PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 28 August 2012

I’JAZ AL-HISSI



Kei’jazan ini dinisbahkan pada kekuatan yang muncul dari sudut spiritual yang mengisyaratkan adanya ‘magical powers’ yang terkandung dalam deretan ayat-ayat al-Qur’an. Setiap ayat-ayat yang diturunkan itu mempunyai kekuatan tersendiri dari sudut hissi, terutama ayat-ayat yang menjadi zikir dan doa, sebagaimana yang diamalkan oleh Nabi s.a.w. Walaupun apapun, i’jaz ini adalah kurniaan Allah kepada hambaNya yang dikasihi, iaitu para nabi-nabi dan rasul-rasul. Elemen-elemen i’jaz yang berlaku menyalahi adat dan bercanggah dengan norma kebiasaan adalah menurut kehendak dan keizinan Allah, ayat-ayat tersebut adalah hanya wasilah yang mengikat hubungan di antara Allah dan hamba. Kita membuka lipatan sejarah, di sana kita dapat saksikan mukjizat Nabi Musa a.s. yang terkenal dengan ‘tongkat saktinya’ yang boleh menjadi ular dan dapat membelah lautan, tetapi semuanya itu berlaku adalah dengan izin Allah, bukan kerana adanya kuasa sakti pada tongkat tersebut. Begitu juga dengan mukjizat Nabi Isa a.s. yang boleh menghidupkan orang yang telah mati, mukjizat Nabi Ibrahim a.s. yang tidak hangus dibakar dalam api, mukjizat Nabi Yusuf a.s. yang dapat menafsirkan mimpi, mukjizat Nabi Daud a.s. yang dapat melembut besi, mukjizat Nabi Muhamad s.a.w. yang dapat membelah bulan dan lain-lain lagi, semuanya itu adalah menurut kehendak dan keizinan Ilahi. Apabila meninjau komentar yang dikemukan oleh Jalaludin as-Suyuthi, di mana beliau berpendapat bahawa kebanyakan mukjizat yang pertontonkan oleh Allah pada diri para nabi dan rasul yang diutus kepada Bani Israil adalah mukjizat dari jenis spiritual. Beliau menjelaskan bahawa perkara ini disebabkan kerana mereka mempunyai kelemahan dari sudut intelegensi, iaitu kemampuan untuk bertindak secara terarah, berfikir secara rasional dan kelemahan dari sudut psikologi pendidikan dan bimbingan. [1]

            Kembali kita kepada al-Qur’an yang mengandungi i’jaz hissi, di mana ayat-ayatnya mempunyai nilai-nilai yang tersendiri yang tidak boleh dibuktikan dengan ‘warna pemikiran akal’ tetapi ianya berlaku dan adalah suatu realiti, bukan ilusi. Namun, hakikat ini boleh dibuktikan dengan paparan sejarah yang berlaku pada diri Nabi s.a.w. sebagaimana dalam peristiwa Hijrah ketika baginda s.a.w. mahu keluar dari rumahnya yang dikepung oleh orang-orang musyrikin, kafir Quraisy. Baginda s.a.w. mengambil segenggam pasir sambil membaca beberapa potong ayat dari Surah Yasin:

Firman Allah Ta’ala:

يَس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ لِتُنْذِرَ قَوْمًا مَا أُنْذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَىٰ أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلالاً فَهِيَ إِلَى الأذْقَانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ

Maksudnya: “Yaa Siin, demi al-Qur’an yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh, sesungguhnya engkau (wahai Muhamad adalah seorang Rasul) dari Rasul-rasul yang telah diutus, yang tetap di atas jalan yang lurus, al-Qur’an itu, diturunkan oleh Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani, supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran; sebab itulah mereka lalai, demi sesungguhnya, telah tetap hukuman seksa atas kebanyakan mereka, kerana mereka tidak mahu beriman, sesungguhnya Kami jadikan (kesombongan dan keengganan mereka tunduk kepada kebenaran sebagai) belenggu yang memberkas kedua tangan mereka ke batang leher mereka; (lebarnya belenggu itu) sampai (menongkatkan) dagu mereka lalu menjadilah mereka terdongak, dan Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia yang ada) di hadapan mereka dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) di belakang mereka (pada hari kiamat), lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar)[2]”.

Lalu dilemparkan pasir yang digenggam itu kepada orang-orang musyrikin yang mengepung rumahnya menyebabkan mereka tidak dapat melihat jasad dan tubuh badan Nabi s.a.w.[3] Baginda s.a.w. keluar melalui di celah-celah kepungan mereka, tetapi mereka tidak dapat melihat baginda s.a.w. Hanya dengan beberapa ayat sahaja yang dibaca, maka elemen-elemen i’jaz itu mula meresap dan bertukar menjadi perkara yang menyalahi adat, tetapi semuanya itu berlaku dengan kehendak dan izin Allah Yang Maha Berkuasa.






Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani




[1] Jalaludin al-Suyuthi, al-Itqon, juz II, hlm: 311 dan juga Muhammad bin Alwi al-Maliki dalam Zubdat al-Itqan fi Ulum al-Qur’an, hlm: 311
[2] Al-Qur’an, Surah Yasin: 36:1-9
[3] Ibn Hisham (t.th.) Sirah An Nabi s.a.w. juz: 2: hlm: 95-96. Kaherah: Maktabah Dar Al-Turath.

No comments:

Post a Comment