PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Thursday 19 April 2012

RUKUN BAI’AH KEEMPAT: TIDAK MEMBUNUH ANAK


Rukun bai’ah yang keempat ialah melarang para wanita membunuh anak, sama ada anak dalam kandungnya sendiri atau anak selepas dilahirkan ketika masih bayi, kerana sebab-sebab tertentu. Membunuh anak menjadi amalan kebiasaan di zaman jahiliyah, iaitu membunuh anak perempuan. Sebenarnya, apa jua bentuk pembunuhan yang dilakukan ke atas jiwa adalah haram di sisi Islam dan Islam melarang dengan sekeras-kerasnya ke atas ummatnya agar tidak melakukan pembunuhan dengan sewenang-wenang terhadap sesiapa saja, sama ada mereka itu terdiri dalam kalangan orang-orang Islam atau orang-orang bukan Islam, kecuali pembunuhan yang dilakukan ketika menjatuhkan hukuman bagi mereka yang sabit melakukan kesalahan yang boleh dikenakan hukuman bunuh dan pembunuhan dalam medan peperangan. Membunuh anak adalah suatu perbuatan dosa yang besar dan dikutuk oleh Allah. Di zaman jahiliyah dahulu, terdapat dua kebiasaan yang dilakukan oleh masyarakat arab terhadap anak mereka, iaitu membunuh anak perempuan atau menguburkan mereka dan membunuh anak kepada takut lapar atau jatuh miskin. Dua kebiasaan ini telah dinyatakan dengan teliti oleh Allah di dalam kitabNya sebagai pengajaran untuk semua ummat manusia.

Firman Allah Ta’ala:
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ

Maksudnya: “ Dan apabila bayi-bayi perempuan yang dikuburkan hidup-hidup dan ditanya, kerana apakah mereka dibunuh “ (At Taqwir: 8-9).

Membunuh anak perempuan ini merupakan suatu tabiat dan adat kebiasan bagi masyarakat arab jahiliyah kerana mereka menganggap anak perempuan tidak membawa tuah  dan apa-apa bentuk kebaikan kepada diri mereka, melainkan hanya membawa keaiban dan mala petaka. Ini kerana, golongan wanita di zaman jahiliyah dijadikan tempat pemuas hawa nafsu dan manakala golongan lelaki pula bebas memiliki isteri tanpa batas. Kebanyakan wanita di zaman tersebut di tempatkan di sarang-sarang pelacuran untuk dijadikan sebagai hamba seks. Mari kita mendengar kisah seorang sahabat, ketika beliau berada di zaman jahiliyah yang bernama Qais dan beliau adalah seorang pemimpin dari salah satu qabilah arab. Ketika beliau menceritakan pengalaman hidupnya membunuh anak perempuannya dalam keadaan hidup-hidup, beliau menitiskan air mata. Apabila isterinya melahirkan seorang anak perempuan, lalu isterinya memberikan anak itu kepada keluarganya untuk dipelihara, kerana dia bimbang seandainya suaminya tahu pasti akan dibunuhnya. Dia memberitahu kepada suaminya bahawa kandungannya itu telah melahirkan seorang anak lelaki yang tidak bernyawa dan Qais percaya dengan apa yang diceritakan oleh isterinya. Setelah beberapa tahun, anak perempuannya mula membesar dan pandai berkata-kata serta petah pula bercakap walaupn masih kecil. Dia datang untuk menziarahi ibunya yang dikasihi. Sedang ibunya bersuka ria dengannya sambil menyikat rambut anak itu, lalu datang Qais bertanyakan perihal anak itu, lalu isterinya menjawab: “ Inilah anak kita…!”

Qais berkata dalam hatinya dalam keadaan geram dan marah: “ Ketika itu sabarlah aku menunggu saat dan ketika, aku akan bawa anak ini ke suatu tempat untuk dikuburkan hidup-hidup, setelah kubur digali, aku mencampakkan anak itu ke dalam lubung…”

Aku masih ingat ketika anak kecil itu merintih dan berkata-kata: “ Bapa..! Apakah yang hendak bapa lakukan pada saya.. ?”

Qais tidak menghiraukan rintihan kata-kata anak kecilnya itu yang masih tidak mengerti apa-apa. Anaknya berkata lagi: “ Bapa..! Adakah bapa hendak menguburkan saya hidup-hidup, kasihanilah saya ?” Qais tidak langsung memperdulikan rintihan anak kecilnya itu sehingga tiada lagi kedengaran suara rintihan. Di saat itulah, timbulnya perasaan belas kasihan di dalam hatinya

Sebab itulah, kedatangan Islam ke dalam masyarakat arab jahiliyah itu di antaranya ialah untuk mengubah dan merombak serta menguburkan tabiat buruk termasuk adat kebiasan yang jijik itu dengan memperkenalkan peraturan Islam yang syumul kepada mereka. Sesungguhnya kedatangan Islam telah membawa seribu rahmat kepada mereka semua, terutamanya dalam kalangan kaum wanita. Manakala kebiasaan yang satu lagi ialah membunuh anak kerana takutkan kemiskinan yang akan melanda.

Allah berfirman:

وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاَقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا

Maksudnya: “ Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan miskin, Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan juga kepada kamu “(Al Isra: 31).

            Keadaan ini berlaku di zaman jahiliyah sejak dahulu lagi, tetapi ianya menular ke zaman moden ini. Dalam kalangan mereka ada yang membunuh anak kerana takut ditimpa kemiskinan, kerana apabila mereka mempunyai ramai anak maka kos pengeluaran dan sara hidup akan menjadi bertambah tinggi dan perkara ini merupakan suatu bebanan yang besar, apatah lagi mereka hidup di kota raya yang memerlukan banyak kos yang perlu dibelanjakan. Kejadian membunuh anak pada hari ini dapat kita baca dalam ruangan akhbar dan media massa.

1.      Takrif Membunuh
Membunuh ertinya melakukan suatu perbuatan yang boleh menyebabkan kematian, sama ada menggunakan senjata atau sebaliknya. Setiap kesalahan yang dilakukan mesti menerima hukuman yang setimpal dengannya dan kesalahan dalam perbuatan membunuh boleh dijatuhkan hukuman qisas, iaitu bunuh balas jika sabit kesalahan.

Firman Allah Ta’ala:

وَلاَ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ

Maksudnya: “ Dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan hak (Al Isra: 33).

Di dalam ayat ini terdapat ‘ististhna’ atau pengecualian terhadap perbuatan membunuh, sebagaimana yang dinyatakan iaitu: “...melainkan dengan hak”. Bahawa di sana ada satu ruang yang membolehkan seseorang itu melakukan perbuatan membunuh, iaitu pembunuhan ketika menjatuhkan hukuman terhadap orang yang bersalah, sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah.

Firman Allah Ta’ala:

وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ

Maksudnya: “ Kami telah tetapkan ke atas mereka, bahawa jiwa hendaklah di balas dengan jiwa “ (Al Maidah: 45 ).

         Iaitu mereka yang melakukan jenayah bunuh hendaklah dijatuhkan hukuman bunuh balas kepada mereka yang melakukan perbuatan tersebut, jika sabit dengan kesalahan yang dilakukan itu beserta dengan kesaksiannya sekali. Manakala pembunuhan yang kedua yang diharuskan oleh Allah ialah ketika berada di dalam medan peperangan. Orang-orang yang berjuang di medan perjuangan boleh membunuh sesiapa sahaja musuh-musuh yang datang menjelma, sekiranya mereka tidak berbuat demikian nescaya musuh-musuh tersebut akan membunuh mereka.

Allah menjelaskan:

وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ

Maksudnya: “ Dan bunuhlah mereka di mana sahaja mereka berada dan usirlah mereka di mana kamu telah diusirkan oleh mereka “(Al Baqarah: 191).


2.  Faktor Ibu Membunuh Anak
Sesungguhnya perbuatan membunuh ini merupakan suatu jenayah kemanusiaan dan ianya merupakan dosa yang amat besar di sisi Allah. Orang-orang yang melakukan perbuatan ini merupakan mereka yang tidak mempunyai belas kasihan dan tidak berperikemanusiaan. Mereka tidak dapat berfikir dengan fikiran yang waras ketika melakukan perbuatan tersebut, sedang mereka tahu bahawa perbuatan tersebut amat dimurkai Allah dan mereka pasti akan dikenakan tindakan undang-undang. Biasanya, mereka yang melakukan aksi pembunuhan ini telah dikuasai oleh perasaan hawa nafsu kerana terlalu marah atau terlalu berdendam sehingga menyebabkan hilang pertimbangan. Mereka tahu bahawa perbuatan membunuh itu adalah suatu kesalahan dan dimurkai Allah, tetapi akal fikiran mereka telah ditakluki oleh hawa nafsu yang meresap ke dalam tubuh badan mereka dan mereka tidak dapat berfikir secara lebih rasional.

Maka benarlah kata-kata pujangga: “ Orang yang membunuh itu pasti dibunuh…”

Iaitu orang yang melakukan kesalahan membunuh pasti akan dikenakan tindakan, jika sabit kesalahan dia akan  dijatuhkan hukuman bunuh. Hukuman bunuh yang dikenakan ke atas pembunuh merupakan suatu keadilan dalam jenayah kemanusiaan dan Islam telah mengenakan hukuman ini bagi menjamin jiwa manusia diperlakukan tanpa belas kasihan. Dengan pelaksanaan undang-undang bunuh ke atas pembunuh ini, maka dalam kalangan manusia akan merasa takut  dan gerum untuk melakukan pembunuhan dengan sewenang-wenangnya ke atas sesiapa sahaja tanpa sebab yang munasabah. Sebab itu, Islam mengemukakan undang-undangnya sendiri adalah untuk keadilan sejagat. Namun, di sana terdapat beberapa faktor yang menyebabkan mengapa seseorang ibu sanggup membunuh anak kandungnya sendiri, apakah dosa dan kesalahannya, tidakkah perbuatan itu satu jenayah dan kemusnahan jiwa..? Di sini, dinyatakan beberapa faktor sahaja mengapa seseorang ibu sanggup membunuh anaknya:

2.1.     Takut Ditimpa Kemiskinan
Sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam Al Quran, bahawa di antara faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya pembunuhan ke atas anak ialah kerana takut ditimpa kemiskinan atau kefakiran hidup.

Allah berfirman:

وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاَقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ

Maksudnya: “ Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan miskin, Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan juga kepada kamu “ (Al Isra: 31).

    Sebabnya, kerana pergantungan hidup mereka tidak kepada Allah, tetapi mereka bergantung kepada perasaan hawa nafsu dan ikhtiar hidup mereka sendiri. Kehidupan mereka tidak mempunyai pertalian yang erat dengan Allah dan mereka tidak meletakkan bahawa Allah itu adalah Tuhan yang menurunkan rezeki kepada manusia. Bagi ibubapa yang tidak bertanggungjawab, mereka merasakan anak boleh memberi suatu beban masalah kepada  diri mereka, kepada kehidupan mereka, kepada kerjaya hidup mereka dan kepada peluang-peluang kehidupan yang ada. Mereka terpaksa menanggung segala kos kehidupan, lebih-lebih lagi kehidupan di kota raya yang memerlukan banyak perbelanjaan dan masa. Kerana mengejar kekayaan dan kerjaya hidup, ditambah pula takut ditimpa masalah sehingga boleh menyebabkan jatuh muflis, maka mereka sanggup mengambil langkah yang bertentangan dengan naluri kemanusiaan, iaitu membunuh anak mereka. Dalam kalangan wanita yang mengejar kerjaya hidupnya sanggup membunuh anak dalam kandungannya, kerana  dia menganggap bahawa kerjayanya itu adalah lebih penting dari segala-galanya yang dapat menjamin masa depan hidupnya.

2.2.     Keterlanjuran
Dunia moden hari ini telah menyaksikan pembunuhan anak secara beramai-ramai oleh kaum remaja yang terdiri dalam kalangan wanita. Pembunuhan itu diakukan kerana kesalahan yang ada pada diri mereka sendiri dan kebanyakan mereka telah terlanjur di dalam melakukan hubungan sulit secara tidak sah dengan pasangan hidup mereka masing-masing kerana kononnya berpegang kepada prinsip cinta sejati untuk sehidup  dan semati. Tetapi, bicara itu semua adalah palsu dan dongeng belaka…! 

     Sedangkan perbuatan tersebut adalah perbuatan yang dikutuk dan dilaknat oleh Allah. Akibatnya, penderitaan hidup yang tidak berkesudahan ditanggung oleh kaum wanita sendiri yang sememangnya dianggap sebagai kaum yang lemah dan mudah terpedaya. Kesetiaan yang dicari, tetapi kepalsuan diberi, kerana percayakan cinta palsu dan bisikan suara asmara yang mendayu, maka segala perasaan dan isi hatinya dicurahkan. Akhirnya, dia sanggup menyerahkan maruahnya dirobek-robekkan secara percuma oleh jantan sial, kononnya dia adalah lelaki sejati yang dicari-cari selama ini. Dia sanggup menjual maruah hidupnya demi cinta monyet yang tidak kemana, maruah hidupnya tergadai dan tersadai dengan begitu sahaja tanpa apa-apa imbuhan yang dapat dihasilkan, dia sanggup maruah hidupnya tergadai kerana keseronokkan yang sedikit dan keenakan yang sementara waktu. Oleh kerana masing-masing tidak mahu bertanggungjawab dan masih belum bersedia untuk menjadi ibubapa, maka di sana berlakulah pembunuhan janin atau bayi ketika masih di dalam kandungan lagi, berlaku pula pembuangan bayi-bayi yang tidak berdosa di merata-rata tempat hasil daripada pergaulan bebas di antara teruna dara dan perlakuan hidup yang tidak bermoral.  Walaupun cara pembunuhan terhadap anak-anak di zaman jahiliyah berbeza dengan cara pembunuhan yang dilakukan pada zaman moden ini, tetapi hakikatnya adalah sama sahaja, kerana sifat pembunuhan yang dilakukan itu adalah untuk menutup keaiban yang telah dilakukan, justeru tidak sanggup menanggung penderitaan dan tidak sanggup pula menanggung perasaan malu serta cercaan dari kaum keluarga sendiri dan masyarakat setempat.  Pembunuhan anak di zaman moden ini lebih dahsyat lagi jika hendak dibandingkan dengan pembunuhan di zaman jahiliyah dahulu, kerana pembunuhan anak zaman moden ini dilakukan oleh mereka yang mempunyai pendidikan, tetapi pembunuhan anak yang dilakukan di zaman jahiliyah adalah kerana sifat jahiliyah itu sendiri yang wujud di dalam masyarakat mereka.

2.3.     Perkosaan
Dunia moden hari ini tidak berjaya menyekat kemaraan arus jahiliyah yang datang menjelma. Jahiliyah itu datang semula kerana sikap manusia yang tidak mahu berpegang teguh dengan prinsip dan ajaran agama, dengan peraturan dan arahan-arahan agama, dengan segala ketetapan dan diwajibkan yang telah ditentukan kepada manusia. Dalam kalangan manusia hari ini sanggup memilih cara hidup barat sekalipun dia mengaku beriman kepada Allah. Budaya hidup dan etika hidupnya diceduk dari barat kerana menganggap barat dapat membina tamaddun kehidupan moden yang lebih selesa. Dia terpengaruh dengan pembangunan kebendaan yang dinikmati di barat, tetapi dia tidak menilai hakikat sebenar terhadap nilai-nilai masyarakat barat yang hancur musnah. Kita dapat saksikan sendiri, kehidupan cara barat tidak memerlukan moral dan akhlak, kehidupan itu juga tidak memerlukan nilai-nilai peradaban dan pekerti hidup yang mulia. Kehidupan mereka telah diterjemahkan mengikut kehendak dan kemahuan hawa nafsu, bukan lagi mengikut aturan hidup kemanusiaan yang diasaskan oleh pegangan hidup. Akibatnya, dunia moden hari ini menjadi semakin parah dengan akhlak dan tingkah laku manusia yang tidak melambangkan sifat-sifat dan ciri-ciri kemanusiaan yang sebenar, bahkan corak kehidupan mereka lebih dahsyat dari corak kehidupan haiwan dan binatang.     Di sana terdapat suatu teori yang menafsirkan bahawa segala perbuatan manusia disalurkan menerusi jalan naluri dan hubungan seks, iaitu Teori Freud. Teori ini menafsirkan bahawa kemahuan manusia adalah tanpa batas sempadan, sekalipun dengan anak sendiri atau saudara kandung atau dengan isteri orang lain atau sesiapa sahaja termasuk sesama sejenis atau dengan binatang. Mereka yang terpengaruh dengan teori ini sanggup memperkosa wanita semata-mata memenuhi perasaan naluri dan hawa nafsu. Kita dapati dalam masyarakat kita hari ini, dalam kalangan lelaki sanggup membenarkan kekasihnya diperkosa secara bergilir-gilir oleh rakan-rakannya, suami pula sanggup membiarkan isterinya diperkosa oleh lelaki lain, seorang bapa sanggup memperkosa anak kandungnya sendiri, seorang abang sanggup memperkosa adik kandungnya sendiri dan lain-lain lagi. Akhirnya, berlaku pembuangan anak dalam kandungan secara tidak sah di sisi undang-undang,  kerana dianggap mengaibkan. Tidak kurang juga berlaku pembunuhan anak ketika masih bayi lagi, kerana tidak sanggup menerima kenyataan dan realiti hidup.

2.4.     Memberi Sial
Kadang-kadang anak yang dilahirkan itu tidak menepati gambaran yang dikehendaki. Setelah menjaga dan memelihara anak itu beberapa lama, lalu berlaku perkara-perkara luar biasa seperti binatang berbisa masuk ke dalam rumah, mimpi yang mengerikan, berlaku pula kemalangan kepada anggota keluarga, berlaku bencana seperti kebakaran dan lain-lain lagi, di mana kebetulan perkara ini berlaku selepas anak tersebut dilahirkan.      Kepercayaan kuno telah merosakkan kebijaksanaan dan kepintaran manusia, apabila anak itu dibawa kepada seseorang dukun, lalu dukun itu menyatakan si anak ini akan membawa sial kepada keluarga apabila dia menjadi dewasa nanti. Dukun tersebut memberi pelbagai alasan yang boleh dianggap munasabah dan logik dengan apa yang berlaku terhadap keluarga itu.    Dengan alasan-alasan tersebut, maka anak itu dibunuh melalui cara dan kaedah-kaedah yang tertentu bagi mengelakkan diri daripada diambil tindakan undang-undang.

2.5.     Kecacatan
Kadang-kadang kecacatan juga boleh membawa keaiban keluarga dan tidak hairanlah terdapat dalam kalangan ibu yang tidak sanggup mengaku anak kandungnya sendiri dengan sebab kecacatan yang ada pada si anak itu. Dengan sebab kecacatan itu, ada dalam kalangan ibu yang tergamak meninggalkan anak kandungnya sendiri yang baru dilahirkan di tepi-tepi jalan atau tempat-tempat tertentu agar diambil oleh orang lain. Dengan sebab kecacatan ini juga, terdapat dalam kalangan ibu yang tidak sanggup menanggung risiko dan penderitaan hidup. Dia akan mengasingkan anaknya yang cacat itu daripada anak-anaknya yang lain dan mengurung di tempat tersembunyi. Di samping itu juga, dia tidak akan memberi makanan yang secukupnya dengan harapan anak itu akan mati dengan cepat. Sepatutnya kita hendaklah yakin dan percaya bahawa segala apa jua rezeki dan nikmat adalah datang dari Allah dan Dialah sebaik-baik tempat pergantungan. Maka, setiap manusia yang mengaku beriman kepada Allah hendaklah menyerahkan segala takdir dan ketentuan kepada Allah, Tuhan Yang Maha Agung itu. Di samping itu dia hendaklah berusaha dan berikhtiar untuk mencapai kemenangan di dunia dan di akhirat.

3. HUKUMAN KE ATAS IBU MEMBUNUH ANAK
Sesiapa yang melakukan perbuatan membunuh dengan sengaja dan jika sabit kesalahannya boleh dijatuhkan hukuman qisas, iaitu hukuman bunuh balas.

Firman Allah Ta’ala:
كتب عليكم القصاص فى القتلى

Maksudnya: “ Diwajibkan qisas ke atas pembunuhan ” (Al Baqarah: 178).

Manakala bagi kesalahan pembunuhan yang dilakukan tidak sengaja pula dan jika sabit kesalahannya, maka hukumannya hendaklah membebaskan seorang hamba yang beriman dan dikenakan bayaran diyat, iaitu sejumlah wang pampasan yang wajib dibayar kepada keluarga mangsa.

Firman Allah Ta’ala:

ومن قتل مؤمنًا خطأً فتحرير رقبة مؤمنة ودية مسلمة الى أهله

Maksudnya: “ Sesiapa yang membunuh seorang mukmin kerana tersilap (tidak sengaja), maka hukumannya hendaklah membebaskan seorang hamba yang beriman dan bayaran diyat  yang diserahkan kepada keluarganya ”(An Nisa: 92).

Akan tetapi, seandainya seseorang ibu membunuh anak kandungnya sendiri dan jika sabit kesalahan dia melakukan perbuatan tersebut, maka si ibu tersebut tidak dikenakan hukuman qisas, kerana sabit nas dalam hadith:
لا يقتــل والد بولده

Maksudnya: “ Seseorang ibubapa tidak dijatuhkan hukuman bunuh dengan sebab membunuh anaknya ”.



Sekian, wassalam.

Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnnai



No comments:

Post a Comment