PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Friday 2 March 2012

WANITA DALAM AGAMA YAHUDI


Di dalam masyarakat Yahudi, seseorang bapa bebas mengahwinkan anak perempuannya kepada sesiapa sahaja yang dikehendakinya tanpa berbincang untuk mendapat persetujuan dari anak perempuannya terlebih dahulu. Hal ini telah memberi tekanan kepada si anak perempuan tersebut, seolah-olah bapa yang menentukan kebahagiaan kepada anak gadisnya.

Wanita yang berkahwin mestilah mempunyai dara, jika diketahui selepas perkahwinan, bahawa wanita yang dikahwin itu tidak mempunyai dara, dia akan direjam sehingga mati. Apabila berlaku pergolakan dan perselisihan di dalam rumah tangga, hak menceraikan isteri hanya semata-mata diberikan kepada suami dan si isteri tidak mempunyai hak langsung untuk diberi pembelaan. Perkara ini merupakan suatu pengkhianatan dan penaniayaan kepada kaum wanita. Di dalam masyarakat Yahudi juga, kaum wanita dianggap sebagai bahan untuk berseronok semata-mata dan dijadikan hak milik hanya untuk memuaskan hawa nafsu. Perzinaan berleluasa berlaku di dalam masyarakat Yahudi dan ianya menjadi suatu fenomena biasa. Begitu juga dengan perbuatan liwat atau homoseks dengan kaum sejenis, bahkan perkara seumpama ini menjadi adat kebiasaan dan bukan suatu keaiban, malah masyarakat Yahudi kebanyakannya lebih suka kepada kaum sejenis untuk memuaskan hawa nafsu mereka.

Apa yang lebih dahsyat lagi, pelacuran dijadikan suatu perusahaan untuk memberi khidmat sosial kepada mereka yang memerlukan dan tiada batas undang-undang yang mengharamkan perbuatan tersebut, kerana ianya dianggap sebagai suatu punca pendapatan ekonomi yang terbesar ketika itu di samping ianya memberi keseronokan kepada para pengunjung.

Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani


No comments:

Post a Comment