PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Friday 2 March 2012

SALAH FAHAM TERHADAP WANITA


Dunia hari ini telah menyaksikan pandangan yang serong terhadap kaum wanita. Keadilan telah dicampakkan ke tepi-tepi jalan bagaikan sampah sarat yang terbuang dan tidak mempunyai apa-apa nilai. Pengertian perkataan adil itu tidak dapat lagi diterjemahkan dengan betul dan sempurna.  Keadilan itu tidak lagi menyatakan erti dan maksud yang sebenar. Wanita hari ini semakin hari semakin ditindas dan tertindas, semakin dihina dan semakin rendah mutu dan nilainya. Maruah wanita hari ini tidak lagi dijaga dengan sempurna dan tidak lagi mempunyai harga yang tinggi di pasaran. Indeks pencemarannya, baik dari segi akhlak atau perangai atau pergaulan atau seumpamanya telah tercemar dengan sebab mengalirnya pengaruh dari barat. Pengaruh barat yang amat menjijikkan itu telah menyumbangkan pengaruh jahiliyah moden yang disebarkan melalui media massa dan sebaran am, termasuk melalui internet. Pengaruh tersebut telah memusnahkan akhlak dan moral sebahagian besar wanita, kerana mempamirkan raut muka dan tubuh badan wanita sebagai bahan iklan untuk melariskan sesuatu bahan jualan. Maka di sana, di sinilah bermula titik tolak pandangan serong terhadap wanita, bahkan ada yang berpendapat wanita hanya perlu duduk di dapur untuk menguruskan hal ehwal makan minum suaminya. Namun, Islam tetap meletakkan kaum wanita di tempat yang paling mulia dan sama tarafnya dengan kaum lelaki. Seandainya mereka beriman dan bertaqwa, maka tiada sebab mereka disisihkan dari mendapat rahmat Allah. Di antara salah faham yang biasa kedengaran berlaku dalam kalangan  masyarakat ummat Islam ialah:

GOLONGAN YANG LEMAH
Dalam kalangan manusia ada yang menganggap kaum wanita adalah golongan yang lemah dari semua bentuk dan tidak boleh diberi amanah dan tanggungjawab kepada mereka. Mereka yang berpendapat seperti ini telah berhujah dengan sepotong ayat yang dikemukakan oleh Allah dalam Al Kitab.

Firman Allah Ta’ala:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ

Maksudnya: “ Lelaki itu pemimpin ke atas wanita, kerana Allah telah melebihkan sebahagian dari mereka ke atas sebahagain yang lain, kerana kaum lelaki itu telah membelanjakan sebahagian dari hartanya “ (An Nisa: 34).


Firman Allah Ta’ala:
وللرجالِ عَلَيْهنَّ درجةٌ

Maksudnya: “ Dan bagi lelaki itu mempunyai beberapa darjat ke atas kaum wanita “ (Al Baqarah: 228).


Gambaran yang dipaparkan di dalam ayat ini menunjukkan kaum lelaki mempunyai kekuatan jika hendak dibandingkan dengan kaum wanita dan kaum lelaki juga mempunyai beberapa kelebihan jika hendak dibandingkan dengan kaum wanita. Gambaran sepintas lalu ini tidak cukup untuk membuat keputusan dan natijah bahawa: Adakah kaum lelaki ini benar-benar mempunyai kelebihan yang dikurniakan oleh Allah dalam semua aspek, jika hendak dibandingkan dengan kaum wanita..? Marilah kita memahami dengan penuh teliti terhadap apa yang hendak disampaikan oleh Allah di dalam firmanNya itu tadi. Apa yang dimaksudkan dengan perkataan ‘qawwamu’ di sini ialah: peranan dan tanggungjawab yang perlu dimainkan oleh kaum lelaki, seperti menjadi ketua negara, menjadi hakim, memimpin masyarakat, memberi nafkah kepada keluarga, menguruskan hal ehwal rumahtangga dan lain-lain lagi. Kalaulah kita melihat di dalam sejarah Islam, tiada seorang nabi atau rasul yang diutuskan oleh Allah terdiri dalam kalangan wanita. Justeru, ini memperkuatkan lagi bahawa kaum lelaki memang mempunyai kelebihan jika hendak dibandingkan dengan kaum wanita.

Ini adalah gambaran secara umum yang dikhususkan kepada kaum lelaki dan gambaran ini bukanlah bererti kaum wanita lemah segala-gala, tidak mempunyai apa-apa peranan yang harus dimainkan. Tugas dan tanggungjawab kaum lelaki di dalam masyarakat tidak akan sempurna sekiranya tidak disertai oleh peranan kaum wanita dan tidak mendapat kerjasama dengan mereka. Umpamanya, tugas menyusukan bayi, memelihara bayi dan membesarkannya, kaum wanita lebih berperanan jika hendak dibandingkan dengan kaum lelaki dan kaum wanita lebih berpotensi di dalam pendidikan anak-anak. Maka, di sinilah letaknya kelebihan kaum wanita dan kenyataan ini telah diperkuatkan dengan sepotong hadith, sebagaimana yang diriwayatkan dari Jabir, bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

اِتَّقُوْا اللهَ فِىْ النِّسَاءِ فَإِنَّهُنَ عِنْدَكُمْ عَوَانٌ

Maksudnya: “ Bertaqwalah kepada Allah mengenai hubungan dengan kaum wanita, kerana mereka adalah penolong sejati bagi kamu “(Riwayat Muslim).

            Hadith di atas ini telah menolak kenyataan mereka yang menganggap bahawa wanita adalah golongan yang lemah dan mereka tidak mempunyai apa-apa peranan di dalam masyarakat.


AKAL YANG SEMPIT
Di antara mereka ada yang menganggap bahawa kaum wanita ini mempunyai akal fikiran yang sempit, tidak mempunyai kecerdasan otak, tidak mempunyai idea-idea yang baik untuk disampaikan, tidak mempunyai ketokohan dalam memimpin, sentiasa bersikap bodoh dan dungu. Mereka juga menganggap bahawa golongan wanita hanya layak tinggal di dalam rumah sahaja, di samping menguruskan hal ehwal makan dan minum untuk suaminya. Mereka tidak layak keluar rumah bekerja mencari nafkah dan memberi pendidikan kepada anak-anak. Ini adalah suatu kesilapan yang perlu diperbetulkan, kesilapan ini mungkin disebabkan oleh salah tafsiran terhadap sepotong hadith yang diperkatakan oleh Rasulullah s.a.w. tentang perihal wanita.

Sabda Rasulullah s.a.w.

أَلَيْسَ شَهَادَةُ اْلمَرْأَةِ نِصْفُ شَهَادَةِ الرِّجَالِ؟ قُلْنَ: بَلَى! قَالَ: فَذَلِكَ مِنْ نِقْصَـانِ عَقْلِهَا، أَلَيْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُّم؟ قُلْنَ: بَلَى! قَالَ: فَذَلِكَ مِنْ نِقْصَانِ دِيْنِهَا

Maksudnya: “ Tidakkah penyaksian wanita separuh dari penyaksian lelaki, sahabat menjawab: Bahkan! Sabda Nabi: Demikianlah kekurangan akalnya dan tidakkah apabila wanita dalam haid tidak boleh mendirikan solat dan puasa? Sahabat menjawab: Bahkan! Demikanlah kekurangan wanita di dalam agamanya “ (Riwayat Bukhari).


Boleh jadi mereka yang membaca hadith ini secara tidak langsung membuat tuduhan yang melulu terhadap wanita bahawa wanita adalah golongan yang benar-benar lemah dari semua bentuk. Gambaran yang dinyatakan di dalam hadith di atas ialah gambaran secara umum yang dikhususkan kepada wanita. Di dalam hadith di atas, apa yang hendak dimaksudkan dengan perkataan ‘ kekurangan’ di sini ialah kekurangan dari sudut ‘bilangan’ dan bukannya dari sudut ‘bagaimana’ kekurangan itu berlaku.

Sebagai contoh: Wanita yang berada dalam keadaan haid tidak dibenarkan mendirikan solat, mengerja puasa dan amalan ibadah lain yang berkaitan. Oleh sebab itu, bilangan solat atau puasa atau ibadat yang lain bagi seseorang wanita berkurangan jika hendak dibandingkan dengan kaum lelaki. Ini menunjukkan kekurangan wanita itu dinilai dari sudut ‘bilangan’, bukan dari sudut ‘bagaimana’ kekurangan itu. Ini adalah kerana dalam kalangan wanita terdapat di antara mereka yang lebih baik amal ibadatnya, ada di antara mereka yang menghafaz Al Quran, yang bertaqwa kepada Allah lebih dari kaum lelaki, beriltizam dengan agama Allah, justeru dalam kalangan wanita terdapat mereka yang lebih baik akhlaknya dari kaum lelaki.

Firman Allah Ta’ala:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Maksudnya: “ Sesiapa yang beramal soleh, sama ada lelaki dan wanita sedangkan mereka beriman, maka sesungguhnya Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan Kami berikan ganjaran pahala yang baik kepada mereka dari apa yang mereka kerjakan “ (An Nahl: 97).


Marilah kita melihat roda kisaran sejarah Islam, bahawa manusia yang pertama mati syahid ialah terdiri dalam kalangan kaum wanita, iaitu Sumaiyyah seorang muslimat yang syahid di awal Islam dan beliau adalah isteri kepada Yaser. Beliau sanggup mengorbankan dirinya semata-mata kasihkan ‘aqidah dan keimanan, lalu tubuhnya dirobek-robekkan oleh Abu Jahal yang bencikan Islam itu. Kemudian, di sana kita melihat bagaimana dalam kalangan wanita hari ini keluar bermujahadah ke jalan Allah, mereka menjadi juru dakwah untuk menarik minat masyarakat kepada Islam, mereka memainkan peranan untuk memperbetulkan kesalahan dan kesilapan yang terdapat di dalam masyarakat dan di saat itu juga kaum lelaki kelihatan terpaku di tepi-tepi menghabiskan masa, waktu dan ketika untuk bersendiwara dan bersembang-sembang dengan rakan-rakan kehidupan mereka….!


TIDAK BOLEH DIBERI KEUTAMAAN
Dalam kalangan manusia hari ini juga ada yang berpendapat bahawa tidak diharuskan sama sekali diberi keutamaan kepada kaum wanita dari kaum lelaki, lebih-lebih lagi di dalam memberi pelajaran atau pendidikan kepada mereka. Kalaulah mereka di beri pelajaran atau pendidikan, mereka juga tidak ke mana. Golongan ini telah mengemukakan hujah mereka dengan sepotong hadith:

لاَ تَسْكِنُوْهُنَّ اْلغُرَفَ وَلاَ تُعَلِّمُوْهُنَّ اْلكِتَابَةَ وَعَلِّمُوْهُنَّ اْلمِغْزَلَ وَسُوْرَةَ النُّوْرِ

Maksudnya: “ Jangan kamu menempatkan wanita di bilik yang atas dan jangan mengajar mereka menulis, akan tetapi ajarkanlah mereka memintal tali dan Surah Nur “.
  
Mereka yang berhujah dengan membawa hadith ini untuk ditujukan kepada kaum wanita. Namun, tidak diketahui kedudukan sebenar hadith ini. Hadith ini adalah hadith maudhu’, iaitu hadith palsu yang direka-cipta semata-mata dan ianya bukan dari Rasulullah s.a.w. Hadith ini dikeluarkan oleh Al Khatib berdasarkan sumber dari Muhammad bin Ibrahim Abdullah Asy Syami. Menurut keterangan Darul Qutni, dia adalah seorang pendusta dan dicuri pula hadith ini oleh seorang pendusta yang lain bernama Abdul Wahab bin Ad Dahak. Kemudian hadith ini juga diambil oleh Al Hakim untuk dimuatkan dalam kitabnya Al Mustadrak. Menurut pendapat Adz Dzahabi di kitabnya ‘At Talkhis’ bahawa hadith ini adalah rekaan semata-mata dan dirosakkan oleh seorang periwayat yang bernama Abdul Wahab dan begitu juga apa yang dinyatakan oleh Abu Hatim bahawa beliau juga adalah seorang pendusta. Demikian apa yang dinyatakan oleh Al Al Bani di dalam kitabnya yang bernama Al Mu’jam.



Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb,
Lutpi  Mustafa El-Batnani


No comments:

Post a Comment