PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Wednesday 1 February 2012

AL QURAN MENDAHULUI TEKNOLOGI


Sesungguhnya Al Quran merupakan kitab mukjizat yang sangat hebat dan mempunyai pelbagai khazanah agung yang masih belum dapat diterokai oleh manusia. Sehingga kini, pelbagai tafsiran, kupasan, perbahasan dan kajian yang dilakukan oleh ulama, Cendiakawan  dan para ilmuan, sama ada dari kalangan orang-orang Islam ataupun bukan Islam terhadap Al Quran, tetapi sehingga kini tiada tanda-tanda yang menunjukkan kajian itu akan berakhir. Lazimnya, kajian tentang Al Quran ini melibatkan cara penggunaan bahasa dalam struktur perkataan dan penggunaan sesuatu ayat, fakta-fakta sejarah yang dikemukakan walaupun tidak dinyatakan tarikhnya, fakta biologi yang melibatkan kejadian manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan kehidupan seni, fakta sains yang melibatkan kejadian alam, perubahan siang dan malam, pergerakan bumi, pancaran cahaya matahari, cahaya bulan, kerlipan bintang dan lain-lain lagi, di mana kajian yang dilakukan itu masih belum ada tanda-tanda titik noktahnya. Isi kandungan Al Quran yang tidak pernah berubah sejak ianya diturunkan dan saranannya sentiasa relevan dengan setiap peralihan zaman menyebabkan para pengkaji semakin ghairah untuk menerokai khazanah yang masih belum ditemui.  Ketika Al Quran diturunkan pada kurun keenam Masehi, di sana belum terdapat kajian yang mendalam dan masyarakat ketika itu tidak mengetahui mengenai ilmu sains dan teknologi. Kajian mengenai pelbagai rahsia kejadian alam bermula pada kurun kesembilan dan rumusan dalam kajian tersebut menepati maklumat yang dikemukakan Al Quran. Penemuan baru sains dan teknologi pada hari ini yang berasaskan kepada sumber Al Quran adalah bukti yang paling nyata bahawa setiap ayat dan susunan perkataannya mengandungi hikmah dan rahsia tersendiri mukjizat dari Allah Ta’ala:

الر  تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ

Maksudnya: “Alif, Lam Raa' ini adalah ayat-ayat Kitab (Al-Quran) yang mengandungi hikmah-hikmah (kebenaran yang tetap teguh)” (Yunus: 1).

   Sesungguhnya khazanah ilmu yang terdapat dalam Al Quran mendahului zaman memandangkan fakta sains dan teknologi yang ada di dalamnya adalah terbukti benar. Di antara Cendiakawan  yang terkenal terlibat dalam kajian sains dan teknologi Al Quran ialah Ibn Sina terkenal dalam dunia perubatan sehingga kitabnya ‘Al Qanun Fi Al Tibb’ telah diterbitkan di Rom pada tahun 1593 sebelum dialih-bahasa ke dalam Bahasa Inggeris dengan judul ‘Precepts of Medicine’. Tidak sampai seratus tahun, kitab itu telah dicetak ke dalam lima belas bahasa dan pada abad ketujuh belas, kitab tersebut telah dijadikan sebagai bahan rujukan asas di universiti-universiti di Itali dan Perancis  malah sehingga abad kesembilan belas, kitab itu masih diulang cetak dan digunakan oleh para pelajar perubatan. Al Zahrawi dikenali sebagai ‘bapa pembedahan Islam’ dan beliau mengemukakan kaedah pembedahan dalam kitabnya ‘Al Maqalah Fi Amali ‘Ala Fanni Al Jarahah’ dan kitab ensklopedianya ‘Al Tasrif liman ‘Ajaza Ani Al Ta’lif’ yang menyatakan tentang kedoktoran, pembedahan dan perubatan mengenai pembidanan, pembedahan mata, telinga dan gigi. Ibn Haitham terkenal dalam bidang optik,  beliau telah berjaya mengilatkan kanta bagi membuat mikroskop dan membuat kesimpulan bahawa pembesaran kanta berkait rapat dengan kadar kecembunganya. Al Khawarizmi dikenali sebagai bapa algebra terkenal dalam bidang matematik, beliau menghasilkan buku pertama di dalam algebra yang dinamakan ‘Aljabar Wa Al Muqabalah’ mengandungi himpunan pengetahuan yang membolehkan terbentuknya algebra. Al Biruni terkenal dalam bidang astronomi dan beliau menulis sebuah kitab ‘Rasa'l Al Biruni’ sebuah ensiklopedia astronomi dan matematik, kejayaannya yang terpenting ialah menentukan musim dan pasang sudut air laut, menentukan kedudukan garis lintang dan garis bujur bumi, mencipta jam dan kalendar, mencipta rumus trigonometri dan mencipta alat menyukat ketumpatan.

   Ramai lagi Cendiakawan  Islam yang terlibat dalam kajian sains dan teknologi dalam Al Quran ini. Namun, apabila berlaku kejatuhan empayar Islam dan kejatuhan Daulah Islamiyah di Turki pada 1924, segala khazanah agung Cendiakawan  Islam telah diceduk dan dikikis oleh penjajah. Mereka mendakwa bahawa ilmu-ilmu yang dikaji oleh cendikiwan Islam itu sebagai hak milik mereka. Nama-nama mereka tenggelam dalam lipatan sejarah dan penjajah mengiklankan nama-nama baru dalam dunia sains dan teknologi seperti Isacc Newton, Charles Darwin, Aristotle, Leonardo da Vinci, Galilieo Galilie dan lain-lain. Bahkan, nama-nama Cendiakawan  Islam itu telah ditukar ke dalam bahasa Inggeris seperti Ibn Sina kepada Avicenna, Ibn Rushd kepada Averroes, Ibn Haitam kepada Alhazen, Al Biruni kepada Alberuni, Al Battani kepada Albetagnius, Al Khindi kepada Alkindus, Al Zahrawi kepada Albucasis. Penjajah telah menipu fakta sejarah sains dan teknologi yang menyatakan Isacc Newton adalah orang pertama menemui teori graviti, tetapi sebenarnya Ibn Haitam lebih dahulu menemui teori tersebut sebelum Isacc Newton. Jika sejarah mengatakan Wilbur Wright dan Oliver Wright merupakan manusia pertama mencipta kapalterbang, tetapi sebenarnya Ibn Firnas adalah orang pertama yang membuat penerbangan dan perkara ini diakui oleh seorang pakar sejarah bernama Philip Hitti, dalam buku ‘History of the Arabs’: Ibn Firnas was the first man in history to make a scientific attempt at flying.

      Penerokaan khazanah sains dan teknologi dalam Al Quran masih lagi diusahakan oleh para pengkaji sehingga ke hari ini untuk mencari perkara-perkara baru yang boleh diguna-pakai dalam dunia teknologi atau sebagai maklumat untuk membentuk realiti semasa terhadap kajian yang sedang diusahakan.

      Di sini kami nyatakan beberapa fakta sejarah yang merupakan khazanah ilmu yang telah muncul dalam dunia kemanusiaan dan telah berlaku, tetapi masih belum mampu diaplikasi oleh para penyelidik dan pakar-pakar sains dalam bentuk teknologi ialah:

1. Kisah Istana Balqis Diangkat
Kisah istana Puteri Balqis diangkat dari Yaman ke Palestin dengan sekelip mata telah didedahkan dalam Al Quran dan perkara ini telah berlaku dalam sejarah kemanusiaan. Walaupun perkara ini dianggap sebagai ‘ karamah’ yang dikurniakan oleh Allah kepada hambaNya yang terpilih, tetapi sebenarnya itulah teknologi yang ada pada zaman tersebut dan berbeza dengan teknologi yang ada pada hari. Namun, pada hakikatnya walaupun ianya berbeza tetapi kedua-dua adalah kurniaan dari Allah yang datang dari satu sumber yang sama.

Firman Allah:

قَالَ عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقَامِكَ  وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ  فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ  وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ  وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ

Maksudnya:“ Berkata Ifrit dari golongan jin: Aku akan membawa (istana Balqis) kepada mu sebelum engkau bangun dari tempat duduk mu dan sesungguhnya aku amat kuat lagi amanah. Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: Aku akan membawa (istana Balqis) kepada mu sebelum mata mu berkelip, setelah Nabi Sulaiman melihat istana itu terletak di sisinya lalu berkata: Ini adalah limpah kurnia Tuhan ku, untuk menguji aku adakah aku bersyukur atau aku kufur terhadap nikmat pemberianNya, sesiapa yang bersyukur maka faedah syukur itu terpulang kepada dirinya dan sesiapa yang tidak bersyukur maka sesungguhnya Tuhan ku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah” (An Naml: 40).

     Peristiwa istana Puteri Balqis diangkat dari Yaman ke Palestin telah berlaku pada zaman Nabi Sulaiman a.s. dan peristiwa ini diakui bukan sahaja di kalangan orang-orang Islam, tetapi di kalangan orang-orang bukan Islam termasuk orang-orang Yahudi mengakui kebenaran peristiwa tersebut. Dalam peristiwa ini, pengajaran yang dapat diambil ialah keilmuan yang ada pada manusia telah mengatasi keilmuan yang dimiliki oleh golongan jin yang telah diberi kefahaman tentang Al Kitab yang diturunkan oleh Allah. Orang yang mengangkat istana Puteri Balqis ialah Ashif Burkhiya yang merupakan setiausaha kepada Nabi Sulaiman a.s. Perkara ini telah berlaku dalam lipatan sejarah Islam dan tidak mustahil suatu hari nanti manusia akan dapat mencipta teknologi yang boleh mengangkat atau mengalih bangunan ke tempat yang lain dan tidak mustahil kejadian yang telah berlaku itu dianggap ‘karamah’ boleh diolah menjadi suatu bentuk teknologi yang canggih.

2. Kisah Nabi Yunus a.s. Ditelan Ikan
Kisah Nabi Yunus a.s. yang ditelan oleh seekor ikan telah diceritakan dalam Al Quran untuk dijadikan contoh teladan dan pengajaran yang baik kepada sekalian umat manusia tentang kekuasaan Allah terhadap hambaNya yang terpilih.

Firman Allah Ta’ala:

وَإِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ فَسَاهَمَ فَكَانَ مِنَ الْمُدْحَضِينَ فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ فَلَوْلاَ أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِيمٌ وَأَنْبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَىٰ مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ فَآمَنُوا فَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَىٰ حِينٍ

Maksudnya: “Dan sesungguhnya Nabi Yunus adalah dari rasul-rasul (Kami) yang diutus, ketika dia melarikan diri ke kapal yang penuh sarat, maka dia pun turut mengundi, lalu dia dari orang-orang yang kalah yang dibuang (ke laut), setelah itu dia ditelan oleh ikan besar, sedang dia berhak ditempelak, maka kalaulah dia bukan dari orang-orang yang sentiasa mengingati Allah (dengan zikir dan tasbih), tentulah dia akan tinggal di dalam perut ikan itu hingga ke hari manusia dibangkitkan keluar dari kubur, oleh itu Kami campakkan dia keluar (dari perut ikan) ke tanah yang tandus (di tepi pantai), sedang dia berkeadaan sakit dan Kami tumbuhkan (untuk melindunginya) sebatang pokok yang berdaun lebar, Kami utuskan kepada (kaumnya yang seramai) seratus ribu atau lebih, maka merekapun beriman, lalu Kami biarkan mereka menikmati kesenangan hidup hingga ke suatu masa” (Shaffat:139-148).

        Kisah bermula apabila Nabi Yunus a.s. merasa kecewa terhadap kaumnya yang tidak mahu beriman kepada Allah, lalu beliau meninggalkan kaumnya dalam keadaan marah sambil memohon kepada Allah agar diturunkan bala ke atas mereka. Permohonannya dimakbulkan Allah, lalu kaumnya itu mendapat laknat dari Allah. Nabi Yunus yang meninggalkan kaumnya menaiki sebuah kapal, apabila berlaku undian kerana kapal tersebut hampir tenggelam, Nabi Yunus a.s. diarahkan terjun ke laut dan kemudian dia ditelan oleh seekor ikan Nun. Allah mewahyukan kepada seekor ikan tersebut untuk menelannya dan menyimpannya di dalam perut sebagai amanat Tuhan. Ikan tersebut membawanya memecah gelombang timbul dan tenggelam ke dasar laut. Beliau merasa bersedih sambil memohon ampun kepada Allah di atas tindakan salah yang dilakukannya secara tergesa-gesa. Di dalam perut ikan itu, beliau berdoa:

أَنْ لا إِلَٰهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya: “Tidak ada Tuhan melainkan Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim.” (Al Anbiya: 87).

            Setelah selesai menjalani hukuman Allah berada dalam perut ikan beberapa lama, maka ikan tersebut telah memuntahkan Nabi Yunus a.s. ke tepi pantai dan dia berada dalam keadaan lemah dan lembik. Kemudian, Allah Ta’ala dengan rahmatNya telah menumbuhkan pokok labu, di mana daunnya digunakan oleh Nabi Yunus a.s. untuk menutup badannya di samping menikmati rasa buahnya. Dalam peristiwa ini, Nabi Yunus a.s. berada dalam perut ikan dalam tempoh yang lama dan dari segi logiknya adalah mustahil bagi seseorang yang ditelam seekor binatang boleh hidup dalam perutnya dalam tempoh yang lama. Maka di sini, menunjukkan kepada kita bahawa inilah bentuk teknologi yang diguna-pakai oleh Nabi Yunus a.s. yang dikurniakan oleh Allah kepadanya. Sehingga kita, teknologi yang diguna-pakai oleh Nabi Yunus a.s. ini masih lagi tidak mampu dikuasai atau dimiliki oleh dunia sains hari ini. Akan tetapi, kisah Nabi Yunus a.s. ditelan oleh ikan ini menjadi ilham kepada pakar-pakar sains untuk mencipta kapal selam.

3. Kelahiran Nabi Isa a.s. Tanpa Bapa
Al Quran telah menceritakan kisah kelahiran Nabi Isa a.s. yang unik kerana dilahirkan tanpa bapa dan manakala ibunya Maryam pula tidak pernah ‘disentuh’ oleh mana-mana lelaki. Tetapi, kisah yang unik ini telah dieksploitasikan oleh penganut Agama Kristian sehingga mendakwa beliau adalah anak tuhan. Secara logik akal, bagaimana seorang gadis yang tidak pernah disentuh atau diusik oleh lelaki, apatah lagi untuk melakukan perkara-perkara yang terkutuk mengandung dan kemudian melahirkan anak…? Dari sudut biologinya, perkara ini adalah sesuatu yang mustahil dan tidak boleh diterima akal, kerana untuk melahirkan anak seseorang itu mesti melalui proses persenyawaan di antara benih lelaki dengan benih perempuan dalam rahim. Namun, proses kelahiran Nabi Isa a.s. ini tidak seperti manusia lain dan apabila Allah Ta’ala mengutuskan Jibril untuk memberitahu berita gembira kepada Maryam bahawa dia akan melahirkan seorang anak lelaki, beliau merasa terkejut dan hairan dengan tiba-tiba tanpa apa-apa isyarat bahawa dia akan melahirkan anak lelaki, sedangkan dia tidak pernah ‘disentuh’ oleh seorang lelakipun, apatah lagi untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang terkutu. Maryam bertanya kepada Jibril:

أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا
Maksudnya: “Bagaimana aku dapat melahirkan seorang anak lelaki sedangkan tidak pernah seorang manusiapun menyentuh aku dan aku bukannya seorang penzina” (Maryam: 20).

Persoalan yang menjadi keserabutan Maryam itu telah dijawab oleh Jibril dan sekaligus merungkaikan ikatan keserabutan yang ada dalam fikirannya. Kemudian, barulah Maryam faham bahawa dia tergolong di kalangan manusia yang terpilih dan dikasihi Allah:

قَالَ كَذَٰلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا

Maksudnya: “Jibril menjawab: Demikianlah keadaannya dan Tuhan mu berfirman: Perkara ini amat mudah bagi Ku dan Kami mahu jadikan pemberian anak itu sebagai satu tanda (membuktikan kekuasaan Kami) untuk umat manusia dan sebagai satu rahmat dari Kami dan perkara ini adalah satu perkara yang telah ditetapkan berlaku” (Maryam: 21).


     Kelahiran Nabi Isa a.s. adalah berbeza dengan kelahiran manusia yang ada atas  dunia ini, kerana beliau dilahirkan tanpa proses persenyawaan dan tanpa bapa, maka sudah tentu proses kematiannya juga adalah berbeza dari manusia lain. Apabila Isa a.s. dilahirkan, maka kelahirannya itu telah mencetuskan kontroversi di kalangan masyarakat sehingga Maryam dituduh melakukan perbuatan zina, tetapi beliau menafikan dan menyuruh kaumnya berbicara dengan Isa a.s. yang masih dalam buaian. Dengan izin Allah, Isa a.s. dapat berkata-kata dengan kaumnya, sekaligus menolak tohmahan yang dilontarkan pleh kaumnya kepada ibunya. Walaupun masih bayi dan berada dalam buaian, perbualan Isa a.s. dengan kaumnya merupakan uslub dakwah yang menyeru kaumnya agar beriman dengan Allah, Tuhan Yanag Maha Esa, Isa a.s. berkata:


قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا وَالسَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا

Maksudnya: “Isa berkata: Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku Al-Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana sahaja aku berada. Dia memerintahkan kepada ku mendirikan solat dan menunaikan zakat selama aku hidup, diperintahkan kepada ku supaya  berbuat baik kepada ibuku dan Dia tidak menjadikan aku takabur atau derhaka, salam kesejahteraan kepada ku pada hari aku dilahirkan, pada hari aku mati dan pada hari aku dibangkitkan hidup semula (pada hari kiamat)” (Maryam: 30-33).

     Jawaban yang diungkapkan oleh lidah Nabi Isa a.s. walaupun masih bayi telah menolak dakwaan kaumnya yang menuduh ibunya yang suci itu melakukan perbuatan yang terkutuk. Daripada peristiwa ini yang didedahkan oleh Al Quran ini, di sana ada dua perkara penting yang dapat diambil pengajaran, iaitu kelahiran Nabi Isa a.s. tanpa proses persenyawaan dan Nabi Isa a.s. boleh bercakap dan berdakwah dengan baik walaupun ketika masih bayi.

      Walaupun realiti yang didedahkan oleh Al Quran ini agak sukar diterima akal dan ada pula yang menyatakan kisah tersebut tidak logik langsung. Namun hakikatnya, walau apa jua dakwaan sekalipun perkara ini telah berlaku dalam lipatan sejarah Islam dan Nabi Isa a.s. telah dilahirkan ke dunia ini. Pendedahan oleh Al Quran ini tentang kelahiran Nabi Isa a.s. masih belum mampu diterjemahkan oleh manusia dalam bentuk teknologi untuk melahirkan manusia tanpa proses persenyawaan dan mencipta bayi yang boleh bercakap dengan baik. Akan tetapi, pendedahan Al Quran ini telah melahirkan pakar-pakar sains yang sentiasa berfikir untuk mencipta manusia melalui pelbagai proses kelahiran, di antaranya melalui Teknologi Reproduksi Bantuan (Assisted Reproduction Technology) yang berkaitan dengan Bayi Tabung Uji, iaitu bayi yang dilahirkan oleh seorang perempuan hasil daripada persenyawaan ovumnya dengan sperma lelaki di luar tubuh perempuan itu. Di antaranya ialah Persenyawaan Luar Rahim (IVF), Pemindahan Gamet Dalam Fallopio atau Gamet Intra-Fallopian Transfer, Penyimpanan dan Pendermaan Sperma, Ovum dan Embrio, Diagnosis Genetik pra-penempelan atau Preimplantation Genetic Diagnosis (PGD) dan pemilihan jantina bayi, Ibu Tumpang dan Permanian Beradas (Artificial Inseminatio/Intra-Uterine Insemination-IUI).

4. Kisah Ikan Mati Hidup Semula
Al Quran telah mendedahkan suatu kisah yang sungguh menakjubkan tentang ikan yang telah mati dapat hidup semula. Kisah ini berlaku ketika Nabi Musa a.s. bersama muridnya bernama Yusya’ bin Nun dalam perjalanan mahu berjumpa dengan Nabi Khaidir a.s. di suatu tempat pertemuan dua laut. Dalam perjalanan tersebut, ikan yang dibawa sebagai bekalan telah menggelungsur ke dalam air lalu terus hidup semula.

Friman Allah Ta’ala:

وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَيْنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ سَرَبًا فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتَاهُ آتِنَا غَدَاءَنَا لَقَدْ لَقِينَا مِنْ سَفَرِنَا هَٰذَا نَصَبًا قَالَ أَرَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَمَا أَنْسَانِيهُ إِلا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ۚ وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَبًا قَالَ ذَٰلِكَ مَا كُنَّا نَبْغِ  فَارْتَدَّا عَلَىٰ آثَارِهِمَا قَصَصًا

Maksudnya: “Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Musa berkata kepada temannya: Aku tidak akan berhenti berjalan sehingga aku sampai di tempat pertemuan dua laut itu atau aku berjalan terus bertahun-tahun. Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelungsur menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah. Setelah mereka melampaui (tempat itu), berkatalah Nabi Musa kepada temannya: Bawalah makan tengah hari kita sebenarnya kita telah mengalami penat lelah dalam perjalanan kita ini. Temannya berkata: Tahukah apa yang telah terjadi ketika kita berehat di batu besar itu? Sebenarnya aku lupakan hal ikan itu dan tiadalah yang menyebabkan aku lupa daripada menyebutkan halnya kepadamu melainkan syaitan dan ikan itu telah menggelungsur menempuh jalannya di laut, dengan cara yang menakjubkan. Nabi Musa berkata: Itulah yang kita kehendaki; merekapun balik semula ke situ, dengan menurut jejak mereka” (Al Kahfi: 60-64).

     Pendedahan Al Quran ini seolah-olah tidak melambangkan pertimbangan akal yang sihat dan seolah-olah ianya tidak logik langsung dengan fakta kehidupan, kerana sesuatu yang telah mati adalah mustahil dapat hidup semula. Tetapi, perkara seumpama ini merupakan perkara biasa bagi Allah dan sangat mudah bagiNya. Jika dikaji dan diteliti, pendedahan Al Quran ini bukan hanya bertujuan untuk memberitahu cerita pencarian Nabi Musa a.s. untuk bertemu dengan Nabi Khaidir a.s. semata-mata atau hanya sekadar pengetahuan untuk mengisi kekosongan minda, tetapi pendedahan Al Quran ini mempunyai maksud yang tersirat untuk memberitahu tentang teknologi baru dalam bidang biologi spesis ikan yang hidup di dalam air, bagaimana ikan yang telah mati itu dapat hidup semula seperti biasa. Namun, sehingga kini pakar-pakar sains tidak mampu menghidupkan semula ikan yang telah mati untuk kembali bernafas semula.

     Akan tetapi, pendedahan Al Quran ini telah memberi ilham kepada para penyelidik dalam bidang biologi ikan dan akuakultur telah menemui kaedah mematikan ikan buat sementara waktu dengan meletakkan ikan yang masih hidup ke dalam ais dan kemudian menghidupkan semula setelah mengeluarkan ikan itu dari ais tersebut.

5. Nabi Sulaiman Berjalan Dengan Angin
Al Quran telah mencerikan kisah Nabi Sulaiman a.s. yang boleh berjalan dengan menggunakan kuasa angin sebagai kenderaan, beliau juga boleh berbicara dan berinteraksi dengan jin dan mengarahkan mereka sebagai tenaga buruh untuk membuat sesuatu kerja.

Firman Allah Ta’ala:

وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ  وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَمِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَمَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ

Maksudnya: “Dan Kami kurniakan kepada Nabi Sulaiman kuasa menggunakan angin untuk perjalanannya: sepagi perjalanannya adalah menyamai perjalanan biasa sebulan dan sepetang perjalanannya adalah menyamai perjalanan biasa sebulan dan Kami alirkan baginya mata air dari tembaga dan sebahagian dari jin bekerja di hadapannya dengan izin Tuhannya dan sesiapa dari jin itu yang menyeleweng dari perintah Kami, Kami akan merasakannya (pukulan) dari azab api Neraka” (Saba’: 12).

            Nabi Sulaiman a.s. mempunyai kelebihan luar biasa yang dianugerahkan oleh Allah, beliau bolah berbicara dengan jin dan boleh mengarahkan jin untuk melakukan sesuatu kerja. Beliau juga boleh bergerak ke udara dengan menggunakan kuasa angin dan boleh mengarahkan angin untuk terbang ke mana sahaja destinasi yang beliau kehendaki. Pendedahan Al Quran ini telah mencetuskan ilham kepada para saintis yang merumuskan bahawa angin sangat penting dalam teknologi untuk menggerakkan sesuatu kenderaan. Sebagai contoh, kapal layar bergerak menggunakan kuasa angin untuk belayar di lautan. Kuasa angin ini juga telah mencetuskan ilham kepada para saintis untuk mencipta kapalterbang. Di peringkat awal teknologi kapal terbang ini dicipta adalah menggunakan kuasa angin, di mana enjin yang digunakan bertujuan untuk memutarkan kipas bagi menghasilkan angin yang akan memberi tekanan dan kuasa tujahan yang menggerakkan kapalterbang. Tekanan dan kuasa tujahan angin itu kemudiannya bertindak menaikkan kapalterbang secara meluncur dan seterusnya terbang tinggi ke udara. Walaupun kapalterbang moden hari ini menggunakan kuasa dan enjin jet, tetapi yang sebenarnya kuasa angin masih lagi digunakan, di mana angin disedut melalui turbin gas untuk dipanaskan dan dimampatkan. Kemudian, angin yang panas yang mempunyai tekanan tinggi akan dilepaskan ke arah belakang untuk memberi daya tujahan yang besar yang boleh menggerakkan dan menerbangkan badan kapal terbang dengan kelajuan yang tinggi. Helikopter yang digunakan pada hari ini adalah menggunakan teknologi kuasa angin, di mana kipas yang berbilah panjang bertujuan menghasilkan angin yang kuat untuk mengangkat dan menerbangkan badan helikopter. Walaupun Al Quran hanya membentang kisah Nabi Sulaiman a.s. yang menggunakan kuasa angin untuk bergerak, tetapi pendedahan Al Quran itu telah memberi maklumat yang sangat penting kepada dunia sains untuk mencipta teknologi yang berasaskan angin, terutama dalam bidang aeroangkasa.

Firman Allah Ta’ala:

فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَيْثُ أَصَابَ

Maksudnya: “Maka Kami mudahkan baginya menggunakan angin yang bertiup perlahan-lahan menurut kemahuannya, ke arah mana sahaja yang hendak ditujunya” (Sad: 38).




Sekian, wassalam

Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani



No comments:

Post a Comment