PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Wednesday 1 February 2012

AL QURAN SUMBER PENGETAHUAN DAN MAKLUMAT


Al Quran yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi s.a.w. merupakan kitab mukjizat yang mengandungi pelbagai ilmu pengetahuan yang sangat penting kepada umat manusia dan ianya juga merupakan kitab maklumat yang banyak membantu para Cendiakawan  dan intelektual mengkaji tentang sejarah awal kejadian manusia, sejarah bagaimana pembinaan tamadun purbakala bermula, sejarah silam perjalanan hidup manusia dan permulaan era pembangunan, sejarah bermula evolusi pemikiran manusia yang membentuk sebuah tamadun kehidupan, sejarah yang mengemukakan bagaimana manusia ketika itu mewujudkan sistem kehidupan dalam keadaan serba kekurangan, sejarah bagaimana teknologi pada zaman tersebut bermula dan juga perkara-perkara yang berkaitan tentang kejadian manusia, kejadian alam, perubahan dan peredaran alam yang silih berganti tanpa berhenti-henti dan sehingga kepada perkara-perkara ghaib yang masih lagi menjadi misteri dalam kajian manusia.

Sesungguhnya perkara-perkara tersebut ada dimuatkan dalam Al Quran yang menunjukkan bahawa Al Quran itu adalah kitab yang mempunyai sumber maklumat, bahkan di dalam Al Quran itu sendiri terdapat banyak lagi perkara-perkara yang masih belum diterokai oleh para penyelidik dan belum mampu diterjemahkan oleh manusia, sama ada dalam bentuk penghayatan dan kehidupan, dalam bentuk praktikal dan aplikasi, dalam bentuk sains dan teknologi atau seumpamanya.

Firman Allah Ta’ala:

الم ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ  فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ

Maksudnya: “Alif, Laam, Miim, Kitab Al Quran itu tidak ada sebarang keraguan padanya, ia pula menjadi petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa” (Al Baqarah: 1-2).

          Sama ada dari sudut nahu dan tatabahasanya, dari sudut uslub balaghah dan kekuatan kesusasteraannya, dari sudut mantik dan logik akal sesuatu fakta yang dikemukakannya, dari sudut maklumat dan ketepatan sejarahnya yang berlaku, tempat-tempat yang berlaku sesuatu kejadian dan nama-nama mereka yang terlibat serta lain-lain lagi, maka tidak ada alasan di sana yang boleh diguna-pakai untuk menyatakan bahawa Al Quran itu mempunyai keraguan atau mempunyai maklumat yang tidak tepat atau mempunyai fakta-fakta yang bercanggah dengan apa yang berlaku. Tidak ada satu alasanpun yang meragukan dari mana-mana fakta yang boleh mengaitkan tentang keunggulan dan kemurnian Al Quran, bahkan apa yang terdapat di dalamnya semuanya tepat dan berpijak kepada realiti.

PERTAMA: Maklumat Tentang Kejadian Manusia:
Di dalam Al Qur’an proses kejadian manusia secara biologi dijelaskan secara terperinci melalui firman Allah:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسَانَ مِنْ سُلاَلَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
Maksudnya: “Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia itu dari suatu saripati yang berasal dari tanah, kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim), kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian Kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain, Maka Maha Suci Allah, Pencipta Yang Paling Baik” (Al Mukminun: 12-14).
Mari kita lihat satu persatu urutan kisah kejadian manusia yang dihuraikan oleh Al Quran. Apa yang dimaksudkan dengan perkataan: (سُلاَلَةٍ مِنْ طِينٍ) dalam ayat di atas ialah ‘saripati berasal dari tanah’ iaitu Adam a.s. kerana semua manusia yang ada di atas bumi iaitu berasal dari Adam a.s. dan Adam a.s. telah dicipta oleh Allah dari tanah-tanah yang ada di atas bumi ini. Sebab itu, ada di kalangan anak-anak cucunya yang berkulit pulih, ada yang berkulit hitam, ada yang berkelakuan baik dan ada pula yang berkelakuan jahat. Kemudian melalui proses metabolisme yang ada di dalam tubuh di antaranya menghasilkan hormon sperma, iaitu air mani (نُطْفَةً) dan hasil dari hubungan seksual manusia, maka terbentuk percampuran di antara sperma lelaki dengan ovum sel telur wanita di dalam rahim untuk membentuk lembaga manusia (embrio). Seterusnya proses dari setitik air mani itu akan menjadi seketul darah (عَلَقَةً ) yang mula bergerak secara perlahan-lahan untuk membentuk lembaga manusia (embrio). Kemudian dari seketul darah itu tadi akan terbentuk pula segumpal daging (مُضْغَةً) di mana proses perkembangan dari peringkat embrio agak kelihatan jelas untuk membentuk bahagian organ dan kerangka tubuh badan, walaupun tidak kelihatan sempurna. Maka, dari segumpal daging itu jadikan tulang belulang (عِظَامًا), lalu dari tulang belulang itu dibungkus pula dengan daging (لَحْمًا), kemudian barulah dijadikan makhluk yang berbentuk (خَلْقًا).
Proses kejadian manusia ini mengandungi beberapa peringkat yang menunjukkan apa yang dinyatakan oleh Al Quran ini adalah realiti dan itulah proses kejadian manusia dalam rahim. Proses kejadian manusia ini juga telah diperjelaskan pula oleh Rasulullah s.a.w. sabdanya:
إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِىْ بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا نُطْفَةً ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ اْلمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِىٌّ أَوْ سَعِيْدٌ

Maksudnya: " Sesungguhnya seseorang itu dihimpunkan kejadiannya di dalam perut ibu selama empat puluh hari dalam bentuk air mani, kemudian berubah menjadi seketul darah selama empat puluh hari, kemudian bertukar pula menjadi seketul daging selama empat puluh hari juga, lalu diutuskan malaikat meniupkan roh dan dicatatkan empat kalimah: rezekinya, ajalnya, amalannya dan celaka atau bahagia” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

          Maklumat tentang proses kejadian manusia secara terperinci telah diperkisahkan dalam Al Quran yang membuktikan bahawa Al Quran itu adalah sumber maklumat yang tepat yang tidak perlu dipertikaikan lagi. Perkara ini tidak disentuh dalam kitab-kitab yang diturunkan Allah sebelum ini, apatah lagi kitab-kitab tersebut telah diubah-suai mengikut selera dan kehendak hawa nafsu mereka.

KEDUA: Maklumat Israk dan Mikraj:
Peristiwa Israk dan Mikraj berlaku dalam lipatan sejarah Islam pada 27 Rejab, malam Isnin, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah dan peristiwa tersebut berlaku hanya satu malam sahaja sebagaimana yang dijelaskan dalam Al Quran:

Firman Allah Ta’ala:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الاقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

Maksudnya: Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada suatu malam, dari Masjid Al Haram (di Mekah) ke Masjid Al Aqsa (di Palestin), yang Kami berkatkan sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tdia-tdia (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui” (Isra: 1).

Para ulama, sama ada ulama hadith, ulama fiqh dan ulama tafsir telah menegaskan bahawa perisitiwa Israk dan Mikraj ini berlaku pada diri Rasulullah s.a.w. hanya satu malam sahaja dan berlaku dalam keadaan sedar, berserta roh dan jasadnya sekali, bukan bermimpi atau berlaku dengan roh sahaja. Peristiwa ini masih lagi menjadi ‘mimpi ngeri’ pada pdiangan orang yang tidak beriman, terutama para orientalis barat yang sememangnya menentang Islam. Mereka menyatakan bahawa peristiwa ini tidak mungkin berlaku dan tidak mungkin akan berlaku. Tetapi, bagi mereka yang benar-benar beriman kepada Allah dan RasulNya dan bagi mereka yang memahami hakikat kebenaran, peristiwa ini adalah realiti dan wajib percaya. Baginda s.a.w. telah membuktikan kebenaran peristiwa tersebut kepada masyarakat arab dalam suatu majlis ‘press forum’ setelah berjaya menjawab dengan tepat soalan-soalan yang dikemukakan kepada baginda s.a.w. Namun, orang-orang kafir tetap dengan kekafiran mereka dan bertambah kuat mengejek baginda s.a.w. malah ada juga di kalangan mereka yang sebelum ini memeluk Islam telah menjadi murtad kerana tidak yakin dengan peristiwa tersebut.

Sebelum berlakunya Israk dan Mikraj Rasulullah s.a.w. dada baginda s.a.w. telah dibedah oleh malaikat dan hatinya pula dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswas. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke dalam dada baginda s.a.w. Sesudah itu, dada baginda s.a.w. dijahit dan dimeterikan dengan ‘Khatimin Nubuwwah’. Selesai pembedahan, baginda s.a.w. didatangkan seekor binatang bernama Buraq untuk ditunggangi dalam perjalanan itu. Semasa israk, iaitu perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, baginda s.a.w. telah diiringi oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Baginda s.a.w. telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan mendirikan solat sebanyak dua rakaat di Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah, di Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa a.a. menerima wahyu dan di Baitul Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan). Apabila sampai di Masjid Al Aqsa yang terletak di Palestin, Rasulullah s.a.w. masuk ke dalam masjid dan menjadi imam  solat dua rakaat yang dimakmumkan oleh segala anbiya dan mursalin. Selepas itu, baginda s.a.w. bersama Jibrail melakukan mikraj, iaitu perjalanan naik ke langit untuk menemui Allah Ta’ala, Tuhan Rabul Jalil.

          Beberapa persoalan yang masih menjadi igauan kepada para pengkritik ialah bagaimana proses Israk itu berlaku dan bagaimana pula dengan proses Mikraj itu, sedangkan perjalanan naik ke langit terpaksa melepasi beberapa lapisan atas atmosfera yang tidak mempunyai ruang udara yang mencetuskan persoalan bagaimana baginda s.a.w. dapat bernafas..?

          Persoalan dalam proses perjalanan Israk terjawab apabila terciptanya kapalterbang yang boleh membawa penumpang dalam sekelip mata. Dalam peristiwa Mikraj pula, sebelum peristiwa ini berlaku dada baginda s.a.w. telah dibedah dan di antara unsur yang dimasukkan ke dalam dada baginda s.a.w. ialah hikmat, iaitu bekalan oksigen yang membolehkan baginda s.a.w. bernafas ketika naik ke langit melepasi lapisan atmosfera. Walaupun di kalangan para pengkritik tidak percaya dengan peristiwa Israj dan Mikraj ini, tetapi melalui peristiwa inilah manusia mula memikirkan bagaimana mahu terbang sehingga terciptanya kapalterbang dan roket untuk menerokai angkasa lepas.

KETIGA: Maklumat Sejarah Pembinaan Ka’bah
Sejarah dan maklumat pembinaan Ka’abah yang menjadi mercu tdia dan juga pusat ibadat umat Islam di seluruh dunia telah dinyatakan dalam Al Quran. Kisah pembinaan tersebut dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s. bersama anak kandungnya Ismail a.s. setelah mendapat arahan dari Allah telah diabadikan dalam Al Quran untuk dijadikan renungan bersama:

Firman Allah Ta’ala:

وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَىٰ عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Maksudnya: “Dan (ingatlah) ketika Kami jadikan Rumah Suci (Baitullah) itu tempat tumpuan bagi umat manusia (untuk Ibadat Haji) dan tempat yang aman dan jadikanlah oleh kamu Makam Ibrahim itu tempat sembahyang dan Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail (dengan berfirman): Bersihkanlah Rumah Ku (Kaabah dan Masjidilharam dari segala perkara yang dilarang) untuk orang-orang yang bertawaf, dan orang-orang yang beriktikaf  serta orang-orang yang rukuk dan sujud. Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa: Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Mekah) ini, negeri yang aman sentosa dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka. Allah berfirman: (Permohonanmu itu diterima) tetapi sesiapa yang kufur dan ingkar maka Aku akan beri juga dia bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan menyeretnya) ke azab Neraka dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali. Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama-sama Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui”(Al Baqarah: 25-27).

          Pembinaan Ka’abah yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s. dan Ismail a.s. adalah berdasarkan perintah daripada Allah Ta’ala, iaitu selepas beberapa kali Nabi Ibrahim a.s. datang menziarahi isteri dan anaknya Ismail a.s. di Makah. Pada kedatangan kali yang ketiga, baginda a.s. telah diperintahkan oleh Allah supaya membina Ka’abah untuk dijadikan pusat ibadat. Ketika itu, anaknya Ismail a.s. telah mencapai umur dua puluh tahun dan ibunya pula telah meninggal dunia. Dengan iringan doa restu kepada Allah, Nabi Ibrahim a.s. dan anaknya Ismail a.s.  maka Ka’abah sekarang bukan sahaja menjadi pusat ibadat bagi umat Islam, tetapi ianya juga menjadi pusat tumpuan dunia dan secara tidak langsung menjadi pusat perdagangan yang terkenal di seluruh dunia.

          Ada dua perkara yang pelik dan ajaib mengenai Kota Mekah ini, yang pertama mengenai telaga air zamzam yang terletak di tepi Ka’abah yang wujud sejak zaman Nabi Ibrahim a.s. tidak pernah kering sehingga ke hari ini walaupun telah digunakan sejak berjuta-juta umat Islam di seluruh dunia. Manakala yang kedua pula ialah orang-orang bukan Islam tidak boleh masuk ke Tanah Haram walaupun terdapat usaha di kalangan mereka untuk memasuki kawasan haram kota tersebut, tetapi tidak berjaya dan tidak diizinkan oleh Allah.

KEEMPAT: Maklumat Umat Yang Derhaka Kepada Allah:
Kisah-kisah silam yang dikemukakan oleh Al Quran telah memberi maklumat yang penting bagi para pengkaji sejarah di seluruh dunia. Di antara kisah-kisah pemimpin dunia yang terkenal menentang Allah dan pejuangan para anbiya ialah Kisah Fir’aun yang dilaknat oleh Allah:

وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ

Maksudnya: Dan (ingatlah), ketika kami belah laut untukmu, lalu kami selamatkan kamu dan kami tenggelamkan (Fir’aun) dan pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri menyaksikan (Al Baqarah:50).

          Kisah Namrud yang menentang dakwah dan perjuangan  Nabi Ibrahim a.s. berdebat mengenai kuasa sihir yang dimilikinya lebih hebat dari kuasa yang ada pada Allah Ta’ala:

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ  قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya: “Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan. Dia menjawab: Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan. Nabi Ibrahim berkata lagi: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah ia dari barat? Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu) dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim” (Al Baqarah: 258).

          Kisah Qarun yang kaya-raya mempunyai harta kekayaan yang melimpah-ruah, tetapi beliau degil dan tidak mahu menerima seruan dakwah nabi Musa a.s.:

إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لاَ تَفْرَحْ  إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ الْفَرِحِينَ

Maksudnya: “Sesungguhnya Qarun adalah dari kaum Nabi Musa, kemudian dia berlaku sombong dan zalim terhadap mereka dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan yang anak-anak kuncinya menjadi beban yang sungguh berat untuk dipikul oleh sebilangan orang yang kuat sasa, ketika kaumnya berkata kepadanya: Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang bermegah-megah” (Al Qasas: 76).

          Dan di sana banyak lagi kisahkisah mereka yang tidak beriman kepada Allah telah dimuatkan dalam Al Quran bertujuan untuk dijadikan pengajaran kepada umat yang kemudian bahawa kuasa dan harta kekayaan tidak sedikitpun menjejaskan kekuasaan Allah, bahkan mereka yang menjadi menentang itu tumbang penyembah bumi dalam keadaan hina. Kisah-kisah penentangan oleh golongan yang tidak beriman berakhir dengan kesengsaraan, di penghujung cerita mereka telah dilaknat oleh Allah, seperti kisah Fir’aun ditenggelam dalam Laut Merah, Kisah Qarum ditenggelam dalam sebuah tasik di Fayoum, kisah Namrud yang hebat dengan kuasa sihirnya meninggal dunia hanya disebabkan seekor nyamuk masuk dalam telinga, kisah umat Nabi Nuh a.s. yang durhaka telah ditenggelam dalam peristiwa banjir besar dan kapalnya mendarat di atas Bukit Judi yang terletak di Turki, kisah umat Nabi Lut a.s. yang durhaka kerana mengamalkan homoseksual telah ditenggelam dalam Laut Mati, kisah umat Nabi Soleh a.s. yang engkar terhadap seruan dakwahnya telah ditenggelam ke dalam bumi setelah ditimpa halilintar yang dahsyat dan beriringan dengan gempa bumi yang sangat mengerikan dan di sana banyak lagi kisah-kisah umat-umat yang terdahulu yang menentang perintah Allah dan perjuangan para anbiya telah dilaknat dalam keadaan yang sangat tragis.

          Semua kisah-kisah tersebut dimuatkan dalam Al Quran walaupun tarikh dan tahun bila berlaku kejadian tidak dinyatakan, kerana Al Quran bukan kitab sejarah, tetapi Kitab Petunjuk ke jalan yang benar. Tujuan Al Quran membuka helaian sejarah silam ini bukan untuk menentukan ketepatan masa peristiwa itu berlaku dan bukan untuk menjelaskan siapa yang terlibat, tetapi untuk memberitahu dan menjelaskan kepada seluruh umat manusia tentang orang-orang yang tidak mahu mengikut perintah Allah dan seruan yang disampaikan oleh rasul-rasul utusanNya akan menerima padah dan mendapat pembalasan dari Allah. Walau bagaimanapun, kesan-kesan sejarah dan tempat berlakunya peristiwa tersebut masih kekal sehingga ke hari ini yang membuktikan apa yang diberitahu oleh Al Quran itu benar.

KELIMA: Maklumat Para Anbiya Dan Pejuang Islam:
Manakala kisah perjuangan para anbiya, bermula dari Kisah Nabi Adam a.s. sehingga kisah perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. serta kisah-kisah angkatan pejuang iman sepanjang zaman telah diceritakan dengan penuh penghayatan dalam Al Quran. Mereka semua adalah pembawa bingkasan dakwah dari Allah untuk menyeru manusia kembali ke pangkuanNya. Kisah pejuangan mereka yang membawa risalah dakwah ke dalam masyarakat sentiasa mendapat tentangan dari orang-orang yang tidak setuju dengan wadah perjuangan yang mereka bawa dan perkara inilah yang hendak diketengahkan oleh Al Quran bahawa setiap perjuangan untuk membentuk ‘aqidah dan pegangan hidup manusia ke pangkuan Allah bukan suatu perkara yang mudah, mesti ada saja tribulasi yang datang menghalang lalu-lintas perjalanan tersebut.

            Sebagai pengajaran di sini, cuba kita renungkan bersama tentang seruan dakwah yang disampaikan oleh Nabi Nuh a.s. kepada kaumnya supaya beriman kepada Allah:

Firman Allah Ta'ala:

يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ

Maksudnya: " Wahai kaum ku! Hendaklah kamu mengabdikan diri kepada Allah yang tiada Tuhan bagi kamu melainkan Dia” (Al A'raf: 59).

Nabi Nuh a.s. hanya berdakwah menyeru kaumnya supaya beriman kepada Allah dan kembali ke pangkuan Allah, dia tidak menyuruh kaumnya melakukan kerja-kerja yang membebankan atau kerja-kerja yang sukar dan susah untuk melakukannya, hanya percaya kepada ketuhanan Allah sahaja dan meninggalkan sembahan patung berhala. Tetapi, kaumnya tidak memdiang serius terhadap seruan dakwah yang disampaikan itu, sebaliknya mereka menuduh Nuh a.s. berada di dalam kesesatan, sebagaimana yang diceritakan dalam Al Quran:

إِنَّا لَنَرَاكَ فِي ضَلاَلٍ مُبِينٍ

Maksudnya: " Sesungguhnya kami melihat kamu (wahai Nuh) berada di dalam keadaan kesesatan yang nyata” (Al A'raf: 60).

Sungguh tergamak, seruan dakwah yang disampaikan oleh Nabi Nuh a.s. yang mengajak kaumnya beriman kepada Allah telah diputar-belitkan oleh kaumnya, sebaliknya menuduh Nabi Nuh a.s. sebagai orang yang sesat. Tuduhan seperti ini merupakan perkara biasa dalam menyampaikan risalah dakwah kepada manusia, ada saja tribulasi yang datang menjelma semata-mata untuk menguji kesabaran dan ketabahan para pendakwah. Mereka yang tidak tahan menghadapi ujuan dari Allah sudah pasti akan kecundang dan rebah di tengah jalan.  Namun demikian, di dalam kisah Nabi Nuh a.s. bersama kaumnya yang tidak beriman, beliau menjawab tuduhan yang dilemparkan itu dengan nada yang lembut dan lunak; bahawa beliau sebenarnya tidak sesat, akan tetapi beliau adalah rasul utusan Allah untuk sekalian alam.

 قَالَ يَا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلاَلَةٌ وَلَٰكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Maksudnya: " Nuh berkata: Wahai kaum ku! Aku tidak sesat, akan tetapi aku adalah utusan dari Tuhan Semesta Alam” (Al A'raf: 61).

Ini merupakan hakikat seruan dakwah yang disampaikan oleh Nabi Nuh a.s. dan sekaligus menjawab tuduhan yang dilemparkan oleh kaumnya itu, kerana beliau sebenarnya adalah utusan dari Allah untuk menyeru manusia beriman kepadaNya, bukan seorang manusia yang sesat, sebagaimana tuduhan yang tidak berasas itu.

Mari kita saksikan pula bagaimana seruan dakwah yang disampaikan Nabi Hud a.s. kepada kaumnya, beliau berkata:

يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ

 Maksudnya: " Wahai kaum ku! Hendaklah kamu mengabdikan diri kepada Allah yang tiada Tuhan bagi kamu melainkan Dia” (Hud: 50).

            Cerita yang sama saja, seruan dakwah yang disampaikan itu mengajak manusia semata-mata beriman kepada Allah dan meninggalkan sembahan yang lain selain dari Allah. Tetapi, kaumnya berdegil dan enggan menerima konsep dakwah yang dikemukakan oleh Hud a.s. dengan membuat alasan bahawa dakwahnya itu tidak jelas dan tidak terang:

قَالُوا يَا هُودُ مَا جِئْتَنَا بِبَيِّنَةٍ وَمَا نَحْنُ بِتَارِكِي آلِهَتِنَا عَنْ قَوْلِكَ وَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ

Maksudnya: " Mereka berkata: Wahai Hud! Kamu tidak mendatangkan apa-apa kepada kami suatu bukti yang nyata dan kami tidak sekali-kali akan meninggalkan sembahan-sembahan kami kerana perkataan mu, dan kami tidak akan percaya kepada kamu” (Hud: 53).

Demikianlah tabiat dalam perjalanan dakwah yang hendak disampaikan dalam Al Quran, bahawa setiap kali seruan dakwah yang dihembuskan ke dalam masyarakat, ada saja perkara yang tidak kena sehingga seruan itu mendapat tentangan dari mereka yang ‘tidak sebulu’ dan mereka yang mempunyai perasaan yang tidak puas hati, seolah-olah beriman kepada Allah itu adalah suatu perkara yang sangat susah, berat dan sangat membebankan sehingga mereka tidak boleh menerima hakikat tersebut dalam kehidupan.

Manakala kisah Nabi Soleh a.s. yang diutuskan oleh Allah kepada kaum Thamut adalah kisah yang sama dan mempunyai rantaian dengan kisah nabi-nabi yang lain, iaitu menyeru manusia kepada ketuhanan Allah:

قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ

Maksudnya: "Wahai kaum ku! Hendaklah kamu mengabdikan diri kepada Allah yang tiada Tuhan bagi kamu melainkan Dia”  (Hud: 61).

Tetapi, kaumnya bingkas bangun menentang seruan dakwah Nabi Soleh a.s. sedangkan seruan tersebut tidak melibatkan jatuhnya maruah hidup atau gangguan tenaga kerja atau kehilangan harta benda, cuma melibatkan pegangan hidup, itu sahaja..!

Kaum Nabi Soleh a.s. berkata:

قَالُوا يَا صَالِحُ قَدْ كُنْتَ فِينَا مَرْجُوًّا قَبْلَ هَٰذَا أَتَنْهَانَا أَنْ نَعْبُدَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِي شَكٍّ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ

Maksudnya: "Wahai Soleh! Sesungguhnya kamu sebelum ini adalah seorang di antara kami yang kami harapkan, apakah kamu melarang kami untuk menyembah apa yang disembah oleh bapak-bapak kami? Dan sesungguhnya kami betul-betul dalam keadaan kebingungan terhadap agama yang kamu serukan kepada kami" (Hud: 62) .

            Apa yang diceritakan oleh Al Quran ini amat penting bagi diri seorang pendakwah ke jalan Allah, bahawa seruan untuk menyeru manusia ke pangkuan Allah bukan suatu perkara yang mudah, perjalanan yang dilalui itu penuh dangan semak-samun, penuh dengan liku-liku yang amat berbahaya, penuh dengan onak dan duri yang sangat tajam lagi berbisa. Sesungguhnya perjalanan dalam medan dakwah tidak sekali-kali dihampar dengan permaidani merah..!

          Begitu juga para pejuang Islam sepanjang zaman yang sanggup menggadai nyawa dan kehidupan semata-mata kerana mahu mempertahankan ‘aqidah dan pegangan hidup mereka terhadap ketuhanan Allah. Mari kita lihat, apa yang terjadi dalam kisah penghuni parit, Ashabul Uqdud:

وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ قُتِلَ أَصْحَابُ الأخْدُودِ النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ وَهُمْ عَلَىٰ مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ

Maksudnya: “Demi langit yang mempunyai tempat-tempat peredaran bintang-bintang, dan hari (pembalasan) yang dijanjikan, dan makhluk-makhluk yang hadir menyaksikan hari itu, serta segala keadaan yang disaksikan, celakalah kaum yang menggali parit, dalam parit itu terdapat api yang penuh dengan bahan bakaran, ketika mereka duduk di kelilingnya, sambil mereka melihat apa yang mereka lakukan kepada orang-orang yang beriman, dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang-orang yang beriman itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Terpuji” (Al Buruj: 1-8).

          Paparan yang terukir dalam kisah Ashabul Uqdud ini menunjukkan bahawa orang-orang yang beriman dibakar hangus dalam parit itu bukan kerana mereka melakukan kerja-kerja yang tidak senonoh atau kerja-kerja jahat atau perkara-perkara yang boleh mengakibatkan putus hubungan atau perbalahan kaum atau boleh menjatuhkan kerajaan, tetapi mereka dibakar hangus dalam parit adalah disebabkan mereka beriman kepada Allah, itu sahaja..! Ertinya, jika demikian beriman kepada Allah adalah suatu kesalahan yang sangat besar di sisi kerajaan yang pemerintah ketika itu sehingga surat arahan dikeluarkan, bahawa sesiapa yang mengaku beriman kepada ketuhanan Allah akan dibakar hangus dalam parit.

          Al Quran hendak memberitahu, bahawa apabila hubungan hati dan nadi mula menggamit terhadap keagungan Allah, maka tiada sesiapa yang dapat menghalang sekalipun nyawa mereka hangus terbakar, tetapi ‘aqidah dan pegangan hidup mereka tidak sedikitpun hangus dan tidak mudah terbakar.

          Lain pula ceritanya, kisah Ashabul Kahf, penghuni gua yang lari bersembunyi dalam sebuah gua dari pemerintah yang zalim kerana mempertahankan kesucian ‘aqidah, bahawa hanya Allah Tuhan Yang Satu:

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا فَضَرَبْنَا عَلَىٰ آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَىٰ لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ ۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى

Maksudnya: “Adakah engkau menyangka (wahai Muhammad) bahawa kisah Ashaabul Kahf dan Ar Raqiim itu sahaja yang menakjubkan di antara tdia-tdia yang membuktikan kekuasaan Kami? (Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan para pemuda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisi Mu dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami. Lalu Kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya dalam gua itu bertahun-tahun yang banyak bilangannya. Kemudian Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), untuk Kami menguji siapakah dari dua golongan di antara mereka yang lebih tepat kiraannya, tentang lamanya mereka hidup (dalam gua), Kami ceritakan kepada mu (wahai Muhammad) kisah mereka dengan benar, sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambah mereka dengan hidayat petunjuk” (Al Kahf: 9-13).

          Mereka terdiri dalam kalangan para pemuda yang beriman kepada Allah, oleh kerana mereka telah diburu oleh agen risikan pemerintah ketika itu kerana didakwa beriman kepada agama yang lain dari agama yang dibawa oleh pemerintah, maka mereka telah dikenakan tindakan yang tegas supaya kembali semula kepada agama yang dibawa oleh pemerintah itu. Demi menjaga ‘aqidah dan pegangan hidup kepada Allah dari pemerintah yang zalim itu, mereka sekumpulan para pemuda bertindak lari dari kampung halaman dan teman seiring pergi bersembunyi ke dalam sebuah gua sehingga mereka ditidurkan Allah beberatus tahun lamanya.

          Al Quran telah mendedahkan maklumat ini bertujuan untuk memberi gambaran sikap orang-orang yang benar-benar beriman kepada Allah tetap akan mempertahan ‘aqidah dan kepercayaan hidup mereka walau dalam apa jua keadaan sekalipun dan mereka sanggup meninggalkan kampung halaman yang dicintai dan teman seiring. Akhirnya, mereka telah diselamatkan oleh Allah dengan menidurkan mereka di dalam sebuah gua beberatus tahun lamanya.

          Kisah Ashabul Yasin telah memberi satu gambaran yang sangat indah dan amat menarik untuk dihayati bersama tentang usaha dakwah yang dilakukan oleh utusan Allah kepada masyarakat mereka tanpa mengenal erti penat dan lelah, kisah perjuangan mereka terukir dengan baik dalam Surah Yasin:

وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوا إِنَّا إِلَيْكُمْ مُرْسَلُونَ قَالُوا مَا أَنْتُمْ إلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنَا وَمَا أَنْزَلَ الرَّحْمَٰنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إلاَّ تَكْذِبُونَ قَالُوا رَبُّنَا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ وَمَا عَلَيْنَا إلاَّ الْبَلاَغُ الْمُبِينُ قَالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنَا بِكُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَلَيَمَسَّنَّكُمْ مِنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ أَئِنْ ذُكِّرْتُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ

Maksudnya: "Dan buatlah bagi mereka suatu perumpamaan, iaitu penduduk suatu negeri ketika utusan-utusan datang kepada mereka, ketika Kami mengutus kepada mereka dua orang utusan, lalu mereka mendustakan keduanya; kemudian Kami kuatkan dengan (utusan) yang ketiga, maka ketiga utusan itu berkata: 'Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang diutus kepada mu, mereka menjawab: Kamu tidak lain hanyalah manusia seperti kami dan Allah Yang Maha Pemurah tidak menurunkan sesuatu pun, kamu tidak lain hanyalah pendusta belaka, mereka berkata: Tuhan kami mengetahui bahawa sesungguhnya kami adalah orang yang diutus kepada kamu, dan kewajiban kami tidak lain hanyalah menyampaikan (perintah Allah) dengan jelas, mereka menjawab: Sesungguhnya kami bernasib malang kerana kamu, sesungguhnya kamu jika tidak berhenti (menyeru kami), nescaya kami akan merejam kamu dan kamu pasti akan mendapat siksa yangpedih dari kami. Utusan-utusan itu berkata: Kemalangan kamu itu adalah kerana kamu sendiri. Apakah jika kamu diberi peringatan (kamu mengancam kami)? Sebenarnya kamu adalah kaum yang melampaui batas" (Yasin: 13-19).

          Seruan dakwah yang disampaikan oleh utusan Allah itu adalah untuk membawa masyarakat ke pangkuan Allah, supaya mereka hidup dengan rupa bentuk ‘aqidah yang luhur dan tidak melencong dari nilai-nilai kemanusiaan. Malangnya, seruan dakwah untuk membawa mereka ke pangkuan jalan tidak mempunyai apa-apa nilai, sebaliknya bertindak mengugut untuk merejam utusan Allah itu jika tidak berhenti daripada menyampaikan seruan tersebut. Demikianlah suasana perjalanan dakwah yang penuh dengan suka duka, ugutan dan ancaman dari mana-mana pihak adalah perkara lumrah yang berlaku bertujuan untuk menguji ketahanan jiwa sebagai da’ei.
         
          Kisah Zurqarnain yang diceritakan dalam Al Quran telah menjadi igauan kepada orientalis barat dan golongan yang menentang Islam, mereka mendakwa bahawa Zurqarnain itu adalah seorang pejuang ‘sebelah mereka’ dan bukannya seorang yang beriman kepada Allah, mereka kemudian mereka-cipta dan menokoh-tambah cerita-cerita untuk disesuaikan dengan kehendak mereka. Kisah Zulqarnain yang dibawa oleh orientalis barat dengan apa yang diceritakan oleh Al Quran amat jauh berbeza, beliau sebenar adalah seorang pemimpin agung yang gagah perkasa mempunyai angkatan pejuang iman yang berjaya meluaskan empayar kekuasaanya ke sebelah timur dan barat semata-mata untuk menyebarkan ‘aqidah dan kepercayaan yang bertuhankan ketuhanan Allah, beliau dan angkatan pejuangnya telah menyebarkan dakwah ke seluruh pelusuk dunia dan menentang golongan yang tidak beriman kepada Allah. Kisah pejuangan beliau telah diceritakan di dalam Al Quran:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْرًا إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الأرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا فَأَتْبَعَ سَبَبًا حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا

Maksudnya: “Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai Zulkarnain, katakanlah: Aku akan bacakan kepada kamu tentang perihalnya, sesungguhnya Kami telah memberikan kepadanya kekuasaan memerintah di bumi dan Kami beri kepadanya jalan untuk menjayakan tiap-tiap sesuatu yang diperlukannya, lalu dia menurut jalan (yang menyampaikan maksudnya), sehingga apabila dia sampai ke daerah matahari terbenam, dia mendapatinya terbenam di sebuah mata air yang hitam berlumpur dan dia dapati di sisinya satu kaum (yang kufur ingkar), Kami berfirman (kepadanya): Wahai Zulkarnain! Pilihlah sama ada engkau hendak menyeksa mereka atau engkau bertindak secara baik terhadap mereka” (Al Kahf: 83-86).

          Manakala kisah Luqman Al Hakim yang merupakan seorang pendidik yang berjaya dalam mentarbiyah anaknya telah diabadikan kisahnya dengan penuh teliti di dalam Al Quran sebagai renungan untuk umat yang akan datang:

وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

Maksudnya: “Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepada mu) dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang kafir sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji. Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa dia memberi nasihat kepadanya: Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar” (Luqman: 12-13)

          Sistem pendidikan dan tarbiyah yang hendak diwujudkan oleh Luqman ini adalah sistem asasi dengan rupa bentuk ‘aqidah yang bertuhanan Allah sebagai ‘tapak semaian’ untuk diletakkan ke dalam hati sanubari dan jiwa nurani setiap anak-anak. Apabila hati sanubari dan jiwa nurani mereka itu ditanam dengan keimanan, maka apa jua gangguan yang datang menjelma dengan mudah dapat dihapuskan dan dikuburkan.

          Sesungguhnya banyak lagi kisah-kisah yang menarik telah dijelaskan oleh Al Quran untuk paparan hidup kita bersama, kisah-kisah tersebut adalah maklumat yang sangat berharga untuk dijadikan panduan dalam menyampaikan risalah dakwah kepada masyarakat. Kisah-kisah tersebut juga membuktikan bahawa Al Quran adalah kitab saluran maklumat yang tepat untuk membawa mesej keamanan kepada masyarakat bahawa nilai-nilai keimanan itu bukan untuk ditentang, tetapi untuk diserap-terima ke dalam hati sanubari dan jiwa nurani sebagai batu asas atau akar tunjang dalam kehidupan.



Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment