PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Thursday 19 April 2012

RUKUN BAI’AH KEDUA: TIDAK MENCURI


Rukun bai’ah yang kedua ialah tidak mencuri, kerana perbuatan mencuri itu adalah suatu kesalahan yang boleh dikenakan hukuman had sekiranya cukup dengan syarat dan bukti serta kesaksiannya sekali. Apabila seseorang wanita itu telah mengikat pertalian hidupnya dengan ketuhanan Allah dan berjanji untuk tunduk dan patuh kepada arahan-arahanNya, maka dia hendaklah menjauhkan dirinya dari perbuatan mencuri, kerana perbuatan seperti ini akan mengundang padah dalam hidupnya.

Firman Allah Ta’ala:

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ


Maksudnya: “ Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah dipotong tangan keduanya (perkara ini adalah) sebagai balasan terhadap apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah, dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana “ (Al Maidah: 38).

Perbuatan mencuri ini merupakan suatu pekerjaan yang diamalkan oleh mereka yang malas bekerja dan berusaha dan inginkan kekayaan yang cepat. Kadang-kadang perbuatan mencuri juga dianggap sebagai suatu tabiat semulajadi yang buruk kerana inginkan kekayaan secara zalim, dengan mengambil harta manusia secara kekerasan tanpa mendapat keizinan dan kerelaan dari tuannya.

1. Takrif Mencuri
Mencuri ertinya mengambil sesuatu harta atau sesuatu barang yang terpelihara secara tersembunyi, seperti memasuki sesebuah rumah atau kedai atau seumpamanya lalu si pencuri itu mengambil barang-barang tersebut yang ada di dalamnya. Perbuatan tersebut dilakukan oleh seorang yang mukallaf yang sempurna akan fikirannya. Kadar kecurian yang dikenakan hukuman had ke atas seseorang pencuri ialah tidak kurang dari sepuluh dirham atau satu per empat dinar. Hukumnya adalah haram dan orang yang melakukan perbuatan seperti ini telah melakukan satu dosa yang besar di sisi Allah. Perbuatan mencuri ini boleh membawa bencana dalam masyarakat dan masyarakat akan menjadi huru-hara sekiranya gejala ini tidak di atasi dengan segera. Sebab itu, Islam telah mengenakan hukuman yang tegas ke atas si pencuri dengan memotong tangannya jika sabit kesalahan. Islam melaknat orang-orang yang melakukan perbuatan mencuri ini, sebagaimana yang dinyatakan di dalam sepotong hadith, bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

لَعَنَ الله ُ السَارِقُ يَسْرِقُ الْبَيْضَةَ فَتَقْطَعْ يَدَهُ

Maksudnya: “ Allah melaknat pencuri yang mencuri sebiji telur, maka hendaklahpotong tangannya ”(Sepakat Riwayat).

            Perbuatan mencuri juga boleh merosakkan iman dan kepercayaan seseorang itu terhadap ketuhanan Allah, sebagaimana yang dijelaskan di dalam sepotong hadith, bahawa di sana Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

لاَ يَسْرِقُ السَارِق ُ حِيْنَ يَسْرِقُ وهُوَ مُؤْمِنٌ

Maksudnya: “ Tidak akan mencuri seseorang pencuri ketika mana dia mahu mencuri, sedangkan dia seorang yang beriman ” (Sepakat Riwayat).

2. Bahaya Jenayah Mencuri
Perbuatan mencuri boleh menyebabkan berlaku perpecahan dalam sesebuah masyarakat. Di sana, masyarakat akan terus terancam dengan gejala ini dan kehidupan mereka tidak lagi bebas. Mereka hidup dalam keadaan terkongkong dan ketakutan, lebih-lebih lagi mereka yang mempunyai harta kekayaan dan gedung perniagaan.

2.1.  Berlaku Perpecahan
 Perbuatan mencuri boleh merosakkan hubungan persaudaraan dalam kalangan ummat Islam, kerana mereka saling curiga-mencurigai di antara satu sama lain. Oleh kerana mereka tidak mengetahui secara sahih identiti seseorang pencuri, lalu mereka menuduh secara rambang tanpa kesaksian dan akhirnya berlaku bibit perbalahan dan perpecahan dalam kalangan masyarakat. Sebab itu, Islam telah mengenakan hukuman yang berat ke atas perbuatan mencuri ini jika dia disabitkan kesalahan, iaitu dipotong tangannya. Sama ada orang yang mencuri ini lelaki atau perempuan, hukumannya tetap sama dan tetap dipotong tangan.Tujuannya ialah untuk mendidik generasi lain agar tidak melakukan perbuatan yang dilarang oleh Allah. Dengan hukuman ini, keadilan pasti tercapai dan kehidupan yang dikehendaki Islam dapat dilaksanakan secara normal.

2.2. Berlaku Huru-Hara Dalam Masyarakat
Perbuatan mencuri juga boleh menyebabkan berlakunya huru-hara dalam masyarakat, kerana persoalan sikap dalam kalangan mereka yang tidak mahu mempercayai di antara satu sama lain. Mereka merasa curiga dan ragu-ragu terhadap saudara mereka dan walaupun seagama, kerana masing-masing mempunyai perasaan tersendiri. Fenomena ini akan mewujudkan sebuah masyarakat yang bersifat ‘keakuan’ dan enggan bermuafakat di antara satu sama lain. Keadaan ini berlaku disebabkan kesan daripada jenayah kecurian yang menyebabkan masyarakat mengambil sikap yang berhati-hati untuk menguruskan  kehidupan seharian. Seandainya tiada tindakan yang tegas diambil ke atas pencuri ini dan tiada pula hukuman yang setimpal untuk dijatuhkan ke atasnya, nescaya kehidupan bermasyarakat di sana pasti akan berlaku huru-hara dan kelam-kabut, kerana pencuri bebas bermaharajalela untuk mencuri apa saja yang dia suka.

2.3. Hidup Dalam Ketakutan
Sekiranya gejala kecurian ini tidak dibendung dengan segera, nescaya masyarakat akan hidup dalam keadaan ketakutan dan terumbang-ambing di celah kebimbangan kerana mereka khuatir harta benda mereka akan dicuri. Perasaan bimbang dan takut juga akan menyelubungi setiap anggota keluarga dalam masyarakat dan mereka tidak lagi bebas untuk bergerak. Sebabnya, kerana jenayah kecurian ini tidak hanya melibatkan kehilangan harta benda semata-mata atau kehilangan barangan berharga atau seumpamanya, bahkan di sana akan melibatkan kekerasan terhadap diri sehingga menumpahkan darah dan juga kematian, ugutan yang melampau, ancaman bunuh terhadap jiwa raga, pencabulan  moral dan seksual, kemusnahan dan kerosakan harta benda serta lain-lain lagi. Mereka yang terlibat dalam perkara ini pasti mengalami tekanan hidup yang berterusan, penderaan mental yang berpanjangan, perasaan jiwa raga yang tidak menentu dan tidak keruan. Kehidupan mereka menjadi serba tidak kena dan terumbang-ambing di celah ketakutan, mereka selalu dirundung ketakutan.

2.4. Menjejaskan Sumber Pendapatan
Apabila meluasnya jenayah kecurian di dalam sesebuah masyarakat, di sana akan berlaku ketidak-stabilan dalam sistem ekonomi dan perkara ini akan memberi kesan yang mendalam dalam pasaran semasa. Selagi jenayah ini tidak dibendung dan selagi orang yang bertanggungjawab melakukan jenayah itu tidak dibawah ke muka pengadilan,selagi itulah pasaran ekonomi semasa akan terus menjadi malap. Pasaran ekonomi akan terus menjadi lumpuh disebabkan tiada pelabur yang ingin memasarkan barangan mereka kerana takut barang-barang itu dicuri dan perkara ini boleh membawa kerugian kepada mereka. Daripada menanggung risiko yang lebih besar, para pelabur akan beralih ke tempat lain yang lebih selamat untuk memasarkan barang-barang mereka. Sesungguhnya Islam telah mengambil kira semua sekali aspek untuk menjatuhkan hukuman ke atas pesalah termasuk ke atas pencuri. Hukuman potong tangan ke atas mereka yang melakukan jenayah tersebut adalah sangat adil dan setimpal dengan realiti kemanusiaan, sekalipun setengah-setengah pihak menganggap hukuman ini adalah suatu kezaliman. Namun, hakikat ini tidak dapat disangkal lagi apabila hukuman Allah itu tidak dapat dijalankan dengan sempurna dalam sesebuah masyarakat, maka di sana pasti akan berlaku beberapa kepincangan, kerana keberkatan itu hanya diturunkan kepada orang-orang yang beriman dan bertaqwa.

Benarlah firman Allah Ta’ala:

ولو أن أهل القرى أمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض

Maksudnya: “ Sekiranya penduduk sesuatu negeri beriman dan bertaqwa, nescaya Kami bukakan kepada mereka keberkatan yang turun dari langit dan yang keluar dari bumi ” (Al A’raf: 96).

2.5. Krisis Pengangguran
Apabila berlaku ketidak-stabilan hidup dalam sesebuah masyarakat yang disebabkan peluang pekerjaan yang terhad dan terbatas, maka akan berlaku di sana budaya hidup yang kurang sihat termasuk kecurian. Tekanan hidup semakin terasa apabila tiada sumber pendapatan yang tetap untuk  menyara keluarga atau membeli barang-barang keperluan seharian atau memiliki peralatan tertentu. Oleh sebab itu, apabila berlaku krisis pengangguran dalam sesebuah masyarakat, maka tidak dapat tidak di sana pasti akan berlaku kes-kes jenayah yang melibatkan harta benda termasuk kes rompakan, kes ragut dan juga kecurian. Di antara faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku adalah kerana desakan hidup dan keperluan hidup  yang mengatasi segala-galanya. Kadang-kadang mereka yang mencuri itu bukan disebabkan oleh kehendak nalurinya sendiri, tetapi kerana untuk membeli ‘sesuap nasi’ menampung sara hidup. Jika mereka tidak berbuat demikian, sudah tentu kehidupannya  akan menjadi semakin rumit dan bertambah kronik. Dengan itu, usaha yang bersungguh-sungguh oleh pihak yang berkaitan amat perlu sekali untuk mengatasi masalah ini. Sepatutnya mereka menyediakan peluang pekerjaan yang baik agar krisis pengangguran tidak berlaku dan tidak membawa beban masalah kepada anggota masyarakat.

3. Sabit Kesalahan Mencuri
Seseorang itu tidak didapati bersalah sehingga dia berjaya dibuktikan bahawa dia adalah seorang yang bersalah, maka dia disabitkan dengan melakukan kesalahan. Ini merupakan suatu kaedah dalam perundangan Islam yang diambil dari sepotong hadith:
البَيِّنَةُ عَلَى الْمُدَّعِى وَالْيَمِيْنُ عَلَى مَنْ أنْكَرَ

Maksudnya: “ Keterangan (sama ada saksi, bukti atau sebagainya) hendaklah dibawa oleh orang yang menuduh dan sumpah kepada orang yang engkar ”.


         Sesungguhnya sesuatu kesalahan yang hendak disabitkan ke atas seseorang itu bukan suatu perkara yang mudah dan sewenang-wenangnya, kerana ianya memerlukan beberapa keterangan daripada saksi-saksi yang terbabit termasuk bukti-bukti tertentu atau bahan-bahan kes yang boleh disabitkan  ke atas pesalah.         Ketegasan terhadap hukuman bagi kesalahan mencuri ini dapat digambarkan di dalam sepotong hadith, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:

لَقَدْ أَذْهَبَ اللهُ الَّذِيْنَ كَانُوْا مِنْ قَبْلِكُمْ أَنَّهُمْ كَانُوْا إِذَا سَرَقَ فِيْهِمْ الشَّرِيْفُ تَرَكُوْهُ وَإِذَا سَرَقَ الضَّعِيْفُ أَقَامُوْا عَلَيْهِ الْحَدَّ

Maksudnya: “ Sesungguhnya Allah telah memusnahkan orang-orang sebelum kamu, apabila golongan yang dipandang mulia mencuri lalu dibebaskan (tanpa dikenakan hukuman), tetapi apabila golongan yang dipandang hina mencuri, lalu dijatuhkan hukuman ke atasnya “.

            Kemudian, baginda Rasulullah s.a.w. telah bersumpah di atas nama Allah, sesiapa sahaja yang mencuri dalam kalangan ummatnya, sekalipun anak kesayangannya sendiri melakukan perbuatan ini, nescaya dia tetap akan memotong tangan….!

وَالَّذِي نَفْسِى بِيَدِهِ لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَرَقَتْ لَقَطَعْتُ يَدَهَا

Maksudnya: “ Demi jiwa ku berada dalam kekuasaan ILAHI! Sekiranya anak ku Fatimah binti Muhammad mencuri, nescaya aku potong tangannya “.

         Oleh itu, bagi kesalahan mencuri, seseorang itu boleh disabitkan dengan dua perkara iaitu:

         3.1. Pengakuan dari pencuri sendiri.
         3.2. Kesaksian dari dua orang lelaki yang adil.


4. Syarat Sabit Kesalahan Ke Atas Pencuri
Seseorang pencuri boleh disabitkan melakukan kesalahan mencuri dengan syarat-syarat yang tertentu, di antaranya ialah:

4.1. Pencuri mestilah seorang yang mukallaf dan mempunyai akal fikiran yang waras serta cukup umur.

4.2. Pencuri yang mencuri sesuatu barang bukan terdiri dalam kalangan ahli keluarga mereka sendiri dan tidak mempunyai pertalian waris, seperti bapa mencuri barang anaknya atau anak mencuri barang bapanya atau suami mencuri barang isterinya atau isteri mencuri barang suaminya, kerana mereka semua mempunyai hak ke atas barang yang dicuri itu.

4.3. Harta yang dicuri oleh pencuri itu bukan harta yang syubhah milik atau harta yang mempunyai kesamaran pada hak milik, seperti mencuri duit  gajinya yang sepatutnya akan dibayar kepadanya.

4.4.  Harta yang dicuri itu adalah harta yang harus di sisi syarak, bukan dari jenis arak atau seumpamanya.

4.5. Harta yang dicuri itu mestilah bernilai satu per empat dinar, sebagaimana sabda Nabi s.a.w.

لاَ تَقْطَعُ الْيَدَ اِلاَّ فِىْ رُبُعُ دِيْنَار فصَا عِدًا

       Maksudnya: “ Tidak diharuskan potong tangan seseorang pencuri melainkan barang yang dicuri itu bernilai satu per empat lebih ” (Riwayat Muslim).

       
4.6.  Harta yang dicuri itu adalah harta yang terpelihara dan diletakkan di tempat yang selamat, seperti dalam rumah, dalam almari, dalam peti dan sebagainya. Sekiranya harta tersebut berada dalam keadaan terbuka dan tiada pula kawalan, maka kesalahan itu tidak boleh disabitkan.

4.7.  Harta yang dicuri itu bukan dengan cara ragut atau rampasan atau tawanan.


5. Cara Mengatasi
Sesungguhnya Islam telah mendidik para ummatnya agar memiliki harta dengan cara yang bersih. Islam telah mengemukakan program hidupnya sendiri tanpa kompromi dari mana-mana sumber untuk diatur-galurkan kepada  para ummatnya Tujuannya ialah supaya ummat Islam menjadi ummat yang bersih dan hidup dalam keadaan aman damai. Kehidupan yang bersih itu ialah kehidupan yang diasaskan di atas konsep ‘aqidah yang meletakkan ketuhanan Allah adalah pemberi rezeki dan sebagai tempat pergantungan segala-galanya. Apabila asas ini menjadi suatu pegangan hidup, maka dia tidak akan sekali-kali melakukan perbuatan mungkar atau perkara-perkara yang menyalahi syari’at, sebaliknya dia akan menjadi seorang hamba Allah yang  taat setia dan benar-benar mematuhi segala suruhanNya. Dia akan berusaha sedaya-upaya untuk mengeluarkan dirinya dari kemelut kejahilan hidup dan menjadi seorang hamba Allah yang mempunyai ilmu pengetahuan. Apabila dia berjaya mengeluarkan dirinya dari kemelut tersebut, maka dengan sendirinya dia menjadi seorang hamba yang memahami hakikat agama, dia akan menjadi seorang hamba yang mengerti dan faham nilai-nilai agama serta perkara-perkara yang dikehendaki dalam ajaran agama. Justeru itu, dia tidak akan sekali-kali melampaui batas-batas agama dan tegahan dalam ajaran agama. Dia akan menjadi seorang hamba Allah yang taat dan patuh kepada segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya. Dengan alasan ini, tiada sebab bagi seseorang itu yang mengaku beriman kepada Allah melakukan perbuatan mencuri, kerana pergantungan hidupnya sekarang ialah hanya kepada Allah, iaitu Tuhan yang memberi rezeki. Keimanan yang terpancak di dalam hati sanubari dan jiwa nuraninya akan mengatasi dirinya agar tidak melakukan sesuatu perlanggaran dan membebaskan dirinya dari ikatan hawa nafsu yang keji itu.
Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment