PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Friday 20 April 2012

RUKUN BAI’AH KETUJUH: TIDAK MERATAP


Rukun bai’ah yang ketujuh ialah tidak meratapi kematian, lebih-lebih lagi kematian orang yang amat dikasihi, sehingga meraung-raung dan mencakar muka bagaikan orang yang terkena pukau, tidak sedarkan diri dan tidak keruan. Biasanya perbuatan meratap ini dilakukan oleh golongan wanita yang tidak dapat menahan sebak di dada menyaksikan kematian datang menjelma yang menimpa kaum keluarganya, seolah-olah dia tidak dapat menerima hakikat kematian yang datang menimpa seseorang. Rukun bai’ah yang ketujuh dan kelapan tidak terdapat di dalam firman Allah pada Surah Al Mumtahanah, ayat: 12, tetapi terdapat di dalam sepotong hadith, sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w.:

أُبَايعكِ على أن لا تشركى بالله شيئًا ولا تسرقى ولا تزنى ولا تقتلى ولدك ولا تأتى ببهتان تفترينه بين يديك ورجليك ولا تنوحى ولا تتبرجي تبرج الجاهلية الأولى

Maksudnya: “Aku berbai’ah dengan mu jangan sekali-kali kamu menyekutukan Allah dengan sesuatupun, jangan mencuri, jangan melakukan perbuatan zina, jangan membunuh anak, jangan melakukan perkara bohong yang diada-adakan di antara tangan dan kaki mereka dan tidak mendurhakai kamu dalam perkara yang baik, jangan meratapi kematian dan jangan kamu berdandan seperti solekan jahiliyah pertama ”.

1. Takrif Meratap
Meratap ertinya menangis sambil mengeluarkan kata-kata yang mengungkit kembali amalan atau perbuatan si mati. Meratap juga merupakan keluhan sambil menjerit-jerit kerana terlalu hiba terhadap kematian yang menimpa orang yang amat disayangi. Perbuatan meratap ini juga boleh dianggap sebagai rintihan kesangsian kerana tidak sanggup menahan perasaan duka lara dan sebak di dada. Perbuatan sebegini tidak melambangkan pekerti hidup seorang wanita yang dikasihi oleh Allah, seolah-olah tidak mahu menerima hakikat ketetapan dan takdir dariNya. Setiap orang-orang yang beriman mestilah akur terhadap tabiat hidup semulajadi manusia, bahawa setiap jiwa yang bernyawa pasti akan mati, setiap jiwa yang bernyawa pasti akan menerima pukulan maut, dia pasti akan menemui ajal dan ketika itu berakhirlah riwayat hidupnya di dunia. Tidak kira mereka itu siapa, sama ada orang beriman atau orang yang tidak beriman, orang kaya atau orang miskin, orang senang atau orang susah, orang yang datang dari keturunan mulia atau orang yang datang dari keturunan hina, orang yang berada di dalam mahligai yang indah atau orang yang berada di dalam pondok yang usang, semua mereka akan menghadapi pukulan maut yang akan datang menjelma bila-bila masa sahaja. Maut akan mencengkam kehidupan manusia tanpa mengira waktu dan ketika, tanpa mengira tempat di mana manusia berada…!

Allah berfirman:

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ

Maksudnya: “ Setiap jiwa pasti akan merasai mati dan Kami mencuba kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai ujian, kepada Kamilah nanti kamu dikembalikan “(Al Anbiya: 35).
  
Ini merupakan suatu hakikat, bahawa kehidupan itu pasti akan tewas dicengkam kematian, kehidupan pasti akan tersungkur rebah menyembah bumi dan tidak punya upaya untuk bangkit. Dia langsung tidak bertenaga untuk mengumpul kudrat dan membina kekuatan menentang kematian. Namun apabila ajal semakin dekat menghimpit jiwa seseorang, kehidupan tidak lagi bermaya untuk menentang arus kematian yang datang menjelma, dia akan kecundang dan bersemadi bersama jasadnya. Rohnya pasti melayang terbang entah kemana..!

Pujangga arab ada berkata:

وَمَنْ هَابَ اسْبَابَ الْمَنَايَا يَنَلْنَهُ    وَإِنْ يَرْقَ أَسْبَابَ السَّمَاءِ بِسُلَّمِ

Maksudnya: “ Sesiapa yang takutkan mati, kematian pasti akan datang menjelma jua, sekalipun dia memanjat tangga naik ke langit untuk lari dari kematian “.

2. Meratap Adalah Amalan Jahiliyah
Ratapan sebuah kematian merupakan suatu perkara yang dilarang di sisi ajaran agama. Perkara ini bukanlah bererti kita ditegah sama sekali untuk mengukirkan kesedihan di sudut hati apabila kematian itu menimpa kaum keluarga dan sahabat handai kita, tetapi apa yang dilarang dan ditegah di sini ialah berlebih-lebihan dalam meratapi kesedihan sehingga meracau tidak sedarkan diri. Di dalam sepotong hadith, yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas’ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ ضَرَبَ اْلحُدُوْدَ وَشَقَّ اْلجُيُوْبَ وَدَعَا بِدَعْوَى اْلجَاهِلِيَّةِ

Maksudnya: “Bukan dalam kalangan ummat ku sesiapa yang memukul mukanya, merobek-robek bajunya dan menjerit-jerit bagaikan jeritan jahiliyah “(Riwayat Bukhari dan Muslim).

Perbuatan tersebut tidak mencerminkan keperibadian seseorang muslim yang unggul, seolah-olah dia tidak mengerti langsung hakikat agama dalam memperkatakan maksud atau tujuan hidup. Nilai-nilai akhlak dan moralnya terlalu rendah untuk dibicarakan kerana sanggup meratap insan yang telah pergi, sedangkan dia tahu seandainya dia menangis mengeluarkan air mata darah sekalipun, si mati itu tidak akan hidup semula ke bumi ini walaupun sedetik. Tetapi, mengapa dia juga meratap sehingga meracau-racau bagaikan manusia yang tidak keruan..?

Sesungguhnya, apabila jahiliyah itu berjaya menguasai diri seseorang, dia akan menjadi lupa daratan dan lupa ingatan. Jahiliyah itu akan memainkan peranan di dalam dirinya untuk menguasai tingkah laku dan gerak-gerinya, di waktu itu dia tidak dapat lagi berfikir dengan fikiran waras.

3. Mengapa Wanita Suka Meratap
Sesungguhnya program kehidupan seseorang muslim dibina di atas konsep keimanan dan ketundukan diri terhadap Allah, konsep yang membentuk nilai-nilai kehidupan yang lebih universal dan komprehensif untuk bertindak memelihara kemuliaan diri seseorang muslim. Di sana akan terbentuk suatu kekuatan apabila digabungkan kekuatan spiritual dengan dengan kekuatan fizikal untuk menjadi satu tenaga ‘super power’ yang kuat agar dapat menepis segala rupa bentuk  jahiliyah yang datang menjelma. Islam menilai seseorang manusia itu dari sudut keimanan dan ketaqwaannya, juga dari sudut pelaksanaan amal ibadatnya yang membuktikan bahawa dia adalah seorang hamba yang taat setia kepada perintah Tuhannya dan sentiasa beristiqomah dengan perintahNya. Islam tidak sekali-kali menilai seseorang manusia itu dari sudut jantinanya atau dari sudut kekayaannya atau dari sudut taraf kemuliaannya di sisi masyarakat atau dari sudut keturunannya, Islam tidak memandang perkara itu semuanya, kerana penilaian realiti kehidupan itu mesti berkait rapat dengan persoalan spiritual atau persoalan fizikal. Islam tidak sekali-kali memandang kekayaan seseorang itu untuk menilai status kemuliaannya atau kemiskinan seseorang itu untuk menilai kehinaannya. Islam tidak menetapkan mulia hina seseorang dengan sebab kekayaannya atau kemiskinannya. Islam juga tidak mengukur kedudukan tinggi rendah seseorang itu dari sudut darah keturunannya atau rupa bangsanya yang dianggap baik di sisi masyarakat, tetapi Islam menilai seseorang itu dari sudut imannya dan ketaqwaannya terhadap Allah. Kekurangan yang pada diri seseorang adalah disebabkan oleh dirinya sendiri ataupun sikap hidupnya yang tidak mahu berubah atau tabiat semulajadi hidupnya yang tidak mahu dirombak, seolah-olah dia lebih selesa dengan apa yang adapada dirinya. Sepatutnya, dia perlu mengeluarkan dirinya dari terus berada dalam arus kejahilan agar dia menjadi seorang manusia yang berfikiran waras tanpa dikuasai oleh oleh hawa nafsu yang menjijikkan.

3.1.   Tabiat Semulajadi
Kadang-kadang, seseorang wanita itu terikut-ikut dengan rentak tabiat semulajadi hidupnya yang tidak mahu menerima sesuatu hakikat dan realiti yang berlaku. Jiwanya tidak mahu menerima langsung ketetapan atau takdir yang menentukan, sedangkan dia tahu bahawa perkara itu semua menyanggah peradaban hidup ajaran agama. Menjadi lumrah dalam kehidupan, apabila berlaku kematian yang menimpa ke atas orang yang amat dikasihi, maka kesedihan pasti terasa ke dalam jiwa,lebih-lebih lagi apabila mengenangkan kisah suka duka bersama-samanya. Perkara tersebut adalah perkara biasa dalam kehidupan,  bahkan kesedihan ini juga turut dirasai oleh binatang dan haiwan. Tetapi, mengapa ratapan itu menjadi pilihan bagi setengah wanita apabila menyaksikan kematian datang menjelma ke atas orang yang dikasihinya, mengapa dia tidak bersabar sahaja dan terus mengambil sikap bertindak di luar dugaan, mengapa dia tidak mahu akur dengan apa yang berlaku, mengapa berlaku demikian..?

Dia seolah-olah mahu mencari alternatif lain agar ratapan itu dapat didengar oleh si mati dan dengan ratapan itu juga agar roh si mati bersemadi dalam keadaan tenang. Bahkan, kalau boleh dia mahu mencari suatu kuasa lain yang dianggap sakti untuk menghidupkan kembali orang yang telah mati itu. Sesungguhnya anggapan ini telah dirasuk oleh perasaan hawa nafsu yang menyebabkan pendirian hidupnya tidak menentu, dia menjadi seorang manusia yang jumud dan beku, dia tidak lagi dapat berfikir dengan fikiran yang waras. Sebabnya kerana tabiat hidupnya telah menguasai dirinya dan dia tidak dapat mengawalnya lagi dan akhirnya dia kecundang di bawah lubuk hawa nafsu.

3.2.   Sentuhan Jiwa
Kebanyakan jiwa wanita mudah tersentuh apabila melihat fenomena yang berlaku, lebih-lebih lagi melihat kemalangan yang dahsyat dan melibatkan kematian. Tetapi, bagi kebanyakan lelaki, kadang-kadang peristiwa yang berlaku itu merupakan perkara biasa yang tidak menyentuh perasaan jiwa raganya. Namun, realitinya tetap sama apabila sesuatu kejadian itu datang menimpa anak isteri atau keluarga atau orang yang dikasihi sehingga melibatkan kematian, perasaan sedih dan gundah pasti akan terasa, kerana persoalan ini melibatkan perasaan yang dikaitkan dengan hubungan kekeluargaan dan pertalian darah. Bagi seseorang wanita, perasaan jiwa raganya yang mudah tersentuh ialah perasaan yang tidak dapat menahan kesabaran dan sebak di dada, perasaan yang selalu mengusik jiwanya kerana terlalu berduka sehingga menghiriskan perasaan itu sendiri, perasaan yang tidak dapat menerima khabar berita yang tidak mengembirakan sehingga dia menjadi meracau dan lupa segalanya, perasaan tersebut akan meronta-ronta untuk meraung kesedihan. Perasaan itu akan meratap hiba dengan aksi yang tidak keruan sehingga mencakar mukanya, mencarik-carik dan merobek-robek pakaiannya, berguling-guling di atas tanah perkuburan, memukul-mukul anggota tubuh badannya sendiri dan sehingga ada yang sanggup mencederakan tubuh badannya dengan senjata tajam. Mungkin, dengan ratapan tersebut akan memberi suatu kepuasan kepada perasaan jiwa raganya…!

Namun, Islam tetap dengan hakikatnya bahawa perbuatan tersebut adalah dilarang kerana melanggar etika kemanusiaan itu sendiri. Islam tidak membenarkan upacara sebegitu rupa yang boleh mendatangkan kesan yang buruk kepada perasaan dan jiwa seseorang. Mari kita mendengar sepotong ayat suci Al Quran, semoga ianya memberi aspirasi dan pengajaran yang baik kepada kita semua.

     Firman Allah Ta’ala:
    
يآ أيها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضيةً مرضيةً فادخلى فى عبادي وادخلى فى جنة

Maksudnya: “ Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhan mu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya, maka masuklah ke dalam jama’ah hamba Ku dan masuklah ke dalam syurga ”(Al Fajr: 27-30).

   Oleh sebab itu, setiap wanita hendaklah melapangkan dadanya agar tidak terpedaya dengan perasaan, kerana kadang kala perasaan itu dikuasai oleh bisikan hawa nafsu yang jahat. Jiwa yang tenang pasti akan terubat melihat realiti yang berlaku supaya degup jantungnya tidak kelihatan gundah, dia hendaklah menyerahkan segala ketentuan dan takdir hidupnya kepada Allah.

3.3.   Tidak Mahu Menerima Hakikat
 Sesungguhnya kematian itu adalah ketentuan dari Ilahi dan tiada sesiapapun yang boleh menghalangnya. Setiap jiwa pasti akan menerima pukulan maut dan maut datang kepada sesiapa sahaja tanpa mengira umur dan usia, waktu dan ketika. Maut bagaikan seekor singa lapar yang meragut nyawa manusia tanpa mengira keadaan dan tempat. Apabila masa ajal telah tiba, maka dia pasti kecundang.

Firman Allah Ta’ala:

وما كان لنفس أ ن تموت الاَّ بإن الله كتاباً مؤجلاً

Maksudnya: “ Setiap yang bernyawa tidak akanmati melainkan dengan izin Allah,sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya ”(Ali ‘Imran: 145).

Sebenarnya, kejahilan hidup telah merombak nilai kehidupan manusia, kerana jiwanya tidak mahu menerima hakikat bahawa kehidupan manusia di atas dunia akan berakhir dengan sebuah kematian. Sebab itu, timbulnya ratapan dalam sesuatu kematian kerana jiwa manusia tidak mahu menerima hakikat tersebut, dia menyalahkan kepada ketentuan takdir, seolah-olah kematian itu tidak berlalu jika berlaku begini begini…!

Apa yang berlaku itu disebabkan oleh kejahilan diri dan dia tidak mengerti tentang persoalan kehidupan dan kematian serta hubung-kaitnya dengan takdir Ilahi. Dia tidak mengerti bahawa ajaran agama mencegah perbuatan tersebut dan bertentangan nilai-nilainya. Sesungguhnya, perbuatan seperti ini boleh menyebabkan seseorang itu menjadi kufur dan terkeluar dari ajaran Islam yang suci, kerana tidak mahu menerima takdir dari Allah.

3.4.   Terlalu Kasih
Kerana terlalu kasih, seseorang itu sanggup melakukan apa sahaja demi kebahagiaan hidupnya. Dia sanggup menghabiskan harta benda dan wang ringgit semata-mata kasihnya kepada seseorang, dia sanggup menghabiskan waktu dan ketika semata-mata ingin bersama-sama melepaskann perasaan, dia menjadi manusia yang ekstrem dan lupa apa yang berlaku di luar sana, kerana tumpuan hidupnya sekarang ialah hanya kepada orang yang amat dikasihinya itu. Oleh kerana terlalu kasih yang teramat sangat, dia lupa bahawa di sana pasti akan berlaku pemisahan di antara mereka berdua, iaitu kematian. Dia lupa untuk meletakkan dalam memori ingatannya bahawa kematian itu pasti akan menjelma jua apabila tiba masanya nanti. Keindahan hidup itu menyebabkan dia terperangkap dalam krisis kehidupan yang tidak menjanjikan apa-apa keistimewaan dalam pembangunan dirinya. Apabila kematian memisahkan ikatan pertalian hidupnya, dia tidak dapat menerima realiti tersebut, dia akan meratap sepuas-puasnya sehingga dia sendiri tidak menghiraukan keadaan dirinya. Kehidupannya menjadi terumbang-ambing dan tidak menentu, seolah-olah dia sekarang tidak mempunyai arah dan tujuan hidup. Dia tidak berkuasa lagi untuk mengawal perasaan dirinya akibat kehilangan orang yang tersayang itu. Akhirnya, dia mengambil sikap di luar dugaan dengan membunuh diri sendiri, dia menyangka dengan sebab dia membunuh diri itu dia akan bersama-sama dengan orang yang tersayang itu di alam lain. Sesungguhnya perbuatan seperti itu adalah bercanggah dengan ajaran agama. Islam tidak sekali-kali menerima perbuatan seperti ini, kerana ianya adalah perbuatan orang-orang yang tidak mempunyai pertalian hidup dengan ketuhanan Allah.
           
     Sabda Rasulullah s.a.w.
                                                   حبك شيء يعم ويصم

     Maksudnya: “ Kasih mu pada sesuatu itu buta dan tuli ”.


4. Kematian Di Sisi Allah
Sesungguhya orang-orang yang berjuang dan berjihad di jalan Allah ialah orang-orang yang paling mulia di sisiNya. Mereka adalah bentang pertahanan Islam dan nadi kekuatan untuk memelihara kesucian agama daripada dicemari. Mereka adalah pahlawan Islam yang sanggup gugur syahid di medan pertempuran semata-mata mempertahankan maruah agama dan maruah ummat Islam sejagat. Perjuangan mereka ialah untuk menegakkan Kalimah Allah di atas muka bumi ini dan memastikan agar panji-panjiNya sentiasa berkibar megah. Namun, jangan sekali-kali menyangka bahawa orang-orang yang telah mati berjuang menegakkan kalimah LAA ILAHA ILLALLAH itu mati, sebenarnya mereka itu hidup di sisi Allah dan Allah-lah yang memberi rezeki kepada mereka.

Firman Allah Ta’ala:

وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

Maksudnya: “ Janganlah kamu menyangka orang-orang yang mati di jalan Allah itu mati, bahkan mereka hidup di sisi Tuhan yang memberi rezeki kepada mereka “(Ali ‘Imran: 169).

    Demikianlah, kematian yang diwarnai dengan aksi perjuangan untuk menegakkan peraturan dan undang-undang Allah adalah suatu jihad dan pengorbanan, kematian tersebut adalah kematian kemenangan, kematian yang mencetuskan nilai-nilai keagungan iman dan Islam yang luhur di sisi Allah. Kematian kerana taatkan perintah Allah adalah lebih mulia daripada kematian yang melakukan maksiat kepada Allah.




Sekia, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment