PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 30 October 2012

TUGAS DAN GERAKAN DAKWAH


Setiap muslim tidak boleh lari dari menjalankan tugas dakwah, kerana tugas ini merupakan tugas asasi para anbiya yang sentiasa dilakukan sehingga ke akhir hayat kehidupan mereka. Tugas dakwah ini bertujuan mengajar, mendidik dan membentuk manusia, kemudian membawa mereka ke pangkuan Allah. Kejayaan dan kegagalan dalam medan dakwah ini biasanya bergantung kepada kebijaksanaan para du’at ketika berhadapan dengan mad’u dan juga bergantung kepada uslub penyampaian yang menepati cara-cara atau kaedah-kaedah tertentu mengikut kesesuaian tempat dan keadaan. Sebelum melangkah keluar ke medan dakwah, setiap du’at mesti membuat beberapa persiapan dan persediaan yang perlu supaya dakwah yang hendak disampaikan itu membuahkan hasil dan natijah yang baik serta menarik minat para pendengar. Di antara persiapan dan persediaan yang perlu dilakukan ialah dari aspek ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang, mempunyai kemampuan dalam bidang agama dan pengetahuan semasa, bijak bercakap ketika mengeluarkan bicara kata dan lunak pula di dengar oleh para pendengar untuk membuka selera mereka. Setelah ilmu-ilmu itu dikuasai, di sana pula mereka hendaklah memahami ilmu kemasyarakatan yang berkaitan dengan soal kehidupan sesuatu masyarakat, budaya setempat dan adat kebiasaan yang diamalkan oleh masyarakat tersebut, kerana kejayaan di dalam sesuatu gerakan dakwah adakalanya bergantung kepada uslub penyampaian yang memerlukan  cara-cara yang baik untuk menarik minat masyarakat kepada Islam. Mereka perlu memberi keyakinan kepada masyarakat dengan memberi penekanan kepada prinsip-prinsip asas Islam secara menyeluruh, bahawa Islam sahaja satu-satunya agama yang boleh mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya petunjuk yang terang benderang.

            Maka sudah tentu, para ulama perlu memainkan peranan penting ke arah membentuk sebuah organisasi dakwah yang tersusun dan teratur, supaya dakwah yang disampaikan itu mampu membawa perubahan yang berkesan kepada masyarakat. Para ulama menjadi perancang utama untuk menentukan kaedah-kaedah yang berkesan dan sesuai mengikut sesebuah masyarakat ke arah menyebarkan risalah dakwah itu. Maka, para ulama akan melatih setiap du’at untuk membiasakan diri berhadapan dengan masyarakat supaya mereka tidak kelihatan gugup, takut dan gementar. Mereka akan dibekalkan dengan idea dan buah fikiran yang baik supaya tidak bercakap kosong dan terapung di awang-awangan semasa menyampaikan dakwah atau uslub penyampaian itu tidaklah terlalu tinggi atau terlalu rendah sehingga masyarakat tidak dapat menerima dan terpinga-pinga untuk memahami apa yang disampaikan itu.

Firman Allah Ta'ala:

يَرْفَعِ اللهُ الَّذِيْنَ آمَنُوْا مِنْكُمْ وَالَّذِيْنَ أُوْتُوْا اْلعِلْمَ دَرَجَاتِ

Maksudnya: " Allah mengangkat orang-orang yang beriman di kalangan kamu dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa darjat "(Al Mujadalah: 11).

Dan sabda Rasulullah s.a.w.

أَفْضَلُ النَّاسِ اَلْمُؤْمِنُ اْلعَالِمُ الَّذِىْ اَنِ احْتِيَجَ اِلَيْهِ نَفْعَ

Maksudnya: " Sebaik-baik manusia itu ialah mukmin yang alim, mereka memberi manfaat kepada orang-orang yang berhajat kepadanya "(Riwayat Al Baihaqi).


            Kerja-kerja dakwah yang menyeru manusia ke pangkal jalan merupakan suatu amanah yang perlu disempurnakan oleh setiap umat Islam.

Perkara ini adalah suatu tanggungjawab yang perlu disempurnakan oleh setiap ulama ketika menjalankan kerja-kerja dakwah di jalan Allah, bahawa kerja-kerja ini merupakan suatu amanah yang perlu diselesaikan dan disempurnakan. Maka sudah tentu, di sinilah perlunya kejujuran dan keikhlasan yang perlu ditonjolkan oleh setiap ulama yang menjadi teraju utama dalam melatih para du’at. Sesungguhnya dakwah yang hendak disampaikan kepada masyarakat mengandungi prinsip dan asas-asas pemikiran yang sesuai dengan naluri kemanusiaan semasa, dan apa yang disampaikan itu adalah logik dan boleh diterima-pakai oleh akal.

Firman Allah Ta'ala:

ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

Maksudnya: “Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, berbahaslah dengan mereka (yang engkau dakwah itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk" (An Nahl: 125).

Para ulama perlu menyediakan suatu sistem yang unggul kepada setiap du’at yang ke luar berdakwah di jalan Allah ke arah pembinaan individu muslim, peradaban hidup muslim, akhlak muslim dan corak perangai serta amalan hidup yang melambangkan budaya hidup seorng muslim. Maka, para du’at hendaklah memulakan langkah dalam misi dakwah itu dengan cara hikmat, penuh kemesraan dan keharmonian. Rasulullah s.a.w. juga telah menerapkan ke dalam lubuk hati masyarakat ketika itu dengan suatu bentuk pengetahuan yang baru dan amat berlainan dengan pengetahuan sebelum ini, iaitu dengan menaburkan benih-benih kepercayaan yang mutlak kepada Allah sebagai Tuhan Yang Maha Esa. Baginda s.a.w. memulakan program dakwah menyeru manusia beriman kepada Allah kepada keluarganya terlebih dahulu, iaitu kepada isterinya Khatijah, kemudian kepada kaum kerabatnya seperti Ali bin Abu Talib dan seterusnya kepada sahabat handai seperti Abu Bakar As Siddiq r.a. dan akhirnya kepada masyarakat seluruhnya.

Firman Allah Ta'ala:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلاَلَةُ ۚ

Maksudnya: " Dan sesungguhnya Kami utuskan kepada sesuatu umat seorang rasul untuk menyeru mereka mengabdikan diri kepada Allah dan menjauhkan diri dari thaghut, maka di antara mereka ada yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan" (Al Nahl:36).


Ini merupakan tugas dan tanggungjawab seorang rasul yang diutuskan oleh Allah kepada umat manusia, peranan menyeru manusia untuk beriman kepada Allah, untuk mendekatkan perasaan hati dan jiwa raga manusia ke pangkuan Allah, untuk menghayati segala prinsip dan ajaran-ajaran yang diturunkan oleh Allah, di samping itu juga menjauhkan diri manusia daripada penyembahan yang lain selain dari Allah. Sudah tentu, tugas dan tanggunjawab yang besar itu diambil-alih oleh para ulama supaya umat manusia tetap istiqomah beriman kepada Allah dan beramal dengan amalan yang soleh.

Firman Allah Ta'ala:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لاَ إِلَٰهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ

Maksudnya: " Dan tidaklah Kami utuskan sebelum kamu seorang rasul melainkan Kami wahyukan kepadanya (suatu pengakuan) bahawa: Tiada Tuhan melainkan Aku, maka abdikanlah diri kepada Ku "(Al Anbiya: 25).


Perlu dijelaskan di sana, bahawa dakwah yang disampaikan kepada masyarakat adalah untuk menjelaskan sikap Islam terhadap kehidupan, bahawa di sana setiap anggota masyarakat memerlukan suatu pegangan yang kukuh dalam kehidupan. Tujuannya adalah untuk meletakkan kedudukan mereka sebagai makhluk yang mulia jika dibandingkan dengan binatang atau haiwan atau makhluk-makhluk lain di atas dunia ini. Islam mengajak manusia kembali ke pangkuan Allah dengan menolak segala rupa bentuk kepercayaan dan penyembahan selain dari Allah, menolak segala ideologi yang direka-cipta oleh manusia yang tidak bertanggungjawab atau isme-isme kemanusiaan yang lapuk dan usang atau teori-teori yang bertentangan dengan prinsip kebenaran sejagat yang dipegang dan diamalkan oleh setengah manusia yang terencat akal fikiran mereka. Oleh itu, dakwah yang disampaikan adalah untuk memisahkan watak kehidupan manusia di antara hak dan batil, di antara Islam dan jahiliyah, iman dan kufur. Kerja-kerja dakwah seperti menyatu-padukan umat manusia di bawah satu pegangan dan satu keyakinan memerlukan kegigihan dan usaha yang berterusan, memerlukan  kesungguhan dan sebuah pengorbanan semata-mata untuk menyelamatkan jiwa manusia dan mengeluarkan mereka dari arus kesesatan kepada petunjuk Allah. Kerja-kerja dakwah memerlukan kekuatan dari semua sudut, sama ada spiritual atau fikizal, memerlukan persiapan yang rapi dan bekalan yang cukup supaya matlamat yang diimpikan tercapai. Kerja-kerja dakwah memerlukan kesabaran dan ketabahan tanpa menghiraukan tohmohan dan dakyah membabi buta, kerana dakwah untuk membentuk ‘aqidah manusia, membentuk jiwa manusia dan membentuk akhlak manusia bukanlah suatu kerja yang mudah dan senang, ianya memakan masa yang lama untuk mencapai impian tersebut.

Sekian, wassalam


Al-Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa el-Batnani

No comments:

Post a Comment