PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Saturday 21 January 2012

TAWAKAL KEPADA ALLAH


Setiap hamba yang beriman kepada Allah hendaklah memusatkan bertawakal kepada Allah, dia hendaklah menyerahkan segala tugas dan setiap urusan yang dilakuakan itu kepada Allah dan dia mesti percaya kepada Allah sebagai tempat bergantung. Menurut Imam Ahmad Ibn Hanbal, tawakal merupakan urusan perasaan yang terkandung dalam hati sanubari dan jiwa nurani yang melibatkan amalan berkaitan dengan spiritual, tawakal bukan sesuatu yang diucapkan oleh lidah dan bukan pula sesuatu yang dilakukan oleh anggota tubuh badan, tawakal juga tidak boleh dianggap sebagai suatu ilmu atau pengetahuan. Sebenarnya, tawakal merupakan amalan yang berkaitan dengan persoalan sanubari dan nurani yang mencetuskan nilai-nilai ubudiyah hanya kepada Allah dengan menydiarkan segala amalan hidup itu hanya semata-mata kepada Allah, berlindung hanya kepadaNya, redha di atas apa yang berlaku dan menimpa adalah keranaNya, berkeyakinan bahawa Allah akan tetap mencukupkan rezeki ke atas setiap hambaNya di samping usaha yang gigih.

Firman Allah Ta’ala:

 وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

 Maksudnya: “Dan bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” (Al Anfal: 61).


            Segala rintihan perasaan yang berlegar-legar di celah perasaan dan bermain-main di dalam hati sanubari dan jiwa nurani tetap didengar oleh Allah dan tidak sekali-kali menzalimi hamba yang bertawakal kepadaNya.

Firman Allah Ta’ala:

وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً ۖ وَلأجْرُ الآخِرَةِ أَكْبَرُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

Maksudnya: “Dan orang-orang yang berhijrah kerana Allah sesudah mereka dizalimi, pasti Kami akan memberikan tempat yang baik kepada mereka di dunia dan sesungguhnya pahala di akhirat adalah lebih besar, kalau mereka mengetahui, (iaitu) orang-orang yang sabar dan hanya kepada Tuhan saja mereka bertawkkal” (An Nahl: 41-42).

     Kerana tawakal merupakan repleksi dari permohonan seseorang hamba untuk meminta pertolongan hanya kepada Allah, dia tidak sekali-kali meminta perlindungan melainkan hanya kepada Allah dan dia tidak menydiarkan maruah dan harga dirinya melainkan hanya kepada Allah, maka dari sudut hakikatnya dia telah bertawakal kepada Allah. Sesungguhnya tawakal merupakan syarat bagi seseorang hamba untuk mendapatkan keperluan yang dikehendakinya.

Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb,
Lutpi Mustafa El-Batnani




No comments:

Post a Comment