PENGUASAAN ISTIQOMAH DALAM KEHIDUPAN

Friday 5 August 2011

KEHIDUPAN DI ALAM RAHIM

Kehidupan di alam rahim bermula apabila berlakunya hubungan klasik manusia sejak zaman-berzaman di antara lelaki dan wanita. Sel-sel benih yang dihasilkan di antara kedua-dua makhluk itu akan membentuk embryo ataupun janin di dalam rahim secara berperingkat. Ianya telah dijelaskan di dalam sepotong hadith Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas'ud r.a.

إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِىْ بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا نُطْفَةً ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ اْلمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِىٌّ أَوْ سَعِيْدٌ

Maksudnya: " Sesungguhnya seseorang itu dihimpunkan kejadiannya di dalam perut ibu selama empat puluh hari dalam bentuk air mani, kemudian berubah menjadi seketul darah selama empat puluh hari, kemudian bertukar pula menjadi seketul daging selama empat puluh hari juga, lalu diutuskan malaikat meniupkan roh dan dicatatkan empat kalimah: rezekinya, ajalnya, amalannya dan celaka atau bahagia “  (Riwayat Bukhari dan Muslim).

            Hadith ini menunjukkan betapa hebatnya kekuasaan dan kebesaran Allah yang mencipta manusia dari setitis air yang hina. Ia mengambil masa beberapa lama yang terbentuk menurut tabiat semula jadi dalam proses kejadian manusia dan hadith ini juga telah diperkuatkan lagi dengan firman Allah Taala yang juga menyatakan tentang proses kejadian manusia secara berperingkat-peringkat.

Firman Allah Ta'ala:

ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

Maksudnya: " Kemudian Kami jadikannya setitis air mani, untuk “ (diletakkan) ke dalam tempat yang teguh, dari air mani itu Kami jadikan segumpal darah, dari segumpal darah Kami jadikan pula seketul daging, dari seketul daging Kami jadikan tulang belulang yang ditutup dengan daging, kemudian sesudah itu Kami jadikan makhluk yang lain. Maka dengan berkat Allah menjadikan “ (manusia) sebaik-baik kejadian “ (Al Mu'minun: 13-14).

            Manusia dicipta oleh Allah Ta'ala menurut tabiat semulajadi melalui proses persenyawaan secara berperingkat-peringkat dan tabiat itu terbentuk menurut ketentuan Allah sejak azali lagi. Proses membentuk kejadian manusia di alam rahim ini mengandungi tiga peringkat:

Pertama: Peringkat setitis mani yang dipancarkan ke dalam rahim dan proses perubahan air mani ini mengambil masa selama empat puluh hari.

Kedua: Peringkat segumpal darah yang berubah daripada setitis mani yang mengambil masa selama empat puluh hari.

Ketiga: Peringkat seketul daging yang berubah daripada segumpal darah yang juga mengambil masa selama empat puluh hari.

            Proses pembentukan kejadian manusia mengambil masa selama seratus dua puluh hari atau empat bulan. Dalam tempoh ini, malaikat datang meniupkan roh untuk mencatatkan empat kalimah; rezeki, ajal, amalan dan celaka atau bahagia. Kehidupan manusia di alam ini bergantung kepada sifat dan pekerti si ibu atau faktor-faktor pemakanan ibu untuk melahirkan zuriat yang bersih dari segala daki kekotoran.


Sekian, wassalam.


Al Faqir Ila ‘Afwi Rabb
Lutpi Mustafa El-Batnani

No comments:

Post a Comment