PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Thursday 19 April 2012

RUKUN BAI’AH TIGA: TIDAK BERZINA


Rukun bai’ah yang ketiga ialah tidak melakukan penzinaan, iaitu persetubuhan yang diharamkan di antara lelaki dan perempuan tanpa proses perkahwinan atau seumpamanya menurut pandangan syari’at. Ini adalah kerana perbuatan tersebut boleh merosakkan keturunan manusia dan boleh mendatangkan pelbagai jenis penyakit yang kronik, termasuk penyakit sosial dalam masyarakat, di samping ianya boleh menyebabkan berlakunya perbalahan dalam kalangan anggota masyarakat.

Firman Allah Ta’ala:

الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ۖ وَلا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya: “ Penzina perempuan dan penzina lelaki hendaklah disebat keduanya seratus sebatan, jangan kamu merasa belas kasihan terhadap hukuman yang dikenakan kepada keduanya dalam agama Allah, sekiranya kamu beriman dengan Allah dan hari akhirat, saksikanlah hukuman yang dikenakan ke atas keduanya oleh sekumpulan orang-orang yang beriman “ (An Nur: 2).

Penzinaan merupakan amalan hidup jahiliyah yang diwarisi sejak turun temurun oleh mereka yang ketagih seks. Manusia yang terjelumus ke lembah ini adalah manusia yang sangat kotor dan sangat menjijikan, lebih-lebih lagi golongan wanita yang sanggup memperdagangkan tubuhnya dan sanggup diperlakukan dengan ragus oleh pelbagai jenis lelaki semata-mata ingin memuaskan nafsu berahi mereka. Wanita jenis ini sanggup menjatuhkan maruah hidupnya sendiri untuk terjun ke lembah yang paling hina. Kehidupannya lebih dahsyat daripada binatang dan haiwan, kerana dia sanggup menjual harga dirinya untuk mendapat habuan duniawi dan kenikmatan hidup yang sementara. Islam adalah agama yang sentiasa memelihara dan menjaga para penganutnya dengan mengemukakan peraturan dan undang-undang yang sesuai dengan garis panduan hidup manusia. Islam telah menetapkan, bahawa hubungan sesama manusia, sama ada lelaki dengan lelaki atau wanita dengan wanita atau lelaki dengan wanita mempunyai batas-batas dan had yang harus diberi perhatian. Islam melarang keras pergaulan bebas di antara lelaki dengan wanita dan larangan ini bukanlah bererti Islam tidak membenarkan langsung pergaulan di antara kedua jenis manusia itu, tetapi larangan tersebut adalah bersifat sementara sahaja yang bertujuan untuk ‘memelihara’ daripada berlakunya perkara-perkara yang tidak diingini. Islam mengharuskan hubungan di antara mereka di atas alasan urusan kerja atau maslahat semasa atau perkara-perkara yang berkaitan dengannya, tetapi mestilah dengan syarat hubungan tersebut tidak mendatangkan keraguan atau mencurigakan. Sebenarnya Islam bukan sahaja melarang ummatnya melakukan perbuatan zina yang terkutuk itu, bahkan melarang perbuatan-perbuatan lain yang boleh menghampiri seseorang itu ke lembah tersebut, sebagaimana dijelaskan di dalam sepotong ayat.

Firman Allah Ta’ala
 ولاَ تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلاً

Maksudnya: “ Janganlah kamu menghampiri zina, kerana perbuatan itu adalah perbuatan yang keji dan seburuk-buruk jalan”(Al Isra: 32).

Islam juga melarang dengan sekeras-kerasnya dalam kalangan ummatnya yang mendorong golongan wanita memperdagangkan tubuh badannya di rumah-rumah urut, atau rumah pelacuran atau di kelab-kelab malam atau di mana sahaja tempat sebagai suatu cara dan usaha untuk memperolehi pendapatan.

Firman Allah Ta’ala: 
وَلاَ تَكْرِهُواْ فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَآءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا

Maksudnya: “ Jangan kamu memaksa hamba wanita mu melakukan pelacuran, sedangkan mereka sendiri menginginkan kesucian “(An Nur: 33).


Di antara perkara-perkara yang dilarang yang boleh menyebabkan seseorang itu terjelumus ke lembah penzinaan ialah berdua-duaan di tempat yang sunyi tanpa ada mahram atau teman seiring, sebagaimana yang dijelaskan di dalam sepotong hadith.

Sabda Rasulullah s.a.w. 
مَا خَلاَ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إلاَّ كَانَ الشَّيْطَانُ ثَالِثَهُمَا

   Maksudnya: “ Tiadalah lelaki dan perempuan berdua-duaan di tempat sunyi melainkan yang ketiga ialah syaitan “.

Termasuk di dalam mengertian menghampiri zina ialah mengunjung ke tempat-tempat yang dianggap sarang maksiat, bergaul dengan golongan yang suka berzina dan melakukan perbuatan mungkar, membaca buku-buku lucah, menonton filem-filem porno dan gambar-gambar yang menghairahkan atau memakan ubat-ubat tertentu yang boleh merangsangkan lagi keinginan syahwat dan nafsu kepada wanita.
            
1. Takrif Zina
Melakukan persetubuhan melalui jalan hadapan dengan seorang perempuan tanpa proses perkahwinan atau tanpa memilikinya atau tidak dalam keadaan syubhah (keraguan). Sekiranya persetubuhan itu dilakukan melalui jalan belakang (dubur) tidak ditakrifkan sebagai zina, tetapi ditakrifkan sebagai liwat. Begitu juga persetubuhan itu dilakukan di antara lelaki dengan lelaki atau persetubuhan yang dilakukan dengan orang yang telah mati atau persetubuhan yang dilakukan dengan binatang juga tidak dianggap suatu perzinaan, namun perbuatan tersebut tetap dianggap keji di sisi ayari’at. Islam menghalalkan hubungan seks di antara lelaki dengan perempuan ialah hanya melalui proses perkahwinan sahaja atau ‘memilikinya’. Apa yang hendak dimaksudkan dengan memilikinya di sini ialah hamba perempuan yang dimiliki oleh tuan punya diharuskan oleh syari’at melakukan persetubuhan walaupun tanpa proses perkahwinan, dengan syarat hamba perempuan itu seorang muslim atau ahli kitab. Hubungan seks dengan hamba perempuan yang dimilikinya tidak dikenakan had zina, sekalipun tanpa proses perkahwinan. Begitu juga dengan persetubuhan yang dilakukan dalam keadaan syubhah atau dalam keadaan meragukan. Contohnya: persetubuhan yang dilakukan dalam keadaan suasana yang gelap, setelah selesai melakukan persetubuhan itu, tiba-tiba si suami mengetahui bahawa yang disetubuhi itu bukan isterinya, tetapi orang lain. Persetubuhan ini dinamakan ‘persetubuhan syubhah’ kerana ianya dilakukan dalam keadaan tersilap atau tersalah dan bukan keranai antara kedua-duanya.

1.         Syarat Disabitkan Kesalahan Zina
Di antara perkara-perkara yang boleh disabitkan dengan kesalahan zina ini ialah:

1.1.  Perbuatan tersebut dilakukan oleh seorang muslim, sama ada lelaki atau perempuan dan mempunyai akal fikiran yang waras serta cukup umur kematangannya. Di sana, Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

رفع القلم عن ثلاثة: عن الصبي حتى يحتلم والنائم حتى يستيقظ والمجنوم حتى يفيق

Maksudnya: “ Diangkat qalam (tidak dicatat kesalahan) kepada tiga golongan, iaitu: kanak-kanak sehingga dia baligh, orang yang tidur sehingga dia terjaga dari tidurnya dan orang yang gila sehingga dia kembali waras ”(Riwayat Bukhari dan Muslim).

2.2. Kesalahan yang dilakukan itu adalah dengan  sebab pengakuan dirinya sendiri dan bukan kerana paksaan, sebagaimana kisah seorang wanita dari keturunan Juhainah yang mengandung hasil dari perbuatan zina dengan seorang lelaki dan wanita itu ingin bertaubat dan kembali ke pangkuan Allah, lalu dia berjumpa dengan Rasulullah s.a.w. sambil berkata:

يآ رسول الله! أّصَبْتُ حَدًّا فَأَقِمْهُ عَلَىَّ، فَدَعَا نَبِىُّ اللهِ صلى الله عليه وسلم وَلِيَّهَا فَقَالَ: أَحْسِنْ إِلِيْهَا، فَإِذَا وَضَعَتْ فَأْتِنِى بِهَا فَفَعَلَ فَأَمَرَ بِهَا نَبِىُّ الله صلى الله عليه وسلم فَشُدَّتْ عَلَيْهَا ثِيَابُهَا ثُمَّ أَمـَرَ بِهَا فَرُجِمَتْ ثُمَّ صَلَّى عَلَيْهَا فَقَالَ لَهُ عُمَرَ: تُصَلِّى عَلَيْهَا يآ رَسُـوْلَ الله وَقَدْ زَنَتْ؟ فَقَالَ: لَقَدْ تَابَتْ تَوْبَةً لَوْ قُسِمَتْ بَيْنَ سَبْعِيْنَ مَنْ أَهْلِ الْمَدِيْنَةِ لَوَسِعَتْهُمْ، وَهَلْ وَجَدْتَ أَفْضَلَ مِنْ أَنْ جَادَتْ بِنَفْسِهَا لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ

Maksudnya: " Wahai Rasulullah! Aku telah terkena hukuman had, maka laksanakanlah ke atas diri ku! Rasulullah s.a.w. memanggil wali wanita itu dan bersabda: Peliharakan ia baik-baik dan bila anak dilahirkan nanti bawalah kemari! Lalu perkara tersebut dilaksanakan oleh si wali wanita itu dan kemudian setelah melahirkan anak, wanita itupun direjam, setelah beliau mati mayatnya hendak disembahyangkan oleh Rasulullah s.a.w. Tetapi Umar menahannya sambil berkata: Wahai Rasulullah! Kamu sembahyang ke atasnya pada hal dia telah berzina? Jawab baginda s.a.w.: Dia telah bertaubat dengan suatu taubat (yang penuh ikhlas) dan sekiranya dibahagi kepada tujuh puluh orang penduduk Madinah, nescaya masih tidak mencukup, apakah ada orang yang lebih utama dari orang yang telah menyerahkan dirinya kepada hukum Allah ?"(Riwayat Muslim).
           
2.3. Untuk disabitkan kesalahan ke atas seseorang itu melakukan perbuatan zina, mereka mestilah membawa empat orang saksi yang adil yang melihat perbuatan tersebut dengan mata mereka sendiri, sebagaimana firman Allah Ta’ala: 
واللا تى يأتين الفاحشة من نسآئكم فاستشهدوا عليهن اربعة منكم

Maksudnya:  Wanita yang mengerjakan perbuatan yang keji hendaklah ada empat orang saksi di antara kamu (yang menyaksikan perbuatan tersebut) ”(An Nisa: 15).


2.   Hukuman Ke Atas Penzina
Perbuatan zina merupakan suatu perbuatan yang amat keji di sisi agama dan ianya menyalahi peradaban hidup dan nilai-nilai kemanusiaan. Mereka yang melakukan perbuatan tersebut mesti menerima hukuman yang setimpal dengan perlakuan itu. Maka di sana, Islam telah menggariskan peraturan dan undang-undang hidupnya sendiri untuk dikenakan ke atas pesalah yang melakukan perbuatan zina ini. Peraturan dan undang-undang ini dianggap satu keadilan walaupun mendapat kecaman dari pelbagai pihak, termasuk dalam kalangan ummat Islam sendiri yang menganggap ianya suatu kezaliman ke atas manusia. Seandainya kita saksikan sendiri dalam masyarakat pada hari ini, di sana berlaku di mana-mana sahaja perbuatan zina ini, bahkan mereka yang melakukan perbuatan ini pula tidak segan silu menyebarkan perbuatannya kepada orang lain. Sebabnya, kerana tiada pelaksanaan peraturan dan undang-undang Allah secara adil, manakala peraturan dan undang-undang ciptaan manusia hanya kelihatan kaku melihat temasya keji manusia itu.

2.1.  Penzina Muhsan
Iaitu penzina yang pernah berkahwin dan telah mengecapi dan menikmati hubungan perkahwinannya itu. Jika sabit kesalahan, dia akan dikenakan hukuman had, iaitu direjam sehingga mati.

Sabda Rasulullah s.a.w.

لا يحل دم امرئٍ مسلم الاّ بإحدى ثلاث الثيب الزاني والنفس بالنفس والتارك لدينه المفارق للجماعة

Maksudnya: “ Tidak dihalalkan darah seseorang muslim melainkan tiga perkara: Di antaranya ialah Penzina yang pernah berkahwin, pembunuh yang melakukan pembunuhan dan mereka yang meninggalkan agama serta terpisah jauh dengan jama’ah(Riwayat Bukhari dan Muslim).

2.2.  Penzina Tidak Muhsan
Iaitu penzina yang belum pernah berkahwin dan jika sabit kesalahan yang dilakukannya, dia akan dikenakan hukuman had, iaitu disebat sebanyak seratus kali sebatan.

Firman Allah Ta’ala: 
الزانية والزاني فاجلدوا كل واحد منهما مائة جلدة

Maksudnya: “ Penzina perempuan dan penzina lelaki akan disebat setiap seorang dari mereka sebanyak seratus kali sebatan(An Nur: 2).

3.      Faktor Berlaku Penzinaan
Di sana terdapat beberapa faktor yang menyebabkan berlakunya penzinaan ini dan faktor ini merupakan fenomena biasa yang wujud di mana-mana tempat dalam sesebuah masyarakat, di antaranya ialah:

3.1.     Kejahilan
Kejahilan diri merupakan faktor asas dalam apa jua permasalahan yang dihadapi dalam sesebuah masyarakat. Kejahilan ini juga adalah disebabkan sikap individu itu sendiri yang tidak mahu mengeluarkan dirinya dari kemelut kejahilan dan dia merasakan sudah cukup dengan apa yang dia miliki sekarang. Begitu juga perbuatan zina ini, ada dalam kalangan manusia yang menganggap perbuatan itu tidak salah  di sisi undang-undang apabila dilakukan di atas dasar suka sama suka, sama ada dengan perempuan yang belum kahwin ataupun dengan isteri orang. Anggapan ini diperkuatkan dengan kehendak dan kerelaan naluri masing-masing untuk bertanggungjawab di atas apa yang mereka lakukan. Bagi pasangan kekasih yang ingin berkahwin atau mereka yang telah melangsungkan ikatan tali pertunangan, mereka menggunakan platform ini sebagai tempat atau jalan mudah untuk melakukan hubungan klasik yang terkutuk ini, kerana mereka menyatakan tetap jua akan mendirikan rumahtangga tidak beberapa lama lagi. Perkara ini sekarang menjadi adat kebiasaan, sebabnya tidak lain dan tidak bukan melainkan kejahilan diri terhadap ajaran Ilahi. Justeru, perkara ini perlu dibendung dengan segera agar masyarakat tidak melahirkan anak luar nikah yang boleh mengaibkan maruah keluarga.

3.2.     Kemiskinan
Kemiskinan merupakan salah satu faktor yang boleh menyebabkan seseorang itu terjelumus ke lembah penzinaan. Kerana inginkan seteguk air dan sesuap nasi, seseorang itu sanggup menjual maruah dirinya bagi menyara kehidupan. Dia sentiasa bergelombang dalam kancah maksiat kerana harta dan wang ringgit. Apatah lagi dengan tawaran yang agak lumayan, ditambah pula dengan keseronakan hidup dalam dunia yang serba moden itu, kebanyakkan golongan wanita yang masih belia remaja sanggup memperdagangkan tubuhnya bagi mengecapi kenikmatan seks dan kehidupan yang serba mewah, termasuk memiliki rumah yang mewah dan kenderaan yang mewah. Dengan perolehan pendapatan yang melimpah-ruah, mereka bebas melakukan apa sahaja yang mereka mahu tanpa halangan. Arus kehidupan moden hari ini telah menukarkan  profesion zina itu sebagai suatu perdagangan dan sumber mencari pendapatan yang lumayan serta menyeronakkan, kerana perbuatan tersebut berkait rapat dengan pelacuran yang mengenakan beberapa kadar bayaran tertentu untuk khidmat seks. Oleh sebab itu, Rasulullah s.a.w. pernah memberi peringatan kepada ummatnya bahawa kemiskinan boleh membawa kepada kekufuran.

Sabda Rasulullah s.a.w.
كاد الفقر أن يكون كفراً

Maksudnya: “ Hampir-hampir kemiskinan itu boleh membawa kepada kekufuran ”.
            
3.3.   Keterlanjuran
Arus kehidupan moden hari ini tidak menjanjikan apa-apa keistimewaan, cuma ianya membawa keseronakan dan kenikmatan hidup yang sementara waktu sahaja. Namun keseronakan dan kenikmatan hidup itu tidak kekal lama, dia akan berkubur sebelum perjalanan hidup sampai ke destinasinya. Bagi pasangan kekasih pula, kehidupan mereka amat indah, aman dan permai. Tetapi, peluang ini mereka menggunakan sepenuhnya untuk bermadu asmara dan bercumbu rayu, tetapi akhir mereka tewas dengan realiti    yang ada, kerana pujukan hawa nafsu yang dibisik oleh syaitan laknat. Dengan iringan kata-kata bermadah dan janji-janji manis, akhirnya mereka kecundang, rebah dan jatuh tersungkur di bawah timbunan sampah sarap hawa nafsu yang menjijikkan itu. Mereka menjadi makhluk yang berdosa dan ternoda. Apabila kehidupan mereka telah terlanjur, pastinya beban masalah banyak dipikul oleh kaum wanita. Apabila pasangannya itu pergi entah ke mana atau meninggal dunia atau pasangan hidupnya itu mula berubah hati, sudah tentu kehidupannya itu menjadi semakin bertambah derita dan perit menanggung sengsara. Oleh sebab itu, Islam sejak awal-awal lagi mendidik ummatnya agar menjauhkan diri dari perbuatan yang boleh menjuruskan ke lembah penzinaan. Islam mengatur langkah ummatnya yang begitu baik agar mereka menjadi hamba Allah yang berguna pada diri mereka sendiri dan kepada ajaran agama mereka.

3.4.     Paksaan
Adakalanya penzinaan ini berlaku disebabkan kerana arahan atau paksaan yang menyebabkan seseorang wanita itu terpaksa akur, kerana dikhuatiri dirinya akan menjadi terancam dan dibunuh

Firman Allah Ta’ala: 
وَلاَ تَكْرِهُواْ فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَآءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا

Maksudnya: “ Jangan kamu memaksa hamba wanita mu melakukan pelacuran, sedangkan mereka sendiri menginginkan kesucian “(An Nur: 33    ).

        Sebenarnya, Al Quran telah mendedahkan perkara ini sejak dahulu lagi dan perkara ini telah berlaku pada zaman ini, seolah-olah jahiliyah itu kembali semua pada zaman yang serba moden ini, tetapi dalam bentuk versi baru. Ada dalam kalangan suami yang sanggup melacurkan isterinya kerana wang dan ada pula bapa yang sanggup melacurkan anak gadisnya kerana wang. Perkara ini telah berlaku dalam masyarakat kita dan sekiranya perkara ini tidak dibendung nescaya masyarakat kita akan menjadi masyarakat yang tidak mempunyai pertalian hidup dengan Allah. Akhirnya, akan lahir di sana generasi yang tidak mempunyai pendirian dan pegangan, mereka hidup dalam keadaan terumbang-ambing di celah-celah kesesatan.

3.5.   Pengaruh
Pengaruh persekitaran telah membawa arus perubahan  yang besar kepada masyarakat kita hari ini, terutama dalam kalangan generasi muda dan belia. Mereka bukan sahaja terikut-ikut dengan gaya, hiburan dan fesyen semata-mata, bahkan sehingga kepada budaya hidup yang meliputi soal pegangan dan kepercayaan. Di antara mereka ada yang sanggup melakukan perkara-perkara haram yang melampaui batas-batas agama, seperti meminum arak, berjudi, terlibat dengan ketagihan dadah, mengambil pil-pil khayal dan lain-lain lagi. Apa yang lebih dahsyat dari itu, golongan wanita sanggup menjual maruah dirinya, kerana arus kehidupan yang dilalui itu memerlukan kehidupan yang bebas bagi mengecapi keseronakan. Lagipun dalam kalangan mereka ada yang berpendapat bahawa dara dan kehormatan diri mereka bukanlah barang antik yang perlu disimpan lama, kerana lambat laun pasti akan ditebuk jua. Apa yang penting dalam kehidupan mereka ialah keseronakan agar perasaan hati mereka sentiasa terhibur. Pengaruh budaya hidup barat yang meresap masuk ke dalam masyarakat kita telah banyak memusnahkan jiwa remaja. Hubungan mereka dengan Allah amat terlalu jauh, bahkan mereka langsung tidak mempunyai pertalian hidup denganNya, kerana amalan-amalan dalam ajaran agama yang diwajibkan ke atas mereka jauh sekali untuk dilaksanakan. Persoalan halal dan haram tidak langsung dibicarakan, semuanya menjadi halal dengan sebab perasaan hawa nafsu itu telah mengatasi segala-galanya. Ketahui wahai ummat Islam..! Bahawa perkara seumpama ini perlu dibendung dengan segera, budaya barat yang tidak bertamaddun itu mesti disekat daripada merebak masuk ke dalam masyarakat kita, kerana masyarakat kita hari ini masih lagi mampu mempertahan diri dari ancaman budaya yang menjijikkan itu.


5. Jalan Keluar
Setiap wanita harus sedar, bahawa di sana terdapat tugas dan tanggungjawab yang amat berat yang perlu dipikul bersama. Tugas dan tanggungjawab itu ialah membentuk individu muslim yang mempunyai hubungan dengan ketuhanan Allah, mereka mampu bergerak dan bertindak di atas acuan hidupnya sendiri yang bebas dari pengaruh luar. Tugas dan tanggungjawab itu juga merupakan ‘jalan pintas’ untuk membina semula tamaddun kehidupan masyarakat yang telah usang itu yang menepati kehendak  dan aspirasi syari’at. Dia perlu berusaha membina kemampuan dirinya sendiri untuk mengubah dan merombak sistem kehidupan yang ada sekarang, kerana sistem kehidupan yang ada sekarang adalah sistem kehidupan yang telah dicampur-aduk dengan sistem barat yang menjijikkan. Dia perlu bangkit untuk membangunkan masyarakat bagi menukarkan sistem kehidupan yang kotor dan jijik itu untuk digantikan dengan sistem kehidupan yang lebih excellent, iaitu sistem kehidupan Islam. Sistem yang mempunyai pertalian hidup dengan ketuhanan Allah bagi mendapatkan rahmat dan cahaya petunjuk dariNya. Dengan sistem kehidupan yang berakar tunjangkan ‘aqidah yang luhur terhadap Allah, maka seseorang itu akan bergantung erat dengan Allah dan dia tidak akan sekali-kali melakukan maksiat kepada Allah, dia akan berjalan terus di atas jalan yang ditetapkan oleh Allah, dia tidak akan melencong dari jalan Allah walaupun sedikit. Dengan itu, segala apa jua maksiat termasuk perbuatan zina tidak akan berlaku sekiranya masyarakat mempunyai pertalian yang erat dengan Allah. Seseorang hamba yang mempunyai pertalian yang erat dengan Allah bererti dia telah mempunyai pendirian hidupnya sendiri untuk mendapat restu dari Allah, Tuhan Yang Maha Perkasa.

Akhirnya, marilah kita mengambil pengajaran dari sepotong hadith ini, sebagaimana yang diriwayatkan kepada kita bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَائَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ اغَضُّ لِلْبَصَرَ وَاحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ وِجَاءٌ

Maksudnya: “ Wahai pemuda! Sesiapa yang mampu di antara kamu untuk berkahwin, hendaklah berkahwin, kerana perkahwinan itu dapat memelihara pandangan kamu dan dapat memelihara kemaluan kamu, sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin, hendaklah berpuasa kerana berpuasa itu dapat mengurangkan kehendak hawa nafsu “.

Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment