PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Sunday 5 February 2012

QUDWAH RASULULLAH S.A.W. DALAM KEZUHUDAN


Kehidupan Nabi s.a.w. amat jauh berbeza jika hendak dibandingkan dengan pemimpin-pemimpin umat manusia lain yang ada di atas dunia ini, mereka hidup dalam keadaan mewah dan dipenuhi dengan harta kekayaan, mereka tinggal di dalam istana dan membina mahligai yang indah-indah. Akan tetapi kehidupan baginda s.a.w. dipenuhi dengan program amal ibadat dan hubungan yang erat dengan Allah. Setiap detik kehidupan baginda s.a.w. sentiasa dikaitkan dengan Allah dan baginda s.a.w. pula tidak pernah lalai ingatannya kepada Allah.

Allah Ta'ala telah berfirman:

لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya: “ Dan jangan kamu memanjangkan pandangan mu kepada kesenangan yang Kami berikan kepada beberapa golongan di kalangan mereka dan janganlah kamu merasa sedih terhadap mereka “ ( Al Hijr: 88).

 Rasulullah s.a.w. memilih kehidupan zuhud dalam kehidupannya semata-mata untuk menyatakan pengabdian dirinya kepada Allah, baginda s.a.w. memilih jalan untuk sibuk melakukan amal ibadat kepada Allah dan tidak sibuk mengumpul harta kekayaan. Baginda s.a.w. memilih jalan zuhud sebagai dasar kehidupannya adalah kerana untuk memberi pengajaran kepada umatnya bahawa seseorang pemimpin tidak semestinya kaya-raya untuk memimpin umat manusia, bahkan apa yang penting di sana ialah ilmu pengetahuan yang diikat dengan usaha dan pengorbanan, di samping hubungan yang tulus ikhlas dengan Allah. Kehidupan zuhud baginda s.a.w. telah digambarkan di dalam sepotong hadith, sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas'ud r.a.

دَخَلْتُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَدْ قَامَ عَلَى حَصِيْرٍ، وَقَدْ أَثَّرَ فِىْ جَنْبِهِ الشَّرِيْفِ، فَقُلْتُ: يَارَسُوْلَ الله! لَوِ اتَّخَذْنَا لَكَ وِطَاءً نَجْعَلُهُ بَيْنَكَ وَبَيْنَ اْلحَصِيْرِ يَقِيْكَ مِنْهُ! فَقَالَ: مَالِى وَلِـلدُّنْيَا مَا أَنَا وَالدُّنْيَا إِلاَّ كَرَاكِبٍ اسْتَظَلَّ تَحْتَ شَجَرَةٍ ثُمَّ رَاحَ وَتَرَكَهَا

Maksudnya: “ Saya telah datang berjumpa Rasulullah s.a.w. dan ketika itu baginda sedang berbaring di atas sebidang tikar (yang diperbuat dari daun kurma) yang memberi kesan pada bahagian belakang baginda yang mulia itu, maka akupun berkata: Wahai Rasulullah! Apa kata sekiranya kita buatkan suatu bantal yang diletakkan antara kamu dan tikar itu, supaya tidak lagi memberi kesan belakang mu! Maka baginda bersabda: Apalah aku dan dunia ini! Tidaklah aku dan dunia ini melainkan seperti seorang pengembara yang berhenti berteduh sejenak di bawah pohon, kemudian itu dia meneruskan perjalanan “

Demikianlah..! Apabila kemuliaan diri benar-benar berada di puncak yang paling tinggi dan menguasai segala impian dan harapan, maka sesungguhnya ikatan pertalian dengan ketuhanan Allah itu pasti akan menggamit. Hubungan cinta dan belaian kasih sayang adalah hanya untuk mendapat keredhaan Allah semata-mata, hubungan tersebut bertujuan untuk membina ikatan tali keimanan dan ketundukkan diri kepada Allah, hubungan yang menagih secebis kerinduan dan seteguk kecintaan. Apabila keimanan itu mula mendakap erat dan mula mendapat tempat di sudut hati sanubari dan jiwa nurani dan apabila terlerai sudah cengkaman hawa nafsu dan kejahilan diri, maka segala-galanya akan dipersembahkan ke hadapan Allah, Tuhan Yang Maha Agung itu, segala-galanya akan diserahkan bulat-bulat kepadaNya.

          Hati kecilnya akan mula berkata: Bahawa sebenarnya segala harta benda dan kemewahan hidup ada pinjaman buat sementara waktu sahaja dan kehidupan itu pula merupakan perjalanan untuk menunggu hari esok sementara menunggu hari perpisahan di antara roh dan jasad....!

Manakala di dalam sepotong hadith yang lain, Anas bin Malik r.a. telah meriwayatkan:

دَخَلْتُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ عَلَى سَرِيْرٍ مُضْطَجِعٍ مُزَمِّلٍ بِشَرِيْطٍ وَتَحْتَ رَأْسِهِ وَسَادَةِ مِنْ أَدَمٍ حَشُوْهَا لِـيْف فَدَخَلَ عَلَيْهِ نَفَرٌ مِنَ الصَّحَابَةِ وَدَخَلَ عُمَرَ، فَانَحَرَفَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ انْحِرَافَةً، فَلَمْ يَرَى عُمَرَ بَيْنَ جَنْبِهِ وَبَيْنَ الشَّرِيْطِ ثَوْبًا وَقَدْ أَثَرَ بِجَنْبِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَبَـكَى عُمَرَ، فَقَالَ لَهُ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلّم: مَا يَبْكِيْكَ يَا عُمَرَ؟ قَالَ: وَاللهِ مَا أَبْكِى إِلاَّ لِكَوْنِى أَعْلَمُ أَنَّكَ أَكْرَمُ عَلَى رَبِّكَ مِنْ كَسْرٍ وَقَيْصَر وَيَعِيْشَانِ فِىْ الدُّنْيَّا فِيْمَا يَعِيْشِانِ فِيْهِ وَأَنْتَ يَا رَسُوْلَ اللهِ فِى اْلمَكَانِ الَّذِى أَرَى، فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْه وَسَلَّمَ: أَمَّا تَرْضى أَنْ تَكُوْنَ لَهُمُ الدُنْيِّا وَلَنَا اْلآخِرَة؟ قَالَ: بَلَى، قَالَ: فَإِنَّهُ كَذَلِكَ

Maksudnya: “ Aku berjumpa Rasulullah s.a.w. dan ketika itu baginda berada di atas katil sambil berbaring dan dibawah kepalanya terdapat bantal yang diperbuat daripada sabut, beberapa orang sahabat datang berjumpa baginda dan kemudian datang pula Umar r.a. lalu baginda bangun memberi ruang kepada Umar r.a. untuk duduk. Ketika itu Umar r.a. melihat baginda tanpa alas kain menutup belakang tubuhnya dan jelas kelihatan kesan-kesan pada belakang baginda s.a.w. Melihat keadaan itu, Umar r.a. menangis, lalu Rasulullah s.a.w. bertanya: Apakah yang menyebabkan kamu menangis wahai Umar? Dia menjawab: Demi Allah! Tidaklah aku menangis melainkan keadaan ku ini dan aku mengetahui bahawa kamu lebih mulia di sisi Tuhan mu dari Maharaja Kisra dan Kaisar yang hidup dengan penuh kemewahan dunia dan kamu wahai Rasulullah hidup dalam keadaan yang apa aku lihat, maka Rasulullah s.a.w. bersabda: Tidakkah kamu redha wahai Umar? Mereka memiliki dunia dan kita memiliki akhirat, lalu Umar berkata: Bahkan wahai Rasulullah! Kemudian Rasulullah s.a.w. meneruskan sabdanya: Sesungguhnya kamu demikian juga “ (Riwayat Imam Ahmad).


Mengapa Rasulullah s.a.w. memilih kehidupan seperti ini sebagai jalan mencari keredhaan Allah, mengapa baginda s.a.w. tidak menyimpan harta kekayaan untuk ditinggalkan sebagai pusaka selepas kematian nanti, adakah baginda suka hidup dalam keadaan miskin dan bencikan kekayaan..? Sediainya demikian, mengapa baginda tidak melarang menantunya Uthman bin Affan r.a. daripada memiliki harta kekayaan, mengapa baginda tidak melarang sahabat karibnya Abu Bakar As Siddiq, Umar Al Khattab  dan lain-lain sahabat termasuk Abdul Rahman bin Auf daripada terus memiliki harta kekayaan, mengapa demikian..?

Di sana terdapat beberapa fakta yang perlu difahami oleh setiap muslim dan fakta ini perlu dijadikan pengajaran mengapa Rasulullah s.a.w. memilih jalan zuhud sebagai laluan hidupnya untuk kembali ke pangkuan Allah:

Pertama: Baginda mahu mendidik generasi muslim yang akan datang supaya menghayati nilai-nilai zuhud supaya mereka mengerti dan faham makna tolong-menolong dan bantu-membantu di antara satu sama lain, lebih-lebih lagi mereka yang tidak memiliki apa-apa harta kekayaan. Baginda s.a.w. mahu membentuk generasi yang tumbuh di atas dasar kesedaran diri sendiri dan mempunyai pertalian yang erat dengan ketuhanan Allah, di samping mereka sentiasa mengambil cakna tentang hal ehwal yang berlaku di dalam masyarakat. Apa yang penting di sana, kekayaan yang diperolehi itu bukan untuk disimpan, tetapi untuk dibelanjakan ke jalan Allah dan membantu saudara seagama yang berada di dalam kesusahan.

Firman Allah Ta'ala:

وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلاَ يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ

Maksudnya: “ Dan bagi orang-orang yang telah menetap di Kota Madinah dan beriman, mereka mencintai orang-orang yang berhijrah kepada mereka dan mereka tidak sedikitpun menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (yang berhijrah), sekalipun mereka berada dalam kesusahan “ (Al Hasr: 9).

Kedua: Baginda mahu mendidik generasi muslim agar sanggup hidup dalam keadaan serba sederhana, tidak terlalu mewah, tidak bersifat tamak haloba mengejar kebendaan dan mengumpul kekayaan, tidak pula berlumba-lumba mengumpulkan harta, kerana perbuatan tersebut boleh melalaikan ingatan manusia terhadap Allah, justeru tugas dan tanggungjawab dalam urusan agama menjadi semakin terhad dan terbatas. Harta yang terlalu banyak sehingga melimpah-ruah boleh menyebabkan seseorang itu menjadi buta terhadap kewajiban dalam agama, dia tidak lagi dapat melihat dengan baik dan sempurna melainkan penglihatannya itu dihiasi dengan kemewahan dan ratna mutu manikam.
  
   Inilah yang ditakuti oleh baginda s.a.w. dan hal ini bukanlah bererti baginda menolak terus kekayaan dan kemewahan, akan tetapi baginda khuatir dengan memiliki harta kekayaan dan kemewahan hidup akan merosakan hubungan dengan Allah.    

Firman Allah Ta'ala:

وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إلاَّ لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

Maksudnya: “  Dan tidaklah kehidupan dunia itu melainkan sia-sia dan permainan belaka, sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan (yang sebenar) sekiranya mereka mengetahui “ (Al 'Ankabut: 64).

Ketiga: Baginda mahu mendidik generasi muslim supaya merasa cukup dengan rezeki yang dikurniakan oleh Allah, jangan terlalu ghairah mengumpul kekayaan dan kemewahan sehingga lupa daratan dan melampaui batas-batas dalam agama. Baginda s.a.w. mahu supaya generasi muslim yang akan dibentuk nanti menjadi generasi yang pertengahan dan merasa cukup dengan rezeki yang diperolehinya dan memadailah dengan apa yang dikecapi. Namun demikian, usaha yang gigih dan pengorbanan yang berlipat kali gdia perlu dilakukan dalam kehidupan, di samping keazaman dan tawakkal yang kuat kepada Allah. Apabila Allah mengurniakan rezeki, lantas dia terus bersyukur dan apabila Allah tidak mengurniakan apa-apa baginya, dia tetap bersyukur.

Firman Allah Ta'ala:

وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا

Maksudnya: “ Demikianlah Kami jadikan kamu umat yang pertengahan supaya kamu menjadi saksi kepada manusia, manakala Rasul pula menjadi saksi kepada kamu” (Al Baqarah: 143).

Keempat: Baginda mahu mendidik generasi muslim dan memberi kefahaman kepada mereka bahawa perjuangan Islam bukanlah bertujuan untuk mengumpulkan harta dan membina kekayaan, perjuangan Islam bukanlah perjuangan yang mahukan kesenangan hidup buat sementara waktu dan perjuangan Islam juga bukanlah perjuangan yang inginkan kenikmatan buat seketika. Oleh sebab itu, baginda s.a.w. tidak pernah memperdagangan agama semata-mata mengangkat darjat dan kedudukannya di sisi masyarakat, baginda pula tidak pernah mencari kedudukan di dalam masyarakat dengan menggunakan nama Islam atau mengumpulkan harta kekayaan dan kemewahan hidup di atas nama Islam, sebaliknya baginda menjadikan Islam itu sebagai saluran dan sasaran untuk menyeru manusia kembali kepada Allah, baginda meletakkan Islam itu sebagai ad deen dan sebagai suatu cara hidup yang praktikal untuk dihayati. Dengan sebab itu, baginda dapat menarik minat manusia ke arah Islam kerana cara hidup Islam yang universal…!

Mari kita renungkan firman Allah Ta'ala ini:

وَيَا قَوْمِ لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالاً  إِنْ أَجْرِيَ إِلاَ عَلَى اللَّهِ

 Maksudnya: “ Wahai kaum ku! Aku tidak pernah meminta dari kamu harta kekayaan kerana ganjaran ku hanyalah kepada Allah “ (Hud: 29).




Sekian, wassalam

Al faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani




No comments:

Post a Comment