PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 30 October 2012

ULAMA DAN PERADABAN HIDUP


Setiap gerak-geri dan perjalanan hidup seseorang ulama menjadi contoh teladan yang baik kepada masyarakat bahawa mereka adalah terdiri dalam kalangan hamba Allah yang dihormati. Bermula dari apa yang diucapkan oleh lidah, apa yang dilakukan dan diamalkan, apa yang dipakai dan fesyen diperagakan, sehingga kepada akhlak dan corak pergaulan serta peradaban hidup mereka menjadi perhatian setiap anggota masyarakat, kerana masyarakat menganggap bahawa para ulama adalah hamba yang diberkati Allah dan sentiasa mendapat perlindungan dariNya. Oleh itu, para ulama mestilah memelihara setiap langkah perjalanan hidup dan setiap pergaulan dalam masyarakat agar tidak mencemarkan nama baik mereka, kerana setitik kesilapan yang dilakukan oleh ulama akan menjadi buah mulut masyarakat yang boleh menyebabkan nilai-nilai kepercayaan kepada mereka akan menjadi pudar. Usaha yang mereka lakukan tidak lagi menjadi pujian dan sanjungan, bahkan menjadi kritikan dan kutukan yang sangat pedih.

            Apa yang sebenarnya, setiap manusia dan termasuk juga para ulama tidak akan terlepas dari melakukan kesalahan dan kesilapan. Kalau kesalahan dan kesilapan itu berkait dengan Allah, maka dengan memohon keampunan dan istighfar akan terhapus segala dosa dan noda yang dilakukan. Akan tetapi, andaikata kesalahan dan kesilapan itu berkaitan dengan manusia, maka perkara yang paling baik ialah berterus terang memohon kemaafan di atas apa yang berlaku dan menyatakan kekesalan. Perkara ini perlu dilakukan oleh sesiapa saja termasuk para ulama, sekiranya melakukan kesalahan dan kesilapan mereka perlu mengakui apa yang telah mereka lakukan itu, dan jangan sekali-kali menyembunyikannya dan jangan sekali-kali berdolak-dalih, kerana keadaan itu akan mengundang bahaya yang lebih besar dan boleh merosakkan imej mereka di mata masyarakat. Yang penting, mereka perlu memberus peradaban hidup mereka daripada unsur-unsur yang menjijikkan dan kemudian menggilap pula dengan amal ibadat yang diredhai oleh Allah.

            Di sini dinyatakan beberapa peradaban hidup yang perlu dilaksanakan oleh para ulama dalam pergaulan mereka bersama anggota masyarakat:

Pertama: Para ulama yang ingin mencari keredhaan Allah dan menyeru masyarakat kembali ke pangkuan Allah mesti membersihkan diri dan menyucikan diri dari apa-apa bentuk perasaan yang jijik dan kotor yang berada dalam hati sanubari dan jiwa nurani, kerana perkara tersebut akan merugikan diri sendiri dan akan mendapat kehinaan di sisi Allah.

Firman Allah Ta'ala:

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا

Maksudnya: " Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan jiwa dan amat rugilah orang yang mengotorkannya " (Asy Syams: 9-10).


Firman Allah Ta'ala:

هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آَيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ

Maksudnya : Dialah (Allah) yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang yang ummi itu seorang rasul dari kalangan mereka sendiri yang membacakan ke atas mereka ayat-ayatNya, membersihkan mereka dan mengajarkan kepada mereka tentang al-kitab (al-Quran) dan hikmah, sekalipun sebelum itu mereka berada dalam kesesatan yang nyata” (Jumu’ah: 2).

            Kadang-kadang, sikap setengah anggota masyarakat meletakkan di atas bahu para ulama ini pelbagai beban masalah, sama ada masalah keluarga, masalah kepincangan anak-anak, masalah perbalahan dan perkelahian, masalah kewangan, masalah hutang-piutang dan segala-galanya, sehingga tercetus di dalam hati ulama itu perasaan yang buruk sangka terhadap mereka yang berbua demikian. Walau apa sekalipun, setiap ulama hendaklah bersabar dan jangan sekali-kali bersikap buruk sangka terhadap mereka dan mereka adalah anggota masyarakat yang tidak mengerti yang memerlukan bimbingan dari masa ke semasa. Sebab itu, ulama mesti membersihkan diri dan menyucikan diri dari berperasaan sedemikian, kerana perkara tersebut boleh menjarakkan hubungan dengan ketuhanan Allah. Segala apa jua sikap yang boleh menyinggung perasaan dan corak perangai yang tidak disukai oleh masyarakat hendaklah dijauhkan.

Kedua: Setiap ulama yang berjalan di atas jalan Allah, berjuang dan berjihad di atas nama Allah, keluar mencari rezeki dan keperluan hidup di atas keredhaan Allah, maka jangan sekali-kali mendustakan ayat-ayat Allah dan sombong takabur apabila mereka diseru kembali ke pangkuan Allah, kerana akibat buruk pasti akan datang menimpa. Perkara ini bukan suatu peradaban, tetapi kebiadaban yang tidak sepatutnya dilakukan oleh para ulama yang mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi, perkara ini juga boleh menjatuhkan maruah para ulama yang dianggap manusia yang berpengaruh dalam institusi keagamaan dan akan mencetuskan kekeruhan dalam masyarakat sehingga masyarakat menjadi sesat buta teraba-raba.

Firman Allah Ta'ala:

إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلاَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ

Maksudnya: " Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombong diri kepadanya, tidak akan dibuka kepada mereka pintu langit dan mereka tidak akan masuk syurga sehingga unta masuk ke dalam lubang jarum, begitulah ketetapan Kami terhadap orang-orang yang berdosa" (Al A'raf: 40).

Firman Allah Ta’ala:

وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ ۚ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلاَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Maksudnya: “Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan pertemuan hari akhirat, gugurlah amal-amal baik dan mereka tidak diberikan balasan pada hari akhirat melainkan apa yang mereka telah kerjakan (dari perbuatan kufur dan maksiat)” (Al A’raf: 147).

Sabda Rasulullah s.a.w.

إِنَّ اْلمُؤْمِـنَ إِذَا أَذْنَبَ ذَنْبًا كَانَ نُكْتَةً سَوْدَاءً فِى قَلْبِهِ فَإِنْ تَابَ وَنَزَعَ وَاسْتَعْتَبَ صَقْلَ قَلْبِهِ وَإِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّى تَغْلَقَ قَلْبُهُ

Maksudnya: " Sesungguhnya seseorang mukmin apabila melakukan suatu dosa akan melekatlah titik hitam di dalam hatinya, sekiranya ia bertaubat dan kembali ke pangkal jalan nescaya tergilaplah hatinya semula, tetapi sekiranya ia tidak melakukan demikian, nescaya tertutuplah hatinya" (Riwayat An Nasa ei dan At Tirmizi).


Ketiga: Seseorang ulama jangan sekali-kali terlatah ketika memberi fatwa, kerana sesuatu yang difatwakan itu akan menjadi ikutan di kalangan lapisan masyarakat. Para ulama juga jangan sekali-kali berfatwa mengikut selera yang ada atau mengikut telunjuk hawa nafsu yang jijik, kerana kesalahan dan kesilapan dalam berfatwa akan mengundang perbalahan dalam masyarakat dan boleh menyesatkan mereka. Mereka juga dikehendaki memberi fatwa dengan jelas, terang dan tepat supaya masyarakat mengerti dan faham terhadap fatwa yang dikeluarkan. Akan tetapi, jangan pula memberi fatwa yang ‘separuh masak’  mengenai sesuatu perkara dengan tidak menjelaskan hukum-hakam secara cermat dan telus sehingga meninggalkan tanda tanya kepada masyarakat. Para ulama jangan sekali-kali menjatuhkan hukum terhadap sesuatu perkara itu dengan mudah dan senang tanpa mengambil kira sebarang kesan baik-buruk dan akibat yang datang menimpa terhadap hukuman yang dijatuhkan itu. Seseorang ulama juga jangan membuat sebarang tuduhan yang membabi-buta, tuduhan rambang dan sesuka hati, tanpa mengambil kira maruah dan keaiban masyarakat, jangan pula meletakkan hukuman yang berat sebelah kerana sesuatu kepentingan, sama ada kepentingan peribadi atau kepentingan dalam perniagaan atau kepentingan dalam sesuatu organisasi atau sebagainya, kerana perkara ini akan membawa padah dan menjerat leher ulama sendiri.

Firman Allah Ta’ala:

وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ

Maksudnya: “Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka” ( Al Maidah: 49).

            Sebagai hamba Allah yang mempunyai peradaban hidup yang suci, setiap ulama hendaklah mengetahui status diri mereka di sisi Allah, kerana mereka adalah dalam kalangan hamba yang sangat dekat dan akrab dengan Allah,  maka dengan sebab itu mereka mesti mengeluarkan fatwa dan berhukum dengan hukuman yang diturunkan oleh Allah, dan jangan sekali-kali mengikut perasaan dan hawa nafsu yang jijik.

Keempat: Peradaban hidup seseorang ulama mesti berpijak di alam realiti, alam yang nyata, iaitu alam yang mengaitkan hubungan yang erat dengan ketuhanan Allah, alam yang menambahkan lagi kelazatan iman yang menaikkan darjat dan martabat hidup mereka di sisi Allah, bukan alam yang kosong yang tidak mempunyai apa-apa isi kandungan. Sebagai seorang hamba Allah yang dikasihi, sudah tentu para ulama adalah di antara hamba yang sangat menghormati masa dan sibuk menggunakan masa siang dan malam untuk mengendalikan urusan ad deen. Kehidupan mereka adalah kehidupan yang sentiasa berkejaran dengan masa semata-mata untuk kepentingan agama dan menghabiskan masa itu di tempat-tempat yang berfaedah. Seluruh ruang kehidupan dihabiskan untuk upacara keagamaan, bermula dari fajar menyinsing sehingga terbenam matahari di ufuk langit, kemudian dihabiskan pula masa sebelah malam dengan kuliah-kuliah keagamaan, dengan usrah, dengan halaqah dan bangun pula pada akhir malam untuk qiamullail. Begitulah kehidupan para ulama, sentiasa tidak cukup masa kerana sibuk dengan program-program agama dan pengabdian diri kepada Allah.

Justeru, tidak harus bagi seseorang ulama menghabiskan masa berbual kosong di tepi-tepi jalan dan di tempat-tempat yang dianggap tidak sesuai bagi seorang ulama, seperti di kelab-kelab malam, di padang permainan, di tengah pasaraya dan lain-lain lagi. Juga, tidak harus bersembang mengenai perkara-perkara yang tidak berfaedah, perkara-perkara lucah, perkara-perkara yang berkaitan tentang urusan duniawi dan lain-lain lagi yang dianggap tidak manis dikeluarkan oleh seseorang yang berstatus ulama. Perkara-perkara tersebut hanya membuang masa dan tidak mendatangkan apa-apa manfaat untuk pembangunan agama.

Firman Allah Ta'ala:

وَالْعَصْرِ إِنَّ الإنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

Maksudnya: " Demi masa, sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian, melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran "(Al 'Ashr: 1-3).

Kelima: Kehidupan para ulama adalah kehidupan yang dipenuhi dengan rupa bentuk ibadah dan pertalian hidup dengan ketuhanan Allah, kehidupan yang sentiasa terikat erat dan terpaku kukuh dengan nilai-nilai pengabdian hidup yang tinggi sehingga seluruh kehidupan itu dipersembahkan kepada Allah, kehidupan mereka itu dipenuhi dengan warna peradaban yang tinggi nilainya. Maka, setiap ulama yang mahu meletakkan diri mereka ke darjat yang tinggi di sisi Allah mesti mematuhi setiap perintah dan setiap arahanNya yang diwajibkan, semoga mereka tidak tergolong di kalangan manusia yang enggan.

Firman Allah Ta'ala:

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لاَ نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلاَ وُسْعَهَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Maksudnya: " Dan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Kami tidak membebankan ke atas diri seseorang melainkan sekadar kesanggupannya sahaja, mereka itulah penghuni syurga dan kekal buat selama-lamanya" (Al A'raf: 42).

Firman Allah Ta’ala:

وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لاَ تَشْعُرُونَ

Maksudnya: “ Dan ikutlah (perintah) dengan sebaik-baiknya terhadap apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan mu sebelum datang azab menimpa kamu dengan tiba-tiba, ketika itu kamu tidak mengetahui“(Az Zumar: 55).

Sabda Rasulullah s.a.w.

كُلُّكُمْ يَدْخُلُ اْلجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ أَبَى، قَالُوْا وَمَنْ يَأْبَى يَآ رَسُوْلَ اللهِ قَالَ مَنْ أَطَاعَنِىْ دَخَلَ اْلجَنَّةَ وَمَنْ عَصَانِىْ فَقَدْ أَبَى

Maksudnya: " Setiap kamu akan masuk ke dalam syurga kecuali orang yang enggan, sahabat bertanya: Siapa yang enggan wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Sesiapa yang taat kepada ku dia masuk syurga dan sesiapa yang durhaka kepada ku, maka dia dikatakan enggan” (Riwayat Muslim).

Para ulama yang mengharapkan restu dari Allah dalam segenap penjuru kehidupan dan perjalanan hidup mereka mesti mempunyai adab-adab kesopanan dan tatasusila yang baik apabila mereka berada di atas jalan Allah dan berbicara dengan anggota masyarakat serta menjalin huhungan dengan mereka, kerana yang memberi petunjuk kepada mereka ialah Allah, para ulama hanya menjalankan amanah Allah sahaja. Adab-adab sebegini sentiasa dihiaskan di dalam hati sanubari dan jiwa nurani supaya setiap anggota masyarakat yang melihat corak peradaban ini yang ditonjolkan itu akan tertarik untuk bersama-sama berada dalam satu halaqah.

Keenam: Ketika menyampaikan tugas mendidik, mengajar, mendakwah dan menyeru manusia kembali ke pangkuan Allah, para ulama hendaklah menggunakan peradaban yang baik ketika berhadapan dengan anggota masyarakat supaya mereka yang diseru itu tidak terkejut atau melenting ke belakang, kerana masyarakat mempunyai pelbagai rupa bangsa, pelbagai lapisan dan pelbagai tahap pendidikan. Dengan sebab itu, penerimaan mereka terhadap sesuatu yang disampaikan itu adalah berbeza dan berlainan mengikut tahap kemampuan mereka. Maka, para ulama mesti mengetahui terlebih dahulu latar belakang setiap anggota masyarakat yang diseru dan menggunakan uslub atau pendekatan yang sesuai di antara mereka.

Firman Allah Ta'ala:

ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ

Maksudnya: “Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, berbahaslah dengan mereka (yang engkau dakwah itu) dengan cara yang lebih baik " (An Nahl: 125).

Penggunaan uslub dan gaya bahasa yang menarik, pendekatan yang baik dan penuh dengan hikmah adalah perlu untuk mengawal emosi masyarakat supaya mereka dapat menerima penyampaian yang diberi. Di samping itu, para ulama tidak usah takut dan gentar ketika berhadapan dengan masyarakat, kerana Allah tetap memberi rahmat kepada mereka dan orang-orang yang berada di jalanNya. Sebagaimana dakwah yang disampaikan oleh Nabi Musa dan saudaranya Harun kepada Fir’aun, apabila mereka berdua menerima arahan dari Allah supaya berjumpa dengan Fir’aun, maka timbul perasaan takut dan gementar dalam diri mereka berdua, tetapi Allah menenteramkann perasaan hati mereka yang gundah itu, bahawa Dia akan tetap bersama-sama dengan mereka berdua, Dia Maha Mendengar dan Maha Melihat segala-galanya.

Firman Allah Ta’ala:

اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ قَالاَ رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَىٰ قَالَ لاَ تَخَافَا ۖ إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ

Maksudnya: “Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas dalam kekufurannya, kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga dia beringat atau takut, mereka berdua berkata: Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami takut bahawa dia akan segera menyeksa kami atau dia akan melampau batas, Allah berfirman: Janganlah kamu takut, sesungguhnya Aku ada bersama-sama kamu; Aku mendengar dan melihat segala-galanya” (Thaha: 43-46).

Ketujuh:  Tugas dan tanggungjawab para ulama ialah memelihara hak dan adab-adab kesopanan ketika bersama-sama dengan saudara seagamanya tanpa mengambil kira latar belakang kehidupan, warna kulit, darjat keturunan dan seumpamanya. Mereka perlu menjaga dan memelihara hubungan persaudaraan iman, hubungan ukhuwah Islamiyah dan memperteguhkan ikatan tersebut supaya sentiasa berterusan dan kekal dalam satu pegangan hidup. Sebagai ulama yang mempunyai kelebihan ilmu pengetahuan, mereka hendaklah sentiasa nasihat-menasihati di antara satu sama lain, supaya mereka saling beringat-ingat kepada Allah, kerana perbuatan ini amat disuruh oleh baginda Rasulullah s.a.w.

Sabda Rasulullah s.a.w.

اَلدِّيْنُ النَّصِيْحَةِ وَسُئِلَ: لِمَنْ؟، فَقَالَ: ِللهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُوْلِهِ وَأَئِمَّةِ اْلمُسْلِمِيْنَ وَعَامَّتِهِمْ

Maksudnya: "Agama itu adalah nasihat, sahabat bertanya: Bagi siapa wahai Rasulullah? Jawab baginda: Bagi Allah, kitabNya, RasulNya dan bagi seluruh ummat Islam semua sekal " (Riwayat Muslim).

Sabda Rasulullah s.a.w.

              إِذَا اسْتَنْصَحَ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْيَنْصِحْ لَّهُ

Maksudnya: " Apabila seseorang kamu diminta memberi nasihat oleh saudaranya, maka hendaklah menasihatinya "(Riwayat Bukhari).

Kelapan: Para ulama hendaklah mengasihi saudara seislam yang berjuang dalam satu saf barisan, sebagaimana mereka kasih kepada diri sendiri. Mereka tidak boleh meninggalkan saudara seagama jauh di belakang dan mereka juga tidak boleh meletakkan saudara seagama bahagian bawah, mereka jangan sekali-kali membiarkan saudara seagama berada dalam keadaan terumbang-ambing di celah-celah kemelut kesesatan, berada dalam keadaan kebuluran, dalam keadaan kecemasan, dalam keadaan dalam kesakitan dan dalam keadaan kesempitan hidup. Mereka mesti bersama seiring sejalan, bergerak dalam satu barisan, melangkah dalam satu perjalanan, berada dalam satu pasukan, senada irama, seia sekata, sehati sejiwa, maka inilah warna dan gambaran nilai-nilai peradaban hidup sebagai hamba Allah, nilai-nilai yang perlu dicetuskan oleh setiap hamba yang berjalan di atas jalan Allah, kerana ikatan tali persaudaraan iman itu melampaui ikatan tali keturunan dan perkahwinan.

 Benarlah sabda Rasulullah s.a.w.

لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ ِلأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Maksudnya: " Tidak beriman seseorang kamu sehingga dia kasih saudaranya sebagaimana dia kasih akan dirinya” (Sepakat riwayat).

            Contoh perbandingan hubungan kasih sayang dan ikatan yang erat di antara saudara seagama dan sesama mukmin telah digambarkan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam sepotong hadithnya:

Sabda Rasulullah s.a.w.

مَثَلُ اْلمُؤْمِنِيْنَ فِىْ تَوَادِهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ كَمَثَلِ اْلجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرِ اْلجَسَدِ بِالسَّهْرِ وَاْلحُمْى

Maksudnya: " Bandingan orang-orang mukmin terhadap hubungan kasih-sayang sesama mereka bagaikan anggota badan, apabila satu anggota mengadu sakit, maka semua anggota yang lain turut berjaga dan mengadu sakit” (Sepakat riwayat).

Kesembilan: Di samping itu, setiap ulama jangan hanya menumpukan perhatian kepada kitab semata-mata dan tidak mengambil cakna tentang urusan masyarakat sekeliling. Perkara ini perlu diberi perhatian, kerana dalam kalangan ulama terdapat mereka yang tidak sempat bergaul dengan anggota masyarakat kerana terlalu sibuk mengkaji kitab-kitab dan ada juga dalam kalangan mereka yang tidak suka bergaul kerana sikap mereka yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan anggota masyarakat dan di sana juga ada dalam kalangan mereka yang tidak pandai bergaul kerana kurang pengalaman dalam pergaulan dengan anggota masyarakat. Maka di sini, para ulama perlu berusaha sedaya upaya untuk menyesuaikan diri bergaul mesra dan hidup bersama-sama dalam satu kelompok masyarakat, sebab itu ulama tidak boleh terpisah dari masyarakat, kerana mereka saling memerlukan di antara satu sama lain. Ini merupakan suatu peradaban hidup agar para ulama tidak kelihatan jumud dan lesu yang hanya menghabiskan masa kehidupan semata-mata mentalaah kitab. Kehidupan bermasyarakat lazimnya saling tolong-menolong dan bantu-membantu di antara saudara seagama, sama ada membantu mereka dari kejahilan hidup atau membantu mereka dari kemiskinan hidup atau lain-lain lagi dan jangan sekali-kali mengkhianati dan menghina mereka kerana perkara ini dilarang dalam ajaran agama.

Firman Allah Ta'ala:

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلاَ تَعَاوَنُوا عَلَى الإثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ

Maksudnya: " Tolong-menolonglah kamu dalam kebaikan dan ketaqwaan, jangan kamu tolong-menolong dalam melakukan dosa dan perlanggaran” (Al Maidah: 2).

Firman Allah Ta'ala:

مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا ۖ وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا ۗ

Maksudnya: " Sesiapa yang memberi pertolongan dalam perkara kebaikan, nescaya ia akan mendapat ganjaran darinya dan sesiapa yang memberi pertolongan dalam perkara kejahatan, nescaya ia akan memikul bebannya” (An Nisa: 85).

Sabda Rasulullah s.a.w.

اَلْمُسْلِمُ أَخُوْ اْلمُسْلِمِ، لاَ يَظْلِمُهُ وَلاَ يَخْذُلُهُ وَلاَ يَحْقَرُهُ

Maksudnya: " Setiap muslim menjadi saudara kepada muslim yang lain, janganlah kamu menzaliminya, jangan pula  kamu membiarkannya dan jangan sekali-kali kamu menghinanya ".

Kesepuluh: Sebagai seorang ulama yang mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi membimbing masyarakat kembali ke pangkuan Allah, sifat tawadduk ketika berurusan dalam masyarakat perlu disemai dalam diri supaya mereka tetap dipandang mulia oleh anggota masyarakat. Mereka mesti saling hormat-menghormati, bekerjasama di antara satu sama lain, bantu-membantu ketika dalam kesusahan, kunjung-mengunjung ke rumah jiran, memahami masalah dan menanggani masalah tersebut dengan baik, maka sifat-sifat seumpama ini merupakan suatu peradaban yang mulia di sisi agama dan meninggikan darjat seseorang hamba di sisi Allah.

Firman Allah Ta'ala:

ولاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ ولاَ تَمْشِ فِي الأرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

Maksudnya: " Janganlah kamu memalingkan muka dari manusia kerana sombong dan janganlah berjalan di bumi ini dalam keadaan sombong, sesungguhnya Allah tidak menyukai setiap manusia yang sombong dan bangga diri” (Luqman: 18).

Sabda Rasulullah s.a.w.

إِنَّ اللهَ تَعَالَى أَوْحَى اِلَىَّ أَنْ تَوَاضَعُوْا حَتَّى لاَ يَفْخَرُ أَحَدٌ عَلَى أَحَدٍ

Maksudnya: " Sesungguhnya Allah Ta'ala mewahyukan kepada ku supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tiada lagi sifat bangga diri terhadap seseorang” (Riwayat Abu Dawud dan Ibn Majah).




Sekian, wassalam


Al-Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa el-Batnani




No comments:

Post a Comment