PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Tuesday 31 January 2012

AL QURAN SEBAGAI PERLEMBAGAAN HIDUP


Di sana terdapat satu persoalan yang mungkin bermain-main dalam fikiran manusia: Mengapa Al Quran itu diturunkan kepada sekalian umat manusia dan mengapa pula manusia perlu mematuhi arahan dan isi kandungannya..?

Al Quran tidak seperti kitab-kitab yang diturunkan sebelum ini, seperti Kitab Taurat, Kitab Zabur dan Kitab Injil, kerana kitab-kitab tersebut hanya diturunkan secara khusus kepada umat-umat tertentu sahaja. Adapun Al Quran ini diturunkan kepada seluruh umat manusia, sejak Nabi Muhammad s.a.w. diutuskan menjadi rasul sehingga ke akhir zaman, mengapa sedemikian rupa..? Sebagaimana yang telah dijelaskan, bahawa Al Quran itu adalah Kalamullah, perkataan dan percakapan Allah kepada manusia yang dikumpul dalam satu mashaf, bermula Surah Al Fatihah dan diakhiri dengan surah An Nas. Di dalam Al Quran mengandungi pelbagai hukum-hakam, peraturan dan undang-undang, seperti undang-undang munakahat, muamalat, jinayah dan perkara-perkara yang berkaitan dengan sistem kekeluargaan, mengandungi hubungan toleransi, mengandungi cerita dan kisah teladan, akhlak dan peradaban, kisah-kisah perjuangan para nabi-nabi dan rasul-rasul serta umat terdahulu dan lain-lain. Segala apa jua perkara yang berkaitan dengan sistem kehidupan manusia, sama ada mengenai urusan duniawi ataupun urusan ukhrawi semuanya ada dimuatkan dalam Al Quran.

Tetapi, kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah sebelum ini walaupun ianya Kalamullah, namun kitab-kitab tersebut tidak dipelihara oleh Allah tentang mutu dan keasliannya. Semua kitab-kitab tersebut telah diubah-suai, dipinda susunan ayatnya, nahu dan tata bahasanya, hukum-hakam dan lain-lain lagi dan kemudian dibuat salinan semula sehingga mutu keasliannya tidak dapat dijaga dan dipelihara, sehingga ada di antara ayat-ayat tersebut saling bertentangan di antara satu sama lain. Lagipun, perbahasan dalam kitab-kitab tersebut tidak merangkumi pelbagai aspek kehidupan manusia, tidak mengandungi hukum-hakam yang lengkap, kerana ianya lebih banyak menjurus kepada hubungan manusia dengan ketuhanan Allah dan ketaatan kepada titah dan perintahNya.

Al Quran adalah kitab semulajadi yang diturunkan oleh Allah dan tidak berubah-ubah sejak diturunkan hingga sekarang, baik pada bacaannya, sebutan hurufnya, hukum-hakamnya dan lain-lain, walaupun terdapat usaha-usaha di sana yang dilakukan oleh para orientalis barat dan musuh-musuh yang bencikan Islam untuk pengubah-suai terhadap isi kandungan Al Quran, seperti mencampur-aduk isi kandungan ayat-ayat Al Quran, mencetak semula dengan diubah-ubah dan ditambah huruf-huruf yang tidak berkaitan, menambah surah-surah dalam Al Quran dan lain-lain lagi, namun mutu dan keasliannya tetap dipelihara dan dijaga oleh Allah. Di dalam Al Quran dimuatkan pelbagai manhaj kehidupan manusia, sama ada berkaitan dengan ekonomi, politik, sosial, tarbiyah, akhlak, peradaban dan lain-lain lagi, di mana perkara ini tidak disentuh langsung dalam kitab-kitab yang diturunkan sebelum ini. Sesungguhnya Al Quran itu adalah kitab perlembagaan hidup buat seluruh umat manusia dan kitab yang menyelesaikan segala rupa bentuk permasalahan yang dihadapi oleh manusia.

Firman Allah Ta'ala:

وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ

Maksudnya: “ Dan apabila kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka keputusannya kepada Allah dan itulah Allah Tuhan Ku, hanya kepadaNya aku serahkan dan kepadanya aku kembali “ (Asy Syura: 10).

Firman Allah Ta'ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ  فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ  ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً

Maksudnya: “ Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan Rasul serta ulil amri di kalangan kamu, apabila kamu bertelingkah di dalam sesuatu perkara, hendaklah kamu kembali kepada Allah dan Rasul (iaitu kepada Al Quran dan As Sunnah) sekiranya kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, itulah yang lebih baik dan lebih bagus kesudahannya “ (An Nisa': 59).

Sebab itu, cara Al Quran menyelesaikan permasalahan hidup yang dihadapi oleh manusia amat mudah sahaja, iaitu hanya kembali kepada Allah sebagai ‘kata pemutus’ atau jalan pengesahan terhadap sesuatu hukuman dan itulah sebaik-baik jalan penyelesaian. Sudah tentu, setiap hamba yang benar-benar menyerah diri kepada Allah mesti menjadikan Al Quran sebagai perlembagaan hidup atau mengambilnya sebagai suatu dasar dalam hidup atau dijadikan sebagai batu asas dalam proses mengharungi liku-liku kehidupan. Perkara yang paling pokok atau teras dalam persoalan hidup, sama ada dalam permasalahan hidup, dalam pertikaian lidah, perselisihan faham, perbalahan atau dalam apa jua perkara yang melibatkan ‘hubungan dingin’ di antara dua pihak ialah kembali kepada Al Quran dan As Sunnah, iaitu kepada Allah dan RasulNya s.a.w. Kerana, seluruh hakikat kehidupan ini tertegak di atas kedua-dua sumber ini yang merupakan jalan penyelesaian yang terbaik.

Hanya kitab Al Quran sahaja yang layak dijadikan perlembagaan hidup dan akar tunjang untuk setiap pergerakan dan perjalanan ke segenap penjuru kehidupan, kerana di dalamnya terdapat berbagai-bagai juadah keilmuan yang perlu diterokai untuk membina sebuah tamadun kehidupan yang suci dan bebas dari sebarang unsur jahiliyah dan suku-sakatnya. Segala manhaj hidup yang diperkenalkan oleh Al Quran kepada manusia amat mudah dan sesuai untuk realiti kehidupan manusia dari semua peringkat umur dan golongan. Mereka boleh menerima-pakai manhaj Al Quran sebagai perlembagaan hidup untuk diletakkan dalam hati sanubari dan jiwa nurani,  kerana ianya adalah ‘kitab kemanusiaan’ yang membicarakan hubungan kemanusiaan dan ketuhanan Allah dan unsur-unsur yang merentasi sempadan kemanusiaan manusia sesama mereka, penghayatan hidup, amalan-amalan yang praktikal dan unsur-unsur yang melibatkan nilai dan harga diri manusia. Oleh itu, tiada sebab mengapa seseorang manusia harus menolak Al Quran sebagai perlembagaan hidupnya dan tiada alasan baginya untuk menolak Al Quran dari kehidupannya..!

Kewajiban setiap individu muslim di sana ialah meletakkan Al Quran sebagai perlembagaan hidup ke dalam hati sanubari dan jiwa nurani sebelum Al Quran itu menjadi perlembagaan yang tertinggi di dalam sesebuah negara. Perlembagaan diperlukan dalam setiap diri individu muslim adalah untuk menyelaraskan program hidupnya dan amalan-amalan yang hendak dilakukan. Sediainya tiada bentuk penyelarasan di dalam kehidupan para muslim, nescaya kehidupannya itu akan menjadi kehidupan yang ‘separuh matang’ yang saling bertentangan di antara satu sama lain dan akan wujud di sana pertelingkahan yang berpanjangan. Seorang tokoh gerakan Islam yang bernama Abdul Qader ‘Audah pernah berkata:

أَقِيْمُوْا دَوْلَةَ الإِسْلامِ فِىْ قُلُوْبِكُمْ قَبْلَ تَقُوْمُوا فِىْ أرْضِكُمْ

Maksudnya: “ Binalah negara Islam di dalam diri kamu sebelum kamu mendirikan negara Islam di tanah air mu “.

Maka, Islam telah menetapkan hanya Al Quran sahaja yang sesuai untuk dijadikan perlembagaan hidup dan tidak harus mengambil sumber-sumber yang lain atau fahaman-fahaman yang lain, sama ada berbentuk teori atau ideologi untuk dijadikan perlembagaan dalam kehidupan manusia. Begitu juga mencampur-adukkan unsur-unsur lain yang datang dari luar gelanggang Islam untuk dimasukkan ke dalam Al Quran menjadi suatu perlembagaan adalah tidak diharuskan sama sekali dan Islam menolak dengan sekeras-kerasnya. Setelah Al Quran itu dijadikan perlembagaan dalam kehidupan, kewajiban yang lain pula yang perlu dilaksanakan di sana ialah mewujudkan sistem hidup Islam yang bebas dari unsur-unsur khurafat dan suku-sakatnya di dalam sesebuah negara dengan meletakkan Al Quran itu sebagai perlembagaan yang tertinggi dan sebagai sumber hukum yang paling utama, manakala As Sunnah Nabi s.a.w. sebagai sumber hukum yang kedua.

Firman Allah Ta'ala:

وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ

Maksudnya: “ Apabila kamu menghukum antara manusia, hendaklah kamu menghukum dengan adil, sesungguhnya Allah memberi pelajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu, sesungguhnya Allah itu adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat “ (An Nisa: 58).

Keadilan itu hanya dapat dinilai dan diukur menurut perspektif Islam sejagat, bukan menurut kemahuan hawa nafsu atau pemikiran akal yang singkat atau teori-teori yang bersifat taksub atau pdiangan-pdiangan yang fanatik. Maka di sini perlu difahami, bahawa setiap muslim yang ingin mencari kepuasan hidup dan keredhaan Allah mesti meletakkan Al Quran itu di hadapannya sebagai pedoman hidup dan mesti juga mendahului Al Quran dari pendapat dan padangan manusia lain, kerana Al Quran adalah kitab petunjuk dan kitab hidayat yang memberi cahaya kepada manusia ketika berada di dalam kegelapan, yang memberi kesenangan kepada manusia ketika berada di dalam kesusahan. Sediainya terdapat di kalangan manusia yang ingin mencari keredhaan Allah, tetapi mengambil sumber-sumber lain selain dari Al Quran, seperti mengambil pdiangan manusia yang dikatakan sebagai seorang yang keramat dan memperolehi kuasa sakti dan kuasa luar biasa, memuja-muja para wali-wali menurut anggapan mereka dengan meletakkan kitab suci Al Quran di belakang, maka perbuatan seperti ini boleh menyesatkan dirinya sendiri. Seolah-olah dia lebih cenderung kepada pdiangan dan pemikiran manusia dari mengambil isi pengajaran Al Quran. Hakikat seperti ini akan mengundang mala petaka ke atas dirinya sendiri dan boleh membawa kekufuran. Ini adalah suatu pendekatan yang sesat dan merupakan suatu kesalahan yang besar di sisi syari’at dan jalan yang mereka cari untuk mencari keredhaan Allah tidak sekali-kali akan tercapai buat selama-lamanya.!



Sekian, wassalam

Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment