PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Friday 20 April 2012

KEPENTINGAN TAAT DALAM KEHIDUPAN


Sesungguhnya manusia yang diciptakan oleh Allah di atas dunia ini ialah untuk mentaati perintah Allah dan ketaatan itu  pula merupakan suatu persembahan dalam acara kehidupan untuk melahirkan perasaan syukur terhadapNya. Walau dalam apa jua keadaan sekalipun, ketaatan adalah perlu bagi melaksanakan amalan hidup seharian agar tidak terpedaya  dan tidak terpengaruh dengan fahaman-fahaman yang lain yang boleh mengelirukan kehidupannya.

1. Nilai Ketaqwaan
Orang-orang yang bertaqwa kepada Allah ialah orang-orang yang sentiasa mentaati perintahNya. Dia selalu mengingati Allah setiap waktu, dia selalu berdoa kepada Allah untuk memohon restu, dia selalu beramal untuk mencari keredhaan Allah, Tuhan Yang Satu, dia selalu memikirkan kebesaran dan keagunganNya untuk meletakkan maruah dirinya menjadi seorang hamba yang benar-benar dikasihinya.

Firman Allah Ta’ala:

يآ أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن الاّ وأنتم مسلمون

Maksudnya: “ Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan muslim ”(Ali ‘Imran:  102).

Nilai perasaan hati sanubari dan jiwa nurani orang yang bertaqwa kepada Allah terlalu hebat untuk digambarkan, dia mempunyai kelebihan hidupnya sendiri terhadap keesaan dan keagungan Allah, dia beramal mengikut program yang telah diatur dan disusun dalam syari’at. Perasaan hatinya sentiasa tenang dengan nilai-nilai keimanan dan ketaqwaan diri, dia sentiasa meletakkan hakikat perjalanan hidupnya untuk kembali ke pangkuan Allah, kerana pergantungan hidupnya sekarang adalah secara langsung kepada Allah.

Firman Allah Ta’ala:


الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

Maksudnya: " Orang-orang yang beriman dan tenang hati mereka mengingati Allah, ketahuilah! Dengan mengingati Allah boleh memberi ketenangan kepada hati "(Ar Ra'd: 28).

     Gambaran ini merupakan gambaran yang sebenar  terhadap perasaan hati orang-orang yang beriman kepada Allah dan bertaqwa kepadaNya. Walau di dalam apa jua keadaan sekalipun cara dia menguruskan kehidupannya, sama ada dia berada dalam keadaan sihat atau sakit, sama ada dia berada dalam keadaan selamat atau ditindas, sama ada dia sering kali dihimpit kemiskinan atau kefakiran ataupun kesusahan, tetapi nilai-nilai ketaqwaannya kepada Allah tetap utuh dan unggul.  Ketahuilah, bahawa orang-orang yang paling mulia di sisi Allah ialah orang-orang yang sentiasa  bertaqwa kepada, sentiasa mengingati Allah dan menyebut nama Allah. Seluruh jiwa raga diserahkan kepada Allah dan seluruh pergantungan hidup itu adalah  semata-mata untuk dipersembahkan kepada Allah, Tuhan Yang Maha Agung.

Firman Allah Ta'ala:
 إن اكرمكم عند الله أتقاكم

Maksudnya: " Sesungguhnya orang yang paling mulia dalam kalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang bertaqwa "(Al Hujurat: 13).

 Bahkan, hati orang-orang yang benar-benar  bertaqwa tidak sedikitpun melalaikan ingatan mereka terhadap ketuhanan Allah, ingatan mereka sentiasa berterusan dan nilainya sentiasa bertambah dari masa ke semasa. Segala urusan hidup mereka dikembalikan kepada Allah dan perasaan hati mereka tidak puas-puas menyebut nama Allah, mereka tidak sekali-kali lalai ketika melaksanakan tugas dan tanggungjawab. 

2. Memberi Kekuatan Kepada Islam
Sesungguhnya nilai-nilai ketaatan itu memberi kekuatan kepada Islam, kerana kekuatan Islam terletak di atas bahu orang-orang yang sentiasa taat dan patuh serta menjadi pelaksana kepada ajaran-ajaran Islam yang telah diwajibkan oleh Allah. Mereka semua terdiri dalam kalangan manusia yang berperanan dan bertanggungjawab untuk menerima amanah Allah di dalam melaksanakan program kehidupan yang berlandaskan prinsip-prinsip  ketaqwaan dan keadilan sejagat sebagaimana yang dikehendaki oleh syari’at. Sebab itu, kekuatan Islam sebenarnya adalah terletak kepada kekuatan para penganutnya sendiri yang taat dan patuh kepada ajarannya, yang beramal dengan ajaran Islam dan menjadi pelaksana kepada arahan-arahan Allah. Maka, peranan yang mulia ini perlu dimainkan oleh mereka yang berjiwa agama dan mempunyai roh Islam agar mereka semua dapat melaksana segala apa jua arahan-arahan Allah sehingga ke akhir hayat. Apabila jiwa ketaatan itu dapat dibentuk dalam diri seseorang dan menjadi sebati dengan darah daging, maka dia akan menjadi seorang hamba Allah yang sentiasa mempunyai pertalian denganNya dan menghubung erat tali keimanan dan ketaqwaan ke dalam dirinya.     Dia adalah hamba Allah yang sentiasa meletakkan hakikat Islam dalam dirinya, dia tidak sekali-kali mahu melihat Islam itu terpisah dari kehidupannya dan masyarakat seluruhnya, dia akan menjadi seorang hamba Allah yang sangat mengambil berat urusan segala urusan saudara seagama dan memastikan kehidupan mereka semua tidak terpisah dari kehidupan beragama.

Firman Allah Ta’ala:

فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَاسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا

Maksudnya: “ Adapun orang-orang beriman dan beramal soleh, maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka dan menambahkan daripada kelebihanNya, adapun orang-orang yang menyombong diri maka Allah menyiksa mereka dengan siksaan yang pedih  ”(An Nisa: 173).


Dengan sebab ketaatan ini, orang-orang Islam dan ummat Islam seluruhnya akan menjadi bertambah kuat, kerana mereka sekarang telah mempunyai hubungan yang erat dengan ketuhanan Allah, bahkan Islam dan ajarannya akan turut menjadi kuat kerana segala apa jua arahan-arahannya dapat dilaksanakan dengan sempurna.



4.3. Meningkatkan Nilai Keimanan
Pengakuan Tiada Tuhan yang sebenar-benar melainkan Allah dan Nabi Muhammad s.a.w. adalah pesuruhNya yang akhir merupakan pengakuan pengabdian seorang hamba kepada Tuhannya. Pengakuan itu secara tidak langsung mengiktiraf ketuhanan Allah dan kenabian Muhammad s.a.w. Dengan pengakuan itu jelaslah, bahawa dia tidak lagi percaya kepada ketuhanan lain selain dari ketuhanan Allah, dia tidak akan mengiktiraf kuasa-kuasa lain selain dari kuasa Allah, dia tidak akan meminta pertolongan selain dari pertolongan Allah, dia tidak akan bergantung  harap selain dari Allah, dia tidak akan melakukan apa-apa bentuk penyekutuan kepada Allah, bahkan segala apa jua perlakuan hidup diserahkan kepada Allah. Sebenarnya, pengakuan itu adalah pengakuan keimanan, pengakuan itu akan menterjemahkan imannya di dalam hati sanubari dan jiwa nurani, iaitu  melalui proses amalan yang dilakukan secara praktikal, juga melalui perlakuan hidup dan gerak kerja yang dilakukan menurut perspektif syari’at. Pengakuan itu juga akan membuktikan bahawa dia sememangnya sedang bersiap bersedia untuk memikul beban tugas dan tanggungjawab yang telah diwajibkan ke atas dirinya. Pengakuan itu telah membuktikan nilai-nilai imannya terhadap keagungan Allah dan keesaanNya, justeru akan membentuk tingkat keimanan dalam kehidupannya ke arah melaksanakan program cara hidup Islam dengan menyeluruh yang mencakupi pelbagai aspek kehidupan, sama ada menyentuh persoalan yang berkaitan dengan urusan duniawi ataupun ukhrawi.

Firman Allah Ta’ala:

الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوالكم فاخشوهم فزادهم إيماناً وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل

Maksudnya: “ Orang-orang apabila dikatakan kepada mereka: Sesungguhnya manusia telah berkumpul untuk memerangi kamu, takutlah kepada mereka, tetapi yang demikian itu tidaklah menambahkan apa-apa kepada diri mereka melainkan keimanan, lalu mereka berkata: Cukuplah Allah sebaik-baik wakil (”Ali ‘Iman:173).

  Maka benarlah di sini, bahawa pengakuan yang dilapazkan itu menyebabkan diri mereka tidak lagi merasa takut dan gentar dengan apa juga ancaman atau ugutan yang datang menjelma. Pengakuan itu telah  memberi kekuatan kepada dirinya dan meletakkan nilai-nilai keimanan dan ketaqwaan mereka serta ketinggian martabat hidup mereka di sisi Allah. Mereka juga sanggup memperhambakan diri kepada Allah semata-mata untuk membentuk nilai-nilai ketaatan diri kepadaNya, mereka sanggup menerima apa saja arahan-arahan dari Allah, Tuhan Yang Maha Agung itu dengan perasaan hati yang terbuka, mereka sanggup menghadapi apa saja ancaman atau halangan atau ujian yang datang menimpa demi kepatuhan dan ketundukan merfeka kepada perintah Allah.

4. Tanggungjawab Terhadap Agama
Sesungguhnya ummat Islam ialah ummat yang bertanggungjawab dan ummat yang selalu menunaikan kewajiban dan amanah ketuhanan, ummat yang selalu memikul tugas ketuhanan untuk dilaksanakan ke dalam diri mereka dan masyarakat. Mereka menjadi ummat pilihan kerana mereka selalu mematuhi segala seruan ketuhanan dan mempunyai pertalian hidup dengan keagungan dan kebesaran Allah. Mereka menjadi ummat yang bertanggungjawab terhadap seruan agama untuk menghayati nilai-nilai keimanan sejagat. Mereka akan menjadi ummat yang mempraktikkan ajaran agama dari semua sudut dan persoalan ini merupakan persoalan biasa yang perlu diberi perhatian oleh setiap ummat Islam. Seorang sahabat yang terkenal bernama Huzaifah bin Yaman pernah berkata tentang ajaran Islam:

اَلإِسْلاَمُ ثَمَانِيَةُ أَسْهُمٍ: اَلصَّلاَةُ سَهْمٌ، وَالزَّكَاةُ سَهْمٌ، وَالصَّوْمُ سَهْمٌ، وَاْلحَجُّ سَهْمٌ، وَاْلعُمْرَةُ سَهْمٌ، وَاْلجِهَادُ سَهْمٌ، وَاْلأَمْرُ بِاْلمَعْرُوْفِ سَهْمٌ، وَالنَّهْىُ عَنِ اْلمُنْكَرِ سَهْمٌ، وَقَدْ خَابَ مَنْ لاَ سَهْمٌ لَّهُ

Maksudnya: " Islam mempunyai lapan saham; Pertama: solat, kedua: zakat, ketiga: puasa, keempat: haji, kelima: umrah, keenam: jihad, ketujuh: amar makruh, kelapan: nahi mungkar, oleh sebab itu, sesiapa yang gagal (menunaikannya) maka tiada baginya saham   ".

   Mereka hanya perlu mendirikan ibadat solat lima waktu sehari semalam sebagai    tiang agama, kerana ibadat solat ini merupakan manhaj hidup asas bagi seseorang mukmin, mereka perlu mengeluarkan zakat iaitu mengeluarkan harta untuk diagihkan kepada orang-orang fakir atau orang-orang miskin atau mereka yang tidak mempunyai harta benda untuk menyara kehidupan, mereka disuruh berpuasa hanya di bulan Ramadhan sebagai ujian untuk menahan diri dari perasaan hawa nafsu, mereka juga disuruh mengerjakan ibadat umrah dan haji ke Baitullah bagi mereka yang berkuasa.  Di samping itu, mereka juga diseru supaya berjuang dan berjihad di dalam Allah agar musuh-musuh tidak berani berlaku biadap terhadap Islam dan ajaran Islam. Bahkan, kehidupan seseorang muslim itu sebenarnya adalah suatu perjuangan, iaitu perjuangan menegakkan kalimah Allah dan membasmikan kemungkaran dalam diri dan masyarakat seluruhnya.


 Allah Ta'ala telah berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلاَ تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Maksudnya: " Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam secara menyeluruh dan janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan, kerana syaitan adalah musuh kamu yang paling nyata"(Al Baqarah: 208).

    Di samping itu lagi, mereka perlu bertanggungjawab terhadap diri mereka sendiri agar menjadi seorang manusia yang mempunyai ilmu pengetahuan tinggi dalam ajaran agama yang boleh memberi manfaat kepada diri mereka dan juga orang lain. Mereka perlu memahami agama dari sudut yang luas dan menyeluruh, tidak hanya terkongkong dalam skop ibadat sahaja tanpa menoleh ke arah perspektif yang lain. Apabila mereka berjaya membentuk diri mereka untuk memahami hakikat agama, mereka perlu bertanggungjawab terhadap anggota keluarga mereka, dengan memberi pendidikan dan bimbingan terhadap  pelajaran anak-anak mereka untuk memahami asas-asas dalam ajaran agama dengan betul dan tepat. Apa yang penting, dengan pendidikan dan bimbingan itu mereka akan dapat memelihara anak-anak dan ahli keluarga mereka dari api neraka.

Firman Allah Ta’ala:

يآ أيها الذين آمنوا قوا أنفسكم وأهليكم نارا

Maksudnya: “ Wahai orang-orang yang beriman! Peliharakanlah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka ”(At Tahrim: 6).

    Kemudian, mereka perlu bertanggungjawab kepada masyarakat mereka dengan berdakwah kepada mereka untuk kembali ke pangkuan Allah. Mereka hendaklah membentuk masyarakat dengan acuan Islam yang syumul dan membina kekuatan mereka di atas ubun-ubun keimanan sejagat dengan menekankan persoalan ‘aqidah sebagai batu asas atau akar tunjang dalam pembinaan tersebut. Secara tidak langsung, peranan penting yang harus dimainkan ialah mengeluarkan masyarakat dari kemelut kejahilan dan kebodohan agar mereka semua berjalan di bawah cahaya petunjuk Allah dan menjadi manusia yang benar-benar mempunyai pertalian dengan ketuhanan Allah. Mereka perlu menterjemahkan hakikat Islam dengan betul dan tepat kepada setiap anggota masyarakat supaya tidak terkeliru di kemudian hari.

Firman Allah Ta’ala:

واعتصموا بحبل الله جميعًا ولا تفرقوا واذكروا نعمة الله عليكم

Maksudnya: “ Berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah,janganlah kamu berpecah-belah dan ingatlah kamu akan nikmat yang dikurniakan kepada kamu ”(Ali ‘Imran: 103).

  Oleh sebab itu, setiap individu muslim yang ingin menguasai kehidupannya tanpa kongkongan hawa nafsu, dia hendaklah membentuk kehidupannya sendiri dengan lebih universal agar dia dapat menyaksikan ketuhanan Allah dari aspek kudrat dan keagunganNya, dia hendaklah meletakkan suatu kepercayaan dan keyakinan yang penuh terhadap ketuhanan Allah, bahawa tiada kekuasaan lain di sana yang lebih agung melainkan kekuasaan Allah.



Sekian, wassalam


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment