PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 30 October 2012

JALAN PENYELESAIAN


Islam datang menjelma dalam kehidupan manusia dengan membawa pegangan hidup dan rupa bentuk akidah yang membawa manusia mengabdikan diri kepada Allah semata-mata. Islam hanya membawa satu jalan penyelesaian untuk menjadi penawar dalam permasalahan yang dihadapi oleh manusia, iaitu hanya kembali ke pangkuan Allah. Secara tidak langsung, dia akan melaksanakan konsep ‘ubudiyyah ke dalam dirinya dan nilai-nilai pengabdian itu akan melaksanakan rububiyyah dan uluhiyyah yang merupakan undang-undang universal untuk membentuk individu muslim yang unik. Maka, di sini letaknya peranan yang perlu dimainkan oleh ulama. Para ulama perlu mengekalkan tabiat ketuhanan dalam diri manusia, iaitu tabiat yakin dan percaya untuk diserapkan ke dalam hati sanubari dan jiwa nurani, tabiat yang membawa nilai-nilai dan harga diri manusia kembali ke pangkuan Allah. Ini kerana, generasi manusia yang lahir nanti adalah generasi yang mempunyai tabiat ketuhanan dengan nilai-nilai yang luhur dan generasi yang akan kembali ke pangkuan Tuhan apabila mereka dihinggapi permasalahan dalam kehidupan. Mereka perlu diseru untuk menerima-pakai tabiat yang mulia ini dan melempar jauh sebarang unsur yang bertentangan dengan tabiat ini, kerana hakikat kehidupan yang sebenar itu mesti berpijak di alam realiti bahawa semua manusia nanti akan kembali membawa amalan mereka masing-masing untuk dipersembahkan kepada Tuhan Yang Maha Esa di suatu hari nanti.

   Jalan penyelesaikan dalam permasalahan hidup ialah membawa manusia kembali ke pangkuan Tuhan dan perkara inilah yang perlu difahami oleh setiap anggota masyarakat. Maka, penjelasan tentang kefahaman itu perlu dihuraikan oleh para ulama, kerana mereka adalah sebaik-baik manusia yang boleh berbuat demikian. Apabila masyarakat faham tentang hakikat yang sebenar, bahawa dengan kembali ke pangkuan Tuhan itu merupakan sebaik-baik jalan penyelesaian dalam problam hidup, bererti mereka nanti berhak mendapat cahaya petunjuk dari Allah yang akan merungkaikan semua sekali ikatan tali permasalahan. Dengan sebab itu, nilai-nilai kehidupan amat berkait rapat dengan nilai-nilai ‘ubudiyyah, tinggi rendah darjat seseorang di sisi Allah bukan diukur dengan pancaindera yang lima atau bukan dengan sebab mereka dari keturunan mulia yang lazimnya mendapat tempat dan kedudukan di sisi masyarakat, bukan juga kerana mereka mendapat bintang kebesaran dan kemudian dianugerahkan gelaran yang tertinggi yang dikurniakan oleh pihak pemerintah, tetapi kemuliaan di sisi Allah adalah diukur dengan nilai-nilai ‘ubudiyyah itu tadi dan ketakwaan yang diikat dalam hati serta hubungan mereka dengan Allah. Darjat kemuliaan mereka akan menjadi semakin tinggi dan semakin meningkat apabila bertambahnya nilai-nilai itu tadi dalam diri.

Demikian pula bahawa permasalahan hidup dalam masyarakat datang menjelma adalah berpunca dari faktor sikap anggota dalam masyarakat itu sendiri sehingga menyebabkan pegangan hidup mereka menjadi semakin jauh dari Allah. Apabila umat Islam menyimpang jauh dari pegangan agama, maka berlaku di sana pelbagai gejala yang kurang sihat yang boleh mencemarkan maruah agama dan maruah umat Islam, yang boleh mencemarkan kesucian agama dan kesucian umat Islam itu sendiri.

Bermula dari pergaulan bebas di antara teruna dara sehingga menyebabkan keruntuhan moral dan akhlak, akhirnya timbul gejala kelahiran anak luar nikah, gejala najis dadah, pil-pil khayal, ketagihan arak dan lain-lain sehingga membawa kepada rosak iman seseorang itu, akhirnya akidah dan pegangan hidup menjadi musnah. Dengan permasalahan ini, umat Islam menjadi umat yang jauh menyimpang dari ajaran agamanya dan mereka tidak lagi menjadi umat yang mempunyai pertalian dengan Allah. Adakalanya permasalahan hidup dalam masyarakat bermula dari rumah kerana sikap kedua ibubapa yang tidak mengambl cakna terhadap pendidikan anak-anak mereka dan terlupa untuk menanam benih keimanan dan pegangan tali akidah ke dalam hati anak-anak mereka. Justeru, mereka mengabaikan pendidikan agama yang merupakan akar tunjang dalam pembentukan rohani anak-anak. Apabila tugas dan tanggungjawab menanam benih-benih agama diabaikan dan dibiarkan kerana alasan tidak begitu penting jika hendak dibandingkan dengan kerjaya hidup dan masa depan anak-anak mereka, maka akan lahirlah di sana generasi yang pincang dalam masyarakat, generasi yang tidak punya pertalian dengan Allah, generasi yang tidak punya apa-apa pegangan hidup yang lebih menumpukan perhatian kepada nilai-nilai kebendaan dan material, generasi yang tidak punya maruah dan tidak pula berakhlak mulia, generasi yang boleh diperdagangkan di pasaran dunia dan boleh dijual beli sekalipun dengan harga yang murah. Generasi seperti inilah yang akan meruntuhkan masyarakat Islam dan generasi inilah yang akan mencetuskan fenomena buruk kepada imej ajaran Islam yang akhirnya menjahanamkan umat Islam seluruhnya. Namun demikian, tanggungjawab membina dan membentuk masyarakat kembali ke pangkuan Allah bukan hanya terletak di atas bahu para ulama sahaja, bahkan tanggungjawab ini adalah tangggungjawab bersama supaya jalan penyelesaian hidup adalah laluan yang sama.

          Peranan ulama sentiasa berubah-ubah mengikut keadaan dan perkembangan semasa, namun tanggungjawab sebagai seorang pendidik tidak boleh dipertikaikan lagi. Di dalam situasi tertentu dalam masyarakat, para ulama dianggap sebagai pakar rujuk kepada sesuatu masalah yang timbul dan bertanggungjawab mencari jalan penyelesaian dalam persoalan tersebut.

Sabda Rasulullah s.a.w.

 اِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضَ اْلعِلْمَ انْتِزَاعًا مِنَ النَّاسِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ اْلعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حتَّى إِذَا لَمْ يَتْرُكْ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوْسًا جُهَّالاً فَسُئِلُوْا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلًّوْا وَأَضَلُّوا

Maksudnya: “ Sesungguhnya Allah tidak menghapuskan ilmu secara mencabut dari dada manusia, tetapi Dia mencabut ilmu dengan mematikan ulama sehingga tiada lagi orang yang alim, lalu manusia mengangkat pemimpin mereka terdiri dalam kalangan orang-orang yang jahil, apabila diajukan pertanyaan, lalu mereka memberi fatwa tanpa berpandukan kepada ilmu pengetahuan, mereka itu menjadi sesat dan menyesatkan “ (Riwayat Tirmizi).

Demikianlah betapa pentingnya peranan ulama di dalam mengembangkan ajaran Allah ke dalam masyarakat, peranan untuk membangunkan tamadun keilmuan dan memusnahkan kejahilan, peranan untuk meletakkan syari'at Allah itu sebagai syi'ar keagungan Islam demi membangun kesejahteraan ummah sejagat dengan penerapan nilai-nilai yang suci. Dengan kebolehan dan ilmu pengetahuan yang dimiliki itu secara tidak langsung para ulama ini telah diktiraf sebagai ‘pakar’ dalam penyelesaikan sesuatu masalah. Seseorang ulama itu berhak mengeluarkan fatwa di dalam sesuatu urusan yang belum diputuskan dalam ajaran agama demi maslahat umum, kerana menjaga nama bail agama dan umat sejagat. Di samping itu, tugasan para ulama seharian ialah sebagai penasihat kepada umat Islam dengan mengajar mereka, mendidik, mentarbiyah dan menyeru mereka ke jalan yang benar, jalan yang diredhai oleh Allah Taala.

Cuba kita renung bersama-sama dan mengambil pengajaran yang baik terhadap kata-kata yang diungkapkan oleh Sayyidina Umar Al Khattab r.a. :

مَوْتُ أًلْفِ عَابِدٍ قَائِمِ اللَّيْلِ صَائِمِ النَّهَارِ أَهْوَنٌ مِنْ مَوْتِ عَالِمٍ بَصِيْرٍ بِحَلاَلِ اللهِ وَحَرَامِهِ

Maksudnya: “ Kematian seribu ahli ibadat yang sentiasa sembahyang malam dan puasa di siang hari terlebih baik kematian seorang alim yang sentiasa menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah dan mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah “.

Oleh sebab itu, setiap generasi muslim hari ini mestilah berusaha sedaya upaya agar dia menjadi seorang ulama atau sentiasa mendampingi ulama atau sentiasa mendengar kata-kata ulama.





Sekian, wassalam


Al-Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa el-Batnani





No comments:

Post a Comment