebelum dibangkitkan Nabi s.a.w. Kisah-kisah tersebut telah luput dalam memori dan ingatan manusia, tetapi diimbas kembali oleh al-Qur’an dalam bentuk pengajaran dan siri teladan yang baik untuk dihayati oleh generasi hari ini. I’jaz al-tarikh ini menjelaskan tentang kemampuan al-Qur’an mencungkil kembali fakta-fakta sejarah yang lampau dan juga fakta-fakta yang terkini. Justeru, al-Qur’an dengan ideanya sendiri mampu membawa informasi semasa dan mengetahui perkara yang akan datang dengan mengemukakan fakta yang tidak boleh dipertikaikan.

Di antara kisah silam yang telah dirakamkan oleh fakta sejarah dan diimbas kembali oleh al-Qur’an ialah mengenai kisah Fir’aun yang mengaku sebagai Tuhan, tetapi dia telah ditenggelam dalam Laut Merah ketika mengejar Nabi Musa a.s. bersama para pengikutnya. Di saat kematiannya, akhirnya dia mengaku beriman kepada Allah, tetapi taubatnya tidak diterima, sebagaimana dijelaskan dalam al-Qur’an.

Firman Allah Ta’ala:

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لاَ إِلَٰهَ إلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ آلآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً  وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ

Maksudnya: “Dan Kami bawakan Bani Israil ke seberang Laut Merah, lalu dikejar oleh Fir’aun dan tenteranya, dengan tujuan melakukan kezaliman dan pencerobohan, sehingga apabila Fir’aun hampir tenggelam dia berkata: Aku beriman bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil dan aku dalam kalangan muslimin, (Allah berfirman): Adakah sekarang (baru kamu beriman), padahal sesungguhnya kamu dari dahulu telah kufur derhaka dan kamu telahpun menjadi dari orang-orang yang melakukan kerosakan, maka pada hari ini, Kami biarkan kamu terlepas dengan badanmu (yang tidak bernyawa, daripada ditelan laut), untuk menjadi tanda bagi orang-orang yang di belakang mu (supaya mereka mengambil iktibar). Dan (ingatlah) sesungguhnya kebanyakan manusia lalai daripada tanda-tanda kekuasaan Kami” (Surah Yunus: 10: 90-92)

Di samping itu, ayat ini juga menceritakan bagaimana jasad dan tubuh badan Fir’aun tidak hancur ditelan oleh ombak atau dimakan oleh ikan, tetapi sebaliknya dibawa oleh ombak ke tepi pantai untuk disaksikan oleh umat manusia sebagai ‘bahan bukti’ tentang Fir’aun yang suatu ketika mengaku sebagai tuhan akhirnya mati lemas dan dibinasakan dalam keadaan sangat hina. Jasad dan tubuh badannya diletakkan dalam muzium di Mesir bersama-sama dengan mumia lain untuk tatapan umat manusia.

Dengan kisah ini membuktikan bahawa al-Qur’an itu bukan tulisan Nabi s.a.w. tetapi ianya adalah sebuah kitab yang i’jaz yang membawa bukti secara langsung dengan kesan peninggalan sejarah yang masih wujud sehingga ke hari ini.

Al-Qur’an juga telah menjelaskan kepada kita mengenai sifat-sifat syurga dan neraka serta wujudnya alam lain setelah mati, iaitu alam akhirat. Sebenarnya, kematian itu merupakan pemisahan di antara kehidupan di alam dunia dan kehidupan di alam akhirat. Pada zahirnya manusia mati, tetapi hakikatnya manusia terus hidup, iaitu di alam akhirat. Kebahagiaan dan kecelakaan mengenai kehidupan di alam ini ditentukan melalui amalan yang dilakukan di atas dunia. Mereka yang melakukan kebaikan akan mendapat nikmat kubur dan akan menjadi warga syurga, mereka hidup kekal abadi di dalamnya. Manakala mereka yang melakukan kejahatan dan maksiat akan mendapat azab kubur dan akan menjadi warga neraka.

Gambaran yang dijelaskan ini merupakan informasi semasa dan terkini terhadap mereka yang berada di ambang kematian. Apabila kematian datang menjelma, seseorang hamba itu akan dimasukkan ke dalam salah satu dari dua tempat ini, sama ada mendapat nikmat kubur atau mendapat azab kubur.

Mengenai kehidupan di alam syurga, al-Qur’an telah menceritakan gambaran hidup di dalamnya dengan penuh kenikmatan dan kelazatan. Penghuni di dalamnya tiada seorangpun dalam kalangan orang kafir, mereka semua adalah muslim dan mempunyai benih-benih keimanan kepada ketuhanan Allah Yang Maha Agung.

Firman Allah Ta’ala:

وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ  كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ  وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا  وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ  وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Maksudnya: “Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis buah-buahan syurga itu, mereka berkata: Inilah yang telah diberikan kepada kami dahulu dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya (tetapi berlainan hakikatnya) dan disediakan untuk mereka dalam syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya”(Surah al-Baqarah: 2: 25).

            Manakala keadaan dalam neraka pula, al-Qur’an telah menggambarkan situasi yang amat jauh berbeza dengan apa yang ada dalam syurga, di mana penghuni di dalamnya adalah terdiri dalam kalangan orang-orang yang tidak ada roh keimanan kepada ketuhanan Allah, walaupun sebesar zarah dan di dalamnya  penuh dengan azab sengsara yang sangat menggerumkan.

Firman Allah Ta’ala:

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ  إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا

Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang kufur kepada ayat-ayat Kami, nanti Kami akan membakar mereka dalam api neraka, tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”(Surah al-Nisa: 4: 56).

Kedua-dua gambaran yang membentuk suasana berbeza ini merupakan suatu perkhabaran yang menunjukkan bahawa al-Qur’an mampu mencetuskan situasi semasa dan ilham terkini yang sedang berlaku. Perkara ini merupakan fakta yang tidak boleh dipertikaikan dan tidak mampu dikalahkan oleh sesiapa. Dengan kehadiran bukti-bukti yang dinyatakan ini sekaligus menolak dakwaan orientalis bahawa al-Qur’an ini adalah ilham atau sumber produk pemikiran Nabi s.a.w. Dan di sana, al-Qur’an telah mencetuskan maklumat masa depan dengan memberitahu tentang kemenangan yang akan dicapai oleh tentera Rom ke atas Parsi dalam tempoh beberapa tahun sahaja, sedangkan peperangan tersebut masih belum berlaku lagi, sebagaimana yang digambarkan dalam ayat 1-6, Surah al-Rom.

Firman Allah Ta’ala:

الم غُلِبَتِ الرُّومُ فِي أَدْنَى الأرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الأمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ وَعْدَ اللَّهِ لاَ يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ

Maksudnya: “Alif, Lam, Mim. Tentera Rom telah dikalahkan, di negeri yang dekat sekali dan sesudah kekalahannya itu mereka akan mengalahkan lawannya, dalam tempoh tidak sampai sepuluh tahun, kepada Allah jualah kembali segala urusan, sebelum berlakunya dan sesudah berlakunya dan pada ketika berlakunya (kemenangan Rom) itu, orang-orang yang beriman akan bergembira, dengan kemenangan yang diberi Allah, Dia memberi kemenangan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihi. Demikian dijanjikan Allah dan Allah tidak pernah mengubah janjiNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui(Surah al-Rom: 30: 1-6).

            Sesungguhnya golongan orientalis tidak mempunyai nilai upaya dan tidak mampu lagi bergerak untuk mencetuskan dakyah dan menyebarkan propagandanya terhadap kewibawaan al-Qur’an yang muncul dengan maklumat yang tepat pada paksi kebenarannya. Bahkan, golongan orientalis itu sendiri terpukau dan kagum dengan inovasi al-Qur’an, bagaimana ianya mampu menjangkau masa depan dan mengambil beberapa maklumat di sana untuk dibawa dan disampaikan mesej  tersebut, bahawa perkara tersebut akan berlaku nanti. Seolah-olah al-Qur’an itu sedang bergerak dan kemudian ianya berlari pantas ke hadapan, lalu mengambil maklumat di sana dan kemudian berpatah balik untuk memberitahu kepada orang ramai tentang maklumat yang diperolehinya di hadapan sana. Demikian i’jaz al-Qur’an yang merupakan kekuatan tersendiri yang ada padanya dan tidak ada pada yang lain.


Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani


No comments:

Post a Comment