PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Wednesday 1 February 2012

AL QURAN SUMBER ILHAM DAN PENCETUS MINDA


Sesungguhnya Al Quran telah membina tamadun moden untuk umat manusia dengan menyalurkan beberapa maklumat yang abstrak dan kisah-kisah silam yang dipaparkan di dalamnya telah mencetuskan ilham semulajadi untuk membentuk sesuatu yang difikirkan agak mustahil supaya menjadi logik dan realiti, dan tidak mustahil lagi. Hasil beberapa kajian yang dilakukan terhadap ayat-ayat Al Quran oleh para pengkaji, di sana telah mencetuskan ilham kepada mereka untuk menterjermahkan nilai-nilai kreativiti mereka dalam bentuk teknologi untuk disesuaikan mengikut peredaran zaman:

PERTAMA: Peristiwa banjir besar yang berlaku pada zaman Nabi Nuh a.s. telah mencetuskan ilham kepada para pengkaji. Nabi Nuh a.s. telah diarahkan oleh Allah untuk membuat sebuah kapal bagi memuatkan umat manusia dan binatang ketika itu daripada dibiarkan mati lemas.

Firman Allah Ta’ala:

وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا وَلاَ تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأُ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ

Maksudnya: “Dan binalah bahtera dengan pengawasan dan dengan panduan wahyu Kami (tentang cara membuatnya), janganlah engkau merayu kepada Ku untuk menolong kaum yang zalim itu, kerana sesungguhnya mereka akan ditenggelamkan, dan Nabi Nuh pun membuat bahtera itu dan setiap kali di kalangan kaumnya melalui tempat dia membina bahteranya, mereka mengejek-ejeknya. Nabi Nuh pun menjawab: Jika kamu mengejek kami (kerana membuat bahtera), maka kami juga mengejek kamu (kerana keengkaran kamu), sebagai balasan ejekan kamu” (Hud: 37-38).

          Sesungguhnya Nabi Nuh a.s. merupakan orang yang pertama di dunia ini membina kapal pengangkutan di bawah pengawasan Allah. Kisah Nabi Nuh a.s. ini telah memberi ilham kepada perusahaan pembinaan kapal di seluruh dunia bagaimana sesebuah kapal itu boleh terapung-apung di permukaan air tanpa dimasuki air dan tidak tenggelam, bagaimana ianya boleh menampung bebanan dan muatan yang berat tanpa menjejaskan keutuhan kapal tersebut, bagaimana pula cara mengemudikannya sehingga boleh belayar mengikut haluan yang dituju, bagaimana struktur pembinaan sesebuah kapal itu berada dalam keadaan seimbang sehingga boleh meluncur ke hadapan dan tidak terumbang-ambing, bagaimana pula dengan jenis-jenis kayu atau bahan-bahan yang digunakan dalam pembinaannya itu boleh bertahan bertahun-tahun lamanya, bagaimana kerangka pembinaannya dapat menahan dari dilambung ombak dan badai, dari ribut dan taufan serta tidak menjejaskan strukturnya dan banyak lagi perkara-perkara lain..?

          Hasil pendedahan Al Quran ini tentang pembuatan bahtera Nabi Nuh a.s. kita dapat saksikan, bahawa kapal sekarang telah menjadi kenderaan pengangkutan yang sangat penting untuk membawa barang-barang yang banyak.         

KEDUA: Kisah penerimaan wahyu dari Allah kepada para anbiya termasuk Nabi Muhammad s.a.w. telah memberi ilham kepada manusia bahawa dalam ruangan udara ini rupa-rupanya terdapat ‘frequency’ yang merupakan gelombang yang boleh membawa isyarat kepada manusia.

Firman Allah Ta’ala:

وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَىٰ عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ

Maksudnya: “Dan dia (Muhammad) tidak sekali-kali bercakap menurut kemahuannya sendiri, segala yang diperkatakannya itu adalah wahyu yang diwahyukan kepadanya, wahyu itu (disampaikan dan) diajarkan kepadanya oleh (Jibril) yang amat kuat gagah” (Najm: 3-5).

          Wahyu yang datang kepada Nabi s.a.w. kadang-kadang seperti dengungan loceng dan cara inilah yang amat berat dirasakan oleh baginda s.a.w. Kadang-kadang pada keningnya berpancaran keringat, walaupun turunnya wahyu itu di musim dingin, kadang-kadang unta baginda s.a.w. terpaksa berhenti dan duduk kerana merasa amat berat apabila wahyu itu turun ketika baginda s.a.w. sedang berada di atas unta. Pernah diriwayatkan, bahawa Zaid bin Sabit adalah seorang penulis wahyu yang diturunkan, apabila dia melihat Rasulullah s.a.w. ketika turunnya wahyu itu seakan-akan diserang oleh demam yang keras dan keringatnya bercucuran seperti permata. Kemudian, setelah selesai turunnya wahyu, barulah beliau kembali seperti biasa.
Sepotong hadith yang diriwayatkan dari Aisyah r.a. bahawa Harith bin Hisyam r.a. bertanya kepada Nabi s.a.w. tentang bagaimana cara penurunan wahyu, baginda s.a.w. menjawab:
 أَحْيَانًا يَأْتِينِى مِثْلَ صَلْصَلَةِ الْجَرَسِ وَهُوَ أَشَدُّهُ عَلَىَّ فَيُفْصَمُ عَنِّى وَقَدْ وَعَيْتُ عَنْهُ مَا قَالَ وَأَحْيَانًا يَتَمَثَّلُ لِىَ الْمَلَكُ رَجُلاً فَيُكَلِّمُنِى فَأَعِى مَا يَقُولُ  قَالَتْ عَائِشَةُ رضى الله عنها وَلَقَدْ رَأَيْتُهُ يَنْزِلُ عَلَيْهِ الْوَحْىُ فِى الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْبَرْدِ  فَيَفْصِمُ عَنْهُ وَإِنَّ جَبِينَهُ لَيَتَفَصَّدُ عَرَقًا

Maksudnya: "Kadang-kadang wahyu itu datang kepada ku seperti bunyi lonceng dan itulah yang sangat berat bagi ku, setelah bunyi itu berhenti, aku baru mengerti apa yang disampaikannya, kadang-kadang malaikat menjelma seperti seorang lelaki menyampaikan wahyu kepada ku dan aku mengerti apa yang disampaikannya, Aisyah berkata: Aku pernah melihat baginda ketika turunnya wahyu pada suatu hari yang amat dingin, setelah wahyu itu berhenti turun, kelihatan dahi Nabi bersimpah peluh"(Riwayat Bukhari).

          Apa yang hendak diperkatakan di sini ialah tentang ‘frequency’ yang diterima oleh baginda s.a.w. dari Jibril melalui salah satu cara penurunan wahyu, iaitu melalui dengungan loceng yang merupakan gelombang membawa isyarat yang boleh difahami oleh baginda s.a.w. Melalui cara penurunan wahyu seperti ini, baginda s.a.w. tidak berhadapan dengan Jibril secara bersemuka, akan tetapi wahyu yang diterima itu disampaikan melalui gelombong-gelombang udara dan baginda s.a.w. faham bahawa ini adalah wahyu walaupun tidak berupa perkataan dan percakapan. Maka, di sinilah pakar-pakar sains mendapat ilham bahawa dalam ruangan udara ini terdapat ‘frequency’ yang boleh menghantar mesej melalui gelombang-gelombang elektrik di udara sehingga tercipta wayarles dan ciptaan terkini ialah handphone.

KETIGA: Dalam bidang perubatan, peristiwa mengenai pembedahan jasad Rasulullah s.a.w. telah memberi ilham kepada pakar-pakar perubatan bahawa tubuh badan manusia boleh dibedah tanpa mengalami kesakitan. Di antara mereka ialah bapa kedoktoran dunia, iaitu Abu Ali Al Hussiean Ibn Sina telah mendapat ilham tentang teknik pembedahan tubuh manusia dari mengkaji peristiwa ini. Kajian moden hari ini telah bersetuju menyatakan bahawa  untuk merawat penyakit hati dan darah ialah dengan mengantikan darah baru yang bebas dari sebarang kotoran. Pembedahan tersebut bertujuan untuk merawat penyakit dan membuang segala kekotoran yang terdapat dalam hati yang menjadi punca perasaan manusia.

          Peristiwa pembedahan pertama jasad Rasulullah s.a.w. sebagaimana yang diriwayatkan oleh Anas r.a. bahawa baginda s.a.w. telah didatangi oleh Jibril ketika baginda s.a.w. sedang bermain-main dengan sekumpulan kanak-kanak. Jibril telah merebahkan baginda s.a.w. dan membelah hati dan mengeluarkan ketulan darah yang menjadi sasaran syaitan, selepas itu dibasuh dalam bekas yang diperbuat dari emas dengan menggunakan air zamzam. Pembedahan tersebut merupakan tdia perisytiharan mengenai kerasulan baginda s.a.w. dan ianya juga merupakan persiapan untuk baginda s.a.w. menerima wahyu.

          Pembedahan kedua berlaku sebelum peristiwa Israk dan Mikraj, di mana dada baginda s.a.w. dibelah, hatinya dikeluarkan dan dibersihkan dengan air zamzam. Manakala
perut baginda s.a.w. diisi dengan hikmah dan cahaya. Pembedahan kedua ini merupakan ‘perlambangan’ di sebalik tirai pembedahan yang menunjukkan bahawa untuk berhadapan dengan Allah, seseorang hamba itu mesti berada dalam keadaan bersih.

          Hasil pendedahan Al Quran melalui peristiwa pembedahan dada Nabi s.a.w. telah mendapat ilham dalam kalangan pakar-pakar perubatan untuk mencipta beralatan pembedahan dan ubat bius agar pesakit yang mendapat rawatan tidak mengalami kesakitan yang amat sangat.

KEEMPAT: Peristiwa Israk dan Mikraj yang didedahkan oleh Al Quran telah memberi ilham kepada ahli sains untuk mengkaji tentang bagaimana manusia boleh terbang ke udara seperti burung dan bagaimana pula manusia dapat naik ke angkasa lepas..?

Firman Allah Ta’ala:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الاقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

Maksudnya: Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada suatu malam, dari Masjid Al Haram (di Mekah) ke Masjid Al Aqsa (di Palestin), yang Kami berkatkan sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tdia-tdia (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui” (Isra: 1).

          Ahli-ahli sains telah mengkaji tentang peristiwa Israj dan Mikraj bahawa baginda s.a.w. telah menaiki seekor binatang yang bernama Buraq yang mempunyai dua sayap untuk ke Masjidil Aqsa dan kemudian dan kemudian naik ke langit. Hasil kajian ini pakar-pakar sains telah mendapat ilham bahawa manusia boleh terbang tinggi di udara dan boleh pergi lebih jauh lagi. Dengan ilham ini, mereka berjaya mencipta kapalterbang dan selepas itu pula berjaya membina roket untuk ke angkasa lepas.

KELIMA: Kisah di sebalik peristiwa penaklukan Zulqarnain yang telah dipaparkan oleh Al Quran telah mencetuskan suatu nilai ilmu yang sangat berguna untuk program pembuatan yang berasaskan besi, tembaga dan lain-lain. Walaupun apa yang disampaikan oleh Al Quran dalam kisah tersebut mengenai rangka program ini secara sepintas lalu, kerana maksud dan tujuan sebenar yang hendak disampaikan oleh Al Quran ini ialah mengenai perjuangan beliau menyelamatkan manusia dari kaum kuffar dan membawa mereka ke pangkuan Allah, tetapi apa yang disentuh oleh Al Quran secara sepintas lalu itu sudah cukup untuk memberitahu tentang suatu ilmu yang tersirat di sebalik kisah tersebut. Al Quran menceritakan tentang bagaimana Zulqarnain merangkakan program tersebut:

آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ  حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا

Maksudnya: “Bawalah kepada ku ketul-ketul besi sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: Tiuplah dengan alat-alat kamu sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya” (Al Kahfi: 96).

          Apa yang didedahkan oleh Al Quran ini telah memberi suatu idea yang sangat penting tentang ilmu kimpalan atau ilmu ‘welding’ yang memateri di antara ketulan besi dengan cecair timah sehingga kedua-dua unsur tadi menjadi sebati dan kukuh. Pendedahan Al Quran ini mengenai perkara di atas telah melakarkan sejarah untuk membangunkan modal insan di seluruh dunia ke arah suatu perusahaan yang berasaskan logam tentang bagaimana cara-cara untuk menyambung bahan-bahan yang berasaskan logam.
                                                                                                                        
KEENAM: Al Quran telah menceritakan kisah empangan Ma’arib yang terkenal dalam lipatan sejarah dunia di mana empangan yang dibina di antara dua buah gunung itu mampu membekalkan air selama tiga bulan kepada penduduk pada musim kemarau. Air yang disalirkan itu adalah untuk diguna-pakai oleh penduduk dan untuk kegunaan Negeri Saba’. Pembinaan empangan tersebut telah membawa Negeri Saba' ke mercu kejayaan yang terkenal dengan keamanan dan pengeluaran produktivitinya semakin hari semakin meningkat. Kisah kerajaan Saba' yang aman makmur ini telah diceritakan oleh Al Quran dalam Surah Saba:

Firman Allah Ta’ala:

لَقَدْ كَانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ جَنَّتَانِ عَنْ يَمِينٍ وَشِمَالٍ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَاشْكُرُوا لَهُ ۚ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ

Maksudnya: “Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tdia (yang membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: Dua kumpulan kebun (yang luas lagi subur), yang terletak di sebelah kanan dan di sebelah kiri (kampung mereka). (Lalu dikatakan kepada mereka): Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur) dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan Yang Maha Pengampun” ( Saba’: 16).

          Kisah empangan Ma’arib yang diceritakan dalam Al Quran telah memberi ilham kepada manusia bagaimana untuk membina empangan yang dapat menampung keperluan sumber air yang sangat berguna kepada manusia, di samping itu ianya dapat membangunkan janakuasa untuk mengalirkan bekalan elektrik.

KETUJUH: Di dalam Al Quran, tidak dijelaskan secara langsung bahawa bumi itu berbentuk bulat dan perkara ini seolah-olah memberi gambaran yang tidak sihat kepada para pengkritik, terutama di kalangan orientalis barat tentang apa yang di nyatakan dalam Al Quran bahawa bumi itu terhampar atau mendatar adalah tidak benar dan tidak tepat. Kebanyakan ayat-ayat Al Quran menggambarkan bumi berada dalam keadaan terbentang luas dan tidak dinyatakan secara jelas bahawa bumi ini sebenarnya berbentuk bulat. Namun perkara ini telah memberi ilham kepada ahli geografi Islam untuk mengkaji bentuk sebenar bumi yang mempunyai hubung-kait dengan peredaran siang dan malam. Di dalam Al Quran, di sana terdapat banyak ayat-ayat yang menyatakan kejadian bumi secara terhampar atau terbentang luas:

Firman Allah Ta’ala:

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ


Maksudnya: “Dialah yang menjadikan bagi kamu bumi dalam keadaan terhampar
dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya) dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu” (Al Baqarah: 22).

            Al Quran menggambarkan bumi itu sebagai (فِرَاشاً) iaitu terbentang atau terhampar. Dari sudut Bahasa Arab i’rabnya, perkataan bumi (الأَرْضَ) adalah ‘maf’ul’ dan manakala perkataan (فِرَاشاً) pula ialah ‘hal’ yang bererti: Allah yang menjadikan bumi itu hal keadaan terhampar atau terbentang. Selepas dinyatakan tentang keadaan bumi, maka dijelaskan pula tentang langit yang menurunkan hujan yang bertujuan menyuburkan tanah-tanah di atas perut bumi untuk menumbuhkan tumbuh-tumbuhan yang akan mengeluarkan buah-buahan kepada manusia sebagai sumber makanan.

            Sediainya Al Quran menyatakan keadaan bentuk bumi ini berada dalam keadaan bulat, maka amat tidak sesuai bagi langit untuk menurunkan hujan dalam keadaan bentuk muka bumi yang bulat. Jadi, gambaran yang hendak dijelaskan oleh Al Quran mengenai hubung-kait permukaan bumi yang bulat dengan penurunan hujan adalah tidak sesuai dan tidak tepat. Sebab itu, Al Quran menggambarkan bumi ini sebagai terbentang atau terhampar bertujuan untuk menurunkan hujan di atasnya bagi menyuburkan tanah-tanah di atas bumi. Maka, tanah-tanah yang rata itulah akan menumbuhkan tumbuh-tumbuhan yang akan mengeluarkan buah-buahan sebagai sumber makanan kepada manusia.

Firman Allah Ta’ala:

وَالأرْضَ فَرَشْنَاهَا فَنِعْمَ الْمَاهِدُونَ وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Maksudnya: Dan bumi itu Kami hamparkannya, maka sebaik-baik yang menghamparkan (adalah Kami) dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan supaya kamu mengingati (terhadap nikmat Allah)” (Az Zariyat: 47-49).

Di dalam ayat di atas, Al Quran menggambarkan bumi itu sebagai (فرش) iaitu terbentang atau terhampar. Dari sudut Bahasa Arab, i’rab perkataan (الأَرْضَ) ialah maf’ul dan manakala i’rab perkataan (فَرَشْنَا) pula ialah fi’el madi dan manakala dhamir muttasil (نا) itu bererti Kami, iaitu Allah. Selepas dinyatakan tentang keadaan yang luas terbentang bumi, maka dijelaskan pula tentang kehidupan berpasangan makhluk di atas bumi, termasuk manusia yang berpasangan sebagai suami isteri yang melambangkan kemuncak kebahagiaan dalam hidup.

            Sediainya Al Quran menyatakan bumi ini berbentuk bulat, maka amat tidak sesuai bagi pasangan suami isteri hidup bahagia dalam keadaan bentuk bumi yang bulat atau tidak rata. Oleh itu, pembayangan Al Quran mengenai bentuk muka bumi yang bulat yang hendak dihubung-kaitkan dengan kehidupan berpasangan adalah tidak tepat dan tidak sesuai. Maka, gambaran Al Quran mengenai keadaan bentuk muka bumi yang luas terbentang itu sebagai lambang kehidupan yang bahagia.

Firman Allah Ta’ala:

وَالأرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ

Maksudnya: Dan bumi ini Kami bentangkannya dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh serta Kami tumbuhkan padanya pelbagai jenis tanaman yang indah subur ” (Qaaf: 7).

Firman Allah Ta’ala:

وَالأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ شَيْءٍ مَّوْزُونٍ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ وَمَنْ لَسْتُمْ لَهُ بِرَازِقِينَ

Maksudnya: “Dan bumi ini Kami bentangkannya dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh serta Kami tumbuhkan padanya tiap-tiap sesuatu yang tertentu timbangannya. Dan Kami jadikan untuk kamu pada bumi ini segala keperluan hidup, juga Kami jadikan makhluk-makhluk yang kamu bukanlah orang yang sebenar menyediakan rezekinya” (Al-Hijr: 19-20).

Mengenai dua ayat di atas, perkataan bumi (الأَرْضَ) dii’rab sebagai ‘maf’ul’ dan manakala perkataan ‘madad’(مَدَدْ) adalah ‘fi’el madhi’, dhamir muttasil (نا) pada kalimah ‘madad’ ialah fa’el, iaitu Allah, bererti: Kami (iaitu Allah) panjangkan atau bentangkan bumi ini. Selepas dinyatakan tentang keadaan bumi, maka dijelaskan pula tentang kejadian perihal gunung-ganang yang menjadi pasak kepada bumi dan pelbagai tanaman yang tumbuh subur dapat memberi manfaat kepada manusia dan sekalian makhluk.

Alangkah tidak sesuai diaikata Al Quran membayangkan bumi ini berbentuk bulat, kemudian di sebut pula gunung-ganang dan tanaman yang hidup subur untuk kegunaan manusia, kerana lazimnya tumbuh-tumbuh yang boleh memberi manfaat kepada manusia berada di atas permukaan bumi yang rata dan pamah. Kesesuaian kehendak ayat pertama (keadaan bentuk mukabumi yang mendatar) dengan penjelasan berikutnya (gunung-ganang dan tanaman yang hidup subur) adalah tidak ada keserasian dan tidak boleh diterima sekiranya Al Quran menyebut bumi itu berbentuk bulat.

Firman Allah Ta’ala:

اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ  فَتَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ

Maksudnya: Allah yang menjadikan bumi sebagai tempat penetapan untuk kamu dan langit sebagai bumbung yang kukuh binaannya dan Dia membentuk kamu lalu memperelokkan rupa kamu, serta dikurniakan kepada kamu dari rezeki yang baik-baik, demikiankanlah Allah Tuhan kamu, maka Maha Suci Allah  Tuhan Sekalian Alam” (Al Mu`min: 64).

            Dalam ayat ini, perkataan bumi (الأَرْضَ) dii’rab sebagai ‘maf’ul’ dan manakala perkataan ‘qarar’ pula dii’rab sebagai ‘hal’, bererti: Allah yang menjadikan bagi kamu bumi hal keadaan tetap, iaitu bentuk permukaan bumi itu berada dalam keadaan tetap, stabil dan tidak goyang. Kemudian, dihiasi langit sebagai bumbung yang kukuh binaannya untuk manusia berteduh di bawahnya. Selepas itu, Al Quran menggambarkan pula tentang kecantikan rupa bentuk manusia yang diciptakan oleh Allah dan Dialah yang memberi rezeki yang baik-baik kepada mereka.

            Sekiranya Al Quran menggambarkan situasi bumi ini berada dalam keadaan bulat, maka hubung-kait dengan kejadian langit yang menjadi bumbung kepada manusia adalah tidak masuk akal, kerana lazimnya bumbung yang dicipta berada di atas tempat lapang dan mendatar, apatah lagi dengan rupa bentuk manusia yang baik dan elok mestilah mereka hidup di suatu tempat yang permai, seperti di kawasan yang pamah dan mendatar. 

Firman Allah Ta’ala:

أَلَمْ نَجْعَلِ الأرْضَ مِهَادًا وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا

Maksudnya: “Tidakkah Kami telah jadikan bumi berada dalam keadaan terhampar? Gunung-ganang sebagai pancang pasaknya? Kami telah jadikan kamu berpasang-pasangan?Kami telah jadikan tidur kamu untuk berehat? Kami telah jadikan malam sebagai pakaian? Kami telah jadikan siang untuk kamu mencari rezeki? Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang kuat kukuh? Kami telah mengadakan matahari sebagai lampu yang terang-benderang cahayanya? Kami telah menurunkan dari awan, hujan yang mencurah-curah, untuk Kami mengeluarkan dengan air itu biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan serta kebun-kebun yang subur bertaut-taut pokoknya’’(An Naba`: 6-16).

Firman Allah Ta’ala:

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلاً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّىٰ

Maksudnya: (Dialah Allah) yang telah menjadikan bagi kamu bumi berada dalam keadaan terhampar dan Dia telah mengadakan bagi kamu jalan-jalan untuk kamu lalu-lalang, Dia juga telah menurunkan hujan dari langit, maka Kami keluarkan dengannya berjenis-jenis tanaman dan buah-buahan yang berlainan keadaannya” (Thaha: 53).

Dua ayat di atas membayang pengertian yang sama, perkataan bumi (الأَرْضَ) dii’rab sebagai ‘maf’ul’ dan manakala perkataan ‘mahdan’ (مَهْدًا) pula dii’rab sebagai ‘hal’, bererti: Kami jadikan bumi hal keadaan terhampar, iaitu sifat bumi yang digambarkan itu berada dalam keadaan terhampar. Pada ayat pertama, selepas dinyatakan tentang keadaan bumi, maka dijelaskan pula keadaan gunung-ganang yang dijadikan sebagai pasak untuk menguatkan struktur bumi, dijadikan pula manusia itu mempunyai pasangan hidup yang melambangkan kehidupan yang indah dan cukup sempurna, kemudian digambarkan tentang tidur dan malam itu sebagi waktu rehat, siang pula waktu bekerja untuk mencari rezeki. Selepas itu pula, Al Quran menceritakan tentang kejadian tujuh petala langit yang kuat kukuh, di mana padanya terdapat matahari yang menjadi lampu untuk memberi cahaya kepada manusia dan di langit terdapat awan yang menurunkan hujan yang mencurah-curah untuk memberi kesegaran kepada tumbuh-tumbuhan untuk terus hidup.

Diaikata Al Quran membayangkan bumi ini berbentuk bulat dan tidak terhampar, maka adalah tidak sesuai untuk meletakkan gunung-ganang di atas permukaan yang bulat untuk dijadikan sebagai pasak dan sudah tentu keadaan ini tidak akan menguatkan struktur bumi. Begitu juga dengan kehidupan manusia yang berpasangan yang melambangkan kehidupan yang indah, maka sudah tentu kehidupan itu tidak akan bahagia di tempat yang curang, tidak rata atau di tempat yang tidak mendatar. Gambaran malam untuk berehat dan siang pula waktu untuk mencari rezeki adalah tidak sesuai untuk dihubung-kaitkan dengan permukaan bumi sekiranya berbentuk bulat, kerana keadaan tersebut menyukarkan untuk berehat dan untuk bekerja. Manakala kejadian tujuh petala langit yang padanya terdapat matahari yang memberi cahaya kepada manusia dan di langit terdapat awan menurunkan hujan yang mencurah-curah memberi kesegaran kepada tumbuh-tumbuhan untuk terus hidup, maka gambaran itu merupakan suatu fenomena yang sangat menarik dan efisien jika disaksikan di suatu tempat yang pamah atau rata. Jika Al Quran menggambarkan fenomena ini dengan keadaan bentuk muka bumi yang bulat, maka gambaran ini amat tidak sesuai.

Ayat kedua pula menceritakan tentang kehidupan dan gerak-laku manusia yang berjalan-jalan di atas perut bumi yang terhampar dan kemudian diceritakan pula mengenai hujan yang turun dari langit untuk menumbuhkan tumbuhan dan buah-buahan.

Selepas Al Quran menyatakan perkataaan ‘mahdan’ (مَهْدًا) yang bererti: terhampar, maka dinyatakan pula perkataan (وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلاً) yang bererti: Allah telah mengadakan bagi kamu jalan-jalan untuk kamu berjalan. Dalam erti kata yang lain, perjalanan itu ada yang mengambil masa sekejap dan kemudian berpatah balik, ada pula yang mengambil masa yang agak lama dan panjang sehingga mengelilingi dunia, dan kemudian barulah kembali ke tempat asal. Maka, di sinilah yang hendak dijelaskan bahawa konsep bumi ini berada dalam keadaan bulat telah wujud dalam bentuk tersirap dan dari sudut istilah.

Daripada ayat-ayat yang dibentangkan di atas tadi, Al Quran tidak menyatakan bahawa bumi ini dicipta terhampar atau mendatar, tetapi Al Quran menceritakan hal keadaan bentuk muka bumi ini berada dalam keadaan terhampar pada sesuatu tempat, kerana terhampar atau mendatar itu merupakan sifat kepada bumi. Walaupun Al Quran menggambarkan bumi itu berada dalam keadaan terbentang, tetapi konsep bumi itu berbentuk bulat telahpun wujud sebagaimana yang dijelaskan tadi.

Konsep bumi ini bulat telah dijelaskan dalam Al Quran apabila berlaku peredaran siang dan malam yang sentiasa silih berganti, yang sentiasa berkejar-kejaran di antara satu sama lain yang melingkari bumi, maka benarlah firman Allah Ta’ala:

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأجَلٍ مُسَمًّى أَلاَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ

Maksud: “Dia menciptakan langit dan bumi dengan ada faedah dan gunanya yang sebenar, Dia pula menjadikan malam melingkari siang dan menjadikan siang melingkari malam, Dia menjadikan matahari dan bulan beredar menurut perintahnya, tiap-tiap satu dari keduanya, beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan, ingatlah! Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Yang sentiasa Mengampuni” (Az Zumar: 5).

    Perjalanan siang dan malam yang silih berganti yang sentiasa mengelilingi bumi menunjukkan kepada kita bahawa bumi ini berbentuk bulat, kerana ianya menunjukkan lingkaran yang saling berkejar-kejaran mengelilingi. Maka di sini, alangkah mustahil untuk siang dan malam mengelilingi bumi yang bentuk segiempat atau seumpamanya. Benarlah kepada kita bahawa bumi ini sebenarnya berada dalam keadaan bulat. Maka, melalui ayat-ayat yang dinyatakan dan hujah-hujah yang diberikan menunjukkan kepada kita bahawa bumi ini adalah berbentuk bulat, sekaligus membatalkan dakwaan bahawa gambaran yang diberikan oleh Al Quran bumi ini terhampar adalah tidak tepat.

KELAPAN: Kisah Nabi Yusuf a.s. telah memberi ilham kepada pakar-pakar ekonomi bahawa di dalam sesebuah negara perlunya ada suatu sistem ekonomi yang menyediakan stok atau simpanan barangan, sama ada berupa barangan makanan asasi, keperluan bahan mentah atau lain-lain dalam tempoh tertentu bagi mengatasi kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku, seperti kemarau, banjir dan lain-lain bencana alam. Kisah Nabi Yusuf a.s. yang menjadi pakar ekonomi Negara Mesir telah mencetuskan ilham kepada pakar-pakar ekonomi untuk menyusun sistem ekonomi yang terurus dalam sesebuah negara.

          Nabi Yusuf a.s. telah berjaya menyakinkan Raja Mesir untuk menjadi penasihat ekonomi negara setelah menafsir mimpi Raja Mesir, iaitu tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus dan tujuh tangkai biji-bijian yang hijau serta tujuh tangkai lagi yang kering.

Firman Allah Ta’ala:

يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنْبُلاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ لَعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَبًا فَمَا حَصَدْتُمْ فَذَرُوهُ فِي سُنْبُلِهِ إِلاَّ قَلِيلاً مِمَّا تَأْكُلُونَ ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلاَّ قَلِيلاً مِمَّا تُحْصِنُونَ ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ

Maksudnya: "Yusuf, Wahai orang yang benar (pada segala-galanya)! tafsirkanlah kepada kami (seorang bermimpi melihat): tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus; dan tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau serta tujuh tangkai lagi yang kering; (tafsirkanlah) supaya aku kembali kepada orang-orang yang mengutusku itu, semoga mereka dapat mengetahui tafsirannya. Yusuf menjawab: Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemarau yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih). Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah (hasil anggur, zaitun dan sebagainya)" (Yusuf:46-49).

            Penafsiran mimpi oleh Nabi Yusuf a.s. telah diterjemahkan dalam bentuk ‘mengatasi krisis ekonomi’ yang akan berlaku, bahawa Negara Mesir akan mengalami tujuh tahun masa subur dan sesudah itu berlaku pula musim kemarau yang panjang dalam tempoh tujuh tahun berikutnya. Nabi Yusuf a.s. kemudiannya telah mengemukakan satu resolusi bahawa hasil pendapatan selama tujuh tahun pada masa subur hendaklah disimpan sebagai persediaan untuk menghadapi musim kemarau selama tujuh tahun yang akan datang menjelma. Resolusi Nabi Yusuf a.s. telah disambut baik dan diterima, beliau kemudiannya dilantik menjadi penasihat ekonomi negara yang bijak merancang dan mengurus ekonomi negara.

Pendedahan Al Quran tentang Kisah Nabi Yusuf a.s. yang memaparkan kemelut ekonomi yang akan dihadapi Negara Mesir telah memberi pengajaran yang amat berharga kepada pakar-pakar ekonomi dan dunia hari ini tentang betapa pentingnya pelan strategik dalam sistem ekonomi global untuk menyelamatkan sesebuah negara dari dildia krisis ekonomi yang boleh membebankan rakyat dan negara. Sistem ekonomi yang diwujudkan oleh Nabi Yusuf a.s. dalam tempoh empat belas tahun adalah ‘sistem ekonomi penyelamat’ dengan pengimbangan kadar pengeluaran dan penghasilan, penabungan dan simpanan, penggunaan dan perbelanjaan serta pelaksanaan sistem ekonomi pemulihan dengan membuat pelaburan semula. Sistem ekonomi yang diwujudkan oleh Nabi Yusuf a.s. sekaligus membatalkan sistem ekonomi kapitalis yang berasaskan keuntungan semata-mata.



Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment