PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Friday 20 April 2012

RUKUN BAI’AH KEENAM: TIDAK MENDURHAKA


Rukun bai’ah yang keenam ialah tidak mendurhaka. Apa yang dimaksudkan dengan mendurhaka di sini ialah tidak mendurhaka kepada perintah Allah dan perintah Rasul s.a.w. Kedua-dua perintah itu merupakan sumber keimanan yang akan membawa manusia kebahagiaan sama ada di dunia dan di akhirat. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perintah melainkan perintah Allah dan perintah RasulNya s.a.w.

Firman Allah Ta’ala:

قُلْ أَطِيعُوا الله وَالرَّسُولَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ

Maksudnya: “ Katakanlah! Taatlah kamu kepada perintah Allah dan perintah RasulNya, sekiranya mereka berpaling, sesungguhnya Allah tidak mencintai orang-orang yang tidak beriman “ (Ali ‘Imran: 32).

         Perintah Allah dan perintah RasulNya s.a.w. merupakan dua arahan yang wajib dipatuhi secara bersama atau secara serentak oleh setiap mereka yang mengaku beriman. Tidak diharuskan sama sekali seseorang yang mengaku beriman kepada Allah dan Rasul, tetapi dia meninggalkan perintah Allah dan perintah Rasul atau meninggalkan salah satu dari perintah tersebut. Ini kerana, syarat sah iman seseorang itu mestilah mentaati perintah yang diturunkan oleh Allah, Tuhan Yang Maha Esa dan perintah yang dibawa oleh RasulNya s.a.w. Kalaulah ada dalam kalangan manusia yang mengaku beriman, tetapi hanya mahu mentaati perintah Allah sahaja dan tidak mahu mentaati perintah RasulNya, maka hukumnya mereka masih lagi belum Islam dan belum beriman. Kalau kita perhatikan konsep syahadah yang wajib diungkapkan oleh setiap individu yang mahu mengembalikan hakikat kehidupannya yang sebenar kepada Allah, dia perlu berkata: LAA ILAHA ILLALLAH dan MUHAMMADUR RASULULLAH.

      Maksudnya, Tiada Tuhan yang sebenar-benar melainkan ketuhanan Allah, tiada kekuasaan yang sebenar-benar melainkan kekuasaan Allah, tiada peraturan dan undang-undang yang sebenar-benar melainkan peraturan dan undang-undang Allah dan di sana tiada perintah yang sebenar-benar melainkan perintah Allah dan perintah Rasul s.a.w. Ajaran Islam yang diturunkan oleh Allah adalah untuk diamalkan secara praktikal mengikut lunas-lunas yang telah ditetapkan, ajaran Islam tidak boleh diubah-suai dan tidak boleh ditokoh-tambah dengan mana-mana ajaran, kerana ianya telah sempurna dan boleh dilaksanakan oleh sesiapa sahaja dalam kalangan manusia walau apa bangsa sekalipun dan tidak hanya tertakluk kepada bangsa arab sahaja. Seandainya seseorang yang telah melapazkan kalimah syahadah itu tidak mahu beramal dengan amalan-amalan yang telah turunkan kepadanya, tidak mahu pula melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diwajibkan kepada dirinya, juga tidak mahu mempraktikkan segala arahan-arahan dalam urusan ad deen dan tidak memperdulikan hal ehwal dalam ajaran agama, bererti dia masih lagi tidak mentaati perintah Allah dan perintah Rasulnya s.a.w. yang diwajibkan ke atas dirinya, dia masih lagi belum beriman dalam erti kata iman yang sebenar-benar iman.

1. Takrif Tidak Mendurhaka
Tidak mendurhaka ertinya tidak melakukan maksiat atau tidak melanggar perintah diditetapkan. Apabila dikaitkan dengan persoalan ad deen, maka seseorang hamba itu tidak diharuskan mendurhakai perintah Allah dan perintah RasulNya s.a.w. Dia dilarang melakukan maksiat kepada Allah dan melanggar segala arahan yang dibawa orang Rasulullah s.a.w. Marilah kita melihat gambaran orang-orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan RasulNya a.a.w. dan juga merenung amaran yang dikemukakan oleh Allah terhadap mereka yang mendurhaka perintah dan arahanNya.

Firman Allah Ta’ala:

إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ

Maksudnya: “ Perkataan orang-orang yang beriman apabila mereka diseru kepada Allah dan RasulNya supaya berhukum di antara mereka ialah: Kami dengar dan kami taat, mereka itulah mendapat keuntungan. Sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, takut serta bertaqwa kepadaNya, itulah orang-orang yang memperolehi kemenangan “(An Nur: 51-52).

Ini merupakan suatu ketetapan dari Allah, ketetapan untuk memberi kesegaran rohani dan jasmani kepada orang-orang yang beriman, ketetapan untuk menguji kekuatan iman dan kepalsuan iman yang ada di dalam hati sanubari dan jiwa nurani seseorang, ketetapan ini adalah untuk mengasingkan manusia yang benar-benar taat kepada seruan Allah dan seruan RasulNya s.a.w. Kepada mereka yang excellent keimanannya, sudah tentu tiada apa-apa masalah untuk mentaati perintah Allah dan perintah RasulNya s.a.w. Akan tetapi, kepada mereka yang mengalami masalah dan kemerosotan iman, nanti mereka akan tertanya-tanya kepada diri mereka sendiri:

“Untuk apa perintah Allah dan perintah RasulNya itu ditetapkan kepada manusia, dan untuk apa manusia harus tunduk dan taat kepada perintah tersebut, sedangkan orang-orang yang tidak mengikut perintah tersebut tidak terkena apa-apa mala-petaka dan tidak ada cacat-cela…?”

Ingatlah..!  Bahawa cahaya petunjuk itu datang dari Allah dan Dia berhak memberi petunjuk kepada sesiapa sahaja yang dikehendakiNya. Orang-orang yang mendapat petunjuk pasti akan mendapat kesegaran iman dan hidupnya pasti mendapat keberkatan. Namun, di sana Allah telah memberi amaran dengan sekeras-kerasnya, bahawa sesiapa yang mendurhakai perintahNya dan perintah RasulNya s.a.w. sesungguhnya dia adalah seorang yang sesat dan lagi menyesatkan.

Firman Allah Ta’ala:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ ولاَ مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِينًا

Maksudnya: “ Bagi lelaki yang beriman dan wanita yang beriman, apabila Allah dan RasulNya menetapkan suatu perkara, mereka tidak boleh memilih kemahuannya sendiri dalam urusan mereka dan sesiapa yang durhaka kepada Allah dan Rasulnya, sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang nyata “ (Al Ahzab: 36)

Demikianlah jawapan dari mereka yang tidak faham dan tidak mengerti tentang hakikat ajaran agama, tetapi lain pula mereka yang faham dan mengerti tentang hakikat ajaran agama apabila mereka diseru mentaati perintah Allah dan perintah RasulNya, lantas mereka mengikutnya tanpa menimbulkan kemusykilan.

2. Nilai Ketaatan
Sesungguhnya nilai-nilai ketaatan itu diukur dari sudut praktikal dan pelaksanaan sesuatu amalan mengikut garis panduan sebagaimana yang telah diturunkan oleh Allah. Apabila seseorang hamba itu mempraktikkan atau melaksanakan segala kewajiban yang telah ditetapkan, bererti dia telah mentaati perintah Allah, dia telah tunduk dan patuh kepada perintah Allah, dia telah meletakkan hakikat kehidupannya itu untuk dikembalikan kepada Allah. Dia telah meletakkan dirinya sebagai seorang hamba yang bernilai di sisi Allah, kerana kekuatan Islam dan ajarannya diukur dari sudut pelaksanaan program dalam manhaj hidupnya oleh para pengikutnya. Islam yang diturunkan oleh Allah akan menjadi agama yang kuat dengan sebab para pengikutnya yang melaksanakan program hidupnya. Dengan sebab pelaksanaan yang praktikal terhadap program hidup Islam ini, maka secara tidak langsung mereka menjadi hamba yang taat kepada perintahNya, hamba yang  tunduk dan patuh kepada setiap arahanNya.

2.1.   Melaksanakan Segala Suruhan
Islam hanya menggariskan dua arahan sahaja untuk diaturkan-galurkan kepada ummatnya, iaitu ‘arahan menyuruh’ dan arahan ‘melarang’. Setiap suruhan Allah itu wajib dilaksanakan seperti ibadat solat, mengeluarkan zakat, mengerjakan puasa di Bulan Ramadhan, mengerjakan haji ke Mekah dan lain-lain lagi. Manakala setiap larangan Allah wajib ditinggalkan seperti berjudi, mencuri, membunuh, meminum arak dan lain-lain.

Firman Allah Ta’ala:

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ

Maksudnya: “  Kamu adalah sebaik-baik ummat yang dikeluarkan bagi manusia, maka di antara tugas dan tanggungjawab kamu ialah menyeru manusia ke arah kebaikkan dan kamu mencegah kemungkaran(Ali ‘Imran: 110).

      Sesungguhnya hamba yang benar-benar beriman itu ialah hamba yang sentiasa taat kepada perintah Allah, hamba yang sentiasa tunduk dan patuh kepada perintah Allah, hamba yang meletakkan arahan Rasulullah s.a.w. sebagai contoh tauladan dan suri iktan yang baik. Dia sentiasa memperkuatkan amalan hidup terhadap Allah dengan mengerjakan segala suruhanNya. Dia mempunyai perancangan  hidup dan program hidupnya sendiri yang tidak dicampur-aduk dengan mana-mana program atau mana-mana fahaman ataupun mana-mana kepercayaan, sebagaimana yang dikehendaki oleh syari’at. Sebabnya, kerana supaya dia menjadi seorang manusia yang dikasihi Allah di samping mengeluarkan diri daripada berkelombang dalam kemelut kejahilan dan kebodohan. Seseorang hamba yang beriman mestilah sentiasa mengabdikan diri kepada Allah, dia hendaklah membawa dirinya kembali ke pangkuan Allah untuk dipersembahkan kepadaNya dan menyerahkan setiap apa jua urusan kepadaNya. Setiap langkah dan perjalanan hidupnya adalah semata-mata kerana Allah, bahkan segala lukisan hidup, ukiran hidup, lakaran hidup dan paparan serta gambaran dalam kehidupan itu adalah kerana Allah. Sesungguhnya program hidup Islam terlalu mudah dan tidak menyukarkan, tidak melampaui realiti kehidupan dan tidak terkeluar dari nilai-nilai kemanusiaan serta peradabannya. Islam telah menetapkan program hidupnya sendiri adalah untuk menghubungkan manusia dengan ketuhanan Allah dan membentuk perasaan hati sanubari dan jiwa nurani agar sentiasa terikat dengan segala arahan-arahan yang telah ditetapkan. Sebenarnya, Islam telah membentuk program kehidupan di atas ubun-ubunnya sendiri secara praktikal tanpa bercampur-baur dengan mana-mana unsur yang menyimpang dari landasan kebenaran, sama ada ianya berbentuk percaya sebagaimana dalam persoalan ketuhanan atau berbentuk amali sebagaimana dalam persoalan ibadat. Sebab itu, program hidup Islam adalah untuk diamalkan atau dilaksanakan oleh setiap para pengikutnya. Maka, kewajiban ke atas setiap ummat Islam ialah menjadi pelaksana kepada segala perintah Allah dan kepada arahan-arahan Allah. Dengan itu, dia akan menjadi ummat yang sentiasa mempunyai pertalian hidup dengan Allah.

2.2. Meninggalkan Segala Larangan
Sesungguhnya nilai-nilai perhambaan itu merupakan kisah hidup orang-orang yang beriman, kerana orang-orang yang beriman itu ialah orang-orang yang memperhambakan diri kepada Allah, dia selalu taat dan patut kepada perintah Allah. Di waktu yang sama dia meninggalkan segala apa jua larangan Allah. Setiap hamba Allah yang beriman memerlukan daya ketahanan jiwa untuk menghalang sebarang rupa bentuk maksiat dan pengaruh jahiliyah ke dalam dirinya, dia memerlukan kekuatan mental untuk membina semangat dan kekuatan hidup bagi melaksanakan perintah Allah, dia juga memerlukan kekuatan rohani untuk menjadi hamba Allah yang sentiasa mempunyai pertalian hidup denganNya, supaya perasaan cinta dan kasih sayang sentiasa kekal abadi.  Dia juga memerlukan kekuatan jasmani untuk menghalang maksiat dan apa jua bentuk kemungkaran yang berlaku di dalam masyarakatnya. Dia mesti menjadi seorang hamba yang tidak mahu durhaka kepada perintah Allah dan tidak mahu terlibat dalam kancah maksiat dan juga kemungkaran, kerana hamba Allah yang benar-benar dikasihiNya ialah hamba yang sentiasa bersih dan bebas dari godaan hawa nafsu. Sebagaimana yang telah dijelaskan, Islam membina program kehidupannya sendiri di antara lainnya ialah untuk membentuk pekerti hidup para penganutnya agar tidak bergelombang dalam arus kemungkaran yang menyesatkan. Justeru, agar mereka sentiasa bersiap sedia menghadapi suasana dan realiti kehidupan semasa dalam masyarakat supaya tidak terpengaruh dengan budaya hidup yang kurang sihat, kerana kehidupan yang sihat itu ialah kehidupan yang memerlukan persiapan dan bekalan yang cukup untuk menghadapi tribulasi yang akan menjelma. Seandainya mereka tersilap mengorak langkah atau tersilap memilih laluan ketika menguruskan jalan hidup, nanti mereka akan terjebak dalam gelombang maksiat dan menjadi manusia yang terpedaya kerana terikut-ikut dengan bisikan hawa nafsu. Kehidupan mereka akan menjadi punah-ranah dan terumbang-ambing, kerana hawa nafsu tidak pernah menjanjikan tujuan dan matlamat hidup yang sebenar, hawa nafsu tidak pernah menjanjikan kebahagiaan hidup yang kekal abadi dan tidak pernah memandukan manusia arah dan tujuan jalan yang sepatutnya dilalui. Sudah tentu, apabila seseorang itu berada dalam arus kemungkaran pasti akan menjadi sesat dan menyesatkan, dia akan menjadi buta teraba-raba kerana jalan hidupnya menjadi gelap-gelita, kehidupannya pasti akan menjadi pincang dan teraniaya, tidak terurus dan tidak tersusun, tidak pula ada peradaban dan nilaian, bahkan kehidupan yang bergelut dalam arus kemungkaran itu ialah sebuah kehidupan yang punah-ranah, baik pada jiwa raganya,  pemikirannya, akhlak dan pekerti hidupnya, corak perangainya, bahkan pegangan dan kepercayaan hidupnya pasti tersasar dari landasan yang sebenar. Lain pula halnya dengan mereka yang berada di luar gelombong tersebut, mereka hanya memerhati sahaja lagak hidup manusia telah rosak dan punah ranah.

Allah Ta’ala berfirman:

وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيرًا
Maksudnya: “ Sesiapa yang beramal dengan amalan yang soleh, sama ada lelaki atau wanita sedangkan dia beriman, maka mereka akan masuk syurga dan mereka tidak dizalimi sedikitpun”(An Nisa’: 124).

    Ini adalah janji Allah terhadap orang-orang yang beriman yang mengerjakan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. Sebab itu, program hidup Islam adalah bertujuan untuk membasmi kemungkaran dari pelbagai sudut. Budaya dan peradaban hidup yang melanggar etika kemanusiaan dan nilai-nilainya serta tidak menepati kehendak syari’at tidak harus diamalkan, bahkan wajib ditinggalkan. Kemelut kehidupan manusia yang bergelombang dalam arus kemungkaran pasti akan dapat dirungkaikan dari akar umbi lagi sekiranya dia sentiasa mempunyai pertalian yang erat dengan ketuhanan Allah. Seandainya dia melakukan kesalahan atau kesalahan, dia hendaklah cepat-cepat bertaubat dan kembali kepada Allah dengan segera, kerana orang yang bertaubat dari dosanya bagaikan dia tidak berdosa lagi.

2.3. Istiqomah
Apabila hubungan ketuhanan itu mula terjalin erat dalam hati sanubari dan jiwa nurani seseorang muslim, maka di sana hubungannya itu tidak mungkin lagi dapat diputuskan dan dirungkaikan dengan apa jua sekalipun. Bererti dia telah mendapat suatu kepuasan di dalam pelaksanaan program kehidupannya, kerana dia telah mempraktikkan segala tugas dan tanggungjawab yang Allah wajibkan ke atas dirinya. Dia telah menemui satu formula untuk mencapai kepuasan dalam mencari impian hidup untuk terus beristiqomah dengan Islam dan terus berada dalam perjuangan Islam sehingga ke akhir hayat. Dengan itu, dia adalah dalam kalangan hamba Allah yang akan membina tamaddun kehidupan di atas ubun-ubun Islam dengan menyemai benih-benih keimanan dan ketaqwaan di dalamnya.

Firman Allah Ta’ala:

فاستقم كما أمرتومن تاب معكولا تطغوا انه بما تعملون بصير

Maksudnya: “ Beristiqomahlah kamu sebagaimana kamu diperintahkan dan juga orang-orang yang bertaubat bersama kamu dan janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya dia Allah Mengetahui apa yang kamu lakukan ”(Hud: 112).

          Pengakuan yang mesti dijelmakan dalam dirinya ialah percaya, iaitu percaya kepada ketuhanan Allah dan kemudian dia yakin dengan sepenuh jiwa raga terhadap keesaanNya dan kekuasaanNya serta keagunganNya. Demikianlah, ucapan Dua Kalimah Syahadah dalam pengakuan hidupnya itu, iaitu: Tiada Tuhan yang sebenar-benar melainkan Allah dan Muhammad s.a.w. itu adalah Rasul dan PesuruhNya yang terakhir merupakan pengakuan ikatan pertalian untuk meletakkan seseorang itu menjadi muslim. Maka di sana dia mesti melaksanakan dan mempraktikkan segala tuntutan hidup ketika berada di bawah naunganNya dan pengawasanNya, iaitu mengerjakan apa yang disuruh oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah. Selepas itu, dia hendaklah beristiqomah terhadap apa yang dilapazkan, iaitu dia hendaklah percaya dengan sepenuh hati terhadap ungkapan tersebut. Nilai-nilai percaya itu hendaklah disusuli dengan sebuah keyakinan yang amat mendalam untuk melayakkan dirinya menjadi seorang muslim yang benar-benar beriman. Di dalam persoalan amal ibadat pula, ungkapan itu juga mesti diikuti dengan program amali dan gerak-kerja yang berlandaskan syari’at Allah. Dia mesti beramal mengikut garis panduan yang telah diwajibkan dalam syari’at untuk mencapai impian hidup supaya perjalanan hidupnya itu tidak melencong ke arah lain. Segala amalan yang hendak dipraktikkan itu adalah untuk mencari keredhaan Allah dengan penuh keikhlasan dan ketulusan, kerana amalan ini merupakan suatu pengabdian yang tinggi nilainya ke arah membentuk keyakinan diri terhadap Allah. Tugas dan tanggungjawab menjadi seorang hamba Allah yang benar-benar beriman ialah bersegera ke arah melakukan ketaatan kepadaNya dan urusan ini adalah semata-mata untuk mencari keredhaanNya, mendapat restu dan hidayat dariNya supaya dia sentiasa berada di bawah pengawasan Allah.

Al Quran menjelaskan:

إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Maksudnya: “Sesunggunya perkataan orang-orang yang beriman apabila diseru kepada Allah dan RasulNya untuk berhukum di antara mereka lantas berkata: Kami dengar dan kami taat..! Dan mereka itulah orang-orang yang berjaya ”(An Nur: 51).

        Maka ketahui..! Bahawa nilai-nilai istiqomah itu akan menyempurnakan iman seseorang dan ketaqwaan dirinya kepada Allah, nilai-nilai itu juga merupakan syarat penting untuk mengeluarkan diri dari lembah kejahilan dan kemungkaran. Nilai-nilai tersebut akan membentuk kekuatan iman dan ketaqwaan diri yang tidak berbelah bagi kepada Allah dan merangsang ‘perasaan ingin bermesra’ terhadapNya.

3.       Kewajiban Mentaati  Perintah
Sesungguhnya perintah yang wajib ditaati ialah perintah Allah dan perintah Rasulullah s.a.w. Kedua-dua perintah ini dapat disaksikan di dalam Al Quran yang diturunkan oleh Allah dan juga di dalam As Sunnah yang merupakan kisah perjalanan hidup Nabi s.a.w. serta huraian lengkap secara praktikal terhadap isi kandungan Al Quran. Kedua-dua perintah tersebut wajib dilaksanakan secara mutlak tanpa ada bantahan atau pilihan untuk melakukan atau sebaliknya, sama ada ianya berbentuk suruhan ataupun berbentuk larangan. Pengakuan hidup seseorang muslim mestilah mentaati perintah Allah dan perintah RasulNya s.a.w. dan mengikut apa yang dibawa oleh baginda dengan penuh keyakinan dan keimanan. Dia mestilah menerima apa jua khazanah yang ditinggalkan oleh baginda s.a.w. sama ada perkataannya atau perbuatannya atau pengakuannya tanpa ada perasaan ragu-ragu dan syak wasangka.

Firman Allah Ta'ala: 
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ

Maksudnya: " Wahai orang-orang yang beriman: Taatlah kamu kepada perintah Allah dan taatlah kamu kepada perintah RasulNya "(Al Anfal: 20).

       Ketaatan kepada Allah dan perintah RasulNya s.a.w. tidak boleh dipisahkan sama sekali dan tidak boleh diasingkan di antara satu sama lain, kerana persoalan ketaatan ini melibatkan pegangan ‘aqidah yang terkandung dalam rabubiyyahNya dan uluhiyyahNya. Dalam kalangan manusia hari ini terdapat dalam kalangan mereka yang hanya ingin mentaati perintah Allah sahaja, tetapi tidak mahu mentaati perintah Rasul. Jika demikian, mereka masih lagi bukan dalam kalangan orang-orang Islam dan bukan dalam kalangan orang-orang yang beriman kepada Allah. Keimanan itu mestilah melengkapkan erti pengakuan ketaatan, kerana pengakuan: LAA ILAHA ILLALLAH dan MUHAMMADUR RASULULLAH itu diungkapkan secara bersama. Maka, ketaatan dan ketundukkan diri itu mestilah dilakukan secara bersama, bukan hanya ketaatan kepada perintah Allah sahaja dan meninggalkan ketaatan kepada perintah RasulNya s.a.w. Bahkan tidak beriman seseorang itu jika dia hanya mentaati perintah Allah, tetapi dalam waktu yang sama dia meninggalkan perintah Rasulullah s.a.w. Ini kerana, Rasul adalah seorang hamba Allah yang diutuskan untuk menyampaikan risalah ketuhanan kepada seluruh masyarakat dan menyebarkannya ke seluruh ummat manusia. Segala apa jua bentuk ungkapannya, ucapannya, percakapannya, perbualannya, perbuatannya, amalannya dan juga pengakuan serta takrirnya merupakan ulasan atau huraian lengkap terhadap seruan Allah. Sesungguhnya Allah-lah yang membangkitkan Rasul dan bersamanya diturunkan Al Quran sebagai kitab perlembagaan hidup untuk manusia, di mana Rasul s.a.w. adalah sebagai penterjemah kepada maksud yang hendak disampaikan dalam Al Quran itu. Baginda s.a.w. akan menghuraikan dan menjelaskan  kalimah-kalimah di dalam Al Quran serta maksud-maksud nya sekali, sama ada yang tersurat atau tersirat di dalam setiap ayat-ayat Al Quran yang diturunkan itu. Mari kita mendengar sepotong hadith, sebagaimana yang diucapkan  oleh Rasulullah s.a.w. di dalam sabdanya:

مَنْ أَطَاعَنِى فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ عَصَانِى فَقَدْ عَصَى اللَّهَ

Maksudnya: " Sesiapa yang taat kepada ku nescaya ia taat kepada Allah dan sesiapa yang durhaka kepada ku nescaya ia durhaka kepada Allah "(Riwayat Bukhari dan Muslim)


            Setiap hamba yang benar-benar beriman kepada Allah mestilah merangkulkan pengertian ketaatannya itu kepada Allah dan RasulNya secara bersama, tanpa ada jurang pemisahan di antara satu sama lain. Kemusnahan iman seseorang itu pasti menjadi hancur-berkecai dan pecah-berderai akibat pemisahan ketaatan yang berterusan di antara Allah dengan RasulNya s.a.w.

Firman Allah Ta’ala:
اطيعوا الله واطيعوا الرسول واولى الأمرمنكم

Maksudnya: “ Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul serta ulil ‘amri (iaitu pemimpin) dalam kalangan kamu ”(An Nisa’:59).


Sesungguhnya nilai-nilai seseorang hamba di sisi Allah diukur dari sudut ketaatannya kepada perintah Allah dan perintah RasulNya s.a.w.  Kedudukan tinggi rendah dan taraf hidup seseorang hamba serta martabat hidupnya di sisi Allah adalah bergantung kepada sejauh mana nilai-nilai ketaatan itu  kepada Allah dan RasulNya s.a.w. Namun, ketaatan kepada Ulil ‘Amri atau pemerintah atau pemimpin atau sesiapa sahaja adalah ketaatan yang berkait. Sekiranya seseorang itu mengajak melakukan kebaikan, maka diharuskan mentaatinya dan jika sebaliknya, maka tidak diharuskan mentaatinya.

Sabda Rasulullah s.a.w.

على المرء سمعوا والطاعة ما لم يؤمر بمعصية فإن أمر بمعصية فلا سمع ولا طاعة

Maksudnya: “ Ke atas seseorang itu kamu boleh dengar dan boleh taat, sekiranya tidak disuruh melakukan maksiat, sekiranya disuruh melakukan maksiat,maka tidak diharuskan dengar dan taat ”(Riwayat Bukhari).

Sesungguhnya seseorang hamba yang ingin mencari keredhaan Allah mestilah memusatkan ketaatan kepada perintahNya, dia mesti mencari cahaya yang terang untuk menerangi jalan hidupnya. Maka sudah tentu, cahaya yang  paling baik untuk menerangi jalannya ketika mencari keredhaan Allah ialah cahaya yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Cahaya tersebut adalah cahaya petunjuk yang akan menyebabkan manusia tidak akan sesat buat selama-lamanya. Di dalam sepotong hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, bahawa baginda s.a.w. telah bersabda:

اِسْمَعُوْا وَأَطِيْعُوْا فَإِنَّمَا عَلَيْهِمْ مَا حُمِّلُوا وَعَلَيْكُمْ مَا حُمِّلْتُمْ

Maksudnya: " Dengar dan taatlah! Kerana ke atas seseorang itu mempunyai kewajipan yang dipikulnya dan ke atas kamu juga ada kewajipan yang perlu kamu pikul "(Riwayat Muslim).


Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment